Poepscheppen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:23

Is wel zo fijn. :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:42

ja, t is fris
en anders is er kans op wormen in je land

Aukelizzy

Re: Poepscheppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:30

Wij scheppen elke dag de mest uit het weilanden. Daardoor blijft het schoon en heb je veel minder kans op wormbesmetting.

riannemitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:33

je kunt de mest in de zomer bijvoorbeeld uitstrooien
dan hoef je geen poep te scheppen.
dan groeit het gras ook nog eens beter :P
maar in de winter zou ik het wel opruimen anders word het alleen meer en meer

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:19

Op stal waar ik 5 jaar lang heb gereden deden ze het ook maar niet vaak.
Onze paarden werden dan gewoon verplaatst naar een ander weiland. Na regen of droogte was het meestal wel weg. Maar vaak was ik toch degene die het land in ging om poep te scheppen. Heb het nooit een vervelend klusje gevonden. Maar het is wel beter van als je het doet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 13:41

Amerika _O-

Ragdollcat schreef:
Ja de paddock/ buitenbak en wei worden dagelijks poepgeruimd, wel lekker zo fris.

Maar als de weiland heeeeeel erg groot is en kilometers ver is, zoals in duitsland of amerika, dan is het niet nodig lijkt me.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:40

Als je een wei van een paar HA hebt en die wordt elk jaar ingezaait/bemest hoeft het niet
Kleine weide wel.
Voor oa de wormen, hoeven, het gras
En zelf steeds die hopen moeten ontwijken wordt ook best vervelend.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:46

wij halen elke dag de mest uit de wei

de stalhoudster [ en ik ] doen dat 2x per dag ,dan hebben we 2x een bijna volle kruiwagen per keer
de landeigenaar doet het ook bij zijn eigen ponies

als we het niet zouden doen dan ligt de hele bezaaid met drollen, zoveel halen wij eruit.
de wei blijft iig stukken mooier, veel minder onkruid ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:56

Ik haal het er iedere dag uit. Is goed te doen. Maar volgend jaar gaan ze naar een nieuwe (zomer)wei. Die is een eind verder van huis (de mestplaats ligt naast de huidige (winter)wei.) Ik weet niet hoe ik het dan moet doen. Is echt een heel eind lopen over zeer oneffen pad. Is niet te doen met volle kruiwagen. Dus zit echt te denken hoe dat straks moet. De zomerweide is trouwens 4x een halve ha, ik denk dat ik ze iedere maand op een nieuw stuk zet, zodat de rest kan rusten. Maar of ik de mest dan kan laten liggen en na een maand met weidesleep kan verrijden. Geen idee. Ik zou het liefst nog steeds iedere dag uitmesten (netter, wormbesmetting), maar ja, waar laat ik dan de mest......

Mochten jullie tips hebben, graag.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:02

tine10 schreef:
Ik haal het er iedere dag uit. Is goed te doen. Maar volgend jaar gaan ze naar een nieuwe (zomer)wei. Die is een eind verder van huis (de mestplaats ligt naast de huidige (winter)wei.) Ik weet niet hoe ik het dan moet doen. Is echt een heel eind lopen over zeer oneffen pad. Is niet te doen met volle kruiwagen. Dus zit echt te denken hoe dat straks moet. De zomerweide is trouwens 4x een halve ha, ik denk dat ik ze iedere maand op een nieuw stuk zet, zodat de rest kan rusten. Maar of ik de mest dan kan laten liggen en na een maand met weidesleep kan verrijden. Geen idee. Ik zou het liefst nog steeds iedere dag uitmesten (netter, wormbesmetting), maar ja, waar laat ik dan de mest......

Mochten jullie tips hebben, graag.

heb je niet een aanhanger waarin je het kan opsparen?
of zet een hoekje af in de wei waar je het neergooit en dan later met aanhanger ophaalt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:12

Met een auto niet te bereiken, te slecht pad, zeker als het nat is. Wel met de traktor, maar daar past de aanhanger niet achter (bovendien een erg nieuwe aanhanger, zou erg zonde zijn om daar mest in te doen.)

Een hoek in de wei heb ik ook wel aan gedacht, maar daar groeit ook snel (net als op de mestplaats) onkruid op en ik ben dan bang dat ik de hele berg niet meer weg krijg.

Heb ook al overwogen om de krui dan iedere dag in de "bosrand" te legen, maar moet nog wel bedenken hoe ik dan onder het lint doorkom. Lint is te laag ivm pony, en er zitten geen grepen op. Die zou ik dan evt op een paar plaatsen moeten maken. Maar hoe zit het dan met wormbesmetting, is dat ver genoeg weg? Aan de andere kant, bij de winterwei ligt de mestplaats er ook vlak naast en ik heb al een paar jaar geen wormen (laat regelmatig mestonderzoek doen)

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:34

Wij slepen de mest door het weiland. Zo wordt het verdeeld. Een winter later staat er prima gras! ligt er misschien wel aan wat voor bodem je hebt.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:53

nee ik doe het eigenlijk nooit, maar dat is voornamelijk omdat mijn 2 paardjes een wei van meer dan een kilometer lang hebben,
en altijd aan het einde poepen :P

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:57

om wormbesmetting te voorkomen is het wel handig, als je een gigantische wei hebt lijkt het me wel erg lastig :')

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:32

Wij doen het elke dag! vind het wel een fijn idee dat ze 's ochtends naar buiten gaan in een schone wei... hoe raar dat ook klinkt :S

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:01

Bij ons doen we het niet. Maar wij hebben dan wel een hele grootte wei ;)
En om de maand staan ze in een andere wei. Dus het is niet echt nodig.
Ligt er wel aan hoe groot je wei is en hoeveel ze poepen hahaa. :+

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:15

Als de wei gigantisch is zou ik het niet doen, maar is het een relatief kleine weide lijkt het me wel zo netjes om de poep weg te scheppen inderdaad :)

RooieKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:24

Dat is wel zo gezond
Sommige mensen vinden het idd onnodig en tijdsverspilling.
maar het beste is als je het wel doet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 09:49

Okee bedankt voor jullie advies allemaal! ;)
Moderators van mij mag er een slotje op! :D

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:38

Vlindie schreef:
Nou......, ik zie me al lopen..... Het weiland waar onze paarden staan is zo ontzettend groot!
De boer 'sleept' regelmatig de wei, een flinke regenbui erover en dan is de wei weer 'als nieuw'.
Maar zouden ze op een kleine wei staan dan is het zeer aan te raden om de poep er wel uit te halen.
Redenen waarom staan reeds genoemd!

Helemaal mee eens.

Stefanie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:53

De mest wordt bij ons altijd uit de wei/padock/bak gehaald. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:54

Het is beter van wel, maar dan moet het wel haalbaar zijn, en zinvol. Wij hebben in totaal 10hectare land ofzo voor de paarden, laat ze maar lekker schijten. :+

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:56

het is wel beter en netter, maar ieders eigen keuze

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:56

nou als ik de wei moet gaan poepscheppen dna ben ik wel effe bezig!! onze wei is 2 voetbalvelden groot. denk niet dat de wei helemaal bezaait is met poep, of je hebt een kleine wei, dan zou ik het wel doen ja. ik zie echt geen poep liggen bij ons in de wei.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:07

Ik doe stripbegrazing en achter de paarden verzet ik ook dagelijks de draad (wat ze kaal hebben gemaakt) en op het kale stuk gooi ik de drollen uit elkaar, voordat ze er weer grazen is alles verteerd en staat het gras weer 25 tot 30 cm lang, dan wordt het weiland ook bemest. Ik laat regelmatig een mest onderzoek doen en mijn paarden hebben nog geen wormen gehad. Om worm besmetting te voorkomen gooi ik wel dagelijks de hopen uit elkaar, zodat de wormen uitdrogen (door de zon) of bevriezen (door de vorst).

Als je een kleine weide hebt zou ik het wel uitscheppen, want anders krijg je van die poepplekken, waar ze niet meer willen eten