Paard met "vroeg pensioen" groeit dicht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:53

imker schreef:
Als ik zo vrij mag zijn:
Andere stal zoeken voor je paard.
Een stal waar ze 24/7 buiten kunnen, liefst op een kale wei of paddoch (al dan niet gecombineerd). Waar ze géén brok voeren en alleen oud hooi van vorig jaar.
Als je niet uitkijkt dan voer je je paard op deze manier naar een hoefbevangenheid toe en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Hier ben ik het mee eens.
Tot die tijd geen brok meer voeren, op vlas/zaagsel zetten, en drooghooi voeren. Je kan wel wat vitamine/ mineralen poeder voeren met een worteltje of een halve PAVOkoek of Marstall koek per dag geven.
Als je geen kale wei of paddock kunt vinden een grasmasker om doen.
Of denken aan een pensioenstal?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:59

imker schreef:
Als ik zo vrij mag zijn:
Andere stal zoeken voor je paard.
Een stal waar ze 24/7 buiten kunnen, liefst op een kale wei of paddoch (al dan niet gecombineerd). Waar ze géén brok voeren en alleen oud hooi van vorig jaar.
Als je niet uitkijkt dan voer je je paard op deze manier naar een hoefbevangenheid toe en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Vind ik wel heel kort door de bocht. Verhuizen is niet waar je het eerste naar moet grijpen. Veel handiger is het om samen met je stalhouder naar een oplossing te zoeken als die er niet is dan kan verhuizen altijd nog.

Een zandpaddock of kale weide ben ik nooit geen voorstander van mede ivm zandkoliek. Stef wat ik uit jouw posts begrijp is dat je paard maar een paar uurtjes buiten is. Vaak gaan ze bewegen op het moment dat ze langer buitenlopen. Is er een mogelijkheid dat hij/zij meer buiten is?

@Doei; weet jij wel wat in een halve Pavokoek zit? Kan het paard nu beter een handje brok krijgen. Ik zou niet zorgen voor minder voeding, maar voor meer ongedwongen beweging. Nogmaals van stro wordt een paard niet dik.

Wat is een pensioenstal?

LadyMadonna

Re: Paard met "vroeg pensioen" groeit dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 17:21

Er wordt niet verhuist :n Geen haar op mijn hoofd die daar ook maar aan denkt. Ik sta hier in mei 10 jaar, en dat is niet voor niks. Natuurlijk is er overal wel wat te klagen, maar nee. Ik ga hier gewoon niet weg. Daarbij heb ik er nog 2, en op verschillende adressen zie ik al helemaal niet zitten.
De enige verhuizing die James mee gaat maken, is heel hard gezegt, een ritje met vrachtwagen van de rendac.

Stalhouder is op zich heel schappelijk. Heeft ook totaal geen moeite met ander voer, maar dan wel zelf aanschaffen en klaar zetten (wat ook te begrijpen is).
Ik overweeg te gaan zoeken naar een heel arm ruwvoer (oud hooi bijv?) maar de pest is weer dat ik bang ben dat als ik dat voor mijn box zet, er een aantal stalgenoten/manege kids dankbaar gebruik van zullen maken.
Mijn voerton zit keurig op slot, maar hooi leg je niet zo makkelijk achter slot en grendel.
Wat is dik? K zal morgen even een foto maken als ik er erg in heb.

Alani: Meer buiten is in het winterseizoen gewoon lastig. De weides gaan dicht (op 1 of 2 na) zodat ze kunnen herstellen voor het volgende weideseizoen, dan blijven de paddocks over, maar die moeten dus wel gedeelt worden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:28

stef schreef:
@Doei; weet jij wel wat in een halve Pavokoek zit? Kan het paard nu beter een handje brok krijgen. Ik zou niet zorgen voor minder voeding, maar voor meer ongedwongen beweging. Nogmaals van stro wordt een paard niet dik.

Wat is een pensioenstal?

Ja ik weet wat er in een PAVOkoek zit, mijn haflinger krijgt zelfs een hele per dag! Kijk maar in mijn profiel geen grammetje te dik en ik train hem 3x per week een half uurtje.
Op de foto''s van de hengstenkeuring stond hij een tijdje op stro, vandaar het buikje...
Je moet het zelf weten, maar ik weet zeker voor de volle 1000% dat een paard wel een buikje van stro krijgt en wel dikker wordt van krachtvoer in tegenstelling tot de koeken en dat oud droog hooi de beste optie ruwvoer is voor koudbloeden.

Pensioenstal is netzo iets als een opfok, maar dan voor oude paarden.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:30

Ik heb het geprobeerd, mijn pensioenpaardje verhuizen voor 24/7 weidegang op schrale wei. Dat arme beest liep zich kapot, die is nog nooit zo ongelukkig geweest.
Ik heb 'r dus terug naar huis gehaald en daar gaat ze net als die van Stef nog maar op 1 manier weg...

Ik heb nu het volgende dagschema, en daarop is ze te dik, maar dat stopt ergens, dan vinden ze toch blijkbaar een balanspunt:
8.30 hooi
9.00 naar buiten, zandpaddock, geen voer, alleen grasjes onder het hek door jatten
12.30 naar binnen, hooi en drinken
13.00 naar de wei
17.30 naar binnen, hooi
19.30 gooi ik haar meestal nog even naar buiten, op het zand, of ik doe een licht freestylewerkje oid met haar
22.30 ruim hooi voor de nacht (dikke plak). Ze staat op zaagsel.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:30

stef schreef:
brok krijgt ze omdat alles gevoert wordt, en ik het sneu vind als zij dan niks krijgt.
In de zomermaanden graast ze "achter de groep aan". Zorg dus dat er eerst een kudde paarden het ergste eraf eet.
Norski: Wandelen is ook geen punt, geef ik in mijn 2e post aan. Qua arbeid dan, want buiten is ze niet de makkelijkste en ik wil niet dat ze zich onnodig druk gaat maken met als gevolg dat ze weer gaat kreupelen.

Joram: 24 p/d buiten in de kudde is alleen in de zomermaanden mogelijk ivm kleigrond.

Het klinkt heel raar, maar een paard wordt dikker van op erg kort gras te staan dan op lang gras. Erg kort gras zit bomvol suiker! Dit zie je heel dikwijls bij shetlanders die te dik zijn en last hebben van hoefbevangenheid, die staan veelal op heel kort gras en toch blijven ze moddervet en houdt de hoefbevangenheid aan. Komt gewoon omdat ze, door dat korte gras, in feite simpelweg 'suikerklontjes' aan het eten zijn.
Dan kan je beter je paardje gewoon mee met de rest op de wei zetten terwijl het gras nog langer is en haar een graasmasker om doen.

Verder vooral oud hooi voeren als dat kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 22:59

Dat ligt er maar net aan of dat vers kort gras of "afgegeten" gras is.
Fructaan zit in de toppen, en als die toppen er dus af zijn....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:05

stef,kijk eens in het hoefbevangen/insulineresistent topic,hier staan goede voeradviezen in en ook tips van paarden die bevangen zijn en dus niet veel mogen bewegen.
misschien heb je er wat aan!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:01

Ik herhaal mijn suggestie maar eens:

VeerenAshley schreef:
Kun je haar misschien meenemen als handpaard, of is dat te belastend voor haar pezen? Is iig onbelast bewegen.

Hiermee bedoel ik natuurlijk niet wandelen, maar mee naast een paard naar buiten. Zou dit niks zijn, TS?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 16:15

Ashley: Ik heb naast haar een jonkie (4 mnd) en een shetje, dus dat gaat m niet worden bij gebrek aan rijpaard ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:51

Kan je haar bijvoorbeeld niet 'longeren' door haar licht werk te laten doen? Stappen en misschien een klein beetje drag (let op: ik weet niet wat de blessure is) of elke dag een half uurtje gaan wandelen?

Ik denk op zich dat je paard dat brok helemaal niet nodig heeft en aan dat hooi en het stro genoeg moet hebben. Ik zou verder ook niet weten wat je zou kunnen doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 23:26

Onder longeren versta ik echt werk, bijgezet of aan de dubbele longe.
Rondstappen en wat draven kan prima, maar zet geen zoden aan de dijk aangezien het geen arbeid is waarbij ze wat verbrand.
Over de brok, die heeft ze ook niet nodig, maar ik wil geen voernijd kweken :n

Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:38

Afhankelijk van haar blessure zou je kunnen proberen haar extra beweging te geven door te gaan fietsen. Gewoon lekker recht uit en in het tempo welke zij aan kan. Een flink rondje wandelen kan ook erg leuk zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:41

brok achterwege laten
wandelen aan de hand.. al is het maar een keer een 10min per dag.
Hooi - stengelig en erg arm. Of een plakje verruilen door stro. (maar 1 plakje want anders komt ze wat tekort)..
wel zoutblok.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 23:42

Knert: Over de brok heb ik al uitleg gegeven en ik blijf niet in herhaling vallen ;). Topic volledig lezen misschien? :)
Wat is de meerwaarde van een plak hooi vervangen voor een plak stro als het paard al stro als bodembedekking heeft?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:48

Kan je er niet mee gaan fietsen? Dan beweeg je onbelast rechtuit.

Over dat stappen en verbranden van vet heb ik me laten wijsmaken dat je dan minimaal 10 minuten flink moet doorstappen en dat vanaf die 10e minuut pas vet aangesproken wordt.

Je kan natuurlijk vast gaan trainen voor de vierdaagse in Nijmegen :+

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:58

stef schreef:
Ik overweeg te gaan zoeken naar een heel arm ruwvoer (oud hooi bijv?) maar de pest is weer dat ik bang ben dat als ik dat voor mijn box zet, er een aantal stalgenoten/manege kids dankbaar gebruik van zullen maken.
Mijn voerton zit keurig op slot, maar hooi leg je niet zo makkelijk achter slot en grendel.
.

Kan je aan graszaadhooi komen? Dan kan je het gewone hooi daardoor vervangen. Dat is heel arm hooi. Het bestaat uit de uitgebloeide stengels van gras dat gebruikt is voor graszaadoogst. Het is heel eenzijdig, echt puur buikvulling. Er zit vrijwel niets in dus je moet wel een vitaminensupplement of brok bijvoeren.

Als je het klaarzet in hooinetten wordt het misschien minder makkelijk voor je stalgenoten om er van te pakken? Sowieso vinden de meeste paarden het in het begin niet echt lekker -helemaal niet als ze nog ander hooi krijgen- dus het is al snel niet zo aantrekkelijk meer om daar een plukje van de pakken om hun eigen paard mee te verwennen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:13

Door 'gewoon' stro te eten, kunnen paarden heel gemakkelijk verstopt raken. Dus dat aanbieden als extra voer lijkt me niet verstandig. Dat verhoogt de kans op koliek.
Er bestaat speciaal 'voerstro' (met meer aren, lijkt wat op hooi), maar dat is moeilijk te krijgen.
Het voeren van overjarig hooi lijkt me in dit geval wel de beste optie.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:22

Mijn haf was naar een zomer blessures vorig jaar gevaarlijk dik geworden en is op aanraden van da op acuut dieet gegaan. Op box met vlas. 2x per dag kleine pluk hooi en 2x per dag stapmolen. Snap dat dit niet altijd kan voor die van jou naar misschien om het ergste eraf te krijgen en daarna hooi geven en een bak met erover kippengaas oid zodat ze er langer over doet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:36

Heeft je Haf een deken op? Ik zie aan mijn obesitas Haflinger dat ze nu het wat kouder wordt en flink wintervacht aan gaat maken, ook wat pondjes verliest. Met een deken op verbruiken ze toch wat minder energie. In overleg met de dierenarts (van de kliniek van Laarakker) staat Ilse nu op 150 minuten hooi per dag (mocht inderdaad ook niet minder), onbeperkt stro en geen brok.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 22:42

nop, geen deken

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 02:12

Je zou paardenkernbrok van treurniet ipv normale brok kunnen voeren. Zit heel weinig in qua suikers en eiwitten, maar voornamelijk mineralen en vitamines. Emmer is zeer betaalbaar, iets van 13-14 euro en ik doe er ong. 3 maanden mee. Vlas is alleen glad als je er mee begint, je zou het evt met een gieter (litertje of 10) vochtig kunnen maken. Als het nieuwe er af is, is het absoluut niet glad meer en nieuw vlas kun je door gebruikt vlas scheppen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 02:16

glucobalans proberen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:25

stef schreef:
Onder longeren versta ik echt werk, bijgezet of aan de dubbele longe.
Rondstappen en wat draven kan prima, maar zet geen zoden aan de dijk aangezien het geen arbeid is waarbij ze wat verbrand.
Over de brok, die heeft ze ook niet nodig, maar ik wil geen voernijd kweken :n

Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen

ZHou met dat laatste wel rekening met commentaar van anderen. Mijn haf staat ookal 6 jaar stil(okay afgelopen zomer 3 maanden iets meer gedaan dan daarvoor) en ondanks dat iedereen de reden weet waarom ik niet of zelden nog paardrijd altijd dat eeuwige commentaar dat ie te dik is. :( .

Vind je paard z'n grote bal leuk?

Het blijft gewoon lastig ook om jezelf gemotiveerd te houden er elke dag iets mee te doen. Wandelen en longeren komt straks echt je keel uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:23

Neuh, ballen zijn saai ;)
Alleen dr shettevriendje is leuk :j