Kopen van (wei)land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:25

friesiszwart schreef:
Amalarab schreef:
Ik heb ook net 1,1 hect gekocht. Heel toevallig dat de verkopers op MP keken naar mijn advertentie. Ik heb 9 maanden gezocht, alle gemeentes afgebeld enz....tip: leg een schrift aan!
Prijs ligt hier wel wat lager dan 6/9 euro de m2.
Uiteindelijk is het zo een stuk goedkoper dan je pony's in pension + een stukje vrijheid om ze 24/7 buiten te laten. Voor één pony hoef je het niet te doen trouwens.

Die vrijheid om zelf te bepalen of je paarden buiten staan was voor mij de reden het perceel aan te kopen.

Voor mij was het na 22 jaar pensionstalling heel belangrijk om ZELF te kunnen beslissen. Als een peuter die het jasje en de schoentjes ZELF aan wil trekken.. :D

Maar ik moet eerlijk zeggen, het werd me óók te duur om 3x pension te betalen en paarden wegdoen kan ik niet. Daarbij hebben mijn ouders gedeeltelijk geholpen bij de aankoop. Superlief! *D

Daarnaast is het ook nog eens een goede investering èn we hebben er nu al plezier van, kids hebben er lekker de ruimte om te spelen en in bomen te klimmen enz.
Op stal hoeft niet meer, er IS geen stal. :P

Als je de kans krijgt is het wel de moeite waard vind ik tot nu toe. (2 maanden :+ )

Ik heb dus een schrift aangelegd met allerlei ideetjes die ik had voor het zoeken en tel. nrs die ik moest bellen. Het schriftje staat HEEL ERG VOL!
Alle gemeentes in de omgeving en advertentie op MP. Heb zelfs een agrarische makelaar gebeld die 30km verderop zit. Ik vroeg of hij land had, antwoord: ja. Ik vroeg: kan ik een stukje ervan kopen, antwoord: nee wij verkopen geen land. 8)7

En bijv Fryske Gea, Staatsbosbeheer, alle gewone makelaars. Een hele rij boeren aan een bepaald weggetje. Heb rondgereden en rondgevraagd, op feestjes via, via tel.nrs gekregen.

Kon een keer weiland (op zeeklei) huren voor 600 euro p jaar. Maar daar konden ze dan in de winter niet terecht. Nouja wat niet kan, maar de ervaring leert dat ze er enorm wegzakken en dan wordt de eigenaar niet blij. Heb t afgeslagen al was het voor alléén de zomer al goedkoop! Diezelfde makelaar heb ik vaak gebeld of hij al wat voor me had.
Heb ook heel vaak bijv 3-10 hect te koop gezien, maarja dat was veel te groot en duur. Was mss een optie zoiets met meerdere mensen te doen en dan op te splitsen.. Pfff dat kan ook fout lopen!

Nog contact gehad met iemand die een stukje land onder de hoogspanningsmasten, pal naast een afslag van de snelweg wilde verkopen. Hij dacht dat het warme grond was. Buurboer zei dat er een gasleiding dwars door heen ging. Ieg was die buurboer NIET aardig en noemde me een Pennymeisje :n en wel 10x dat het een zootje zou worden, toen ik zei dat ik ze in de winter buiten wilde houden...niet echt leuk om aan te horen. Hij dacht ook dat ik op mijn leeftijd het 'boeren' nóóit meer kon leren... :Z
Het enige nuttige wat ie vertelde was: het is 'klei op veen' dus erg nat.
Daarnaast vroeg de eigenaar(iemand anders) er 7 euro per m2 voor..heb het uiteraard maar gelaten voor wat het was, maar door die opmerkingen van die boer werd ik zeer vastberaden.... ~~}> dus tóch bedankt!

Verder heb ik me zelfs (!) ingeschreven bij een antikraakorganisatie. Wie weet zat er een boerderij bij met een stukje gras waarvan ik dan de 'tuin' kon huren... :D Antikraakweiland zeg maar...

Heb nog wel gedacht aan volkstuinen, meerdere aan elkaar huren. Maar denk niet dat dit goed valt bij de buurtuinders... :P
Eén gemeente gaf duidelijk aan niet meer te willen verpachten aan paardenmensen vanwege het zootje wat ze van het land maken. De rest zei gewoon niets te hebben.
Het was best een moeilijke zoektocht, mijn schriftje heette dan ook: Quest for land... ;)

Ik had dus de vraag op MP om 1 hectare want dat was mooi betaalbaar en groot genoeg en ook niet té groot.
En toevallig toen ik mijn advertentie verwijderde en opnieuw erop zette, stond hij bovenaan en werd gespot door de ex-eigenaren! Heb gewoonweg geluk gehad want de omgeving is ook nog eens mooi om te rijden, het land ligt op zandgrond, niet té rijk ivm te dik wordende pony's...al blijft het gras maar groeien, het is volgens mij de laatste jaren nauwelijks bemest geweest.
Ik kende het daar helemaal niet. Aardige mensen, goede sfeer, veel ruiterpaden, dierenarts en manege op loopafstand.... *D
Via Bokt een samenrijmaatje gevonden...

Hoop zo wat tips te hebben gegeven of inspiratie..
Heel veel succes!

truus1970

Re: Kopen van (wei)land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:26

wij hebben meer land dan 4000 gekocht voor een nul minder dat wat jou gevraagd wordt. Best wel een stuk goedkoper. Tis wat de gek er voor geeft.
Voor mijn gevoel werdt ons land ons ook zo'n beetje in de schoot geworpen, gelukkig hebben we gelijk toegehapt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:16

friesiszwart schreef:
Marigold schreef:
kan je dan niet het melk/mest quotum wat op een perceel zit weer verhuren aan een boer dan ofzo?
of hoe zeg je dat, land kopen zonder dat je de mest/melk quotum wilt houden van het stuk land?
zit eigenlijk op al het land zo'n quotum?
gewoon nieuwschierig hoor en vast een een klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt-vraag maar ja
alway's learning.

een boer wil daarvoor niet afhankelijk zijn, en zal om die reden niet verkopen en terug huren. Wel zal een boer graag jouw perceel (en mestnummer) gebruiken voor de afvoer van zijn mest.

juist, dat gebeurd hier ook... In ruil daarvoor bemest hij het land en maait hij mijn gras.

Ine23

Re: Kopen van (wei)land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:23

Ik kom dan wel uit België; maar ben ook al geruime tijd op zoek naar een plekje voor mezelf... Waar de paardjes lekker paard kunnen zijn en ik alles kan inrichten om het zo paard-en Ine-vriendelijk mogelijk te maken :).

Bij ons is land zo'n 5 à 7 euro per hectare WAARD volgens notarissen ed. Maar de prijs waarvoor het weggaat is veel meer.
Nu heb ik wel een mooi spaarpotje én een vriend die mee wil investeren, dan nog is het allemaal heel moeilijk te vinden. Ik woon in het centrum van Antwerpen en wil ook niet meer dan een half uur rijden naar m'n weiland.
Momenteel dus nog steeds op zoek naar een mooi stuk land van tussen 0.5 en 1ha. Voor 2 pony's ruim zat denk ik dan.

Bij ons zijn de boeren diegenen die alles opkopen om hun mestquota's te halen en die mensen hebben Geld.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:21

Ine23 schreef:
Ik kom dan wel uit België; maar ben ook al geruime tijd op zoek naar een plekje voor mezelf... Waar de paardjes lekker paard kunnen zijn en ik alles kan inrichten om het zo paard-en Ine-vriendelijk mogelijk te maken :).

Bij ons is land zo'n 5 à 7 euro per hectare WAARD volgens notarissen ed. Maar de prijs waarvoor het weggaat is veel meer.
Nu heb ik wel een mooi spaarpotje én een vriend die mee wil investeren, dan nog is het allemaal heel moeilijk te vinden. Ik woon in het centrum van Antwerpen en wil ook niet meer dan een half uur rijden naar m'n weiland.
Momenteel dus nog steeds op zoek naar een mooi stuk land van tussen 0.5 en 1ha. Voor 2 pony's ruim zat denk ik dan.

Bij ons zijn de boeren diegenen die alles opkopen om hun mestquota's te halen en die mensen hebben Geld.

Ik snap je helemaal!
Idd er wordt van alles voor je neus weggekocht....