met of zonder halster in wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:45

over het algemeen hebben we ze af, tenzij ze in de zijtuin staan.
de 2 op het oerd hebben zowieso geen halster om die zijn daar nog even om op te groeien, zodra we ze halen is het halster zonder probleem omdoen en dan zo als een schaapje de trailer in:).

de andere 2 die ook samen staan hebben beide ook geen om, de ene molt de klipjes altijd en de andere die prutst hem gewoon af.

en dan kobus die thuis staat heeft nu wel even een halster om, hij breekt nogal uit(hekje op tillen met zn hoofdje etc...)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:45

Als je maar een pony of paard hebt en die zelf ophaalt, dan kan je natuurlijk het halster afdoen. Heb je er echter (veel) meer, dan is het gewoon te veel werk, om ze af te doen na het in de wei zetten.
Ook is er een risico, dat als ze ergens van schrikken en dwars door alles heen gaan, ze niet meer te pakken zijn.
Het omlaten van een halster is dus eigenlijk handiger. En waar kunnen ze in het land nu achter blijven hangen? Dat is helemaal niet mogelijk, toch? Op stal gaan ze af. Maar ook daar kunnen ze nergens achter blijven hangen.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:46

Bij de ene pony die ik heb verzorgd met.. want anders was hij niet meer te pakken te krijgen.

Maar zonder vind ik zelf wat fijner ook voor de pony zelf!

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:47

babetta schreef:
Altijd mét halster...Het moet van de eigenaren van m'n halfstalpaard dus ga ik niet moelijk beginnen doen en het halster uitdoen hoor ! :P

Ja, dat is precies het zelfde bij mij. Ze staat momenteel in haar stal, i.v.m het slechte weer, en als het droog is staan ze in een kampje of in de bak. (meestal met halster om, op stal zonder)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:48

Johanna59 schreef:
Als je maar een pony of paard hebt en die zelf ophaalt, dan kan je natuurlijk het halster afdoen. Heb je er echter (veel) meer, dan is het gewoon te veel werk, om ze af te doen na het in de wei zetten.
Ook is er een risico, dat als ze ergens van schrikken en dwars door alles heen gaan, ze niet meer te pakken zijn.
Het omlaten van een halster is dus eigenlijk handiger. En waar kunnen ze in het land nu achter blijven hangen? Dat is helemaal niet mogelijk, toch? Op stal gaan ze af. Maar ook daar kunnen ze nergens achter blijven hangen.

waar ze achter kunnen blijven hangen? Nou wat ik hiervoor al schets, met achterhoef in manen krabben en dan in het halster komen met achterhoef b.v.

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:50

Als het halster om blijft, dan zit het halster ook best wel los. Als ze wil kan ze hem zelf wel af krijgen. Dus als ze blijft haken kan ze hem wel makkelijk afkrijgen (als ze wil). Ik heb namelijk al een paar keer gehad dat het halster los in de wei lag. Groen halster, lekker makkelijk te vinden in het groene gras. :9

Mizora

Re: met of zonder halster in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:52

Bij mij krijgen ze een halster aan zonder keelstuk als ze voor langere tijd een halster moeten terwijl ze losstaan, of een oude neusriem. Dat breekt ook als ze er toch in komen te staan, maar ze staan er ook niet zo snel in en het glijd makkelijk(er) over het hoofd als het toch een keertje gebeurd.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:54

Ik snap nog altijd niet hoe ze zichzelf ergens aan op kunnen hangen ?!
Als ze bijv. aan het hek vasthangen wilt het gewoon zeggen dat het geén goede weide omheining is...
Een omheining moet veilig zijn voor het paard ! (zo dat is dus mijn mening!) :Y)

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:55

Mijn pony heeft dr halster wel om in de wei, dat komt puur doordat ze in de wei wordt gezet door de eigenaar van de pensionstal waar ik sta. Zelf heb ik er nooit zo diep over nagedacht met achterhoeven in halsters enzo. Mijn pony heeft ook geen eczeem, daar niet van, maar ik zie ook gewoon niet echt het probleem. Mijn halster zit ook los genoeg om af te kunnen, en mijn pony zelf is ook niet echt een wilde, haha.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:57

babetta schreef:
Als ze bijv. aan het hek vasthangen wilt het gewoon zeggen dat het geén goede weide omheining is...
Een omheining moet veilig zijn voor het paard ! (zo dat is dus mijn mening!) :Y)

lees mijn vorige post en je ziet hoe ze dus WEL kunnen blijven hangen. Noem het onmogelijk maar het is wel gebeurd...

Rosella83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:59

Ik heb geen paard maar ik zou ze dan ook zonder halster in de wei zetten.
je moet er toch niet aan denken dat er iest gebeurt en het lijkt me voor het paard ook heerlijk om even niks aan je lijf te hebben.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:01

Hier gaan ze altijd met halster de wei op; zo gaat dat nou eenmaal op de pensionstalling waar mijn paardje staat.
Het is daar volgens mij gelukkig nog nooit voorgekomen dat een paard ergens achter is blijven haken met het halster; anders hadden ze er misschien wel anders tegenaan gekeken. Verder zijn er hier op de weilanden ook weinig dingen waar ze achter kunnen blijven haken. Mijn pony is daarnaast gelukkig ook niet zo'n wildebras...

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:03

die van mij heeft ook geen halster om, ik vind het veiliger zonder en mijn paard irriteerd zich aan het halster dus vandaar.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:03

shera schreef:
babetta schreef:

lees mijn vorige post en je ziet hoe ze dus WEL kunnen blijven hangen. Noem het onmogelijk maar het is wel gebeurd...

ooww ! lijkt idd onmogelijk maar het is verschrikkelijk !! :oo

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:11

:oo Dat is idd verschrikkelijk!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:16

Was er laatst ook niet een veulen dat met zijn moeder vast is komen te zitten met hun halsters en dat is ook niet goed afgelopen.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:54

Ik heb mijn paarden bij huis en had altijd de halsters om maar toen zei iemand tegen mij dat ze nu ook zo meegenomen konden worden. Ik had ze om dat mochten ze ooit uitbreken kunnen we ze pakken maar heb ze nu af. Kan niemand ze zo meenemen en blijven ze ook niet achter de hooibak hangen. Zomers met veel vliegen hebben ze het wel om met vliegennet maar 's avonds weer af.

irimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:00

Altijd zonder, ze blijft ook gewoon staan als je haar op komt halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:02

In de wei altijd met. Ze lopen hier niet op ijzers dus kunnen zo niet blijven hangen, en het is een boomloos weiland en ze kunnen nergens aan blijven hangen :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:05

Altijd zonder, toch een veiliger gevoel.

Teddy321

Mijn paard gaat altijd met halster t land op, daar echt niet meer te pakken is zonder! Is echter wel een halster wat op bepaalde punten losbreekt indien er kracht op gezet wordt. Hij is erg lenig, dus mocht ie met een van z'n hoeven in het halster hangen, breekt het gewoon op 2 punten.

Blabla1980

Wij moeten ze tegenwoordig af doen op de stal waar ik rij. Dit omdat ze steeds de halsters kwijt waren omdat ze zo los zaten als ze de wij ingingen dat de paardjes ze zelf afkregen schijnbaar

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:06

dank voor de vele reacties, jeetje Shera dat is ook vreselijk je paard zo te vinden gelukkig is het met een sisser afgelopen.
Riona van dat meenemen daar zit ook wat in daar had ik nog niet over nagedacht

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:20

Teddy321 schreef:
Mijn paard gaat altijd met halster t land op, daar echt niet meer te pakken is zonder! Is echter wel een halster wat op bepaalde punten losbreekt indien er kracht op gezet wordt. Hij is erg lenig, dus mocht ie met een van z'n hoeven in het halster hangen, breekt het gewoon op 2 punten.

welk halster gebruik jij?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:43

Mijn paard staat met halster in de wei, maar wel met een veiligheidshalster met elastiek. Mochten de paarden uitbreken, dan is het wel handig dat ze een halster omhebben. Mocht mijn paard vast blijven hangen met zijn halster, dan schiet deze los.