Halfstalpaard moet na het rijden HELEMAAL afgespoten worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Halfstalpaard moet na het rijden HELEMAAL afgespoten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:34

Onder een deken drogen paarden niet zo snel. Als ze nat zijn kun je ze beter in een stal, uit de tocht naakt neerzetten. Een solarium zoals de ts tot haar beschikking heeft is nog fijner maar dat hebben niet zoveel mensen natuurlijk...

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:48

Duhelo schreef:
Ook rekening mee houden, het huidvet verhaaltje is helemaal goed, bij een paard met een wintervacht zonder deken.
indien het paard onder dekens staat en/of geschoren is heeft het huidvet totaal geen nut meer, en maakt dus niet uit of het weggewassen wordt.

het friesje dat ik rij wordt trouwens altijd na heftig zweten afgespoeld met warm water en onder een dekentje gezet om te drogen, paard heeft een gigantische weerstand, is nooit ziek en staat niet onder winterdekens

Dat is volgens mij ook de reden waarom ik hem moet afspoelen na het rijden, zodat het zweet niet té lang blijft plakken :j

Duhelo

Re: Halfstalpaard moet na het rijden HELEMAAL afgespoten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:16

Dus om antwoord te geven op je vraag: nee het is niet erg om een paard helemaal af te spoelen, ook niet als het koud is, enkel ervoor zorgen dat het water lekker warm is, en je hem dan na het spoelen onder een zweetdeken of beter onder het solarium zet tot hij helemaal droog is, daarna pas de winterdeken opdoen.
(als het een bucas all in one deken is mag je ze er in principe wel vochtig onderzetten, die dekens voeren het vocht af)