2 paarden van de wei halen, 1 voor 1 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: 2 paarden van de wei halen, 1 voor 1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:46

Gewoon alle twee tegelijk meenemen, doe ik ook zo vaak.

Kwestie van paarden opvoeden dat ze dat kennen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:45

Eventjes voor de duidelijkhei de eigenaars halen ze er ook tegelijk uit dus dat kennen ze wel hoor, ik weet gewoon niet goed hoe ik ze dan op stal moet zetten... :P

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:50

Oké dames ik ga het dus proberen met 1 aan elk handje :P
Maar hoe zetten jullie ze dan op stal ?
Wat wel handig is is dat de 2 paarden naats elkaar staan (aparte stallen)
Moet ik dan de 1 met touw en al de stal in zetten, de stal toedoen en met de ander naar zijn stal gaan, of hoe doen jullie dat ? :o

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:00

De oplossing is zo simpel als wat:

Vraag of je een keer met de eigenaresse mee mag kijken als zij het doet.
Dan zie je hoe de paarden het gewend zijn.
En kijk dan een keer als ze ze allebei meeneemt, én als ze ze een keer één voor één det.
Met mijn paarden kun je beide manieren ook heel gemakkelijk doen.
Waarschijnlijk als je haar het een keer hebt zien doen, dan weet jij ook hoe het werkt.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:03

polly2 schreef:
De oplossing is zo simpel als wat:

Vraag of je een keer met de eigenaresse mee mag kijken als zij het doet.
Dan zie je hoe de paarden het gewend zijn.
En kijk dan een keer als ze ze allebei meeneemt, én als ze ze een keer één voor één det.
Met mijn paarden kun je beide manieren ook heel gemakkelijk doen.
Waarschijnlijk als je haar het een keer hebt zien doen, dan weet jij ook hoe het werkt.

dat zou ik idd wel eens kunnen doen maar jammer genoeg kan ze niet komen als ik kom rijden (ze heeft een drukke dokterspraktijk) maar ik zal anders wel eens iemand anders op stal aanspreken om een beetje het voor te doen ofzo :o

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:08

Als zij niet kan komen als jij er bent...

Kun jij misschien wel komen als zij er is...

Of zeg ik nu rare dingen?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:12

polly2 schreef:
Als zij niet kan komen als jij er bent...

Kun jij misschien wel komen als zij er is...

Of zeg ik nu rare dingen?

het probleem is dat ik niet met de fiets ernaartoe kan, dus m'n moeder moet me brengen en ziet het niet zitten om 20 minuten te rijden als ik niet ga rijden :Y)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:21

Kan je ze niet gewoon samen mee nemen? (of heb ik daar overheen gelezen?)
Of misschien voor de achterblijver een handje voer neer leggen, zodat die even afgeleid is en jij dan door het
hek / touw kan?

Ik neem ze zelf per 4 mee, maar dan lopen er 2 los mee. De 2 die ik vast heb durven het niet in hun hoofd te halen
om mij over het erf te sleuren als ze schrikken! Ze blijven dan netjes naast me stuiteren ;)

Edit: kan je moeder dan niet even helpen?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:22

Leedebee schreef:
Of misschien voor de achterblijver een handje voer neer leggen, zodat die even afgeleid is en jij dan door het
hek / touw kan?

Ik neem ze zelf per 4 mee, maar dan lopen er 2 los mee. De 2 die ik vast heb durven het niet in hun hoofd te halen
om mij over het erf te sleuren als ze schrikken! Ze blijven dan netjes naast me stuiteren ;)

ja ik zou ze er graag tegelijk uithalen, het probleem is dat ik niet zou weten hoe ik ze op stal dan moet zetten :o

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:29

babetta schreef:
Leedebee schreef:
hek / touw kan?

ja ik zou ze er graag tegelijk uithalen, het probleem is dat ik niet zou weten hoe ik ze op stal dan moet zetten :o

Oh, hmmm, bij ons zijn ze zo "opgevoed" dat ik bij de opening van het stalgebouw bij de een het touw over zn nek gooi en zeg "eigen stal". Die loopt dan dus voor me uit naar zn stal terwijl ik dan de ander in zn stal zet. (ondertussen lopen de 2 "losse" paarden ook gewoon naar hun stal.) Maar ja, die zijn het zo gewend natuurlijk!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:36

Is niet zo moeilijk, je gooit te touwtje even over de hals, laat paard 1 z'n box in lopen, deur eventueel dicht, paard 2 in box halster uit, en dan nog even terug naar paard 1.
(Tenzij halster niet uit moet, dan word het nog makkelijk, enkel even losklikken.)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:37

Bij ons heb je een middengang met aan allebei de kanten stallen.
Je pakt aan elke hand 1paard, als je bij de ene zijn stal bent klip je gewoon het touw los en doet de staldeur dicht, dan loop je verder en zet je de andere weg.
Als het nodig is, haal je dan het halster van de eerste er daarna af.
C'est simple comme bonjour!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:45

Gewoon allebei meenemen, dat snap je zelf wel hoe..
dan halster touw er af knippen en zo de stal in laten lopen en dicht doen,
zelfde met de andere, en kun je daarna de halster af doen als dat moet!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:49

Bedankt dames voor de tips ! :Y)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:50

Hier neemt de stalhouder alle vier de paarden tegelijk mee naar binnen. Ik neem ze twee aan twee. Vastklikken, draadje open, paarden snel door de opening laten draaien zodat ze weer met hun neus richting draad staan en voor de achterblijvers even met de draad zwaaien zodat het duidelijk is dat ze (nog) niet mee hoeven. Bij stal aangekomen eerste de ene losklikken en naar zijn stal laten lopen, vervolgens de andere in zijn stal zetten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:01

Paard wat je rechts vast hebt als eerste in de box zetten (als de stal links is, anders is het andersom). Einde van het touwtje vasthouden, zelf buiten gelijk naast de deur blijven staan. Het paard wat je rechts vast hebt, kan zo om je heen draaien de stal in. Jij blijft zelf buiten staan en je kan dus ook het andere paard tegenhouden mocht deze doorduwen. Je houd het einde van het touwtje vast, paard draait om in de stal naar jou toe en je kan het halster afdoen (of desnoods alleen ff touwtje afklikken). Deur dichtschuiven en volgende paard naar stal brengen. Dan weer even terug om alles op orde te maken (deur goed dicht, halsters opruimen enzo :P)

Overigens loopt mijn pony gewoon met me mee :j, nog makkelijker!

Let er wel op dat als je de paarden tegelijk meeneemt dat je wel de deuren van de stallen vast openzet!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:09

Miss_Malfoy schreef:
Is niet zo moeilijk, je gooit te touwtje even over de hals, laat paard 1 z'n box in lopen, deur eventueel dicht, paard 2 in box halster uit, en dan nog even terug naar paard 1.
(Tenzij halster niet uit moet, dan word het nog makkelijk, enkel even losklikken.)

Zo doe ik het ook

Om een paard in de box te laten draaien terwijl je het touw vasthoudt moet je wel een lang touw hebben, en een paard wat niet doordramt naar de achterkant van de box. Daarom laat ik ze liever de box in lopen met touwtje over de hals/rug.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:54

haal ze altijd alle 2 te gelijk.
kwestie van wenne en handig worden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:56

gewoon tegelijk ze zullen het wel al gwend zijn van de eigenaar uit
ik haalde vroeger op een manege wel eens 5 a 6 pony's tegelijk uit de wei voor de lessen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:31

Ik neem ze ook altijd met zn tweeen tegelijk mee. Staan ze met zn drieen haal ik er eerst 1 uit en daarna de andere twee. Als mijn vader het doet doet hij ze ook 1 voor 1, maar wel op een bepaalde volgorde om rare stress sprongen door het hek te voorkomen ;)
Hier gaat het ook best lastig 2 paarden, aangezien mijn vos ontzettend dominant is en niet wilt dat er een paard naast haar staat zo dichtbij en al helemaal niet als vrouwtje erbij is. Wat ik doe is mijn vos bij mij houden, en de andere heb ik een enorm lang touw aan zodat die ergens achter ons achter ons aan loopt. Gaat prima zo.
Als ik mijn grote vos en mn shetje uit het land haal doe ik dat ook tegelijk, maar shetlief laat ik meestal gewoon zelf los naar stal rennen.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:35

Als je bij de stallen bent 1 erin doen, en de ander laten wachten voor de stal.

Bij me vorige stal liepen we met 4 tegelijk, hier bij me nieuwe stal 1 voor 1 behalve die van mij wordt met 2 gedaan, is het gewend.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:38

Ik doe mijn 2 paarden (mn eigen en mn verzorgpaard) ook altijd tegelijkertijd. Gaf in het begin een beetje problemen (de oudste vond dat de nieuwe achter hem moest blijven en dat vond de nieuwe ook en dat was niet handig), maar toen ze elkaar een beetje kenden was het geen enkel probleem meer. Ze vinden het zelfs wel gezellig naar mijn idee :)

X_Loes_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:34

Gewoon eens oefenen door ze wel met zijn 2e tegelijk eruit te halen.
Hier wennen ze snel genoeg aan!
Iederen nieuw paard wat hier komt is er met 2 dagen aan gewend.

Succes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:55

Ik haal ze ook allen in een keer eruit. Is eigelijk altijd goed gegaan. Vroeger had ik 2 kleine welsh pony's en 1 b pony tegelijk vast. de b was nogal schrikkerig, maar ging wel altijd goed. Je moet het ze gewoon leren. Hoe ze moeten draaien en wachten. Wanneer ik ze naar buiten bracht dan stonden ze los te wachten tot ik alle halsters af had en niet een keer heb ik hiermee problemen gehad. Mijn eigen pony's net zo. Halsters om, poort open, ze blijven ook gewoon los buiten de poort wachten tot ik ze goed vast kan nemen. Leren ze heel snel. :) Ik zou er niet zo mee inzitten dat er eentje door de 'omheining' zou gaan, zeker als ze het kennen dan wachten ze wel gewoon. :) vraag anders eigenaar even je te helpen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:59

Ik kan mijn haf en Rocco zowel tegelijk mee nemen als 1 laten staan. Ik vind het fijn om 1 paard lekker in de wei te kunnen laten als ik met de ander ga rijden, dus met binnen halen kan er dan ook 1 wachten.