|( ik weet het niet meer!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:12

PS ik snap trouwens van je stalling niet, dat die niet zelf met dat soort oplossingen komen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:02

Hoi,

een lastig probleem, ik ken het... Maar misschien kun je idd. op zoek naar een andere stalling: eentje met betere, hogere, bredere omheining. Eentje met misschien leuker gezelschap in de wei. Of met een binnenbak inderdaad.
Mijn paardje kruipt onder het lint door. Het is de laatste tijd minder, omdat het zulk lekker weer is (als het regent komt ze standaard zelf naar binnen) en omdat ze blijkbaar een leuke weidegenoot heeft. Mijn stalling gaat erg goed met dit probleem om: een aparte wei met extra draad gespannen, haar box blijft openstaan zodat ze daar zelf in kan en niet gaat zwerven en het hek naar de weg is tegenwoordig altijd dicht.

Succes!
Jacqueline en Chubby

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:48

Je kan een schrikdraad (met stroom dus) iets voor de omheining zetten. Bv iets van 30 cm of een halve meter, geen idee

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 23:08

voor de duidelijkheid voor de mensen die denken dat ik aan dierenmishandeling doe. Dit is niet zo!! De kluisters met halstertouw zijn tijdelijk en ik ben ook op zoek naar een andere oplossing dus hoe sneller ik een andere oplossing vind hoe sneller die snert dingen(sorry afkunnen) want ik heb ook liever dat mijn paard gewoon los zonder iets om in de wei staat maarja dat kan niet.

Die halsband is idd een goed idee en dan een flinke pin in de grond. Ik ga zeker opzoek naar zoiets (dus mensen als je een winkel weet mail/pb me dan ff dan weet ik in iedergeval waar ik eigelijk precies naar moet zoeken en dan weet ik dat het te koop is).

Er is idd een manege in de buurt maar die zijn wel duur maar ik ga bij de ene (er zijn er 2) ff kijken en over de prijzen vragen etc. Kan in iedergeval ff kijken!

Naar andere stalling ben ik ook naar op zoek maar dat is moeilijk te vinden bij mij in de buurt (of ik zoek niet goed maarja ben blond dus dat zal vast wel).

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 23:10

PriscaZ: Ik snap het ook niet want ze zit wel te zeiken dat ze bang is dat m'n paard naar de buren springt maar ze komt niet met het idee om de omheinig hoger te maken of een stukje af te zetten en dat hoger te zetten. Maarja behalve dat ze overal om zeikt helpt ze me niet echt veel!!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:17

radnah2 schreef:
Die halsband is idd een goed idee en dan een flinke pin in de grond. Ik ga zeker opzoek naar zoiets (dus mensen als je een winkel weet mail/pb me dan ff dan weet ik in iedergeval waar ik eigelijk precies naar moet zoeken en dan weet ik dat het te koop is).

Zoals Sonja al zei, bij de Welkoop of Boerenbond, zo'n halsband die je ook bij koeien ziet.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 23:22

ben niet zo bekend met koeien dus!! Maar bij de manege in de buurt gebruiken ze ze ook dus ik weet denk wel wat ze bedoelt!! Ik zal ernaar uit kijken!!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:39

Ik zou mijn paard echt niet verkopen omdat hij uit het land springt.
Springt hij altijd meteen als je hem in het land zet er weer uit?
Of gaat hij eerst 3 uur eten.
Ik zou mijn paard dan gewoon korter het land op zetten.

Wat de meeste hier zeggen over de omheining verhogen vind ik ook een goed idee.
Ik snap niet waarom dat niet zou mogen.
Als het op jouw kosten is hebben hun er ook wat aan.
En volgens mij is het geen lelijk gezicht ofzo.

Die halsband zou ook wel kunnen maar dan moet je wel opletten dat je je paard steeds een stukje nieuw gras geeft.
Anders krijgt hij te weinig eten en trapt hij het land kapot.
Ook opletten dat je geen onrust veroorzaakt bij je paard.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:32

Wat ik dus ook bedacht is een stal met binnenbak, maar dat heeft dus iemand anders al geschreven.

Waarom kluister je hem niet achter-achter? Hoe hoog is de draad dat hij met kluisters er over heen kan jumpen?

De ketting vind ik ook wel een goed plan. Maar dan is het beter denk ik als ie alleen staat. Zodat hij niet opgejaagt kan worden of gepakt door de anderen als hij vast zit. Of dat de anderen door de ketting lopen.

Verder is het een lastig probleem. 220 volt lijkt me niet...............dat is de gewone voltage wat je in je huis hebt...........daar ga je aan dood als je dat vast pakt.....

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 12:45

pas na 2/3 uur maar als ie korter op het land staat waar moet ie dan de rest van de dag staan?? Want als ie in stal staat met dit weer en met de andere paarden buiten schopt ie de hele stal stuk en bezweet zichzelf helemaal!! Als de andere paarden ook binnen staan en het kouder is gaat dat wel maar rond deze tijd niet!

Achter-achter kluisteren wil ik ook gaan proberen! Het draad is sommige stukken lager dan het andere stuk maar ik weet niet precies hoe hoog. Niet echt hoog. Maar ik wil al gaan vragen of ik de omheining mag verhogen.

Dat met die halsband wil ik ook gaan proberen (voorzichtig natuurlijk) maar dan moet ik eerst die dingen zien te krijgen.

Andere stalling ben ik al op zoek naar!

Ik weet niet hoeveel volt het draad is maar ik dacht dat ze zei 220 maar als jij zegt dat het onmogelijk is dan zal ik voor de zekerheid nog wel een keer vragen. Maar ze zei in iedergeval dat ie al heel hoog (volt) stond voor de paarden. En het draad gaat door alle weilanden heen dus als we die verhogen krijgen de andere paarden ook zo'n schok en dat vind ik zielig want die springen niet over het weiland heen en toch krijgen de klappen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:00

Als ze slim zijn raken ze de draad niet aan Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:51

die andere paarden blijven echt wel van de draad af, ze komen nu toch ook niet tegen de al bestaande draad aan?

Om eerlijk te zijn vind ik verhogen de enigste dier vriendelijke manier.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 13:52

ja maar soms niet! vooral de veulens!! en ookniet echt lekker voor de mensen als ze hem per ongeluk aanraken!!

ik vind verhogen idd een vriendelijkere manier en veiliger!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:55

veulens die aan een draad van 160 hoog komen?
en mensen moeten maar beter weten

En op de bestaande draad staat toch al stroom, daar komen de mensen en veulens dan als eerste tegen

En voor veulens is het alleen maar goed een keer een flinke opdonder te krijgen, zodat ze flink wat respesct hebben voor de draad de rest van hun leven, kan hun hun leven besparen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:57

Hoi
Bij ons op stal hebben we ook een paard die dit doet, we hebben nu plastic lintjes om het draad heen gedaan en dat wapert en ze vindt het best wel eng die flapperende dingen, ze is nu al zeker een week er al niet overheen gesprongen , wie weet helpt het bij jou paard ook.
veel succes ermee

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:15

Zannekin schreef:
Ik vind dat als je je paard enkel met kluisters op de wei kan zetten, je hem beter kan verkopen. Dat is toch geen leven voor een paard: in een box, of vastgebonden op de weide. Misschien wel hard maar op deze manier zal het voor jou ook wel niet leuk zijn?

Vind ik nogal drastisch, op een ander doet ie het net zo goed. Verward
T'enige verschil is dat je zelf dan niet meer met de problemen zit, maar dan had je beter van het begin af aan gaan dammen ipv voor een paard te kiezen. *LOL*

Zoals zoveel is aangehaald en wat nog steeds de beste oplossing is,
*omheining verhogen (ik weet het je staat op een pensionstal maar nee heb je en ja kun je krijgen)
*speelmaatje in de wei.

succes!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:20

orionneke schreef:

Verder is het een lastig probleem. 220 volt lijkt me niet...............dat is de gewone voltage wat je in je huis hebt...........daar ga je aan dood als je dat vast pakt.....

Er kan heus 220 op staan, hoe hard het aankomt hangt met verschillende factoren af. (ben de benamingen vergeten maar heb wel een mooie vergelijking )

Vergelijk het met een druppel water die je met enorme kracht door een heel klein gaatje perst, en een grote emmer die je gewoon over je hoofd uitkapt.
Die druppel daar kan je mee door je hand schieten terwijl de emmer je enkel een natte kop zal bezorgen.
Ondanks dat het eerste om een veel kleindere hoeveelheid gaat richt deze meer schade aan

Je kunt iemand dus vermoorden met 10 volt en 220 door z'n lijf laten razen waar ie geeneens echt iets van merkt.

Snappie?

Het hangt van de grootte van de "deur" af waar de volt doorheen gaat en de hoeveelheid volt die tegelijkertijd door de deur heen wil Knipoog

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 19:06

vaaaaaag!! sorry maar ik snap het verhaal van de druppel en het water etc niet! Maar ik weet wel wat je opzich bedoelt.

Mijn paard staat met 3 andere paarden in de wei en is ook al met de andere paarden die daar staan op de wei gezet (met 1 paard en met meerdere) maar daar ligt het niet aan denk ik want hij is aardig tegen ze maar wel de baas over ze! Maar misschien moet ie idd een speciaal maatje hebben maarja hoe moet ik dat vinden?? :S er zijn zoveel paarden in de wereld hoe moet ik dan weten welk paard mijn paard zijn vriendje is/word. En dat hek verhogen moet ik nog vragen. Ik had vanmorgen namelijk les en was het dus straal vergeten!! Maar zal proberen het te onthouden!! :S domme ik Haha!

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 19:08

ik snap het verhaal van de druppel nu wel (heb hem nog een paar keer gelezen). :-D sorry ben blond dus dan duurt het ff Haha!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:13

die van mij eten de laatste tijd ook gewoon onder de draad door (en zitten er dan tegenaan. ze krijgen geen schok, hoewel er 3000 volt opstaat....wie weet hier raad mee? komt het omdat het zo droog is?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:53

manen geleiden slecht stroom. Dat stukje ijzer aan het halster is misschien wel een oplossing voor je of een beetje crea-bea een matje maken in de manen met stroom/ijzerdraad. Het kan ook zijn dat de aardedraad niet ver genoeg in de grond zit. Even nakijken met een multimeter is ook wel handig. Staan er ook bomen of planten tegen de afrastering aan? ivm lekstroom ook even nakijken. De draden in het lint/koord verweren ook in de loop der jaren. Krijg je ook slechtere geleiding.

Die 220 (230) volt waar steeds naar verwezen wordt betekend gewoon dat het een apparaat is wat op het lichtnet werkt en geen batterij is. Een zgn. klok. Hierin zijn veel verschillende varianten. De sterkte hangt oa af van: lengte afrastering en voor welke dieren hij bestemd is. Er zijn speciale klokken met een lichtere 'klap' die veel gebruikt worden voor paarden omdat paarden doorgaans meer ontzag hebben voor stroom als bv. koeien. Er zijn ook speciale klokken om de kat van de buren uit je tuin te houden. Het is niet de voltage die de klap geeft maar ik meen het aantal ampere/ohm. ( het is lang geleden dat ik natuurkunde heb gehad)

Sommige paarden checken af en toe of er nog stroom op staat... Heb ook zo'n linkmiegel.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 08:06

Sommige paarden checken af en toe of er nog stroom op staat... Heb ook zo'n linkmiegel.:

ja ff kijken of de mensen het stroom niet stiekem weg hebben gehaald of uit hebben staan!

Ik weet niet precies wat voor 1 de eigenaresse heeft maar ik denk niet dat het echt helpt als je hem hoger zet want hij raakt het stroomdraad niet aan!! Ik denk dat het hoger zetten meer hlpt met paarden die er doorheen gaan!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:53

Loolapelooza"]
[quote="Zannekin schreef:
Ik vind dat als je je paard enkel met kluisters op de wei kan zetten, je hem beter kan verkopen. Dat is toch geen leven voor een paard: in een box, of vastgebonden op de weide. Misschien wel hard maar op deze manier zal het voor jou ook wel niet leuk zijn?

Vind ik nogal drastisch, op een ander doet ie het net zo goed. Verward
T'enige verschil is dat je zelf dan niet meer met de problemen zit, maar dan had je beter van het begin af aan gaan dammen ipv voor een paard te kiezen. *LOL*

Zoals zoveel is aangehaald en wat nog steeds de beste oplossing is,
*omheining verhogen (ik weet het je staat op een pensionstal maar nee heb je en ja kun je krijgen)
*speelmaatje in de wei.

succes!
[/quote]

Vandaar dat ik zei ALS je je paard enkel met kluisters op de wei kan zetten. Dus als alle alternatieven niet kunnen uitgevoerd worden.
Je kan een nieuwe koper ook gewoon inlichten. Hij kan het dan thuis eerst proberen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:20

Het is makkelijk om te zeggen dat hij maar verkocht moet worden..
Omdat her zielig is voor het paard.
Maar hoe moeten de volgende eigenaren hem dan binnen houden????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:24

Citaat:
Sommige paarden checken af en toe of er nog stroom op staat... Heb ook zo'n linkmiegel.:

Dat deed Kawa dus ook
met die tast haren.
dan zag je hem voelen wanner het tikte

Eerst sprong hij erover en toen we het opgehoogd hadden naar 160, niet meer (al zou hij dat wel kunnen, maar dat wist hij zelf niet Lachen )
dus ging hij eronder door.
laagste lint was 40/50 cm, maar erg rekbaar
En dan telde hij dus echt de stroom
tik...tik...tik, eronderdoor