zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:35

Nee, manege niet. Dan als ik de kosten niet kan bijhouden zou ik hem liever verkopen naar een meid die er leuk oprijd en niet 100 anderen, die schoppen, trekken enz. Iedereen moet het leren natuurlijk, maar niet op een paard van mij :)

Priveles met een leuke ruiter, of soms een kind. geen probleem hoor :)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:43

Ik zou mijn paard nooit in de manegelessen gooien, puur om het feit dat die erg gevoelig is voor de manier hoe hij gereden wordt.
Mijn trianing zal anders door de manegelesse vergooid worden en dat vind ik zonde en ik zeg dit zeker niet om die mensen af te kraken. Ik heb zelf namelijk ook vele jaren met veel plezier op een manege gereden, maar ben er nu gewoon anders tegen aan gaan kijken.

Edit: ook zoals als hierboven een leuke ruiter die dezelfde manier van rijden heeft zou altijd kunnen, als dat voor mij bete ruit zou komen. Maar op dit moment is dat ook gewoon niet nodig.
Laatst bijgewerkt door _bloempje_ op 21-10-10 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:44

Waarom niet? Een beginner verpest je paard echt niet, iemand die denkt dat hij gevorderd is eerder.

Ik geef les met mijn pony's. En die zelfde pony's worden ook uitgebracht in de sport. Mijn pony's weten precies wie er op zit en of ze hun best moeten doen of niet ;).
Mijn pony's(shetten, dus alleen gereden door de allerkleinste) in de les zou je dressuurmatig geen stuiver voor geven, als het even kan is het sloffen, hoeken afsnijden en achter elkaar plakken. Maar die lopen dus ook rustig t/m ZZ nivo voor de wagen (en L/M nivo onder het zadel).

ZZ nivo en lesjes geven zijn best te combineren is mijn mening.
De merrie waar ik ZZ mee rij kan ik rustig de hele week in de les laten lopen en in het weekeind mee nemen op wedstrijd. Oefeningen zitten er al op, die vergeten ze niet in een week en ze hebben wel hun beweging gehad. De hele week mee op ponykamp (lees: spelletjes, buitenrijden, springen enz), zaterdag vrij en zondag Z debuut met winst is ook prima mogelijk heeft ze bewezen.

_bloempje_

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:47

Dennis, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar wat jij ook zegt je geeft zelf les, het is erg afhankelijk van wie er les geeft en op welke wijze.
JIj kent je paarden en weet wat ze aankunnen, want tuurlijk is het mogelijk om lessen te geven. Iedereen heeft het immers ooit geleerd.

Mijn paard zal in ieder geval qua zijn karakter helemaal niet geschikt zijn, maar als die ooit naar een manege zou gaan in ieder geval nooit naar de manege waar ik zelf heb leren rijden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:49

Ik heb niet gestemt omdat mijn optie er niet bij staat, mijn reden:
Op veel maneges word slecht gereden (ik ga van mijn ervaringen uit, dus op de maneges waar wel netjes gereden wordt TOPPIE!), en ik wil dat niet. Daarbij wil ik ook niet dat ze al die vreemde mensen op haar rug krijgt en slecht passend tuig.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:49

Ik vind dat dit heel verschillend is eigenlijk,
je hebt hier mensen met dure paarden en jonge paaroeden maar ook met brave en goedkope paarden dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:52

Nee, die van mij zou niet mogen meelopen. Niet omdat ze eenkennig is of dat ik denk dat ik het allemaal beter kan. Ben realistisch genoeg om te beseffen dat er een hoop ruiters zijn die der stukken beter op zouden weg rijden. Maar als ze nu verpest wordt of ik merk dat er iets fout gaat, dan moet ik maar bij 1 persoon gaan zoeken. Als ze zou meelopen met nog 10 andere wordt dat een stukkie moeilijker. :+

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:53

Leuk dat driekwart van de paarden hier ' te gevoelig' of ' eenkennig' is :)). In de praktijk valt dat naar mijn mening altijd wel mee.

Ik zou het niet doen puur omdat je toch een paard hebt om er zelf mee te rijden en te leren, niet om een ander erop te zetten.
En ook eens met wat Ayasha zegt :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:53

Ik heb ook een pony lopen waarvan ik het nooit verwacht had dat die fijn mee zou kunnen lopen(bang, kopschuw, bijterig, durfde wel eens te schoppen, was niet te pakken in het land toen ik haar kreeg) en die doet het nu zo enorm braaf (is nu 5 en de meest geliefde pony door de kinderen).
Zelfs m'n 3 jarige loopt af en toe al eens een lesje mee. Die is zowat in de les geboren (half uurtje voor de les, dus stond amper en had haar stal vol kinderen ;) ).

Ze lopen hier ook geen fulltime lessen. Meestal 2x per week zo'n 3 kwartier. Daarnaast worden ze ohz door 2 andere meiden die wat verder zijn gereden (1 á 2x per week). En 1 á 2x in de week rij ik ze zelf voor de wagen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:55

Nee, absoluut niet!

Toen ik mijn pony kocht/kreeg was ze net nieuw op de manege en liep mee in de lessen. Je kon op onze manege de les-pony's kopen en dan mee laten lopen in de les. Je had dan verder geen kosten voor stalling/voer. Je betaalde dan de DA-kosten en de hoefsmid. Mijn ouders zagen dat wel zitten, was mijn eerste pony, pa en ma weten niks van paarden en zijn beide allergisch voor paarden.
Maar wat zo ideaal leek werd echt een drama, poownlief moest minimaal 4 uren per dag achter elkaar lopen, dus ik kon er zelf nooit wat mee doen. Alleen op zondag ( als er geen wedstrijden waren) en tijdens mijn eigen les. Na 8 maanden hebben we haar er weg gehaald, aangezien er allemaal dingen met haar gebeurde die niet de bedoeling ( buiten de lessen om verhuren aan andere mensen, terwijl ik er zelf beslist niet op mocht rijden. Als ze ziek/kreupel was mee laten lopen, maar als ik zelf les had moest ze wel op stal..) Ook werd ze regelmatig met mestvorken en zwepen bewerkt omdat madam nou niet echt makkelijk is :=
Ik betaal nu €100 in de maand meer maar heb er nu 7 dagen per week heeeeeeeeeeeeeel veel plezier van en ook m'n pony is ernorm opgeknapt nu ze nite meer in de lessen loopt ( is inmiddels 9 jaar geleden maar goed :) )
Laatst bijgewerkt door roxiie op 21-10-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:55

Nee, ik heb een paard gekocht voor mezelf, niet voor anderen. Ik gun mijn zusje ook een dagje 'paard' dus zij is voor één keer per week mijn bijrijdster en dat gaat hartstikke leuk. Als ik ook nog manegeruiters erop zou laten rijden zou ik me afvragen voor wie ik mijn paard eigenlijk heb. :)) Bovendien vind ik twee verschillende ruiters voor mijn paard (jong dier) wel voldoende.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:56

Ezumii schreef:
Leuk dat driekwart van de paarden hier ' te gevoelig' of ' eenkennig' is :)). In de praktijk valt dat naar mijn mening altijd wel mee.

Ik zou het niet doen puur omdat je toch een paard hebt om er zelf mee te rijden en te leren, niet om een ander erop te zetten.
En ook eens met wat Ayasha zegt :)

Ik wilde die opmerking al niet maken maar ook ik verbaas me er over. Ik denk dat er eerder wat mankeerd aan de opvoeding van een groot deel van die dieren dan.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:10

Ik heb zelf geen paard, maar heb wel lange tijd op een manege gereden waar meerendeel van de paarden die in de lessen liep, van een pensionklant was. Ik weet dat als je je paard daar mee laat lopen je minder stallingskosten hoeft te betalen. Ik moet er wel bij zeggen dat daar veel menners stonden en zij de paarden op zo'n manier toch ook onder het zadel konden laten lopen, daar zij zelf niet reden (vaak oude(re) mannen :P )

Ik zou het zelf nooit willen, omdat je dan zelf niet weet wie er op je paard zit.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:15

Nee, want het is al eens gebeurd (niet met een manegeruiter) en toen heeft het ook geen goede afloop gehad..

ik heb geen zin in verdere ongelukken en zo houd ik de verantwoordelijkheid mooi bij mijzelf ;)

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:25

Mijn paard heeft het eerste jaar dat ik haar had ook op een manege gestaan. Ik had met de manegehouder een lijstje gemaakt wie evt wel op haar mocht rijden in de les en als ik dan zelf niet kon rijden of sommige dingen met rijden niet lukte, ik was toen nog niet zo'n geoefende ruiter, werd ze in de les door een van diegene gereden. Met mijn spullen. Ik heb er geen nare ervaring mee, sterker nog ik denk dat het in ons voordeel is geweest. Moet ik wel zeggen dat ik het volste vertrouwen had in de manege en hoe er met de paarden werd omggegaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:38

Hangt er helemaal vanaf :-)

Ik heb weleens toen ik nog op de manege stond af en toe (lees 3 keer per jaar :+ ) mn paard mee laten lopen in de manegeles. Dat was dan vooral als er 's avonds lessen waren en het dermate hondenweer was dat ik niet buiten aan de slag kon.

Ik bepaalde dan wel wie er mee reed op mijn paard.

Maar dat was inderdaad incidenteel. Structureel zou ik het niet doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:44

Nee, ik zou dat niet doen. Jim is een heel eenkennig paard. Heeft manegelessen gelopen voor ik hem kocht (toen was hij 2,5) en heeft daardoor zelfs een angst voor kinderen door ontwikkeld.
Met volwassen durf ik het ook niet aan. Het is een onzekere pony die echt vertrouwen in de ruiter moet hebben, een ruiter moet kennen. Hij raakt nu soms ook lichtelijk in paniek als er iemand anders op zit.
Dus nee, uit veiligheidsoverwegingen geen manegelessen met mijn pony :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:48

Mijn antwoord staat er niet tussen:

Ja: Maar alleen in nood.

Zo hadden ze hier járen geleden een aantal lespony's drachtig staan, waardoor er te weinig pony's beschikbaar waren voor de lessen. Toen heeft die van mij een paar lesjes mee gedraait.
Ook heeft mijn vorige shetje regelmatig lesjes mee gedraait met kleine, bange kindjes die een A pony toch net te groot vonden ;)
Mijn stalhouder houdt er ook niet van om dieren die niet van hem zijn in te zetten. Hij weet dat ie die van mij in geval van nood mag pakken, maar dan nog zal ie het niet snel doen :n

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:54

Nee, liever niet. Mijn pony is trouwens niet eenkennig of heel gevoelig, maar juist erg makkelijk in de omgang. Volgens mij kan bijna iedereen erop stappen en wegrijden.
Maar hij is nog wel jong (4 jaar). We zijn hard aan het trainen en veel dingen zijn nog niet bevestigd, ik ben bang dat hij in manegelessen qua niveau dan achteruit gaat. Voordat ik hem kocht liep ie (als 3 jarige) een paar lesjes op de manege en het heeft me toen al de nodige moeite gekost om hem weer lekker rijdbaar te krijgen (voor het been, niet achter andere paarden aan ed).
Overigens heb ik wel een bijrijder (meisje dat echt netjes en met zachter hand rijd), maar toch heb ik nog een beetje moeite mee om haar erop te laten, want rijtechnisch heeft ze soms niet het niveau om problemen op te lossen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:58

Nee; nooit, als het even kan.

Ik denk dat ze daarvan doodongelukkig wordt; al die verschillende mensen die haar allemaal anders aanpakken.
Daarnaast heeft ze de neiging om slecht aan het been te zijn; ik ben daarom bang dat ik weer helemaal van voor af aan moet beginnen als er regelmatig verschillende mensen (misschien met minder ervaring) op mijn paard rijden.
Één vaste bijrijder zou ik in geval van uiterste nood misschien wel overwegen; maar die moet dan echt helemaal op 1 lijn met mij zitten wat betreft de aanpak van mijn paard. Ik zou ook eisen dat zo'n persoon les zou nemen bij mijn instructeur...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:02

Ik zou het niet doen, omdat iedereen een andere manier van rijden heeft, en als iedereen er zomaar opstapt raakt ie denk in de war, wat ie nou moet doen als er een hulp wordt gegeven. En ook omdat het spul dan toch sneller verslijt denk ik, want het wordt dan meer gebruikt. Wel zou ik, als ik tijd te kort had, een bijrijder willen zoeken, als deze ook een beetje dezelfde soort manier van rijden heeft, en goed met het paard kan opschieten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:04

Nee, ik zou nooit 1 van mijn paarden daarvoor laten gebruiken.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:04

Ik wil even terugkomen op dat eenkennige. Mijn paard echt een allemansvriend op stal en vrij makkelijk in de omang, maar met rijden echt een paard dat concequent gereden moet worden.

Veel tijd erin moeten steken om hem van je been naar je hand te rijden en zo kan ik nog een hele reeks opnoemen. Het is een paard dat echt duidelijk met de juist hulpen gereden moet worden anders neemt hij echt een loopje met je.
Hij heeft onder het zadel ook echt dat polanksy karakter, waar ik meer mensen wel eens over gehoord heb. Al met al is het een top paard en verbaas ik me steeds weer over wat we kunnen en bereiken, maar zonder de juiste ruiter lukt dit niet. En ik die twee jaar geleden nog een manege ruiter was heb echt onwijs, maar dan ook onwijs veel moeten leren om echt te leren rijden zoals het hoort. Maar goed dat is dan natuurlijk ook afhankelijk van de maneges hoe er les gegeven wordt, maar met mijn manege in mijn hoofd, weet ik zeker dat er niemant is die op mijn paard weg kan rijden.
Tuurlijk zal het wel zo zijn, dat een andere ruiter die rijd op de juiste manier ook met hem uit de voeten kan, maar zeker niet iedere ruiten.

Ik heb dit zelf ervaren was een manege ruiter en kocht wozzeck, we zijn nu twee jaar verder en hebben heel wat tegenslagen gehad wat rijden betreft. En nee het is echt zo ik heb meerdere mensen wel eens op mijn paard gehad, maar wanneer jij onvoldoende ervaring hebt en dus niet rustig met je benen opvult en te hard bent met je hand dan is die niet te rijden en krijg je hem niet op de juiste manier aan het lopen.

Het is niet dat ik mijzelf goed wil praten, maar ik wil aangeven dat echt niet ieder paard geschikt is voor de manege lessen. En tuurlijk zou wozzeck er ook tussen kunnen lopen, maar dan is de kans wel groot dat die met een lange nek op de voorhand loopt en zijn rug wegdrukt en van dat idee wordt ik niet echt vrolijk.
Maar wanneer er een goede ruiter is die dan toevallig manege ruiter is, maar wel juist rijd, tuurlijk kan zij dan ook mijn paard rijden. Mara allemaal verschillende ruiters wil ik niet, omdat die dan vaak toch allemaal een verschillende stijl van rijden hebben.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:06

Ik zou d'r niet zomaar aan een manege uitlenen, maar wel aan sommige mensen persoonlijk voor een manege les.
Mijn paard is heel lief, laat er soms zelfs een 12 jarige jongen 'alleen' mee rond rijden (als in stal ben bv). dus ze is vast ook geschikt voor anderen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:06

Haha ik zie het al helemaal voor me, mijn paard in een manegeles :')
Nee ik denk niet dat ik mn poon daar gelukkig van wordt. Ze heeft heel veel meegemaakt en eindelijk weer een vast tehuis met een vaste baas. :+

Al mag er een bekende oid van me best met haar naar de manege mogen als ze ingereden is.
Maar onbekenden gaan er niet op.