Nieuwe stallen, Welk voorfront?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:59

Ik vind de stallen met de V-vorm heel mooi, maar als je het over merries met veulens hebt, zou ik voor veiligheid kiezen. Dus de andere. Je slaat jezelf voor je kop, als het een keer mis gaat met een veulen die er stiekem toch overheen pobeert te klimmen. Als de veulens altijd met moeders op stal staan, zal het niet snel gebeuren, maar als je bijv. moeders meeneemt om te gaan rijden en het veulen moet even alleen in de stal blijven, dan denk ik dat je problemen krijgt.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:03

sliert schreef:
Ik vind de stallen met de V-vorm heel mooi, maar als je het over merries met veulens hebt, zou ik voor veiligheid kiezen. Dus de andere. Je slaat jezelf voor je kop, als het een keer mis gaat met een veulen die er stiekem toch overheen pobeert te klimmen. Als de veulens altijd met moeders op stal staan, zal het niet snel gebeuren, maar als je bijv. moeders meeneemt om te gaan rijden en het veulen moet even alleen in de stal blijven, dan denk ik dat je problemen krijgt.

Zal wel meevallen hoor, we hebben merries met veulens in die stallen, en nog nooit 1 geprobeerd weg te komen door er over te gaan, ook niet als moeders weg was

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:10

Wij hebben onlangs nieuwe stallen geplaatst, omdat de oude afgebroken moesten worden vanwege de bouw van een schuur voor ons bedrijf.
Door ervaring wijs geworden hebben wij een aantal bewuste keuzes gemaakt:
* Spijlafstand (zo klein mogelijk)
* Schuifdeuren; deze nemen minder ruimte in, zeker als je een smal gangpad hebt, maar ook handig als je maar alleen bent.
* Een deurtje in de schuifdeur waar de paarden met hun hoofd door kunnen, maar dat ook af te sluiten is. Bewust is niet gekozen voor een afsluitbaar weefrek; dit omdat het raamwerk wat het gat afsluit naar beneden hangt en je dit naar boven moet tillen om het dicht te doen. Zit het raamwerk niet helemaal goed vast, dan loop je het risico dat iemand het t.z.t. op zijn of haar hoofd krijgt.....
* Een afsluitbare voeropening.
* Tussenschotten van tralies, maar 1 m. is helemaal dichtgemaakt, zodat er geen voernijd is tussen de paarden, maar wel contact.
* Voerbakken voor in de stal; Drinkbakjes achter in de stal, zodat er niet 'gesopt' wordt met het eten.
* Voorwanden van de stallen zijn normaal van vorm, dus geen V/U vorm, maar wel half tralies, half hout (in ons geval bamboe)
* Voorwanden zijn in zn geheel ook draaibaar, zodat er eventueel machinaal uitgemest kan worden.
* Pompsysteem voor het water, zodat deze in de winter niet bevriest; scheelt een hoop gesleep met emmers.

Al deze zaken zijn dus bewust gekozen.
Wij fokken op kleine schaal en hebben eens een veulen gehad dat op stal bleef terwijl de merrie gereden zou worden. Dit lukte niet, omdat het veulen over de wanden heen wou, door de wanden heen wou (been door tralies), onder de wanden door wou, door de voeropening wou.........
Gelukkig is dit goed afgelopen, maar het heeft zeker onze ideeen voor de nieuwe stal beinvloed!
Wij hebben gekozen voor handig, degelijk en veilig met genoeg welzijn voor de paarden.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:16

Zo wat een hoop reacties!
Als eerste, bedankt voor het mee denken.

ik ga proberen op iedereen te reageren, sorry als ik je oversla.

Donja; Bedankt voor de link! Daar ga ik zeker even kijken :j
natje82; Zoals in de begin post staat hebben wij gelukkig brave paarden. Wij hebben op stal geen hengsten staan enkel merrie's en een ruin. En als fokkerij tolereren wij gewoon geen agressief/vervelend gedrag op stal, dat willen wij en niet door fokken en dat kan ook tegen de paarden werken als er bijv. iets mis gaat met een bevalling en wij moeten erbij. En over het poetsen, we krijgen poetsplekken dus ze hoeven niet aan de stal vast. Dat zal dus ook niet de hoofdoorzaak zijn om een andere stal soort te kiezen, toch bedankt voor het mee denken.
Vjestagirl; dat is ook idd de rede dat de U-vorm op 1 staat bij ons.
eilleen333; We hebben idd een luxe probleem ja haha. dat is wel een goed punt daar.
Elpharo; Erg goede punten heb je hier, die neem ik zeker mee, dankje!
zodiacje; Het zijn idd eigen paarden geen pension stallen en wij zetten natuurlijk geen paarden die elkaar niet mogen naast elkaar, al zijn er maar 2 combinaties die we liever niet zouden hebben verder kunnen ze allemaal samen.
Nibbit; Een schuifdeur heeft idd minder ruimte nodig dus dat is wel fijn, al zijn wel alleen de deuren open op het moment dat het paard erin of uit moet of er gemest moet worden, ook een lege stal gaat gewoon dicht bij ons.
Urielle; Dat is idd niet handig nee. Gelukkig blijven onze paarden toch wel staan ook al zit er niet eens een deur in als wij zeggen dat ze dat moeten haha. maar idd met voeren kan dat wel lastig zijn, of je moet het gewoon over het hek heen gooien, dat kan dan met een U.
Tigra_; Oké, dankje wel. dus schuifdeuren zijn net zo handig?
Jolandaa_; Klinkt indd bekent ja, die hebben wij nu ook 2 van die fronten en daar zijn ook al de nodige blauwe plekken en schaafwonden door gekomen.
GAM; Bedankt. Zijn die er eigenlijk wel? U-vorm met schuifdeur?
CrossHorse; Nouja hengsten hebben we niet maar er zijn in een andere schuur nog wel 2 stallen dus mochten die er ooit wel komen dat is dat wel een mogelijkheid.
wollewaps; Bedankt voor je reactie. Oke, dus de deuren komen wel ongeveer even hoog als normaal de luiken beginnen dan?
Rianneke; Bedankt voor je reactie en de link, ook daar ga ik zeker even kijken. Opzich ook wel een groot voordeel ja dat je er een luikje in kan zetten op het moment dat het niet gaat.
SadyLady; Bedankt voor de tip's en uitleg, dit neem ik zeker mee in de beslissing!
Rena100; Dat is idd even het dilemma ja. als die stallen^ er ook zijn met een heel groot luik is dat zeker weten een hele goede optie.
sliert; Dat is idd zo daar heb je een heel belangrijk punt. Gelukkig hebben wij nooit zo'n problemen met veulens gehad omdat we ze er heel rustig aan laten wennen al vanaf dag een, even mams mee nemen voor een check van de DA en dan weer terug, of gewoon even 1 min. eruit en weer terug of poetsen enzo.
ioontje; Bedankt voor de tip's en de uitleg. Dit zijn hele goede punten die ik zeker mee neem!

Even wat algemene dingen;
- Wij hebben géén hengsten op stal
- Onze paarden zijn super braaf in de stallen, want wij tolereren geen vervelend gedrag ivm de veiligheid van iedereen
- Poetsen hoeft niet in of aan de stal dat worden aparte wasplaatsen
- De ruimte tussen de spijlen willen we zo klein mogelijk ook ivm met de veiligheid
- het gangpad word 4m breed, dat noem ik dus redelijk smal
- Ook een rede dat ik liever voor een U-vorm ga is dat er een paar paarden van ons niet door een klein luikje durven met hun hoofd
- Er komen aan de andere kan (de muurkant) van de stal nog luiken zodat de paarden ook met hun hoofd naar buiten kunnen, maar die met slecht weer afgesloten kunnen worden.
- Alle stallen zijn in 1 rij naast elkaar, niet tegenover elkaar.
- Paarden staan 's nachts binnen en overdag buiten het hele jaar door.

Ik hoop dat ik iedereen beantwoord heb. En genoeg info gegeven heb.

Ik vind het nog steeds heel moeilijk en ik ga van de week nog even goed overleggen met iedereen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:22

ik zal niet voor zwarte tralies gaan. Die coating is in no time van de tralies af. Eeuwig zonde.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:49

dit vind ik ook ideale stallen

Afbeelding

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:08

Barvrouwke; is dat zo? Dat lijkt me wel heel erg slecht zeg! Zal daar zeker garantie op vragen.

Daks; Die ogen wel heel erg laag zeg! Daar zou ik geen veulen in durven zetten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 01:20

_R_G_ schreef:
Barvrouwke; is dat zo? Dat lijkt me wel heel erg slecht zeg! Zal daar zeker garantie op vragen.

Daks; Die ogen wel heel erg laag zeg! Daar zou ik geen veulen in durven zetten.

Je ziet rechts bij zijn stal zo'n balk omhoog staan die kan je naar beneden doen,
dan is de deur enzo net zo hoog als een normale stal is.

_R_G_

Re: Nieuwe stallen, Welk voorfront?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 07:58

och dat had ik helemaal nog niet gezien!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:59

_R_G_ schreef:

Daar kun je geen garantie op krijgen. Als het paard er een keer de tanden langs haalt, dan gaat de coating eraf. Kun je wel weer bijschilderen, maar mooier wordt het er niet op. Daarom zie je nu regelmatig
dat er wel een gecoat frame is, maar het traliewerk in de bovenkant gewoon gegavaniseerd.

edit: even gerommeld met de quoate juist krijgen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:03

oke, ow dat is wel heel erg balen zeg.
Want ik vind dat glimmend zilver echt niet mooi.

Dat zwart leek me wel erg mooi in een stal vol met friezen haha.
Dan ga ik daar nog even goed over na denken want dat is wel heel zonde als dat er af gaat binnen no-time, bedankt voor het melden iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:09

Zelf zou ik gaan voor dichte. Met meerdere redenen. Je zegt veulens en jaarlingen te hebben. Die zullen wanneer hun dat uitkomt misschien nog wel pogingen gaan doen om over de U vorm stallen heen te gaan.
Ook met voeren en dingen voor de stal leggen. Zullen sommige paarden erg vervelend van worden.

Lijkt mij erg onveilig. Dus zelf zou ik voor dichte gaan met een luik.
Schuifdeuren vind ik zelf prettiger. Maar als je de ruimte heb is een klap deur ook prima

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:56

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:57

Van die stallen met twee apart openslaande delen, dus boven en onderkant apart die zijn er wel, die hadden ze op een stal waar ik werkte ook. Deze stonden eigenlijk altijd open, maar daar tegenover hadden zij de poetsplaatsen en als de hengst daar dan stond, dan werden de bovenste luiken dicht gedaan. Deze deuren waren iets breder dan normaal, dus had je ook een breder 'luik'.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:00

oke super, bedankt

Dan denk ik idd dat het die gaan worden.
Veiligheid voor alles natuurlijk.

Ik ga nog even overleggen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:05

Vorig jaar is mijn paard aan huis komen staan en toen moest er dus ook een stal komen.
Ik zal straks een foto uploaden en dan kan je zien hoe wij het hebben.
Mijn man heeft de stal zelf gemaakt,dat was voor ons stukken voordeliger daar hij in de metaalsector werkt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:13

M_i_R schreef:
Ik ben een groot voorstander van zo open mogelijk aan de voorkant. Van de opties die jij hebt staan zou ik dan ook gaan voor een zo breed mogelijke u/v-vorm. zoals hieronder.

Afbeelding

Ik ga hier helemaal in mee. Als je de luxe hebt om te mogen kiezen, kies dan wat het fijnste is voor het paard. En het fijnste is zo open mogelijk. De ideaalste stal voor het paard vind ik trouwens deze:
Afbeelding

Foto is van de stallen van Moravita (moravita.com). Zij hebben deze stallen zelf ontworpen. Ik heb er stage gelopen en ik kan je zeggen dat er totaal geen onrust is tussen de paarden die hier in deze boxen gestald staan. Geen gehap, gebijt of gedoe onderling. Dit gaat dan om ruinen, merries en veulens.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:22

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:23

Dat is ook de grootste rede dat we die u vorm willen
maar we moeten natuurlijk ook de veiligheid mee nemen.
De stallen die jij laat zien zijn ook erg mooi, al zou ik er zelf niet voor kiezen omdat ik vind dat als de paarden rust willen zich ook terug moeten kunnen trekken en dat gaat bij die hier bovern niet

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:24

Steph86 schreef:
Hierbij een aantal foto's van mijn paards stal, zoals je ziet is onze stal in de kleur groen ( frame) maar dat kan in alle gewenste kleuren!
http://www.mijnalbum.nl/Album=WJ8TW3M6

Wauw, echt heel erg mooi !
Zo'n stal lijkt me ideaal, maar ja dan moet je geen klim veulens krijgen natuurlijk

Moeilijk, Moeilijk

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:27

De ervaring die ik heb met die stallen van Moravita is dat de paarden helemaal geen behoefte hebben aan ''zich terug trekken'' voor rust. Dat is namelijk ook helemaal geen paardengedrag. ;) Paarden zijn van nature gewend om in kuddeverband te leven en dus altijd andere paarden om zich heen te hebben. Als je je dan als paard terug zou willen trekken zou dat betekenen dat je uit de kudde moet, wat levensgevaar betekent voor een paard. Dus daar zou ik me niet druk over maken. :)

Ik zag bij Moravita gewoon paardjes lekker suffen / slapen in hun box.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 21-10-10 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:30

Dat is ook wel zo.
Maar ik heb er wel een grijnsbal bij zitten die als ze een veulen heeft geen hoofd van een ander paard in haar stal wil hebben, begrijpelijk ook.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:46

Ik heb zelf V wanden en ben er heeeeel blij mee.
De paarden kunnen alle kanten op kijken en dit vind ik erg prettig.

Als je echt smalle gangen hebt is het misschien minder aan te raden, maar waar mijn paarden voorheen stonden had ik ook een smal gangpad en hierbij ging het prima. Wel moet je goed letten naar welke kanten de deuren moeten draaien.

Het nadeel aan de V wanden is inderdaad dat je de boel niet ff kan dichtdoen als je wilt poetsen of als ze vervelend zijn. Ook voor hengsten lijken ze mij niet geschikt.

Het nadeel van dichte wanden vind ik dat ze niet alle kanten op kunnen kijken, ik heb toch altijd een beetje een gevangenis gevoel bij deze wanden (ookal is het opsluiten bij de V wanden natuurlijk niet minder :o , het is meer het zicht)
Daarbij komt dat je bij sommige wanden de luikjes vast kan maken met een palletje. Als het luik openstaat, staat dat palletje omhoog en kan het paard met het halster erachter blijven hangen. Bij mijn zus is dit al een paar keer gebeurt en die moet dus altijd direct de halsters afdoen. Dat is erg onhandig en ALS ze blijven hangen heel gevaarlijk!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:50

Dat is ook de rede dat we wel de zijkanten half tralies willen.
Ons gangpad is 4 meter breed (of 4,5 m dat weet ik zo snel even niet) is dat breed genoeg denk je?

Hengsten hebben we niet en poetsen doen we op de wasplaats.
Halsters gaan ook altijd af gewoon voor de veiligheid.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:58

Dat lijkt mij zeker breed genoeg.
Ik had niet meer dan twee meter en dat ging ook wel.
Ik heb overigens deze stallen:
http://www.uwstal.nl/images/Nieuwe_map/Foto%27s%20Mei%202007/uw%20stal.JPG
Ik heb alleen een stuk bredere voorfronten, 1 van 4 en 1 van 3,5. Lekker groot! :D

Ben er tevreden over, ze komen ze ook brengen met de vrachtwagen en je kan dan ook pinnen.
Goed geregeld. één puntje van kritiek is het hout, dat had een stuk beter geschuurd mogen zijn. Dit ga ik zelf nog doen, ook omdat ik het toch wil schilderen.