antidekkenbijter of apart staan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaaBloem

Re: antidekkenbijter of apart staan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:28

Iemand bij ons op stal had een speciaal goedje voor paarden, dat is zó onwijs bitter dat een paard wel 2 keer nadenkt voordat hij zijn tanden in die deken zet, dat is niet giftig ofzo.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:43

Marion71 schreef:
Wat is de oorzaak van het slopen? Verveling, te veel energie, lichamelijk ongenoegen? Ik denk dat je paard een stuk ontevredenheid aangeeft door dit gedrag. Het principe van luchtzuigen, kribbebijten, weven, etc. Jouw paard zijn ondeugd richt zich alleen op een ander en niet op zichzelf.

Niet banketstaaf bedoeld en ook ik doe het echt niet 100% goed, maar in al die jaren dat ik eigen paarden en pensionpaarden heb, heb ik nog nooit 1 dekensloper gehad. Zelfs de jonkies (drie 2,5 jarigen) laten het oude paard met deken met rust, terwijl er gewoon met haar gekroeld wordt. Dat is ook de reden waarom ik de oorzaak ergens anders zoek.

zolang ik paarden heb, da's nu meer dan 14 jaar heb ik het ook nog niet eerder beleefd. Ik heb hem nu sinds een half jaar en hij is de baas van de kudde. Hij zit lekker met een ander paard te kroelen, spelen maar als het dan "klaar" is en dat andere paard zout niet snel genoeg op dan hapt hij naar ze. Zo gebeurd het dus... :+

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:48

Heb nu een New Zealand canvas deken besteld, zullen we kijken of die deken ertegen bestand is.

joyce B

Re: antidekkenbijter of apart staan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:39

je hebt ook van die muilkorven die heel open zijn, een stalen korfje. Misschien is dat een fijnere dan zo'n dichte van webbing?

Hier had ik ook een ruin (2 verschillende) die dekens kapottrokken. De 2e had het van de 1e afgekeken denk ik, en toen de 1e weg ging, ging hij het na verloop van tijd doen (stond onder de andere ruin in rang)

Ik vond het een ramp, kostte me heel wat eczeemdekens en regendekens... De Rhino's en Amigo zijn er inderdaad niet tegen bestand, de rambo dekens beter, maar ook dar krijgen ze gaatjes in met hun haaktanden. Die ruinen bleven vasthouden als het slachtoffer weg liep, dus net zo'n pitbull-effect.

Ik heb ook een muilkorf overwogen, maar het geklier viel wel samen met teveel aan energie en gebrek aan beweging/uitdaging/verveling.
Hij ging bijvoorbeeld ook voerbakken omgooien, waterbakken omgooien etc.

slover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:41

ik zou ook voor een antidekenbijter gaan ;)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:52

Naar mijn idee komt het niet voor uit verveling, mijn paarden lopen hele dagen buiten in de groep, en krijgen genoeg eten, aandacht. Ze spelen en krabbelen veel dus ik zie naar mijn idee geen ontevreden paarden..............
Toen ik dit paard nog niet had, was een ander merrie van mij "baas" en die trapte altijd van haar af, ja en hij "hapt" van zich af....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:34

ik heb gewoon een paar keer anti bijt op de deken gesmeerd. dat hielp hier echt goed.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 11:34

helaas helpt dat bij deze "bijter"niet. Ook de muilkorf helpt niet omdat ie hem met rollen al kwijt was geraakt. Vestig nu al mijn hoop op de New Zealand deken die ik deze week thuis verwacht... :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:22

Bij mij liepen ze ook in een groepje (4 paarden), in bak en paddock, met ruwvoer.
Toch deed hij het met weidegang minder erg dan wanneer ze alleen op het zand stonden.

Hij wilde spelen met de anderen, en af en toe zijn "baas zijn" bevestigen en daagde de lageren in rang uit, f ging ze pesten (oude ruin en onderdanige ponymerrie) in de hoop dat ze mee gingen spelen of weg renden zodat hij er weer achteraan kon rennen. Bij mijn dominante KWPN merrie durfde hij dat niet, die is niet zo lief...
Als zij hem weg joeg, ging hij vervolgens achter een ander aan om zich af te reageren.

Als hij elke dag beweging kreeg onder het zadel of aan de longe, was hij ook echt veel rustiger.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:07

Hij krijgt op één dag na elke dag beweging. Het is wel zo dat als ze op de wei lopen het minder is, nou hebben ze daar natuurlijk ook veel meer ruimte. Helaas is de wei nu veel te nat wil ik voor volgend jaar ook nog wei overhouden dus ze zullen het met de bak en de paddock moeten doen.