Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:00

Bij ons moet je gewoon door betalen. is ook niet meer dan normaal en heeft ook helemaal niets te maken met het feit of ze wel of niet van de huurkosten moeten leven. daar heb jij namelijk helemaal niets mee te maken. het gaat erom dat de pensioneigenaar hoe dan ook nu minder inkomsten heeft. hier op stal gaan er wel eens pensionklanten een paar weken met hun paard op vakantie. zou lekker wezen als ze niet door hoefden te betalen. zit je als pensioneigenaar toch mooi met inkomstenverlies. zou dus aanbieden de stalprijs excl. voer/hooi/stro te betalen en denk dan dat je aardig in de richting komt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:08

Als het om een paar weken gaat, reken ik gewoon het volle pond.

De kosten die je stalhouder niet heeft, zijn hooi, brok, strooisel en geen werk (maar dat laatste wordt toch nauwelijks betaald), maar de inkoop van voer en strooisel wel gedaan. De voorfinanciering is er dus wel. Als het om een langere tijd (enkele maanden) zou gaan, dan zou ik mijn klant alleen de kosten van stal en accommodatie laten betalen. Dat is wel het grootste deel van de stallingskosten voor de meeste houders. Mijn reden daarvoor is dat ik ook niet in rekening zou brengen als je paard door de revalidatie meer op stal staat en dus meer hooi en strooisel verbruikt. Dan hoef je ook niet bij te betalen. Dan lijkt het mij logisch dat het de andere kant op ook zo werkt.

O ja, lang niet elke ph is btw-plichtig. Geldt ook voor mij. Mijn kosten zijn hoger dan mijn opbrengsten en dus heeft de belastingdienst bedankt voor de eer om mij te registreren. Ik zou ze zelfs geld kosten ipv opbrengen.

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:11

ik vind het belachelijk dat je evengoed moet betalen voor je paard als die er niet is. missch idd wel een kleine borg zodat je box niet strx weg is...en dan de zekerheid dat de stalhouder zeker van is dat je weer terug komt....succes met je beslissing

delerium

Re: Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 06:40

Ik vind er totaal niets raars of belachelijks aan dat je alsnog moet betalen. Wees erg blij als je het hooi/stro/etc niet hoeft te betalen, maar een garantie is zelfs dat niet...

Verwachten niets te hoeven betalen is vergelijkbaar met het hebben van een huurwoning en tegen de woningbouw zeggen dat je maar even geen huur betaalt omdat je op vakantie bent...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:00

Caithlynn schreef:
ik vind het belachelijk dat je evengoed moet betalen voor je paard als die er niet is. missch idd wel een kleine borg zodat je box niet strx weg is...en dan de zekerheid dat de stalhouder zeker van is dat je weer terug komt....succes met je beslissing

Vind ik ook :j een borg ofzo is inderdaad een goed idee!

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:12

delerium schreef:
Ik vind er totaal niets raars of belachelijks aan dat je alsnog moet betalen. Wees erg blij als je het hooi/stro/etc niet hoeft te betalen, maar een garantie is zelfs dat niet...

Verwachten niets te hoeven betalen is vergelijkbaar met het hebben van een huurwoning en tegen de woningbouw zeggen dat je maar even geen huur betaalt omdat je op vakantie bent...

hier ben ik het mee eens. Ik zou denk vragen of 25 a 30 euro per week goed is. Je weet niet voor hoeveel weken het is, kan altijd langer gaan duren dan verwacht en zo heeft hij toch nog inkomsten en jij betaalt maar de helft van wat je normaal betaald.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:25

Bij ons moet je ook gewoon doorbetalen, maar het wordt wel aangepast. Ik heb wel geluk gehad toen ik mijn paard verkocht, zonder borg toch na ruim 3 maanden mijn eigen stal weer terug gekregen toen mijn nieuwe paard kwam. Die 3 maanden heeft er wel een ander paard is gestaan, dus dat scheelt ook.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:31

Twee van onze vier paarden staan in pension.
Als je daar zomers een land hebt, houdt hij gewoon je box vrij tot je weer terug komt, en vraagt daar al die maanden niks voor.
Best netjes.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:33

Als jij met je paard op vakantie gaat moet je toch ook je stalling doorbetalen.

Misschien dat je een korting kan vragen voor deze periode?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:35

Kale stalhuur is netjes :-)

Toen mijn paard elders zadelmak gemaakt werd betaalde ik € 50,- per maand kale stalhuur.
Normaal was volpension destijd €220,-, ik vond dat toen erg netjes van mijn pensionhouder.

Overleg het gewoon met je pensionhouder!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:41

Ik vind het niet meer dan logisch.
Op jaarbasis zijn mijn paarden ook ongeveer een maand van hun stal weg i.v.m. o.a vakanties.
Maar ik heb er zelfs niet eens aan gedacht om moeilijk te gaan lopen doen over die weken qua stalhuur.
De stal is netjes schoon als ik terug komen ik kan zonder problemen brok en hooi meenemen.
Maar ookal had ik dat niet nodig, dan horen ze mij daar niet over.
Dag in dag uit staan ze voor ons en vooral de paarden klaar, dan ga ik niet om zoiets moeilijk lopen doen.
Als het nu om maanden aan een stuk gaat oké, maar je geeft zelf aan dat het een weekje ofzo zal duren.
Das toch niet de moeite waard om moeilijk over te gaan doen of wel?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:44

De pensioneigenaar heeft een stal leeg, maar moet deze stal alsnog voor je (nog onbepaalde tijd) gereserveerd houden. Er vanuit gaan dat dat kostenloos gaat is wel erg kort door de bocht. Stiekem toch wel een beetje het voorbeeld van op vakantie gaan en huur voor een huis o.i.d. doorbetalen ;) Dat ze in jouw ogen niet om het geld verlegen zit, doet er m.i. niet toe hoor. Het blijft een zakelijke afspraak tussen jullie en pas op dat je dat niet zomaar op ´wederzijds vertrouwen´ gooit als dat jouw qua financiën erg goed uitkomt. ;)

Dat het bespreekbaar is bij de pensionhouder is heel netjes hoor. :) Maak een beetje een inschatting van wat je normaal gesproken per dag betaald en haal daar dus wat kosten voor hooi/ stro/ voer en evt. voor het werk wat hij er normaal gesproken aan heeft vanaf. ;)

En ging het nu om een weekje of echt weken?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:54

Ik vind het helemaal niet zo gek dat je de volle 200 euro moet betalen.
Ik heb een half jaar gewerkt in Zeeland en nam toen één van mijn paarden mee. Ik wilde dat wanneer ik weer terug kwam mijn paard weer in haar oude stal kon komen te staan, dit was prima, maar ik moest wel de volle ruim 300 euro per maand betalen.

Je zou met de stalhouder kunnen overleggen dat je misschien 50 euro minder gaat betalen als je paard echt een hele maand weg is, maar als je paard maar één of twee weken weg is, vind ik het onzin om korting te vragen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:22

Caithlynn schreef:

Stel jij hebt een huurhuis, en je gaat op vakantie. Bel je dan ook de huisbaas op dat je in die 3 weken geen gebruik maakt van zijn huis, en dat je dus geen huur betaald, maar dat je wel verwacht dat het huis nogsteeds voor jou beschikbaar is als je terug komt?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:24

Ik vind het logisch. Als jij je stal vrij wilt houden, moet je hem blijven betalen, anders heeft ieder ander net zo veel recht op die box en heb jij straks misschien geen stal meer.

Mijn paard is 6 maanden het land ergens anders op gegaan, maar heb die 6 maanden mijn box (€295.-) gewoon doorbetaald.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 12:48

Ik heb net te horen gekregen dat ik een maand of 5 zeker niet kan rijden en in ieder geval 6 weken mijn arm niet mag gebruiken (ivm schouderoperatie). Daar baal ik al genoeg van. Het is niet zo dat ik niet wil betalen. We zijn er inmiddels uit. Bedankt voor jullie reacties.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:49

Ik ben dan wel benieuwd hoe je het opgelost heb :)

Vervelend dat je zo lang niet kan en mag rijden!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 12:58

100,- p/mnd doorbetalen. (de helft van wat ik normaal betaal)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:00

Dat is wel heel netjes :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:01

op mijn vorige stal betaalde je de kale huur van 90 euro p/m om je box aan te houden
mijn pony is toen 6 weken bij mijn vriendin geweest en ik heb 1x 90 euro betaald en de andere maand waarvan ik maar 2 weken op stal was gewoon 190 euro

voor jou 10 andere,en ze weten dat je je het toch wel betaald omdat de lege stallen niet voor het oprapen liggen op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:04

Ik vind 100 euro ook een mooi bedrag. Het is niet meer dan logisch dat je de huur moet doorbetalen, anders kan hij de stal aan een ander verhuren.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:09

edit, lees dat je al een oplossing hebt, reactie is dus niet meer nodig ;)
Laatst bijgewerkt door charily op 19-10-10 13:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:09

Ja ik denk ook dat je 100 euro moet voorstellen, aan de hand van veel verhalen hier moet je blij zijn dat je de volle mep niet hoeft te betalen!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:18

De helft van het bedrag lijkt me inderdaad een redelijk voorstel.

Wij moesten vorig jaar het hele bedrag door betalen toen mijn paard in de zomer 2 maanden ergens anders stond. Anders konden ze niet garanderen dat onze stal nog vrij zou zijn als we terug kwamen. We hebben dit dan ook maar gedaan..

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:04

Op mijn vorige stal kon je in de zomermaanden gebruik maken van een weide verderop aangezien bij de stal weinig weiland was.
Het was te ver om op en neer te gaan, dus eerder om ze enkele weken/maanden op te zetten.
In die periode moesten we dan kale huur afdragen, dus het bedrag wat de uitbaatser aan de eigenaar moest betalen als huur.
Dat was toen 100 euro per maand i.p.v. 225.