Paal door paal omheiningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:31

Dat "groene" hout is in ieder geval waardeloos , van dat Bouwmarkt spul...heb vorig jaar een paar paaltjes bij de Bouwmarkt gehaald en in de grond geramt , en een aantal daarvan is nu al doorgerot :n

Dan liever die mooie gecreosoteerde palen , zien er veel mooier uit qua kleur , en dat gaat tenminste wat langer mee +:)+

liefhelietje

Re: Paal door paal omheiningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:06

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:20

ik heb het hek van mijn paddock en de stal ( tuinhuisje) behandeld met carbuleum (weet niet zeker of je het zo schrijft)

moet het volgend jaar weer ff opnieuw doen, maar ziet er dan wel netjes uit.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:21

Ik heb een omheining van Lands end. Dat is niet paal door paal, maar plank door paal. Dat vonden wij mooier en is bovendien ook wat goedkoper. Lands end is sowieso niet de allerduurste.
Zij gebruiken "diffusec" om te impregneren. Dat heeft dezelfde kwaliteit als geteerde palen (is dus niet zoals dat groene hout, maar ander spul), alleen geeft het niet af en verbrand je er niet door in de zon. De omheining staat bij ons nu drie jaar en bevalt supergoed.

Dit is de link: http://www.landsend-nl.com/index.php/nl ... ining.html

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:21

Als je iets zoekt wat echt lang meegaat, de rest van je leven waarschijnlijk maar zeker 25 jaar, is kunststof ook een optie. Leverbaar in wit en lichte houtkleur.
Kost wel wat meer maar daar heb je dus geen omkijken meer naar, behalve dat het soms schoongemaakt moet worden, maar schilderen, beitsen etc, is niet meer nodig. Daarbij is het volkomen veilig omdat het niet splintert, niet breekt, etc. Kijk maar eens hier: http://www.trailsend.nl/NL/vinyl_hekwer ... /index.php

Dit is een voorbeeld van het lichtbruine kunststof met houtnerf, onderhoudsarm:
Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:36

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:53

De omheining zoals je voorbeeld is prachtig.
Misschien is het een idee om een 'budget'-versie te maken van halfronde palen die je schroeft op de ronde palen, zie link voor prijzen bij eurohandelsonderneming in Heerlen. http://www.eurohandelsonderneming.nl/Ma ... 2=&id=1202.
Minder mooi dan je voorbeeld, maar waarschijnlijk zachter voor je beurs :D

Succes ermee!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:04

Realiseer je wel dat goedkoop hout niet voor niets geodkoop is en dus niet alleen snel gaat rotten en de palen gaan afbreken net boven de grond ( behandeld of niet!) en dat dunne planken kunnen breken, splijten en daardoor gemene scherpe punten kunnen veroorzaken die lelijke verwondingen kunnen geven. Het rotten en schimmelen van het ( goedkopere) hout gebeurt afhankelijk van hoe nat het is binnen een periode van 3 tot 7 jaar, voor die tijd zal je het al minstens 1 x hebben moeten beitsen o.i.d. en mogelijk zelfs planken hebben moeten vervangen door breuk.
Duur hout ( zoals eiken) of kunststof gaan veel en veel langer mee en verdienen zichzelf daardoor terug.

Als je al goedkoper hout wil gebruiken kan je bijv. kunststof palen gebruiken, omdat die dus niet kunnen rotten en daardoor je hele hekwerk langer meegaat!

Overigens is het altijd aan te raden om een dun stroomdraadje te gebruiken bij elke omheining, paarden hebben nou eenmaal de nare gewoont om overal hun tanden in te zetten, te gaan schuren of overheen te gaan hangen omdat het gras aan de andere kant groener is ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:04

wij hebben pas paal door paal hekken laten plaatsen om de wei en de paddock.
Denk dat als je het zelf doet je het lang niet zo mooi strak krijgt als dat je het laat doen. Zij hebben dan ook de benodigde apparaturen om de boel waterpas te zetten en de palen in de grond te boren. Bij ons zijn ze anderhalve dag bezig geweest en alles staat super recht en strak. Hadden we zelf nooit voor elkaar gekregen zo.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:33

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:30

Ik heb de omheining van hout in je voorbeeld (puts.nl) vorig najaar 600m de grond in gezet. Het is echt schitterend ! (maar ben blij dat dat deel van de verbouwing achter de rug is :-) ) heeft mij geloof ik 4500,- gekost. Maar gaat ook jaren mee. Ik heb er wel een schrikdraadje aan de binnenkant op gezet, eerst voorboren, dan pas isolator er in gedraaid.

De palen zijn rond 14 de liggers rond 8, behoorlijk stevig (en zwaar !!!!)