Wie heeft er ook een 'hooivoerder' zelf gemaakt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:05

eilleen333 schreef:
Bij ons op stal heeft een stalgenoot een supertoffe voermachine gemaakt!

De basis is dit: http://img.2dehands.be/f/normal/1731214 ... tainer.jpg

Onderaan is het plastic dan weg, daar kunnen ze dan hooi plukken. Doen ze er ook langer mee. Midden in op de bodem staat een driehoekig schot zodat het hooi onderaan ook aan de buitenkant komt te liggen. Daarop zit weer een omgedraaide driehoek, waar je een portie hooi op kan liggen. Dit zijn twee kleppen die door een pin omhooggehouden worden. Om 7 uur 's ochtends trekt een machientje met een tijklok die pin naar beneden en valt het hooi in de ruimte waaruit ze kunnen eten.
's avonds kan je hem vullen voor de nacht, en een extra portie erin voor de volgende ochtend. Omdat hij automatisch opengaat, hoef je dan dus niet voor je werk langs om hooi te voeren ;) .

Geniaal ding! Heb er alleen geen foto's van. Hoop dat de uitleg een klein beetje te volgen is.

Dat is echt wel geniaal zeg. Is het plastic dan rondom weg? En die kleppen die vallen dan naar beneden tegen die andere driehoek aan ofzo?

TS, ziet er netjes uit!

Safiera

Re: Wie heeft er ook een 'hooivoerder' zelf gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 14:58

Bedankt! Ben er ook erg blij mee.

Er zitten natuurlijk gaatjes in de groene bakken, dat was het eerste wat ik deed :)
De randjes van de klep zijn afgeveild, zie je niet, maar ze zijn niet echt scherp meer. We hadden ze natuurlijk ook mooi kunnen afronden...

Tibaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:27

Ook Ik voer al tijden uit hooibakken, vooral voor de nacht, overdag staan ze op de wei.
Het grote voordeel is dat ze geen hooi meer knoeien en vertrappen. Pas op dat je de bakken niet te laag maakt want dan gaan ze er met de voorbenen in en dat kost ijzers.
Het is van heel stevig hout gemaakt en 5 cm betongaas. Het betongaas heeft een houten rand en rondom nog 5 cm ruimte. Anders kan het gaas met zakken klem komen te zitten en proberen ze zelf de kist te verbouwen.
Het betongaas zit met ijzeren schakel kettingen en musketon haken aan de bodem vast, zodat je hem steeds strak kan trekken.
De paarden gaan verhuizen naar een andere stal, de bakken kunnen helaas niet mee.
Gelukkig krijgen ze daar 4 x per dag een grote hoeveelheid kuil.
Als iemand wil weten hoe ze er uit zien of interesse heeft, ze staan op Marktplaats.
Ook met vragen over ervaringen mag je pb-en.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:31

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:38

Die ziet er ook goed uit! Maar gaat dat hout niet snel rotten? En zijn de spijlen niet zo wijd dat ze te snel eten, of erger met een hoef ertussen kunnen komen?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:42

Nee het is goed hout en nieuw hout dus dat moet wel goed komen. Alle hoeken zijn trouwens afgerond zodat ze zich daar niet aan stoten. Nee ze kunnen er niet met hun hele mond tussen. (Draver & Trekpaard) Nee dat kan ook niet. Ik zit nog te twijfelen om er gaas achter te spannen, maar ik ben bang dat ze dan hun lippen open schaven.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 16:02

Mijn vader zei dat 'gewoon' timmerhout niet geschikt is om te gebuiken, omdat het toch de weersomstandigheden niet aankan. Lariks, geïmpregneerd of hardhout kan wel :)

Mijn gaas is vrij glad, niks om zich aan open te halen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:12

Ik weet niet precies wat voor hout het is daar heb ik geen verstand van. Maar mijn vader heeft het gekocht dus dan zal het zeker wel goed zijn!

Ik denk dat ik er toch geen gaas voor doe want mijn Trekpaard is niet zo handig met haar mond. :Y)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:21

imd schreef:
Dat is echt wel geniaal zeg. Is het plastic dan rondom weg? En die kleppen die vallen dan naar beneden tegen die andere driehoek aan ofzo?

TS, ziet er netjes uit!

Ik heb me even uitgeleefd in Paint, maar het is niet echt duidelijk

Afbeelding
Links het zijaanzicht, rechts het vooraanzicht.

Het blauwe in beide afbeeldingen is de driehoek waardoor eht hooi als het valt aan de buitenkant komt te liggen. Het paarse vakje onder die driehoek is het ding dat de kleppen opendoet en de accu daarvoor. De rode strepen zijn de kleppen, die zitten bovenaan vast, en vallen dus tegen de zijkant, boven het groene vlak. Bij eht groene vlak is het plastic weg, verder zit het plastic er nog om het hooi droog te houden. Die gele derrie... dat is natuurlijk hooi, dat ziet iedereen ;) .

Is het zo iets duidelijker? Op de bovenkant van de blauwe driehoek zit een pin, die door een tijdsding naar beneden gaat. Dan vallen de rode kleppen opzij, en valt het hooi in het deel waaruit de paarden kunnen eten.

Edit: De zijkanten zijn nog helemaal dicht, in één kant zit alleen een deurtje om bij de timer en de accut te kunnen.

Ik kan wel eens kijken of ik er een foto van kan maken. MAar ik heb hem niet zelf gemaakt hoor ;) .

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:37

Helpt wel hoor, die tekeningen! Maar ik vaag me af hoe het precies werkt met de tijdklok die de pin wegtrekt. Dat het met een accu gaat alà, maar heb niet zo'n technisch inzicht :o

Misschien kun je die mensen vragen hoe het gaat?

Ik hoef ook geen twee keer te gaan voeren, omdat de pony's momenteel zo weinig hooi eten dat er voor 24u genoeg in kan :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:01

Het is een pinnetje dat in en uit kan schuiven als je het verbindt met een batterij. Als je de klok zo insteld dat hij op een bepaalde tijd stroom geeft aan dat ding, dan schuift dat pinnetje in. Ik heb geen idee hoe het heet, zal het een keer vragen als ik de maker zie. Helaas zie ik haar weinig, omdat zij vaak op andere tijden op stal komt.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:13

Wij hebben van die grote grijze bakken met betongaas erin. Gaas vastgemaakt met musketonhaken aan touw dat door de bodem zit. Zo kunnen ze het er niet uittrekken. Om de rand van het gaas heb ik tuinslang gemaakt met tiewrapjes. Zelfs mijn trekpaard heeft het tot nu toe niet kapot gekregen :D
Gaas heeft gaten van 10 bij 10, bij fijn hooi wat groot, maar het grove spul trekken ze er spriet voor spriet uit. Belangrijkste bij ons is dat ze zo vele euries aan hooi minder verspillen!
Ik heb nog gaas over, mocht iemand interesse hebben! Kon alleen een hele mat van 2 bij 5 kopen, wij hebben 4 bakken, nu nog gaas voor nog 4 bakken :D

quima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:06

@ grobegni,

Is 10 bij 10 niet erg groot voor de mazen. Trekken ze er niet te veel in 1 keer uit? Ik vraag dit omdat ik nl. bij velen lees dat ze mazen van 5 bij 5 gebruiken. Ik heb net 4 kisten gekocht van 120 bij 100 cm en ben op zoek naar betongaas. Hoeveel heb je nog over, wat wil je ervoor hebben en als laatste waar woon je.

Ik hior het graag van je

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:46

Ik ben ook bang at 10 x 10 te groot is, ikzelf heb 4 bij 4 en daar doen ze lekker lang over :)

(Ik heb ook nog een stuk gaas van 60 bij 125 over, maar denk niet dat je daar iets aan hebt?)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:13

Ik heb een fruitbak (ongeveer 1x1 meter) van een fruitteler overgenomen. Voor mijn veulen (tinker) doe ik daar onbeprekt hooi in, in de winter gewoon los, in de zomer in een hooikussen. Vanwege de natte toestand in de wie staat de bak op een plate. Met een heftruuk of shovel (die hebben wij zelf) kun je het hele zaakje zo verplaatsen eventueel.

Mijn shetlander kan niet bij de bak, en eet uit een kleinere bak (die is op dieet)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:19

Waarom doe je het in de winter los? Krijgt hij anders te weinig binnen?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:13

@ safiera, ja idd. Ze is ook nog niet echt gewend hooi te eten dus ik maak het nu nog makkelijk. Misschien dat ze volgend jaarwel iets erover nodig heeft, als ze te snel gaat eten ofzo. Ik voer wel in meerdere porties per dag, omdat ik haar nu nog wilwennen aan poetsen , vaststaan ed.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:26

Dat is wel een luxe, de mogelijkheid hebben om meerdere keren per dag te voeren!

Ik hoef tot nu toe maar een keer per dag mijn hooikist te vullen, en ze hebben de hele dag beschikking over hooi :) Misschien dat ik het als het echt koud wordt twee keer moet gaan doen. Dan wil ik er ook nog een speciekuip met gaas bijzetten, zodat ze nog wat meer binnenkrijgen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:37

Ja luxe hier hoor, he bze bij huis staan, het hooi op een paar meter afstand en kom er toch regelmatig langs. dus dan kan ik ze mooi even wat geven. Mijn vriend (boer) moet ook meerdere keren per dag in de schuur van het hooi zijn, dus die kan ze ook weleens wat geven ( om 4 uur smorgens ofzo haha). Mara goed, anders had ik denk ik ook iets erover gemaakt van gaas oid, zodat ik de hele bak kan vullen voor de hele dag.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:46

wij hebben een aanhanger in de wei staan met een pak voor droog er op,bij het pak haal ik enkel een de boven kant er af en dan trek ik er een net over heen met gaatjes van 4x4.als het pak op is aanhanger er uit nieuw pak halen en aanhanger er weer in.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:46

soort van drive in dus ,haha
keona schreef:
wij hebben een aanhanger in de wei staan met een pak voor droog er op,bij het pak haal ik enkel een de boven kant er af en dan trek ik er een net over heen met gaatjes van 4x4.als het pak op is aanhanger er uit nieuw pak halen en aanhanger er weer in.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 10:19

Kan het water wat er ongetwijfeld in loopt dan wel weg?

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:34

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:21

Ook wel mooi, (en vooral: ruim genoeg om met meer te eten) heart4horses! Maar... (altijd een maar bij mij :o ) zijn de gaten niet erg groot?

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:47

Safiera schreef:
Ook wel mooi, (en vooral: ruim genoeg om met meer te eten) heart4horses! Maar... (altijd een maar bij mij :o ) zijn de gaten niet erg groot?

Ze eten met zn 2en. Uhm, heb ik in ieder geval geen probleem mee :o