Help! Paard eet stroo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Re: Help! Paard eet stroo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:11

Lijnzaad doe ik al alleen niet elke dag, kan dat gewoon elke dag een beetje? ik heb het nu een week staan, is dat dan nog goed?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:14

volgens mij wel hoor..... Ik deed elke dag gewoon een scheutje over het voer, je moet alleen niet té veel geven want dan gaan ze aan de dunne..... Volgens mij is de olie na een week nog wel houdbaar hoor!
In de toekomst zou je ipv lijnzaadolie, ook gewoon zonnebloemolie kunnen gebruiken, is een stuk goedkoper en voor verstoppingen werkt dit hetzelfde....

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:30

Ik heb nu zelf lijnzaad gemaakt... dat kan ook toch?:D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:33

Mijn paard doet ook altijd de eerste paar weken van land naar weer s'avonds op stal eten tot ie erbij neer valt.
Ik laat zijn stal de eerste periode wat viezer.
Daarna meng ik schoon met vies.
Zodat het wel lekker schoon is maar hij er nietvan wil eten.
Die van mij heeft namelijk snel last van verstoppingskoliek.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:33

ch_ntii123 schreef:
Ik heb nu zelf lijnzaad gemaakt... dat kan ook toch?:D

Ja dat kan zeker, alleen moet je opletten dat het lang genoeg heeft gekookt.... Maar dat zal wel goed zitten denk ik???

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:36

Zou ik eerst mogen weten waarom je paard geen stro mag eten?

Stro eten is opzich helemaal niet erg.
Paarden hebben behoefte aan ruwe celstof en dit erg veel in stro, dus zo komen ze hieraan (als dit bijv. niet genoeg in het hooi zit).
Daarnaast is stro erg laag qua calorische waarde. Energetisch gezien is het dus geen dikmaker. Je paard kan er wel "dikker" uitgaan zien, omdat de darmen gevuld zijn (strobuik/grasbuik) maar meer vet zal hij er niet van krijgen.
Daarnaast is het goed voor het paard om wat te knabbelen te hebben. In het wild eet een paard gemiddeld 15 uur per dag. Als zijn hooi dus op is heeft hij nog steeds honger en de behoefte tot kauwen. Dit kun je verzadigen door hem stro te laten eten . Daarnaast houdt dit de speekselproductie op gang waardoor de zuurgraad van de maag laag blijft (kleinere kans op maagzweren e.d.)

Mijn paard was een gigantische stro eter. Ik was heel erg bang voor verstoppingskoliek. Maar zolang je paard gras eet heb je daar een hele kleine kans op. (Gras smeert erg goed) . Komt je paard niet op de wei of is de wei erg schraal/kort kun je een kopje lijnzaadolie per dag bijvoeren.
Maar ik doe dit niet en mijn paard staat nu alweer 3,5 jaar succesvol op stro. De eerste 3/4 maanden vrat ze de hele stal nog leeg, maar nu knabbelt ze wat, en blijft er nog heel veel schoon liggen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 16:21

Ik dacht altijd dat het kans op koliek gaf, en aangezien we echte pechvogels zijn! Ik vind het ook geen fijn idee dat hij stro eet, het stro is nogal stoffig vind ik zelf. Hij krijgt verder kuil van eigen land. Meer voeren kan niet want er zit een limiet aan (ja, ik ben het er zelf ook niet helemaal mee eens). Misschien wat meer voeren? van muesli, zodat hij wat voller zit. Ook heeft hij een speelbal, waar snoepjes inzitten, dat vind ie ook wel leuk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:24

Sowieso niet meer krachtvoer voeren.
Wil je dat hij voller zit van krachtvoer dan zou je een tien kilo extra moeten gaan voeren op een dag, weet niet of dat nou de bedoeling is. Daarnaast heeft een paard geen remming op hongergevoel. Ze hebben dit gevoel permanent. De enige oplossing hiervoor is permanent ruwvoer/stro.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 16:37

muesli is tpch geen krachtvoer? meer voor de vitamientjes enzo. Hij krijgt nu per dag nog geen hele schep.. dat mag vast wel wat meer zijn! *toch?*

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:49

Muesli is wel krachtvoer.
Al het voer wat in vnl in de dunne darm wordt verwerkt is krachtvoer. Alles wat vnl in de dikke darm wordt verwerkt is ruwvoer (dus hooi bijv.).

Al zou je hem het dubbele geven (dus een hele schep), de tijdswinst die je daar mee boekt is misschien nog geen 15 minuten op een hele dag. Dan kun je hem beter dubbele hoeveelheid kuil geven, dan win je misschien 2 uur aan eettijd.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 17:13

Dan doe ik dat... *stiekum:P*

xminix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:35

meer hooi geven
en misschien een speel bal in zijn stal?
me wat voer erin (geen idee hoe die dingen heten)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:43

ch_ntii123 schreef:
Ik dacht altijd dat het kans op koliek gaf, en aangezien we echte pechvogels zijn! Ik vind het ook geen fijn idee dat hij stro eet, het stro is nogal stoffig vind ik zelf. Hij krijgt verder kuil van eigen land. Meer voeren kan niet want er zit een limiet aan (ja, ik ben het er zelf ook niet helemaal mee eens). Misschien wat meer voeren? van muesli, zodat hij wat voller zit. Ook heeft hij een speelbal, waar snoepjes inzitten, dat vind ie ook wel leuk.

Ik voer mijn paarden, naast ruwvoer in grote hoeveelheden, Wiesencobs van Marstall. Deze bestaan uit melassevrij geperste grassoorten (volgens de fabricant wel 40 verschillende) die je geweekt geeft. Zo wordt een beker brok een emmer vol!!! Is dan ook lekker smeuig en de paarden zijn er dol op. Het kost ze best veel tijd om het op te eten. Ook prettig.
En stro eten is in bijna alle gevallen niet erg. Maar als je stro van slechte kwaliteit is en je paard het toch eet, is dat een duidelijke aanwijzing dat hij te weinig ruwvoer krijgt: meer hooi dus, desnoods in een hooinet met extra kleine mazen ,waardoor hij langer bezig is.

annick_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:55

bij mijn oude verzorgpony moest ik altijd azijn over het stro spuiten ;)

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:58

mijn pony heeft er een erge koliek van gehad.
toen zaagsel in gedaan maar dit at ze ook op.
nu ben ik overgestapt op vlas. dit eet zegelukkig niet op, en idd hooi in een ruif/net doen.
ze krijgt overigens gewoon genoeg hooi om te eten, en brok+muesli.
vind al dat gespray niet zo fijn, stel ze nemen dan toch een hap (wat ik de mijne toch echt wel zie doen.) dan lijkt het me niet goed dat ze dat spul binnenkrijgt.
succes nog iig :9

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:18

Mijn fjordenveulentje (en mijn 2 shetjes) krijgen swinters in de paddock/loopstallen onbeperkt hooi! Ik heb overal netten hangen en in de boxen 2 volle ruiven voor het slapen gaan. Smorgens is nog niet alles op..

En toch...Gandhi vind stro heeeeeeerlijk!! Zodra ik gemest heb staat hij al te wachten tot hij stro kan gaan eten. Ook ik was bang voor koliek, en strooide dan maar over het stro hooi heen, maar hij gooide het hooi opzij met zijn neus!!!!!

Ik had eerste weide-hooi, eiwitrijk hooi en kregen ze onbeperkt, heel fijn hooi. Dacht dan stap ik over op engels hooi, das eiwitarm en meteen een stukkie grover...Maar nee hoor, hij blijft het stro het allerlekkerste vinden.

Nu haal ik alleen maar het natte eruit en de mestballen, en strooi ik elke dag alleen maar een plakje stro erbij. Zodat wat hij dan aan stro opeet, minimaal is...

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:26

dat probleem had ik ook :+
en die van mij krijgt nu helemaal geen stroo meer in z'n stal :evaw:
die staat gewoon op een plak beton. :Y)
maar die kan dag en nacht naar buiten naar zn paddock dus dat scheelt dan wel weer... :(:)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:29

Mijn paard wordt 1 mei al weer 12 jaar en eet zijn stal ook schoon leeg. Hij heeft nog nooit koliek gehad! Vooral goede kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit, hoe eerder het op is. Ik schep 's morgens gewoon de stal leeg en dan krijgt ie weer nieuw. Ik vind het wel handig dat ie dat zo doet, ik ben altijd heel snel klaar.. :D Mijn paard is wel heel secuur met eten. En genoeg is genoeg, hij overeet zich absoluut niet. Slecht stro eet hij niet. Mss kun je dat nog ergens bemachtigen? Verder hebben we een PRE die wel op krullen staat. Dan houdt hij zichzelf schoner en hij eet nog door als ie zelfs niet meer kan. Chronisch honger. Wij laten de mest afvoeren. Ik heb eens gelezen dat koeienboeren dol zijn op paardenmest in zaagsel, omdat het goed warm is in de ligstallen en geen uieronsteking veroorzaakt. Verder is deze mest ook geschikt voor de rozen... Dus mss kun je het apart houden en daarvoor gebruiken?

In Spanje wordt stro als voer gebruikt! En de paarden daar gaan er ook niet dood aan. Volgens mij worden de gevaren ook licht overdreven. Paarden eten meestal echt wat ze nodig hebben. Onze PRE maak je ook echt blij met een haffel stro om te knabbelen.

Een vriendin van mij strooit haar paard diens stal op met vuil stro uit de stal van de buurman. Dat eet ze niet op. Mss dat de boer dat wil overwegen? Dat ie er één heeft staan die niet zo'n bende maakt van zijn stal en dat je daar het stro van gebruikt en die andere stal één keer voorziet van weer schoon stro? Bij mijn vriendin werkt het perfect. Vuil stro eten ze meestal ook niet.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:34

ja precies, ik dat deed mijn vroegere instructrice ook, een plak stro als voer geven..Dus neem aan dat hetniet heel veel kwaad kan..maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Die van mij kunnen ook dag en nacht naar buiten (profile) en voor de stallen heb ik een heel stuk betegeld. Maar derest is nu een grote baggerzooi..ze lopen daar wel in, spelen erin...maar ik wil ze wel een droge plek geven om te liggen.

Zelf denk ik elk jaar over die stalmatten na..Maar verder dan even denken kom ik ook nooit...

Scheelt ook weer in je mestafvoer!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:41

Stalmatten? Niet doen! Echt dat is pas goor! Ik moest die vroeger altijd jaarlijks mee helpen schoonmaken en echt! De maden hingen eronder en stinken! Zoooo vies! Die komen er bij mij nóóit meer in!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:43

En wat zijn dan die HIT actief matrassen? Is dat weer wat anders?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:06

Ik heb ook stalmatten. Maden heb ik nog niet gezien..

Ik voer ook haverstro bij. Ze heben er tot nu toe nog niets aan over gehouden.

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:06

Vlasstro een optie?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:51

Je kan je paard het beste meer ruwvoer dan krachtvoer geven. Ik heb mijn veulen na haar verstopping nog 2 maanden zonnebloem olie gegeven elke dag. Sinds een week ben ik er pas mee gestopt. Maar dat kan echt geen kwaad.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:51

hm, mijn paard vreet altijd de helft van het stro op, vervolgens poept en plast hij de rest onder zodat hij 's ochtends op een nattige, vieze bodem staat waar geen schoon strootje te bekennen is. Of ik er nu veel of weinig stroo in gooi, het maakt niet uit

En tot overmaat van ramp gaat meneer (met z'n spierwitte manen ne vacht) er ook nog eens heerlijk in liggen :+