mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:11

Waarschijnlijk heb je in het begin geteerd op wat hem bij zijn vorige eigenaar is geleerd. Je hebt, denkt ik, niet zoveel invloed op je paard. Het probleem ligt volgens mij bij jezelf en niet bij je paard. De tijden dat hij buiten staat, zijn in mijn ogen prima.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:20

YelaBrenda11 schreef:
hoi allemaal,

Ik wil in dit topic graag iets van me afschrijven .

een aantal jaren terug kochten wij een paard , een draver van toen nauwelijks 3 jaren oud .
ondanks haar jonge leeftijd was het een voorbeeldig paard , luisterde prima en was een enorme knuffelbeer.
we staan nu op een plek die leuk leek , maar het uiteindelijk niet is..

mijn paard wordt winter na winter al om 4 uur binnen gezet en gaat er pas de volgende dag om een uur of 10 uit .
Ze wordt hier helemaal gek van , ik ka niks met haar , ben al meerder malen bij de dokter beland omdat mijn paard , zodra ik iets met haar wil doen , gek wordt.
Ik doe aan horsemanship , en krijg hier les in . We hadden zoveel bereikt , ik had het gevoel dat we alles konden . Mijn moeder zegt dat ik me aanstel en overdrijf .
Ik heb het gevoel dat ik er helemaal alleen voor sta , niemand snapt me en/of zeggen dat ik overdrijf .

Er wordt vanalles voor me bepaald op de stal ..

wat voor voer ze krijgt , hoeveel voer ze krijgt . of ze een deken op moet . en dus of ze wel of niet binnen staat.

Ik heb vanwege prive redenen vanaf mijn 11 in klinieken en ziekenhuizen gewoond , waar ik een paar jaar terug vanaf was.
mijn ouders zeiden me dat als ik goed mijn best deed om mijn problemen te overwinnen , ik een paard zou krijgen.
en nou is dit voor mij verdomme alweer een nieuw probleem , terwijl het juist voor de ontspanning bedoeld was.

Ik herken mijn paardje gewoon niet meer . Ik kon haar van de zomer op een touwtje om de hals anderhalve meter laten springen met mij op haar rug.
nooit was ze bang voor verkeer , niets maakte haar uit. Nu springt ze weg voor iedere fietser.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen .

Ik heb bewust niet voor een SA gekozen , de staleigenaar mag mij best tegenkomen hier op bokt , ook met dit verhaal.
Ik ben nu zo ontzetten kwaad dat het enige dat ik nog heb van me afgepakt wordt , dat ze bang voor MIJ zou moeten zijn .

degene die mij een beetje kennen op bokt , zullen weten dat ik niet iemand ben die snel boos is , of onredelijk .

heel erg bedankt voor het lezen van dit verhaal.

liefs femke.

Jou paardje is jou keuze, jou verantwoording en is over gelaten aan jou beslissingen....

Wanneer jij er niet uitkomt met jou pensionhouder en dat (in)direct het plezier in de omgang met jou paardje beperkt, zou ik als ik jou was vraagtekens bij zetten bij je stalling.

Pension betekend voor veel paardenhouders overleg en mogelijke beperkingen die je niet zou hebben als je het dier aan huis plaatst. Persoonlijk vind ik dat je heel blij kunt zijn met het aantal uren weidegang. Mijn paard kon door 'beperkte weides' maar heel gering naar buiten van de zomer en voor de winter was dit uit gesloten. Ook ik heb hierin voor mijn eigen plezier en het plezier van mij haf gekozen en ben vorige week verhuisd naar een stalling waar dit wel mogelijk is: aangezien(het welzijn van) mijn paard, mijn keuze en mijn verantwoording s :o

Leg je probleem voor aan de stalhouder, praat het uit of overweeg andere stalling te zoeken :D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:24

aerdenhout1 schreef:
Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!

Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!

makkelijk is ze niet altijd nee , daar heb je gelijk in.

maar het klikte gewoon meteen toen we bij haar gingen kijken voor de eerste keer .

over je post ; daar verschillen de meningen over . Want ik ben gewoon blij als ik bij haar kom , maar een lekker ritje zit er niet in , want ze is zo ongelooflijk wild , en dat is ze niet als ze altijd buiten staat .
dus ik snap je reactie , maar in dit geval denk ik wel dat het toch komt dat ze teveel binnen staat . aangezien ze het dus alleen doet als ze zoveel binnen staat

verder bedankt voor je reactie!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:28

YelaBrenda11 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!

Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!

makkelijk is ze niet altijd nee , daar heb je gelijk in.

maar het klikte gewoon meteen toen we bij haar gingen kijken voor de eerste keer .

over je post ; daar verschillen de meningen over . Want ik ben gewoon blij als ik bij haar kom , maar een lekker ritje zit er niet in , want ze is zo ongelooflijk wild , en dat is ze niet als ze altijd buiten staat .
dus ik snap je reactie , maar in dit geval denk ik wel dat het toch komt dat ze teveel binnen staat . aangezien ze het dus alleen doet als ze zoveel binnen staat

verder bedankt voor je reactie!

Waarom ga je dan niet opzoek naar een stalling met 24/7 weidegang óf een stalling waar ze een stapmolen oid hebben zodat ze al wat energie kwijt is?

Hoe is haar samenstelling van krachtvoer trouwens?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:35

linda_arnold schreef:
Waarom ga je dan niet opzoek naar een stalling met 24/7 weidegang óf een stalling waar ze een stapmolen oid hebben zodat ze al wat energie kwijt is?

Hoe is haar samenstelling van krachtvoer trouwens?

ja dat vroeg ik me ook af, als ze nu hoog in het voer wordt gezet is het niet zo verwonderlijk als ze nu een soort van bommetje is

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:39

Doe je wel genoeg met dit paard?
Dravers zijn er voor geboren om keihard te werken.
Ik ben ook benieuwd naar wat er dagelijks op de menukaart staat.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:43

Onze paarden lopen in de zomer he hele dag buiten en in de winter een dagdeel. Ik kan niet zeggen dat er bij een vd 5 paarden problemen komen. Ik zorg er wel voor dat de overgang geleidelijk gaat en zeker het krachtvoer voorzichtig opbouw en het zou mij niet verbazen dat daar het probleem zit. Een pittig paard wat recreatief gereden wordt zou het op alleen ruwvoer moeten kunnen redden. Je zou met de eigenaar vd stal dit eens voor kunnen leggen en af kunnen spreken dat ze minimaal krachtvoer krijgt. Paarden kunnen geen klok kijken dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat het probleem alleen in de weidegang zit. Als ik mijn paarden uit de wei haal staan ze netjes te wachten totdat ze naar binnen mogen. succes ermee

YelaBrenda11

Re: mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:52

omdat in de meeste reactie dezelfde vragen zitten ga ik ze niet allemaal apart een antwoord geven .

* hoeveel krijgt ze? ik wil niet dat ze biks krijgt , maar ze krijgt toch ruim een kilo p/d ik vind dat ze beter op hooi kan leven en het gras dat ze krijgt

* doe je wel genoeg met haar ? ik zit in het tentamenjaar , dus heb weinig tijd , maar ik rijd haar 4 x in de week ongeveer

* waarom verander je niet vans stal ? dit lijkt makkelijker dan het is , dat wil niet zeggen dat ik het al heb opgegeven , want ik blijf wel gewoon rondkijken

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:04

YelaBrenda11 schreef:
omdat in de meeste reactie dezelfde vragen zitten ga ik ze niet allemaal apart een antwoord geven .

* hoeveel krijgt ze? ik wil niet dat ze biks krijgt , maar ze krijgt toch ruim een kilo p/d ik vind dat ze beter op hooi kan leven en het gras dat ze krijgt

* doe je wel genoeg met haar ? ik zit in het tentamenjaar , dus heb weinig tijd , maar ik rijd haar 4 x in de week ongeveer

* waarom verander je niet vans stal ? dit lijkt makkelijker dan het is , dat wil niet zeggen dat ik het al heb opgegeven , want ik blijf wel gewoon rondkijken

- Jou zaak om dan naar de pensionhouder te gaan en te vragen 'wat' ze precies krijgt. Brok wat veel energie bevat is wellicht geen 'must' voor jou paard. 1 kg onderhoudsbrok zal ze met 8 uur weidegang niet zomaar op gaan stuiteren.
- Misschien een idee-tje (al begrijp ik dat die stap wellicht moeilijk is) een 18+ bijrijdster te zoeken welke jou paardje de overige 3 dagen consequent kan rijden, dit werkt wellicht in jou voordeel.
- Plaats een adv. op bokt, MP etc en houdt je ogen open. Ik weet niet wat je budget is en waar je woont........

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:09

Ik zou de brokken vervangen door een muesli waar geen suikers in zitten. En verder ben ik het eens met
linda-arnold. Al wordt een paard niet snel freaky van een kilootje onderhoudsbrokken.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:13

Probeer met minder stress bij je paard te komen, hopen dat het daar aan licht.... ;)

En anders een nieuwe stal waar jullie beiden geen stress hebben! en waar je alles zelf kan bepalen ;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:59

eerlijk gezegt vind ik dat je weinig te klagen heb over het buiten zetten,
mijn 3 jarige komt s'winters 2 tot 3 uur perdag maar los.
langer kan bij ons gewoon niet!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:59

4x per week rijden? en wat doe je de rest van de dagen dan?? Een draver is gefokt om te lopen niet om een recreatie paardje te zijn. Dat is dan ook een veel voorkomend probleem met dravers dat mensen ze (goed bedoeld) na in de draverij gelopen te hebben (en dan geleerd hebben alleen maar hard te gaan)als recreatie paardje kopen en het dier niet weet wat het met zijn/haar overtollige energie naartoe moet (krijgen vaak ook stal ondeugden) Onwetende eigenaren worden wanhopig en denken dat de stal niet deugt!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:03

Kan je niet 24/7 buiten bij de Tschogglberg?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:19

waar woon je? Ik begrijp in Friesland? welke plaats?

Het aantal uren buiten zou voor de meeste paarden prima moeten zijn. De hoeveelheid krachtvoer is waarschijnlijk overdreven. Voor bloedpaardjes met loopust van zichzelf en goede kwaliteit ruwvoer hoef je eigenlijk geen krachtvoer bij te voeren. Soms worden ze daar juist hyper van.

En ze zijn inderdaad gevoelig voor stemmingen van de ruiter/verzorger. Zou daar dus ook rekening mee houden.

Voor nu zou je kunnen overwegen haar voor het verzorgen en rijden eerst even lekker te longeren aan het halster, zodat ze haar energie alvast wat kwijt is. Waarschijnlijk wordt ze dan in de omgang ook rustiger en kun je haar fijner verzorgen en rijden.
En dan voor de langere termijn proberen te overleggen met de stalhouder of een andere stalling zoeken... Ik ken plaatsen in Friesland waar paarden nog wel 24/7 buiten kunnen staan, maar ja, dat moet maar net in de buurt van jouw woonplaats zijn...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:40

Nou zo te lezen komt je paardje qua vrijheid en verzorging niks te kort,ook 4x per week rijden met een kilo onderhoudsbrok,ruwvoer en in de wintertijd 6uur naar buiten is goed te doen,niks mis mee.

Kan me de reactie van je moeder over het krantje heen best goed begrijpen,en zou zelf van iets wat geen probleem is ook geen probleem gaan maken als ik jou was,maar ergens anders de oorzaak gaan zoeken.

Denk dat je blij moet zijn dat je paardje daar gestald staat bij die mensen en er zeker geen ruzie mee gaan maken,zij kunnen er ook niks aan doen dat jij niet lekker in je vel zit.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:37

Oke, nu ga ik even vervelend doen ;)

In je andere topic zeg je: ik rij 1 a 2 per week. Ze staat 24 uur buiten met shetlanders en als ze meer binnen zou staan dat je dan eerder je bed uit zou komen. Je rijd of een rondje met een halsring of een rustig buitenritje. Prima voor een paard wat weinig gereden wordt ;)
Maar nu zeg je dat ze 4x per week gereden wordt en dat ze veel op stal staat. In je ander topic staat dat jullie er over dachten om haar in de winter ook buiten te laten.

Je bent heel erg dubbel aan het typen en erg onlogisch.

Een paard wat maar 1/2/4 keer per week gereden wordt hoeft geen kilo brok te hebben, hooi is genoeg. Maar dan wel veel hooi en niet een klein beetje.

Als je paard niet te houden is, longeer haar dan een paar keer. Voor het rijden en tussen door op de dagen dat je niet rijdt. Of zoek een andere stal. Dan maar wat verder fietsen ;) Maar je paard staat niet kort buiten voor de winter. Die van mij staat ook alleen de uren dat het licht is buiten...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:52

marise83 schreef:
Oke, nu ga ik even vervelend doen ;)

In je andere topic zeg je: ik rij 1 a 2 per week. Ze staat 24 uur buiten met shetlanders en als ze meer binnen zou staan dat je dan eerder je bed uit zou komen. Je rijd of een rondje met een halsring of een rustig buitenritje. Prima voor een paard wat weinig gereden wordt ;)
Maar nu zeg je dat ze 4x per week gereden wordt en dat ze veel op stal staat. In je ander topic staat dat jullie er over dachten om haar in de winter ook buiten te laten.

Je bent heel erg dubbel aan het typen en erg onlogisch.

Een paard wat maar 1/2/4 keer per week gereden wordt hoeft geen kilo brok te hebben, hooi is genoeg. Maar dan wel veel hooi en niet een klein beetje.

Als je paard niet te houden is, longeer haar dan een paar keer. Voor het rijden en tussen door op de dagen dat je niet rijdt. Of zoek een andere stal. Dan maar wat verder fietsen ;) Maar je paard staat niet kort buiten voor de winter. Die van mij staat ook alleen de uren dat het licht is buiten...

ben voor haar een niveau lager gegaan op school ;)

we zouden van stal veranderen gaat niet door.

andere topic is ook al weer een maand (?) oud , toen stond ze nog dag en nacht buiten .

en onthoud wel , dat de winter nog niet eens is begonnen , dit is nog maar het begin , als ze zoveel buiten stond in de winter had ik id niks te klagen . maar dat is dus niet zo.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:53

en het was ook de bedoeling dat ze in een wei met schuilstal zou komen in de winter, maar dat gaat dus niet door.

al zou ik niets liever willen ..

*edit* je zegt ook in je post dat mijn paard geen brok hoeft , daar ben ik het mee eens.

maar dat is ook iets waar ik zo pissig over ben ; ik bepaal niet wat ze te eten krijgt , ik wil zelf haar op onbeberkt hiio/kuil hebben , maar dit mag niet .

het zijn dus ook die dingen waar ik boos over ben .

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:19

Heb je al eens geprobert om haar lekker los te goioen voor je wat met dr gaat doen?
Dan kan ze de ergste energe eruit goioen voordat jij er een zadel op doet.
Overigens zijn de tijen dat ze butien staat vrji normale tijden hoor. Het gros van de paarden komt in de winter minder vaak buiten.
Dat je zelf niks te zeggen hebt of je paard een deken op moet of niet vind ik wel appart.
Dat zou ik gewoon een met je stalhouder bespreken. Het is aan jou om dat te bepalen.

Maar anders moet je gewoon eens op zoek gaan naar een weiland met schuilstal waar hij het hele jaar rond buiten kan staan.
Misschien is er als je wat verder van huis gaat kjiken wel wat te vinden.

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:53

Heey

Wat een erg verhaal ! ik wil er even op reageren!!

Er zijn veel stallen waar je ook half pension kan staan dat is dan goedkoper en kun je zelf je voer kopen
en moet je ze zelf binnen en buiten zetten ( buiten zetten kun je regelen met stal genoot )

Mensen van de stal zelf houden zich altijd aan wat hun willen voeren dit omdat wat jij betaald
precies ie berekend met wat hun moeten kopen en betalen !
Ben je het daar niet mee eens dan moet je zelf je voer gaan kopen!

Wat ook voor jou paardje een probleem kan zijn is misschien nieuwe paarden in de wei waardoor die zich niet goed voelt
Of je paard voelt misschien jou onzekerheid en speelt daar op in!

Probeer een andere stal te zoeken en kijk hoe het daar gaat
Je zult misschien zelf meer werk moeten doen maar dat zou goed kunnen helpen voor jou en jou paardje

Geef niet op !! je weet hoe je paardje kan zijn probeer het zo weer terug te krijgen het gaat lang duren en kost veel moeite !! maar nogmaals geef niet op !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:57

bijdehandje1 schreef:
Ik zou de brokken vervangen door een muesli waar geen suikers in zitten. En verder ben ik het eens met
linda-arnold. Al wordt een paard niet snel freaky van een kilootje onderhoudsbrokken.

Precies! Net als bijdehandje1 al eerder opmerkte moet dit paard nodig meer aan het werk en heeft het ook wat meer duidelijkheid nodig in de omgang.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:14

Ik zie nog iets, onbeperkt kuil is niet vertstandig. Dan loop je heel veel kans, dat ze straks niet meer kan opstaan als ze gaat rollen dus maar door blijft rollen. :o (doordat ze met zo weinig werk en onbeperkt kuilvoer zo rond gaat worden als een ton) Onbeperkt hooi is iets anders, al hoeft een paard echt niet het hele etmaal rond te eten, dat doen ze in de natuur ook niet.
Nu is het niet zo dat 4 x in de week beslist te weinig werken is voor een draver, maar dan moet ze wel even echt flink aan het werk gezet worden.

Een paard voelt heel snel aan, dat de eigenaar bijvoorbeeld bang is voor het paard en eerlijk gezegd denk ik dat dat hier ook een beetje zo is.

YelaBrenda, volgens mij kun je beter een bijrijder zoeken, iemand die al veel ervaring heeft en die je paard even bijbrengt dat het niet kan dat het paard met je gaat lopen dollen, wat nu wel gebeurt. Dan heb jij in heel weinig tijd weer gewoon een braaf paard.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:28

bokt word toch wel steeds vreemder,, als eigenaar zich niet druk maakt over het feit dat paard weinig buiten komt ben je een slechte eigenaar.
maak je je als eigenaar druk dat je meer buiten wilt voor je paard.. stel je je aan..
ik weet het niet meer..
maar misschien dat je op internet eens wat kan zoeken over voeren, hoeveel een paard met matige beweging(training) nodig heeft.
misschien dat je dit dan aan de stalhouder kan laten zien en der dan samen uit komt.

mijn paard word al gek op een handje basis brokjes.. }:)
maar met musli heeft ze nergens last van.
krijgt ze zomer dag ook brokken?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:30

Ik denk niet, dat het aan Bokt ligt, hoor :o
Wat wel een nadenkertje is, dat is of het niet aan de combi paard/eigenaar ligt.
Niet iedereen kan met een bloedpaard overweg, voer en stal/weide-omstandigheden even niet mee in beschouwing genomen.