Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
YelaBrenda11 schreef:hoi allemaal,
Ik wil in dit topic graag iets van me afschrijven .
een aantal jaren terug kochten wij een paard , een draver van toen nauwelijks 3 jaren oud .
ondanks haar jonge leeftijd was het een voorbeeldig paard , luisterde prima en was een enorme knuffelbeer.
we staan nu op een plek die leuk leek , maar het uiteindelijk niet is..
mijn paard wordt winter na winter al om 4 uur binnen gezet en gaat er pas de volgende dag om een uur of 10 uit .
Ze wordt hier helemaal gek van , ik ka niks met haar , ben al meerder malen bij de dokter beland omdat mijn paard , zodra ik iets met haar wil doen , gek wordt.
Ik doe aan horsemanship , en krijg hier les in . We hadden zoveel bereikt , ik had het gevoel dat we alles konden . Mijn moeder zegt dat ik me aanstel en overdrijf .
Ik heb het gevoel dat ik er helemaal alleen voor sta , niemand snapt me en/of zeggen dat ik overdrijf .
Er wordt vanalles voor me bepaald op de stal ..
wat voor voer ze krijgt , hoeveel voer ze krijgt . of ze een deken op moet . en dus of ze wel of niet binnen staat.
Ik heb vanwege prive redenen vanaf mijn 11 in klinieken en ziekenhuizen gewoond , waar ik een paar jaar terug vanaf was.
mijn ouders zeiden me dat als ik goed mijn best deed om mijn problemen te overwinnen , ik een paard zou krijgen.
en nou is dit voor mij verdomme alweer een nieuw probleem , terwijl het juist voor de ontspanning bedoeld was.
Ik herken mijn paardje gewoon niet meer . Ik kon haar van de zomer op een touwtje om de hals anderhalve meter laten springen met mij op haar rug.
nooit was ze bang voor verkeer , niets maakte haar uit. Nu springt ze weg voor iedere fietser.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen .
Ik heb bewust niet voor een SA gekozen , de staleigenaar mag mij best tegenkomen hier op bokt , ook met dit verhaal.
Ik ben nu zo ontzetten kwaad dat het enige dat ik nog heb van me afgepakt wordt , dat ze bang voor MIJ zou moeten zijn .
degene die mij een beetje kennen op bokt , zullen weten dat ik niet iemand ben die snel boos is , of onredelijk .
heel erg bedankt voor het lezen van dit verhaal.
liefs femke.
aerdenhout1 schreef:Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!
Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!
YelaBrenda11 schreef:aerdenhout1 schreef:Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!
Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!
makkelijk is ze niet altijd nee , daar heb je gelijk in.
maar het klikte gewoon meteen toen we bij haar gingen kijken voor de eerste keer .
over je post ; daar verschillen de meningen over . Want ik ben gewoon blij als ik bij haar kom , maar een lekker ritje zit er niet in , want ze is zo ongelooflijk wild , en dat is ze niet als ze altijd buiten staat .
dus ik snap je reactie , maar in dit geval denk ik wel dat het toch komt dat ze teveel binnen staat . aangezien ze het dus alleen doet als ze zoveel binnen staat
verder bedankt voor je reactie!
linda_arnold schreef:Waarom ga je dan niet opzoek naar een stalling met 24/7 weidegang óf een stalling waar ze een stapmolen oid hebben zodat ze al wat energie kwijt is?
Hoe is haar samenstelling van krachtvoer trouwens?
YelaBrenda11 schreef:omdat in de meeste reactie dezelfde vragen zitten ga ik ze niet allemaal apart een antwoord geven .
* hoeveel krijgt ze? ik wil niet dat ze biks krijgt , maar ze krijgt toch ruim een kilo p/d ik vind dat ze beter op hooi kan leven en het gras dat ze krijgt
* doe je wel genoeg met haar ? ik zit in het tentamenjaar , dus heb weinig tijd , maar ik rijd haar 4 x in de week ongeveer
* waarom verander je niet vans stal ? dit lijkt makkelijker dan het is , dat wil niet zeggen dat ik het al heb opgegeven , want ik blijf wel gewoon rondkijken
marise83 schreef:Oke, nu ga ik even vervelend doen
In je andere topic zeg je: ik rij 1 a 2 per week. Ze staat 24 uur buiten met shetlanders en als ze meer binnen zou staan dat je dan eerder je bed uit zou komen. Je rijd of een rondje met een halsring of een rustig buitenritje. Prima voor een paard wat weinig gereden wordt
Maar nu zeg je dat ze 4x per week gereden wordt en dat ze veel op stal staat. In je ander topic staat dat jullie er over dachten om haar in de winter ook buiten te laten.
Je bent heel erg dubbel aan het typen en erg onlogisch.
Een paard wat maar 1/2/4 keer per week gereden wordt hoeft geen kilo brok te hebben, hooi is genoeg. Maar dan wel veel hooi en niet een klein beetje.
Als je paard niet te houden is, longeer haar dan een paar keer. Voor het rijden en tussen door op de dagen dat je niet rijdt. Of zoek een andere stal. Dan maar wat verder fietsenMaar je paard staat niet kort buiten voor de winter. Die van mij staat ook alleen de uren dat het licht is buiten...
bijdehandje1 schreef:Ik zou de brokken vervangen door een muesli waar geen suikers in zitten. En verder ben ik het eens met
linda-arnold. Al wordt een paard niet snel freaky van een kilootje onderhoudsbrokken.