wie heeft zijn paard ook in de winter overdag op het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh_

Re: wie heeft zijn paard ook in de winter overdag op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:30

Bij ons gaan de paarden elke dag buiten van 8 tot 17u. Als het echt kouder wordt gaan ze even buiten of blijven ze gewoon binnen. Maar tot ongeveer -4 graden gaan ze probleemloos buiten, natuurlijk wel met een dikker deken!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:48

Mijn pony gaat ook in de winter lekker naar buiten. Ze staat bij mensen thuis, die zetten haar 's ochtends buiten. Het hangt een beetje van het weer af, wanneer ze weer naar binnen gaan.
Ze krijgt waarschijnlijk geen deken op dit jaar, behalve dan als het echt extreem weer wordt en ze het echt koud krijgt, natuurlijk

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:49

Yep, 24/7 het jaar rond staan mijn paarden op de wei. Ze kunnen overdekt staan en uit de wind.

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:30

Ja hoor, de paarden staan alle dagen van het jaar staan onze paarden buiten. Ook met sneeuw, regen etc. In de nacht wel naar binnen sinds dit jaar maar vanaf het voeren, rond 7 uur, half 8 tot een uur of 6, 7 s avonds.
Sinds dit jaar, heb ik pas een deken opgedaan en alleen maar vanwege het rijden. ( niet zo hele dikke vacht, met het oog op opdrogen...). Anders nooit, ze hebben jaren lang in een groep gestaan met - 15. Geen punt. Met voldoende hooi houden ze zich lekker warm.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:37

Ik heb dezelfde situatie als jij, net van stal veranderd en nu ook in de winter op het land :)
Heb m'n paard een paar weken geleden toen het zoveel regende een regendeken opgedaan en nu het deze week zo koud is heb ik er een zomerdekentje onder gedaan (was eigenlijk op zoek naar m'n fleecedeken maar die kon ik niet vinden). Hier laat ik 'm even aan wennen en dan over 1 of 2 weken (Als het niet warmer wordt) zet ik hem onder een 200 grams outdoordeken, waar hij dan tot het voorjaar onder blijft staan..

Vindt het wel lastig, want heb zoveel tussendekens, maar die zijn niet waterdicht. En staleigenaren hebben geen zin om steeds de dekens te wisselen voor het buitenzetten ^^

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:44

hier gaan de paarden ( zowel recreatie als wedstrijdieren) in weer en wind naar buiten. dus ook in sneeuwstormen,met -20 of +30 graden :j
enige nadeel is de dekens die je dus moet hebben. je zult voor elk weergetijde dekens nodig hebben, en er zelf een handigheid in moeten krijgen wanneer je wat opdet.
mijn eigen ervaring in de winter, is laagjes dekens ( 2/3 stuks) waarbij de bovenste deken een hals heeft.
dit werkt perfect voor zowel ongeschoren als geschoren dieren, en nooit last gehad van bibberende beestjes op die manier.

op dit moment draagt de boel allemaal een 150/200 grams deken ( geschoren dieren) en vanaf dat het echt gaat vriezen overdag, komt daar nog een extra deken bij in de weide en op stal :j

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 01:29

mijn paard staat in de winter ook gewoon 24/7 buiten, alleen als het echt koud wordt gaat de deken op. Ze heeft wel een lekkere dikke wintervacht.

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:11

alle paarden de hele dag en nacht buiten .
bij heel erg winter (zoals afgelopen jaar ) alleen voor de nacht naar binnen.
worden dagelijks volop gebruikt en komen soms kletsnat uit training .
goed uitstappen en dan de wei weer in ............... ze rollen een keer en zijn dan zo goed als droog !!
leeftijden van de dames ; 23jaar , 18 en 18 jaar , 12 jaar .............................dus ; ze doen t er prima op !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:17

Mijn paard staat altijd buiten, zo lang mogelijk zonder deken.
Ze heeft nu een ongevoerde regendeken op en ze heeft een weinig vacht.
Paarden kunnen zelf heel goed hun vacht opzetten en isoleren om regen en sneeuw tegen te gaan. Sneeuw blijft daarom ook liggen op de rug ipv dat het smelt.
Er is genoeg info te vinden op internet over dit onderwerp.
succes!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 20:42

mijn merrie heeft nog steeds niet veel vacht, heeft ze afgelopen winter ook niet gehad maar toen stond ze vooral veel binnen.
Bij weinig vacht moet ik wel extra letten op een deken om haar warm te houden?
Of maakt het geen verschil voor de lichaams temp?

Ze heeft nu ook nog geen regendeken op, ik vind het nog niet koud genoeg nu.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:52

Nee joh, in principe kunnen paarden zich prima warm houden. Inderdaad door wat Nefertarie zegt het opzetten van hun vacht (dit zul je goed zien). Zorg dat ze voldoende hooi te eten heeft, dan kan ze zichzelf van binnenuit makkelijker warm houden.

In extreme weersomstandigheden kun je haar toch wat eerder op stal zetten? Zoveel van die extreme weersomstandigheden-dagen kent NL toch niet ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:47

jesse_rulez schreef:
Nee joh, in principe kunnen paarden zich prima warm houden. Inderdaad door wat Nefertarie zegt het opzetten van hun vacht (dit zul je goed zien). Zorg dat ze voldoende hooi te eten heeft, dan kan ze zichzelf van binnenuit makkelijker warm houden.

In extreme weersomstandigheden kun je haar toch wat eerder op stal zetten? Zoveel van die extreme weersomstandigheden-dagen kent NL toch niet ;)

:+ vorig jaar wel ( flauw flauw.. I know)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:55

Tjah, ligt ook aan het paard. Mijn paardje staat ook in de winter 24/7 buiten. Alleen met extreem noodweer staat hij 's nachts in een groepsstal (zo'n 2 a 3 nachtjes per jaar) met de andere buiten-blijf-paardjes.
Hij heeft geen dekens, ook niet nodig. Momenteel heeft hij het juist erg warm door de milde dagen en nachten en de halve winterjas die hij al aangemaakt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:19

ik heb dit voorjaar een 21 jarige merrie overgenomen die ook altijd onder dekens heeft gestaan, en pensionstal winter binnen en zomer buiten.
Bij ons staat ze nu 24/7 buiten zonder dekens, en ze maakt een prima wintervachtje aan. Gaat op het normale tempo. Ik heb nog niet gezien dat ze het koud heeft en de regen vind ze ook geen probleem dan gaat ze niet eens onder de dichtbegroeide bomen staan.
Dus gewoon zo lang mogelijk zonder dekens laten staan dat ze een prima wintervacht aanmaakt ;)

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:53

de paarden waar ik wel eens op rij. hadden afgelopen winter wel een deken om/op. maar stonden ook best wel veel binnen ivbm weersomstandigheden

doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:24

Bij ons op de manege moeten er altijd een paar manegepony's overwinteren, omdat er niet genoeg stallen zijn maar die gaan ook gewoon zonder deken de wei op, maar ze worden wel niet geschoren (wat voor zin heeft het ook ze worden dan toch niet bereden) maar als je je paard in de winter op de wei zet moet je wel zien dat ze water hebben en dus geen grote ijsklont in hun waterbak en ook dat ze genoeg worden bijgevoederd :)