wat is het beste speeltje voor je paard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: wat is het beste speeltje voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:16

ohh ik zie in een andere topic reacties op die bal gemaakt van likspul, maar die zij nog niet echt zo enthousiast.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:16

Tjonge mensen komop zeg! :+
Grand Prix paarden staan ook niet de hele dag buiten en Edward Gal en Anky prijzen we ook de hemel in.. :')

6 maanden niet elke dag naar buiten is niet dodelijk voor een paard. Tsja, een ideale situatie is het niet maar komop, het is 6 maanden.. Daarna gaat hij weer lekker terug.

TS; Ik zou het bij een liksteen houden en eventueel zo'n voerballetje waar je voer in doet. Die moeten ze dan rollen om voer eruit te laten komen, vinden veel paarden leuk en interessant. :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:19

H_Nalanta schreef:
Grand Prix paarden staan ook niet de hele dag buiten en Edward Gal en Anky prijzen we ook de hemel in.. :')

6 maanden niet elke dag naar buiten is niet dodelijk voor een paard. Tsja, een ideale situatie is het niet maar komop, het is 6 maanden.. Daarna gaat hij weer lekker terug.

TS; Ik zou het bij een liksteen houden en eventueel zo'n voerballetje waar je voer in doet. Die moeten ze dan rollen om voer eruit te laten komen, vinden veel paarden leuk en interessant. :j

dankjewel!!!

zo'n voerballetje is denk ik niet zo'n succes, hij staat namelijk op vlas.
maar een speelbal kan natuurlijk wel.

kan ik die dan beter ophangen of gewoon los in zijn stal doen??

*hij komt wel elke dag buiten hoor, het is alleen niet zoveel als ik zou willen*

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:21

Je kan de voerbal ook in zijn voerbak doen. :) Dan doet hij wat langer over het eten van zijn voer.
Ik zou balletje dan ophangen aan de zijkant.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:23

hah ja dat kan natuurlijk ook!
ik moet zeggen dat hij nu al we leen tijdje bezig is om zijn eten op te eten, hij heeft een bak met van die terug staande randen, dus moet hij nogal stretchen en draaien om alles te pakken te krijgen.

ik zal eens gaan kijken voor een speelbal om op te hangen in zijn stal.

iemand een idee waar ik van die wilgen takken zou kunnen kopen??

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:25

Die kun je gewoon van bomen afknippen. Doe ik ook regelmatig voor de dieren hier! :))

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:30

ohh haha, ik ben niet zo brutaal dat ik dat gewoon zo doe.

ik zal eens kijken of er op stal niet toevallig een wilg verstopt staat.

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:46

In mijn verzorgpony's stal hangt een jollyball en een liksteen.
Ze doet er eigenlijk niets mee, liksteen bevat mineralen en zouten (gezond dus!) en heb hem daarom in haar etensbak gelegd, zodat ze de mineralen toch binnenneemt.
En de jollyball geeft ze al evenmin aandacht,
heb hem gelukkig gekregen, anders zou het geldverspilling zijn, maar ik ken paarden die er heus wel iets mee doen, maar dat hangt van paard tot paard af.

En je kan ook even Googelen: Paardenspeeltjes, ik heb heel wat gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:53

Sneezey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:11

mariska32 schreef:
gaat ie naar petra?

je kan kwaad worden maar iedereen hier heeft wel gelijk.
wat is het BESTE speeltje voor je paard?
een ander paard! :+

al die jolie ballen en al werken voor veel paarden niet.
waar je ze wel mee bezig kunt houden is een dikke wilgentak die je achterin de stal ophangt [recht naar beneden zodat hij kan bewegen]
veel paarden zijn daar uuuuuuuuuuuren mee bezig,ongeveer 2 keer in de week moet je de tak verversen want dan is hij wel op.

hou er rekening mee dat je ze een tijdje bezig kunt houden maar nooit als vervanging van.....

Een wilgentak ophangen..............daar was ik nooit opgekomen maar ik ga t gelijk proberen.

@ Mister: bij ons in de buurt zijn veelal pensionstallen waar men alleen in de zomer weideseizoen is en dus de paarden swinters op stal staan + paddock. Voor jou is het maar 6 maandjes en daarna gaat ie lekker naar buiten met zn vriendjes dus ik begrijp wel t commentaar maar ik zou me er niet zo druk om maken. Ik denk dat iedereen hier t beste met zn paardje voor heeft alleen niet altijd de mogelijkhden daartoe voor handen heeft.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:26

H_Nalanta schreef:

6 maanden eenzame opsluiting vind jij dus acceptabel ? :o
Een paard welke (zo te lezen) niks anders gewend is als soortgenoten en vrije beweging, zomaar van de een op de andere dag opsluiten.

Ik vraag me af welke ideen de trainster dan nog meer heeft, naast het idee dat het doodnormaal is om een jong paard 6 maanden eenzame opsluiting te geven.

Anky en Edward gaan hun gang maar, maar ook hun zouden hun paarden met soortgenoten samen moeten zetten. (doen ze dat niet al?)

maar goed, geloof dat ik in mijn eerste post al vrij duidelijk was :+

TS, is het geen mogelijkheid om je paard zelf te trainen onder begeleiding van iemand die je thuis komt helpen? dan hoeft je paard er niet onder te leiden, en kan je zelf een plekje zoeken :D

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:35

idd een wilgentak, mijn paarden (2 en 11 jaar oud) echt uren mee bezig, ik heb ze dan niet op stal maar we hebben wel een x de stal volgehangen voor een paard met een blessure. Ideaal! Uren bezig en rustig. Ook is de wilg ene natuurlijk pijnstiller. Super voor paarden die gaan wissel (soort bijtring voor baby's haha) en vor paarden met blessures en tegen verveling! Ik heb de mazzel dat mijn tuin er vol mee staat maar langs de weg staan genoeg wilgen! Of even langs de gemeent vragen of je ergens een boom mag snoeien.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 11:57

kehdra schreef:
H_Nalanta schreef:

6 maanden eenzame opsluiting vind jij dus acceptabel ? :o
Een paard welke (zo te lezen) niks anders gewend is als soortgenoten en vrije beweging, zomaar van de een op de andere dag opsluiten.

Ik vraag me af welke ideen de trainster dan nog meer heeft, naast het idee dat het doodnormaal is om een jong paard 6 maanden eenzame opsluiting te geven.

Anky en Edward gaan hun gang maar, maar ook hun zouden hun paarden met soortgenoten samen moeten zetten. (doen ze dat niet al?)

maar goed, geloof dat ik in mijn eerste post al vrij duidelijk was :+

TS, is het geen mogelijkheid om je paard zelf te trainen onder begeleiding van iemand die je thuis komt helpen? dan hoeft je paard er niet onder te leiden, en kan je zelf een plekje zoeken :D

mijn paard staat hier niet in een eenzame opsluiting!!
hij komt wel buiten (met een vriendje) alleen niet zoveel als ik zou willen.

hij stond eerst in de opfok op de wei, maar die gingen ook naar binnen, en daar zou hij ook maar 1 uur per dag naar buiten kunnen, hij stond dan wel de hele dag met andere samen.

het is niet zo dat ik deze situatie fijn vind!! ik wil ook dat hij de hele dag met anderen kan spelen, maar helaas gaat dat hier niet (en op heel veel stallen in Nederland, dit is echt niet de enige)
mijn trainster is super goed, en als zij de kans had om naar een andere stal te verhuizen waar ze meer buiten zouden komen zou ze dit ook direct doen, dus het heeft ook niks te maken met haar ideeen.

zij is super fijn, en heeft veel ervaring en kennis over inrijden.
dit doet ze alleen nog maar bij haar op stal en niet meer bij mensen thuis, dus helaas is er geen optie om dit te veranderen.
en het zelf doen zie ik niet zitten.
ik heb een voorbeeld staan (mijn andere paard) van wat er allemaal fout kan gaan met inrijden, en weet ook hoeveel tijd en bloed, zweet en tranen het heeft gekost om hem nu (na 4 jaar) redelijk rustig te hebben!
dus die fout ga ik echt niet maken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 11:58

JadeYsla schreef:
idd een wilgentak, mijn paarden (2 en 11 jaar oud) echt uren mee bezig, ik heb ze dan niet op stal maar we hebben wel een x de stal volgehangen voor een paard met een blessure. Ideaal! Uren bezig en rustig. Ook is de wilg ene natuurlijk pijnstiller. Super voor paarden die gaan wissel (soort bijtring voor baby's haha) en vor paarden met blessures en tegen verveling! Ik heb de mazzel dat mijn tuin er vol mee staat maar langs de weg staan genoeg wilgen! Of even langs de gemeent vragen of je ergens een boom mag snoeien.

dat ga ik maar eens doen ja!!
ik denk dat hij dat ook wel lekker/leuk zal vinden, en is nog goed voor hem ook!

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:03

Misschien toch een hooinet TS met mazen van 3cm.
Ik heb zelf een hooinet met mazen van 3,5 cm, en heb onlangs een hooitas besteld met 3 cm. mazen voor erbij.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:06

dat kan ik ook nog wel eens vragen of ze dat willen doen.
dan is hij idd nog langer lekker aan het knabbelen.

dankjewel!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:12

Als de ideen van je trainster ook niet zo zijn, begrijp ik niet dat ze nog steeds paarden op die stal neerzet...
Daarnaast is 1 uur per dag eenzame opsluiting wel degelijk hier het geval... http://www.blokhuispoort.nl/bijzonderst ... ngenis.htm Daar mogen ze ook luchten in zogenaamde 'luchtcellen' ...

maar goed ik denk dat ik daarover mijn punt wel duidelijk heb gemaakt ;) Ik begrijp dat jij het ook niet fijn vind, maar ik kan er gewoon niet bij dat je dan tegen willens en wetens je paard daar tóch in training zet.

Geef je paard onbeperkt ruwvoer,evt. wat in een fijnmazig hooinet die je op schofthoogte hangt, en stooi op met stro waar hij aan kan knabbelen.
Een wilgentak is leuk voor in het weiland maar veel te groot voor in een stal.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:19

ik ga kijken wat ik voor elkaar ga krijgen.
ze zijn hier niet echt meewerkend met zulk soort dingen.
er staan bijna 60 paarden, er is maar 1 paddock, 2 binnenbakken en 1 buiten(zwem)bak. dan heb je een beetje idee van wat voor soort mensen daar staan.

mijn andere paard staat met 5 paarden totaal, buitenbak (waar ze met z'n allen van zonsopkomst tot zonsondergang buiten staan), buiten boxen met muurtjes tot ong. 1,50 mtr (dus paarden kunnen op stal ook aan elkaar zitten) 3x per dag krachtvoer en 4x per dag hooi (buiten)

ik wil gewoon graag dat mijn paard door haar getraind wordt omdat ik er voor 500% zeker van ben dat het dan op een rustige en juiste manier gebeurt.
zij kon ook geen andere kant op met zoveel paarden om te verhuizen, dus vandaar dat ze daar is gaan staan. als ze de mogelijkheid heeft om te verhuizen naar een stal waar haar paarden het beter hebben zal ze dit ook zeker doen!

soms zijn de dingen zoals ze zijn, en kan je niet alles naar je zin hebben.
dit is tijdelijk voor mijn paard.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:25

Ik heb overigens nog zo'n speelbal hangen mijn haflinger heeft er nooit naar gekeken, moeilijk denk ik om hem naar je op te sturen.
Hi nee ik heb geen aandelen in hooinetten maar het scheelt een paar uur dag aan verveling.
Mijn haflinger kan wel altijd naar buiten, maar 's-winters op een een kleiner stuk en dan staat er geen gras meer, en blijft ze toch veel in haar stal. Sinds kort staat ze op hennepstrooisel en straks komen de bestelde strokorrels erbij, ik geef dan wel regelmatig een pluk stro en voor de nacht een halve plak stro, zelfs die doe ik in een hooinet.
En als de stal niet mee wil werken, kan je misschien die keer dat jij er bent het hooi geven in een net, dan maar 1 keer per dag, alle uurtjes dat ze bezig zijn is weer mooi meegenomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:31

Geen enkele speeltje natuurlijk :D , want een paard hoort niet zich niet te vervelen in een box :Y) .

Al die likkit gedoe, puuuuur suikerbommen :o :o .

Mijn paard heeft geen speeltjes in zijn box, wel paarden aan beide kanten van zijn box, waarmee hij lekker kan spelen en krabbelen, verder staat hij lekker veel buiten :)) :)) :)) :)) .

Maar helaas niet iedereen heeft de mogelijkheid dat een paard zich niet kan vervelen, soms is het behelpen omdat het niet anders kan, dan is alle soorten veilige speeltjes wel handig maar geen likkit zou ik zeggen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:53

stellaard schreef:
Ik heb overigens nog zo'n speelbal hangen mijn haflinger heeft er nooit naar gekeken, moeilijk denk ik om hem naar je op te sturen.
Hi nee ik heb geen aandelen in hooinetten maar het scheelt een paar uur dag aan verveling.
Mijn haflinger kan wel altijd naar buiten, maar 's-winters op een een kleiner stuk en dan staat er geen gras meer, en blijft ze toch veel in haar stal. Sinds kort staat ze op hennepstrooisel en straks komen de bestelde strokorrels erbij, ik geef dan wel regelmatig een pluk stro en voor de nacht een halve plak stro, zelfs die doe ik in een hooinet.
En als de stal niet mee wil werken, kan je misschien die keer dat jij er bent het hooi geven in een net, dan maar 1 keer per dag, alle uurtjes dat ze bezig zijn is weer mooi meegenomen.

ja dat is de beste manier denk ik.
en anders zal ik eens kijken of ik een paar van die kleine baaltjes kan kopen en dan gewoon zelf in het net doen.
dan kan er ook niemand over zeuren, en kan ik zelf bepalen hoe vol ik hem doe.

ik ga eens even kijken of ik die in de buurt kan kopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:11

Ik zou gewoon zorgen voor onbepekt ruwvooer. Als je paard dat heeft dan hebben ze geen speeltjes nodig.
Als ze er al mee spelen is dat hooguit 15 min.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 13:19

Tigra_ schreef:
Ik zou gewoon zorgen voor onbepekt ruwvooer. Als je paard dat heeft dan hebben ze geen speeltjes nodig.
Als ze er al mee spelen is dat hooguit 15 min.

helemaal onbeperkt is daar niet mogelijk.
ze krijgen wel behoorlijk veel.

daarom ga ik kijken of ik zelf niet ergens van die kleine pakjes hooi vandaan kan halen en dan zelf in een net geven, dan is hij toch weer langer bezig als zonder. :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:43

Mister01 schreef:
iemand een idee waar ik van die wilgen takken zou kunnen kopen??

de gemeente bellen.
vaak mag je voor hun gaan snoeien je gang gaan.
volgens mij is de rooitijd al geweest dus wat je ook kan doen is naar een boederij in je buurt stappen.
die hebben bijna altijd wel wilg op hun terein staan en vaak mag je daar wel wat halen.
zo kon ik ze halen bij mijn buurman en had ik altijd verse vooraad.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 16:12

ik zal mijn voelsprieten eens uitslaan en goed rond me heen gaan kijken.
misschien staan ze ook wel bij ons op stal, verdekt opgesteld.

dankjewel.