De ideale stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:19

Haha! Ik sta bijna vol!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:23

Ewan schreef:
overdag naar buiten
voer over minimaal 3 voerbeurten verdeeld
goede verlichte rijbaan (die ook swinters te gebruiken is)
ruime stallen
zomer 24/7 weidegang
toilet aanwezig op stal

:D :D :D :D :D :D :D Leuk mens!!!!!!!!!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:55

Uuuhhhmmm.....
MET gasthuis op hetzelfde terrein.... :)*

Zooist schreef:
Ow.... de ideale stal.... waar ik al zo lang naar zoek.....

Ik wil ruime stallen (minimaal 3,5x4) met buitenluik
Dan een uitloop eraan vast
En vanuit binnen ook benaderbaar.
Waar ze de stal voor me mesten en de uitloop ook.
Het hout waarmee de uitloop omheind is, is geen kaasschaafhout (dus als ze erlangs komen blijven ze heel)

Dan een ruime stallengang met poetsplaatsen waar je je paard veilig kan vastzetten.
Een wasplaats met warm en koud water op een plek waar het niet tocht.
Een solarium waar het ook niet tocht en de warmte echt bij het paard komt en niet vervliegd.
Een binnenbaan met een minimale afmeting van 20*60 met een goede bodem en veel spiegels
Minimaal 1 buitenbaan met een minimale afmeting van 20*60 met een goede bodem en eventueel buitenspiegels en wel met een omheining die veilig is.
Een ruime longeercirkel die bij voorkeur ook overdekt is en dan met windgaas afgezet.
Een ruime stapmolen met een flinke diameter doorsnede met een ondergrond die niet zwaar is, maar ook niet keihard.
Weidegang, ruime weides en aparte weides voor groepen en aparte weides voor paarden die alleen staan.

Dan zou het ideaal zijn als ze rond 10 uur buiten gezet worden en rond 17 uur weer binnengehaald worden.

Voor mijn spullen grote kasten in een afsluitbare en beveiligde ruimte op weinig loopafstand van poetsplaats en stal.
En een verwarmde kantine met automaten voor koffie/thee./choco waar eventueel in het weekend ook patatjes gegeten kan worden maar waar je in ieder geval op een nette manier mensen kan ontvangen.

Dan heb ik dat het allerliefst nog voor mezelf met een woonhuis er aan vast waar ik dan niet teveel eisen aan heb op een warme badkamer na. En als het dan toch van mezelf is wil ik maximaal 10 boxen.
Edit: De stal lig aan een rustige weg en heeft veilige uitrijmogelijkheden!

Sammyoo

Re: De ideale stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:24

Mijn stal is bijna ideaal. Ik kan mijn paarden zien staan vanuit de huiskamer, de keuken en mijn slaapkamer. Vlak naast de omheining staat een picknicktafel, bbq, beertender en lekkere muziek bij de hand. En natuurlijk vele hectares bos met kilometers ruiterpad, zonder dat je hiervoor een weg over hoeft te steken. De paarden scharrelen gezellig de hele dag rond en krijgen ongeveer 20 keer per dag brok en hooi. Verder altijd stro en geen gesleep met water als het vriest. Het enige wat ik mis is een stukje weiland. Onze paarden kunnen nu alleen het gras van onze tuin korthouden.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 14:20

Sammyoo schreef:
Mijn stal is bijna ideaal. Ik kan mijn paarden zien staan vanuit de huiskamer, de keuken en mijn slaapkamer. Vlak naast de omheining staat een picknicktafel, bbq, beertender en lekkere muziek bij de hand. En natuurlijk vele hectares bos met kilometers ruiterpad, zonder dat je hiervoor een weg over hoeft te steken. De paarden scharrelen gezellig de hele dag rond en krijgen ongeveer 20 keer per dag brok en hooi. Verder altijd stro en geen gesleep met water als het vriest. Het enige wat ik mis is een stukje weiland. Onze paarden kunnen nu alleen het gras van onze tuin korthouden.

Ik was erg nieuwsgierig en heb even in jouw profiel gekeken. Wat een leuk systeem zeg! +:)+ Dat heb ik nu nog nooit gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:26

Wat voor mij de ideale stal zou zijn, is een loopstal waar ze zelf in en uit kunnen gaan, met de hele kudde bij elkaar, met een stukje verhard voor dat ze de wei inlopen, en een stukje paddock in de wei. Google eens op ''paddock paradice'', hier staan echt de meest ideale huisvestingen voor paarden.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:49

Wat voor mij een ideale stalling zou zijn:

Waar de paarden in een groep staan van ongeveer 4 paarden,
een groot weiland,
met daarop aangesloten een paddock,
en daaraan een stuk verhard en dan een stal waar ze met z'n allen in kunnen schuilen, met een vloer met rubber matten.
Ook zit er altijd hooi in een hooiruif,
Dan zijn er apart nog een paar gewone stallen van iets van 4x4, waar ze in kunnen als ze blessures oid hebben en om op te zadelen.
En natuurlijk een binnen en buiten bak van 20 60.
en een longeerbakje van 15 x15.
En een spuitplaats.

En dat allemaal dan bij mijn huis :)*

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:03

Zooist schreef:
Ow.... de ideale stal.... waar ik al zo lang naar zoek.....

Ik wil ruime stallen (minimaal 3,5x4) met buitenluik
Dan een uitloop eraan vast
En vanuit binnen ook benaderbaar.
Waar ze de stal voor me mesten en de uitloop ook.
Het hout waarmee de uitloop omheind is, is geen kaasschaafhout (dus als ze erlangs komen blijven ze heel)

Dan een ruime stallengang met poetsplaatsen waar je je paard veilig kan vastzetten.
Een wasplaats met warm en koud water op een plek waar het niet tocht.
Een solarium waar het ook niet tocht en de warmte echt bij het paard komt en niet vervliegd.
Een binnenbaan met een minimale afmeting van 20*60 met een goede bodem en veel spiegels
Minimaal 1 buitenbaan met een minimale afmeting van 20*60 met een goede bodem en eventueel buitenspiegels en wel met een omheining die veilig is.
Een ruime longeercirkel die bij voorkeur ook overdekt is en dan met windgaas afgezet.
Een ruime stapmolen met een flinke diameter doorsnede met een ondergrond die niet zwaar is, maar ook niet keihard.
Weidegang, ruime weides en aparte weides voor groepen en aparte weides voor paarden die alleen staan.

Dan zou het ideaal zijn als ze rond 10 uur buiten gezet worden en rond 17 uur weer binnengehaald worden.

Voor mijn spullen grote kasten in een afsluitbare en beveiligde ruimte op weinig loopafstand van poetsplaats en stal.
En een verwarmde kantine met automaten voor koffie/thee./choco waar eventueel in het weekend ook patatjes gegeten kan worden maar waar je in ieder geval op een nette manier mensen kan ontvangen.

Dan heb ik dat het allerliefst nog voor mezelf met een woonhuis er aan vast waar ik dan niet teveel eisen aan heb op een warme badkamer na. En als het dan toch van mezelf is wil ik maximaal 10 boxen.

Edit: De stal lig aan een rustige weg en heeft veilige uitrijmogelijkheden!

I totally agree! Alleen wil ik er nog aan toevoegen dat ze ook 24/7 naar buiten moeten kunnen als de eigenaar het wil én vind ik het fijn om zelf te mogen bepalen hoeveel en wat mijn paard eet.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:13

De ideale stal (tenminste wat ik vind ;) ) is een goed geïsoleerde inloopstal. Om het helemaal af te maken zou ik er een laag bodembedekking inleggen en een stoepje ervoor zodat het niet door de bagger hoeft om zijn stal in te komen. Voor de rest lekker 24/7 buiten moeten kunnen staan(wat een woorden :P ). En natuurlijk genoeg gras/hooi/water en evt. brok.

Heel veel succes met je onderzoekje!

edit: en natuurlijk nog soortgenootjes erbij! Minimaal 1.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:22

Nou, Zooist haar idee dus, maar dan met zeer luxe bungalow die uitkijkt op de weides.
Als het 10 stallen worden dan ook 10 bungalows rondom de weides, zodat iedereen een oogje in het zeil kan houden.
Of 9, als Zooist vast blijft houden aan dat woonhuis voor d'rzelf. :D

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 15:33

Dankjulliewel voor jullie reacties! :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:36

nou mijn ideale stal

Mooie ruime 3x4 boxen met afsluitbare buitenluik en een deur aan de binnenkant waarvan de deur een afsluitbare bovenluik. Verder het systeem voor oppotstal
mooie ruime weilanden met grote kudde's (+- 15 per groep) hele jaar door
in de zomer 24/7 op het land met schuilhokken
3 betegelde paddocks
3 zand paddocks
5 roundpens waarvan 2 overdekt
20 x 60 dressuurbaan op zand met spiegels
30 x 60 springbaan op zand
20 x 60 dressuurbaan op gras
30 x 60 springbaan op gras
twee 20 x 60 binnenbanen met spiegels
crossterrein
menterrein
poetsplaatsen
aparte hoefsmid plek
aantal wasplaatsen (warm en koud water)
solarium
eigen opbergruimte voor je spullen
mooie mestplaat (die niet erg opvalt)
aparte schuur voor ruwvoer, krachtvoer, stro, vlas
zelf krachtvoer en ruwvoer voeren
kantine met warm en koude dranken en warme broodjes etc.
goede uitrijmogenlijkheden naar strand/bos/polder etc.
makkelijk bereikbaar

van wat er staat klopt er al heel wat :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:07

Grote stal (min 5x3) waar mijn twee paarden samen in kunnen. Met uitloop die dan weer uitkomt op een paddock. En die dan weer uitkomen op een wei, voor de zomer (of de winter als het niet te nat is). Tussen alles een mogelijkheid om het af te sluiten.
En met een goede buitenbak.

Denk niet dat ik het ooit ga vinden, dus dan maar wachten tot ik ooit misschien de paardjes aan huis kan hebben :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:14

Mijn ideale stal zou een grote uitloopstal met afdak zijn (moet ook afsluitbaar zijn voor met nieuwjaar oid. of wat extra stallen van minimaal 4×4) met uitloop op een paddock (zand wat droog blijft door dreinage of verhard) waaraan verschillende ingangen voor weiden zijn verbonden (regelmatig kunnen verwisselen van wei tegen blub maar wel toegang tot dezelfde stal) en eventueel een extra paddock, alles met wat paddock paradice eigenschappen. Omheining moet veilig zijn en ze moeten het hele jaar door naar buiten kunnen. Automatische drinkbakken met goede leidingen (tegen bevrizing in winter) en extra waterbakken in de weides/paddocks. Helemaal idealistisch zou zijn als er een klein kabbelend beekje met mooi schoon bronwater dwars door de weides heen kabbelt waar de paarden uit kunnen drinken. Wel op een soort van zandbodem zodat er geen blub omheen ontstaat.
Bodembedekking voor stal moet stro zijn, 24/7 toegang tot hooi (in slowfeeders), 2-3x per dag bijvoeren met structuur mueslie als het nodig is. Grote binnenruimte met poets- en spuitplaatsen met warm en koud water (met zo'n putje wat zand op kan vangen zodat je niet bang hoeft te zijn voor verstopte leidingen). Verder een binnen en buitenbak met goede bodem, goed verlicht en met spiegels, en mooie uitrijmogelijkheden natuurlijk. Veilige zadelkamer die dichtbij is en een stro-voer opslagplaats die groot, droog en dichtbij is. Een mooie praktische mestplaat en een goed contract bij iemand die het regelmatig af komt halen. Alles aan huis in een kleine kudde.

*zucht... droomt lekker verder*

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:23

Ik zou mijn paard natuurlijk het liefste aan huis hebben staan met minimaal 1 maatje erbij. Verder een mooie schuilstal, voldoende goede weidegrond en een ruime buitenbak; en dan ben ik een tevreden mens. :D
Maargoed; 'paard(en) aan huis' is natuurlijk ieders droom. Voorlopig moet ik het doen met pensionstalling...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:51

ruime stallen met buitenluik, halfopen aan de zijkanten, en halve deuren aan de voorkant
ruime poetsplaats
wasplaatsen met warm en koud water
gehele jaar weidegang in kuddes van ± 10 paarden en pony's
grote weides/paddock paradise
onbeperkt hooi
grote stallen met uitloop
roundpens, een paar buiten en een paar overdekt
rijbakken verdeeld over het terrein
ruime binnenbak (20x60) met spiegels
ruime buitenbak
springtuin met niet al te zwaar hindernis materiaal
crossterrein met waterbak
paarden zwemmeertje (als we toch aan het dromen zijn! )
een bos/uitrijmogelijkheden naast de deur

en dan is een toilet op stal ook niet echt erg, en dan maar meteen een gezellige kantine, en douches! ik ga vaak voor mn werk naar mn paard, en moet dan apart naar huis om te douchen, op mijn oude manege hadden we douches :')

op zich ben ik tevreden met waar ik nu sta, maar zou het zo fijn vinden als m'n knollie het hele jaar buiten kon zijn en een ruimere stal met open deur had, en we in de buurt het bos/ landerijen in konden....

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:59

Uitloopstal aan een paddock
Deeltijd op de weide ook met schuilmogelijkheid
24 uur per dag te eten, hooi of gras
Goede uitrijmogelijkheden
Flinke buitenbak
Stromend water
Een wc :o
Longeerbak ook overdekt
Goede verlichting op alle plekken (bak, stal, longeerbak enz)
Onder toezicht van een bekwaam iemand
Automatische drinkdingen (hoe heet dat toch? :D )
Gezelligheid
De mogelijkheid om je eigen ding te doen, aangepaste weidegang, eigen voer enz.
Een goede passende kudden met uiteenlopende leeftijden en goede rangorde

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:08

Mijn perfecte stal:
-een box op maat gemaakt voor mijn shetlander (dus met luikje naar buiten (moet ze niet doorheenkunnen :) ) en een luikje naar het gangpad,)met automatische drinkbak en voerbak (ook op haar maat)
-een box voor de paarden
-binnenbak min. 20x60 met veel spiegels en goed licht+ sproeiinstalatie.
-Buiten bak min. 20x60
-Longeercirkel (liefst overdekt)
-stapmolen waar shetty ook in kan (geen harde bodem)
-Airco en verwarming in de stal
-Goed springmateriaal wat niet te zwaar is (met anders een trekker om te verslepen :z )
-Overkapping springmateriaal
-genoeg dekenrekken
-Mooie zadelkamer
-Genoeg plekken voor al m'n halsters
-solarium
-opzadelplekken (overdekt)
-wasplaatsen (overdekt)
-enzovoorts :Y)

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 13:06

Nog meer! Super, dankjulliewel! :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:14

Hoeveel antwoorden heb je nodig voor je onderzoek? In mijn enquete staat een soortgelijke vraag nl ;)

Voor mij is belangrijk:
- uitrijmogelijkheden
- paarden dagelijks buiten in een groep
- half-open boxen
- buitenrijbaan aanwezig

Ideaal zou zijn een paddock paradise met half-open, individuele boxen zodat je je paard wel op kunt sluiten als dit nodig is.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:10

stalling aan huis groote stal met luik en veel weiland erbij

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:30

Groepsstallen voor 4-12 paarden (vaste groepssamenstelling) met vrije uitloop in wei/paddock en onbeperkt ruwvoer.
(Dit is mijn belangrijkste eis, de rest is bijzaak)
Ruime boxen (min. 4x4m) met paddock ervoor voor tijdelijke stalling of zieke paarden.
Voor de ruiter zou ik het wel fijn vinden als er een fatsoenlijke binnenbak, buitenbak, springmateriaal, zadelkamer en warme kantine (hoeft niet groot) zijn.
Zadelkast + wc.
Verder graag veel uitrijdmogelijkheden.
Oh ja, mogelijkheid om les te krijgen op een kundige en paardvriendelijke manier: dus geen "kneden" of zagen om het paard maar naar beneden te krijgen.

En ik woon er graag naast.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:03

Voor de paarden is mijn stalling aan huis bij mijn ouders al ideaal. Zomers staan ze 24/7 op de wei naast het huis en in de wintermaanden staan ze 24/7 in de paddock (tuin van ouders) met 2 buitenboxen die altijd open zijn. Zie profiel.

Ik mis een bak, buitenbak zou ik al heel gelukkig mee zijn en dan het liefste een all weather bak met verlichting!!!! Das mijn droom!!!

Verders heeft mijn stalling een warme wc, badkamer, keuken die vaak open is als mams zin heeft....en vaak logeren we er als paps en mams op vakantie zijn.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:07

De stal moet lekker ruim zijn.
Hij moet er in kunnen lopen en uitgestrekt in kunnen liggen.
Hij moet een automatische drinkbak hebben en een voederbak.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:48

Dankjulliewel voor jullie hulp!
Morgen ga ik beginnen met het uitschrijven van mijn onderzoek en het daarna uitbreiden. Vanuit daar moet ik een ideale stal maken. Hopelijk gaat dat lukken, want jullie hebben zoveel verschillende dingen genoemd. Maar heel erg bedankt! :D