1,5 jarige 's avonds alleen op stal zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 08:37

spatter schreef:
ik vind gemengd juist veel beter als allemaal dezelfde leeftijd maar 8 in zo'n klein stukkie vind ik dan weer niks

hier staan ze met zijn 4en in een stuk van 25 op 45 en dan 1 a-tje(19 jaar, merrie), 13 jarige D pony merrie en 2 e-pony ruinen van 4 en 9 jaar
dat gaat prima
ook heb ik jaren lang steeds een veulen er tussen gehad, ging prima

Ben het met jullie eens hoor! Maar ben er nog niet helemaal uit of ik dat een dusdanig nadeel vind om het niet te doen. Ga er het weekend nog eens heen en even met kritische blik kijken :D

madelein

Re: 1,5 jarige 's avonds alleen op stal zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:06

Stal lijkt mij geen probleem, prima met een uitloop er zelfs nog bij! Dus volop ruimte om te bewegen en zijn ding te doen :D

Paddock lijkt inderdaad aan de kleine kant. Al is dat beter dan binnen staan! En aan je verhaal te lezen wordt de tijd dat hij buiten is aanzienlijk vergroot. Dat vind ik erg belangrijk voor een jong paard. Die paddock is trouwens nog 2x zo groot als waar mijn jaarling met 8 stuks in staat ( die staat ook in de opfok). Dat gaat echt prima. In het begin zullen ze even voor zichzelf op moeten komen, maar je ziet snel genoeg of er echt problemen komen.
Het lijkt mij ook een voordeel dat de paarden die er staan gewend zijn aan dat stuk grond met zoveel paarden. En als zij nog nooit naar elkaar uitgehaald hebben dan lijkt de kans dat dat nu gebeurt bij een jong, onderdanig? dier ook niet zo groot.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:24

Kan makkelijk, al had de paddock idd best groter gemogen :P Die van mij is van de ene gemengde groep (bij de fokker met de merries en zn jaargenootjes op t land) naar de andere gegaan(in een groep met merries en ruinen van verschillende leeftijden) gegaan en geen enkel probleem gehad. Hij is ook ontzettend sociaal met andere paarden, durf m overal bij te zetten :) Zou iig niet weten waarom je m niet naar die stal zou kunnen halen :)

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:33

Ik zag hier enkele verhalen over de opfok
bij mij opfok is het zo dat ze zomers dag en nacht op het land staan nu ook nog en vorige week met dat slechte weer ook nog
s'winters staan ze in de groepstalling en komen daar heel de winter niet uit. vind dit toch best wel zielig zit nu te denken of hem naar stal te halen waar die zo vaak mogelijk het land op kan met anderen paarden of een andere opfok maar dat gaat denk ik nog moeilijk worden met 1,5 jaar

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 12:12

amyz schreef:
Kan makkelijk, al had de paddock idd best groter gemogen :P Die van mij is van de ene gemengde groep (bij de fokker met de merries en zn jaargenootjes op t land) naar de andere gegaan(in een groep met merries en ruinen van verschillende leeftijden) gegaan en geen enkel probleem gehad. Hij is ook ontzettend sociaal met andere paarden, durf m overal bij te zetten :) Zou iig niet weten waarom je m niet naar die stal zou kunnen halen :)

Mee eens! Maar ja helaas is ie niet groter :P. Denk ondertussen ook dat je de ideale stal toch nooit zal vinden. Vind het nl erg belangrijk dat hij in de zomer dag en nacht naar buiten kan, en in de winter ook het grootste deel van de dag buiten kan staan. Helaas is dat moeilijk te vinden in deze regio.

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 12:14

Lindsey_G schreef:
Ik zag hier enkele verhalen over de opfok
bij mij opfok is het zo dat ze zomers dag en nacht op het land staan nu ook nog en vorige week met dat slechte weer ook nog
s'winters staan ze in de groepstalling en komen daar heel de winter niet uit. vind dit toch best wel zielig zit nu te denken of hem naar stal te halen waar die zo vaak mogelijk het land op kan met anderen paarden of een andere opfok maar dat gaat denk ik nog moeilijk worden met 1,5 jaar

Oh! Dat hij in de winter helemaal niet buiten komt zou mijn voorkeur ook echt niet hebben! Het is inderdaad lastig om wat te vinden, daarom ben ik ook zo blij dat deze optie zich aandient voor mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:20

supersambo schreef:
Zelfs een paddock van 20x40 vind ik nog te klein voor 8 paarden. Jouw jonge paard gaat hoe dan ook op zijn lazer krijgen van een paar andere paarden. Ik zou hem juist de wintermaanden in de opfok laten en wellicht in de zomermaanden naar huis halen als hij 24/7 het land op kan. Dan is hij alweer (bijna) 2 en past dan wel goed in zo'n gemengde groep.

Waarom denk jij dat het jonge paard 'op zijn lazer' gaat krijgen? Je ziet juist vaak dat volwassen paarden heel aardig tegen de kleintjes zijn en dan vooral als het gewoon paarden zijn die normaal functioneren in hun bovenkamertje. Een paard dat een jaarling achterna gaat uit woede, spoort niet.

TS, wat je wilt kan best, je wint er een hoop aan vrije beweging mee, maar je moet wel opletten dat die paddock niet te klein is voor de groep paarden.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:24

Het zou mijn keuze niet zijn voor zo'n jonkie. Die van mij heeft twee jaar lang in een kudde gelopen en dat is wel super goed bevallen. Ik vind het toch wel belangrijk dat ze lekker kunnen rennen en spelen, echt paard zijn, en op de pensionstal lijkt me dat dat wel minder is. Als het kan zou ik altijd de voorkeur geven aan 24/7 weidegang, als dat niet kan in ieder geval aan groepshuisvesting. Ik heb 2 pony's, waarvan de één is opgegroeid in een vergelijkbare situatie als jij voorstelt en de ander dus 2 jaar in de opfok heeft gelopen en die laatste is echt veel socialer en makkelijker met andere paarden. Bij de ander merk ik altijd dat ze gewoon niet zo handig is sociaal gezien en gauw bang voor anderen. Hoeft natuurlijk niet door de opfok te komen, maar ik denk wel dat het meespeelt. Zeker omdat het moeder en dochter zijn, die verder veel op elkaar lijken.
Trouwens, die van mij liep ook in Twente, terwijl ik toen in Brabant woonde. Ik had liever dat ik er maar eens per maand kwam en ze het verder perfect had dan andersom. Je hoeft je echt niet verplicht te voelen om elke week te gaan kijken hoor. Zijn er geen mensen die hun paard daar hebben staan en dichterbij wonen, dat zij elke week even kijken of alles goed is en dat jij eens per maand komt? Wij kwamen soms zelfs minder vaak, maar omdat ze vast staan, voetjes geven en poetsen enzo al kende voordat ze in de opfok ging, ging dat allemaal weer vanzelf toen ze op stal kwam na 2 jaar niks doen. Als het puur om de afstand gaat zou ik hem niet naar huis halen, of iets dichterbij zoeken. Maar het mag duidelijk zijn dat dat heel persoonlijk is!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:36

hij heeft dus al een jaar lekker in de opfok gestaan?
mijn ervaring is, dat een gemengde groep heel gezond voor 'm kan zijn en dat, dat meestal ook goed gaat.
Zeker als de dominante merrie gewend is dat er af en toe jonge paarden (1,5 - 3 jaar) bij komen.

Het meest ideaal zou ik vinden een gemengde groep met speelkameraadjes + oudere 'opvoeders' op een stuk dat groot genoeg is om echt op te spelen, rennen en zonodig elkaar uit de weg te gaan. Sorry, maar 20 x 20 voor 8 paarden vind ik geen paddock, maar een loopstal zonder dak...
(ja, ik geef toe, ik heb de paarden altijd in een regio gehad met genoeg weiland hele jaar door, weet wel dat dat (helaas) niet overal makkelijk is).

Maar als je dat niet kan vinden en het alternatief is 1) met leeftijdsgenootjes de hele winter op stal of 2) in een gemengde groep overdag buiten, 's nachts eigen stal (met anderen in zicht), dan zou ik denk ik toch voor het laatste kiezen, heeft ie toch meer ruimte/ frisse lucht en ervaring in een gemengde groep.

@madelein; komt me bekend voor ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:45

Lastige beslissing.
De huidige situatie (met z'n zessen - allen dezelfde leeftijd - in een stal van circa 10 x 5) vind ik persoonlijk waardeloos.
Dan liever buiten, meer bewegingsvrijheid en een groep van diverse leeftijden.
Maar de paddock van de andere stal is dus weer èrg klein, wat ik ook niet zou willen.

Ik kan je dus niet verder helpen, want ik zou geen van beide willen.
Ik zou echt kiezen voor een plek waar hij ook in de winter in een groep in de wei kan lopen.

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 12:47

Jep, hij staat er precies een jaar in.
Ja het is inderdaad klein... Als ik kijk wat er hier in de omgeving Amsterdam-aalsmeer aangeboden wordt aan stalling is 24/7 weidegang in de zomer al heel bijzonder :D. Verder is het bijna allemaal pensionstalling met een uurtje in de paddock, zonder andere paarden. Dat vind ik dus echt helemaal niks, dan laat ik hem liever staan.
Ik vond dit een mooie kans omdat het weidegang in de zomer, en toch veel buiten in de winter biedt. Tja dan wel op een klein stuk... :(

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 12:48

JoviBan schreef:
Lastige beslissing.
De huidige situatie (met z'n zessen - allen dezelfde leeftijd - in een stal van circa 10 x 5) vind ik persoonlijk waardeloos.
Dan liever buiten, meer bewegingsvrijheid en een groep van diverse leeftijden.
Maar de paddock van de andere stal is dus weer èrg klein, wat ik ook niet zou willen.

Ik kan je dus niet verder helpen, want ik zou geen van beide willen.
Ik zou echt kiezen voor een plek waar hij ook in de winter in een groep in de wei kan lopen.

Haha toch bedankt voor je reactie ;)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:04

Petra_J schreef:
Jep, hij staat er precies een jaar in.
Ja het is inderdaad klein... Als ik kijk wat er hier in de omgeving Amsterdam-aalsmeer aangeboden wordt aan stalling is 24/7 weidegang in de zomer al heel bijzonder :D. Verder is het bijna allemaal pensionstalling met een uurtje in de paddock, zonder andere paarden. Dat vind ik dus echt helemaal niks, dan laat ik hem liever staan.
Ik vond dit een mooie kans omdat het weidegang in de zomer, en toch veel buiten in de winter biedt. Tja dan wel op een klein stuk... :(

nog een toevoeging, (ook een beetje in navolging van joviban) is het niet mogelijk om hem wat verder uit de omgeving A'dam-Aalsmeer wel op een plek te zetten die gemengde groep + meer ruimte bied?
Ook al ga je zelf maar 2x per maand kijken, voor het paard zou het de ideale situatie zijn....
De stal die je nu met de gemengde groep omschrijft zou ik verkiezen boven de hele winter op stal met leeftijdsgenootjes, maar misschien kun je toch nog een ander (nog beter) alternatief vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:25

Maar ik ken stallingen rond Uithoorn, Bovenkerk, Oudekerk aan de Amstel, waar ze dus wel weidegang hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:28

Vie schreef:
russel schreef:
De tijd dat zijn leven saaier wordt moet nog komen... :+ gun hem nog even een jeugd.
Ik hoop dat dat geen algemene instelling is. := ;)
Een paard moet altijd paard kunnen zijn, ongeacht leeftijd.

quote]

:D Maar dat zal hij alleen maar zijn en blijven als hij met een gemengde kudde en hengst mag blijven heel zijn leven op een flinke oppervlakte mag blijven lopen, alles wat anders is, is niet paard zijn.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:29

Dat kan prima! Mijn 1,5 jaar oude Gelderse merrie staat ook 's nachts binnen op stal. Mijn andere paard staat tegenover haar en het gaat hartstikke goed.

Ik ben zelf niet zo'n fan van opfok (maar dat is persoonlijk). Ik denk dat een jong paard beter opgevoed kan worden door oudere paarden dan door paarden die dezelfde leeftijd hebben. Die kunnen elkaar nog wel eens foute dingen aanleren....
Maar nogmaals, dit is persoonlijk :D

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 17:56

russel schreef:
Maar ik ken stallingen rond Uithoorn, Bovenkerk, Oudekerk aan de Amstel, waar ze dus wel weidegang hebben..

Kan je mij vertellen welke stallen dit zijn? Ik heb tot nu toe niks kunnen vinden namelijk...

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 17:57

veersche schreef:
Dat kan prima! Mijn 1,5 jaar oude Gelderse merrie staat ook 's nachts binnen op stal. Mijn andere paard staat tegenover haar en het gaat hartstikke goed.

Ik ben zelf niet zo'n fan van opfok (maar dat is persoonlijk). Ik denk dat een jong paard beter opgevoed kan worden door oudere paarden dan door paarden die dezelfde leeftijd hebben. Die kunnen elkaar nog wel eens foute dingen aanleren....
Maar nogmaals, dit is persoonlijk :D

Oke thanks! Ik moet zeggen dat ik een 2e keer ook niet meer voor een opfok zou kiezen ( mocht ik andere opties hebben). Vind er wel veel beperkingen aan zitten. Er zijn zeker ook voordelen, maar ook een hoop nadelen!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:04

Ik ben geen groot opfok-fan, maar heb ook geen hekel aan opfok.

Ik heb een merrietje op 1 jarige leeftijd na een halfjaar in de opfok te hebben gestaan naar huis gehaald. In het begin stond ze nog wel met jonge paarden (jonger dan 3), maar sinds haar tweede is de ena-jongste van de groep een ruin van iets van 5, 6?

Belangrijk vind ik wel dat de groep speels genoeg is, dat ze echt hun ei kwijt kunnen. Nu zijn mijn merrie en de ruin dikke maatjes en je weet soms niet wie de grootste kleuter is, dus dat zit wel goed.

Ook hebben jonkies het risico het onderdeurtje van de groep te worden, wat me ook niet zo bevordelijk lijkt. Is bij mij niet bepaald het geval, maar mijn merrie was in de opfok ook al niet echt het pispaaltje. In de huidige groep is ze zelfs niet de laagste in rang. :=

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 18:07

bedankt voor je reactie ecudes! De haflingers in de groep zijn speels. En hij is nu de dominantste van de groep in de opfok, dus geen paardje wat snel in een hoekje gaat staan. Maar ja... je weet dat natuurlijk nooit zeker :D

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:10

Petje af voor je lange reizen iedere week!

Je wens voor dichterbij huis kan ik me heel goed voorstellen. Je kunt dan ook meer aandacht schenken aan het dier. Wat je schetst aan stalling 's avonds is volgens mij prima te doen. Enige minpunt vind ik dat je jonge paard niet meer met zijn lijf in de weer is door hele dagen op weiland te scharrelen, te spelen, te rennen etc. Dat is zo'n geweldige aanrader voor de ontwikkeling van zijn lijf en gewrichten, en ook zo essentieel voor later! De bewegingsvrijheid wordt voor hem wel veel minder, dan zou ik toch goed nagaan of dat is dat je voor het dier wilt. Hoe gezonder hij straks is in lijf en leden, hoe meer en langer jij plezier er van hebt. En een jaartje opfok erbij, maakt hem nog pas 2,5 jaar. Kijk eens door de ogen van je paard...dan komt dat antwoord wel.

Succes ermee! *D

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 18:14

Tinkerlady schreef:
Petje af voor je lange reizen iedere week!

Je wens voor dichterbij huis kan ik me heel goed voorstellen. Je kunt dan ook meer aandacht schenken aan het dier. Wat je schetst aan stalling 's avonds is volgens mij prima te doen. Enige minpunt vind ik dat je jonge paard niet meer met zijn lijf in de weer is door hele dagen op weiland te scharrelen, te spelen, te rennen etc. Dat is zo'n geweldige aanrader voor de ontwikkeling van zijn lijf en gewrichten, en ook zo essentieel voor later! De bewegingsvrijheid wordt voor hem wel veel minder, dan zou ik toch goed nagaan of dat is dat je voor het dier wilt. Hoe gezonder hij straks is in lijf en leden, hoe meer en langer jij plezier er van hebt. En een jaartje opfok erbij, maakt hem nog pas 2,5 jaar. Kijk eens door de ogen van je paard...dan komt dat antwoord wel.

Succes ermee! *D

Haha bedankt voor je petje :D Ben ook altijd wel trots op mezelf! Maar alles is vergeven en vergeten als ik lekker bij mijn beestje ben :D

Hij staat nu juist niet op het land, denk dat je er overheen gelezen hebt ;). Hij komt nu ( in de wintermaanden) maar 2 uurtjes buiten per dag, dat wordt dus juist een stuk langer, en betekent meer beweging. Door de stal met uitloop krijgt hij ook meer beweging ( de uitloop is deels verhard, schijnt ook weer goed te zijn voor het uitharden van pezen en botten). Dus daarom vind ik de beslissing zo lastig, als ik door zijn ogen kijk zie ik 2 nadelen: in de avond alleen op stal, en in de winter staat hij in een paddock die aan de kleine kant is ( maar toch bijna 1,5 keer zo groot als waar hij in de opfok in staat).
Keuzes, keuzes.... pff!

Petra_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 21:11

Nou heb een beslissing gemaakt:
Ga het niet doen. Hij blijft lekker nog even in de opfok. Dan maar 2 uur buiten, maar wel volop speelkameraadjes en een mega stal om in te ravotten.

ChapChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:41

Persoonlijk zou ik anders gekozen hebben maar ik neem aan dat jij wel de juiste beslissing voor je eigen paard kan makej

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:33

Lovely schreef:
supersambo schreef:
Zelfs een paddock van 20x40 vind ik nog te klein voor 8 paarden. Jouw jonge paard gaat hoe dan ook op zijn lazer krijgen van een paar andere paarden. Ik zou hem juist de wintermaanden in de opfok laten en wellicht in de zomermaanden naar huis halen als hij 24/7 het land op kan. Dan is hij alweer (bijna) 2 en past dan wel goed in zo'n gemengde groep.

Waarom denk jij dat het jonge paard 'op zijn lazer' gaat krijgen? Je ziet juist vaak dat volwassen paarden heel aardig tegen de kleintjes zijn en dan vooral als het gewoon paarden zijn die normaal functioneren in hun bovenkamertje. Een paard dat een jaarling achterna gaat uit woede, spoort niet.

TS, wat je wilt kan best, je wint er een hoop aan vrije beweging mee, maar je moet wel opletten dat die paddock niet te klein is voor de groep paarden.

Ik bedoel dat er ongetwijfeld " corrigerende tikken" uitgedeeld zullen worden (en dat is normaal) En dan is een paddock met die afmetingen gewoon veels te klein. Een gemengde groep is prima. Maar ik zie nu niet dat het paard het daar veel beter zal krijgen dan in de winterstalling. Ik had hem in de winter in de opfok gehouden en daarna als je dat graag wilt naar huis te halen om 24/7 in een weiland te laten socialiseren (en omdat TS graag het dier dichter bij huis wil hebben. Ik zou een jaarling niet 's nachts alleen op stal zetten. Dan is hij in de opfok in een ruime loopstal beter af.