Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:36

ja echt sommige prijzen zijn belachelijk!! En goh een uurtje per dag naar buiten voor dat bedrag!! Die van mij gaat heel de dag naar buiten, staat volpension (excl brok) en ik betaal 180. Met een bak (buiten) longeerbak en kleine kantine..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:37

vind ik ook, het lijkt me moeilijk rendabel te maken, al het onderhoud, werkuren, materiaal, voer, mestafvoer.

je verkijkt je op ene boel dingen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:37

Ik ben het helemaal met je eens TS!

Mijn opa (paardentrainer) was vanmiddag een beetje kort door de bocht:
Ik wil een massage opleiding voor paarden gaan volgen, me opa vond dat nutteloos en verwacht dat over 2 jaar de paarden bij mensen op bord liggen ;(

Ik betaal nu 350 euro all in (vlas, onbeperkt drooghooi, uitmesten, weidegang, paddocks, stapmolen, 2 buitenbakken met drainage, kleinschalige binnenbak, wasplaats met warm en koud water, 2 grote kasten en een kantine)
Het klinkt duur, maar ik vond het nog relatief goedkoop vergeleken met andere stallen hier in de buurt. Deze stal was eigenlijk 1 van de weinige waar een paard een paardwaardig bestaan kan hebben en waar je nog kunt rijden in de winter.

Als ik nu al denk aan de hoefsmid (90 euro per 8 weken), Pavo-koeken, olie's, onderhoud (singeltje, bitje, zadeltje, dekentje, DA), mestonderzoeken en mijn lessen! Dan krijg ik toch een behoorlijk punthoofd!!! Daar gaat mijn winterkleding! :=
Maar toch heb ik het met liefde over voor mijn goude paardje en zou hem voor geen goud willen missen!

Maar ook ik verwacht dat een hoop paardeneigenaren en stallen in de toekomst de mist in gaan...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:38

Denk dat we ons wel verkijken op de kosten die pensionstallen maken. Er komt ook nog een grote post verzekering bij kijken. Wat te denken wat personeel kost, het is niet alleen het loon wat betaald moet worden, er komen nog genoeg kosten over het loon heen. Onderhoud kost ook geld.
Wij kijken alleen naar de aanschaf van brok, stro en hooi.

De prijzen verschillen wel enorm als je zo door het land heen kijkt. Niet alleen de prijzen van pensionstallen maar ook de inkoop van hooi/stro/vlas enzovoorts.
Dat pensionstallen het groter inkopen en dus goedkoper hebben klopt, alleen de brok moet wel opgeslagen kunnen worden, dat geldt ook voor het hooi enzovoorts, die ruimte moet er ook komen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:42

Ik denk dat velen die pensionprijzen zo hoog vinden niet weten hoeveel het de pensionhouder kost om alles netjes te houden.

Een kleine berekening van de kosten die wij per pensionpaard per maand maken:
- stro: 1 baal per dag à 2,50 euro per baal = 75 euro
- kuilvoer: 30 euro
- kosten stallenuitmester: 35 euro
normaal onderhoud stal (1x per jaar helemaal leeghalen, schoonspuiten, ontsmetten en opnieuw verven): 7,50 euro
- bemesten, slepen en opnieuw inzaaien van kapot getrapte stukken weiland: 15 euro
- afvoer mest: 5 euro

Dan zit ik dus al aan kosten voor 1 pensionpaard per maand op zo'n 165 euro. Dan heb ik nog niet dingen meegerekend als:
- schrikdraad vervangen
- kapotte weidepalen repareren
- onderhoud bakbodem
- onderhoud bakomheining en weidepalen
- onderhoud automatische drinkbakken
- kosten water
- kosten electra

en, ook niet onbelangrijk, alle tijd die er in gaat zitten om de paarden buiten en binnen te zetten, te voeren, te controleren, terrein aanvegen, bak aanslepen, reparaties uitvoeren enz. Als we dat gaan berekenen komen we hier op zo'n 50 cent per uur uit per pensionpaard en we hebben 3 pensionpaarden staan :+ Met andere woorden: het is dus echt liefdewerk, ook al betaal je iets van 200 euro stalgeld per maand (wat sommigen al heel veel vinden).

zee501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:45

meggiemeg schreef:
Denk dat we ons wel verkijken op de kosten die pensionstallen maken. Er komt ook nog een grote post verzekering bij kijken. Wat te denken wat personeel kost, het is niet alleen het loon wat betaald moet worden, er komen nog genoeg kosten over het loon heen. Onderhoud kost ook geld.
Wij kijken alleen naar de aanschaf van brok, stro en hooi.

De prijzen verschillen wel enorm als je zo door het land heen kijkt. Niet alleen de prijzen van pensionstallen maar ook de inkoop van hooi/stro/vlas enzovoorts.
Dat pensionstallen het groter inkopen en dus goedkoper hebben klopt, alleen de brok moet wel opgeslagen kunnen worden, dat geldt ook voor het hooi enzovoorts, die ruimte moet er ook komen...

Inderdaad! Ook al vind k de bedragen zelf wel erg hoog soms, als je bedenkt wat er allemaal gedaan moet worden als je paard in volpension staat en elke dag buiten komt dan is 300 euro voor een stal met binnenbak echt niet slecht.. Dat is ongeveer een 10tje per dag. En dat is dan voeren, uitmesten, binnen en buiten zetten, weide schoon maken, bak slepen en sproeien en dan ook nog huur/hypotheek en brok/stro/hooi enz.. Dus mij hoor je niet klagen ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:49

ik moet noodgedwongen op zoek naar een andere pensionstalling. Nu woon ik in het oosten van het land, maar ook ik schrok me rot van de prijzen. Er zijn stallen bij, dat als ik daar mijn paard wil stallen, ik een sponsor erbij mag gaan zoeken. Lieve hemel, ruim 300 euro! Andere stal 280 euro, maar dan geen les, beperkte weidegang, beperkt gebruik binnenbak. Ik hoef niet het meeste luxe wat er is, maar een ruime stal met weidegang en een fatsoenlijke buitenbak is niet teveel gevraagd. Ik wil best zelf verzorgen, is ook geen punt. maar dan nog betaal je 250 piek. Ik heb al gezegd, ik stal mijn paard op mijn postzegeltje gras van 5 bij 5 en s nachts in het fietsenschuurtje.... uieindelijk heb ik wat gevonden, goede verzorging en betaalbaar! Joepie!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:50

en vergeet niet de onderhoud van alles. weiland(draad moet soms vervangen worden en paaltjes) daarbij stroom (klok) stallen (likje verf afentoe) tractor (brandstof) om balen te halen en stro. weide moet gemaait worden.(maaier voor nodig) heftruk (indien aanwezig) om stallen leeg te halen. verlichting voor de bak. sleep voor de rijbak. ik kan nog wel even door gaan haha maar dat doe ik maar niet. pesion hebben is toch een boel werk het hele jaar door voor eigenlijk weining geld (130 pm pp inlc)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:50

ik vind de prijzen ook echt absurd!
Ik woon in zeeland en wij hebben hier 4 pony's in pension voor €150,- excl. Eigenlijk is de prijs €90,- per box van 4 bij 6 meter (de pony's kunnen zelfs een rondje in de stal draven:+) maar die verhoging was ingevoerd nadat wij er al heel lang stonden en voor ons geldt een vriendenprijsje :) De stallen zijn bij ons exclusief hooi, stro en biks. We moeten ook alles zelf doen (uitmesten, 's ochtends en 's avonds voeren). We hebben een 25x50 bak en 2 paddocks ter beschikking. We hebben 3 grote weides en de boer zegt 'dat is je wei, als je ze er in de winter op wilt zetten en dus zomers een slechter wei krijgt, doe je best. wil je dat niet, moet je zelf weten. zolang je maar betaalt' hahahahah! :+
Ik ga binnenkort verhuizen naar Rotterdam voor mijn studie en ben op zoek naar een stalling voor 1 paard. Heb iets moois op het oog in Dordrecht voor €175,- per maand met een longeersingel, paddock, zomers weidegang, buitenbak en op 15 minuten van de rijvereniging. Wat voor mij nogal een drempel is zijn de kleine stallen van 4x3 meter (het is maar wat je gewend bent natuurlijk). Dat ze 's winters niet buiten kan staan (heb ik een weekje gehad en daar ging ze heeeeeeeeeeel erg op achteruit met rijden) en dat ze maar 1x per week wordt uitgemest.. Ik slaap toch ook niet in mijn eigen stront :P
Ik heb ook voor binnen Rotterdam gekeken maar dat is zo'n €500,- per maand en ik heb met mijn moeder de afspraak dat zij zoveel betaald als dat ze nu kwijt is en alles extra moet ik zelf bijleggen dus ik ga op zoek naar een zo goedkoop mogelijke stal :P Ook is de kans dat ik in Dordrecht ga wonen groot dus dan is de stal lekker dichtbij :D

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:51

tuurlijk kost het veel tijd en geld een pensionstal. Maar het is ook enorme verschil! Wij hebben op stal kuil uit eigen winning, denk dat dat ook al scheeld. Nu voor komende winter moest er hooi ingekocht worden, dus ja onze stalkosten gaan ook iets omhoog. Maar er is een verschil tussen 200 en 500 wat stallen bij mij in de buurt ook durven vragen. En de paarden staan daar niet beter...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:52

Horseware schreef:
Met andere woorden: het is dus echt liefdewerk, ook al betaal je iets van 200 euro stalgeld per maand (wat sommigen al heel veel vinden).

Ik geloof je best hoor, wat het werk betreft. Ik onderschat ook echt niet wat mijn stalbaas doet (al helpen wij als pensionklanten wel mee waar we kunnen). Maar als mijn paard niet fatsoenlijk de hele dag naar buiten kan (wat op veel van die dure stallen in de Randstad het geval is) dan vind ik 200 euro zelfs nog te veel.

En idd, wij hebben hooi van eigen land. Scheelt ook een boel.
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-10-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:52

ik zie dat horseware al bijgevoegd heeft..
waar ik op doelde

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:53

Als je saldoberekeningen ziet van een gemiddelde pensionstal zal je zien dat de kostprijs erg hoog is en de gemiddelde pensionstaleigenaar daar echt niet heel rijk van wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:54

Karin schreef:

Scheelt inkoop, maar hooi zelf maken is ook niet gratis. Bovendien had het zonder paarden verkocht kunnen worden.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:55

ik woon in almere ,
mijn paard staat tussen muiden en amsterdam in voor 165 euro all in ,
Dat vind ik best wel mee vallen in vergelijkenis wat andere mensen betalen :),
Zeker in deze regio

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:55

z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro
maar dat is inclusief ontwormen en hoefsmid.
alles word gedaan en je paard gaat zelfs overdag een uurtje los

Neem het niet persoonlijk, maar dit bedoel ik oa:
€350,- en je paard gaat overdag zelfs een uurtje los?!?
Ik vind het schande dat een pensionstal dit bedrag durft te vragen en niet eens in de basis kan voorzien, nl fatsoenlijke weidegang.

Prutsmuts

Denk inderdaad dat er ook te weinig gekeken wordt naar het werk dat er verricht wordt door de pensioneigenaren. Het is natuurlijk niet alleen de hypotheek, verzekeringen e.d waar we rekening mee moeten houden denk ook aan onderhoud en veiligheid. Veegmachine aanschaffen, greepje hier, bezempje daar en ga zo maar door. Als ik zie wat de pensionhouders allemaal doen bij ons op stal met hun hele gezin en dan zijn ze nog maar kleinschalig.

Ik betaal trouwens erg fair.
Kale stalhuur 125 euro per maand. Daarbij komt sowieso 35 euro hooi en de rst dat ik verbruik. Dus ene maand meer, andere minder.
Paarden komen elke dag buiten en alles is mogelijk. Dekens wisselen...no problem!
Binnenbak aanwezig, trainingsmolen, solarium, wasplaats dus erg netjes!

Karin

fransje23 schreef:
Karin schreef:

Scheelt inkoop, maar hooi zelf maken is ook niet gratis. Bovendien had het zonder paarden verkocht kunnen worden.

Had gekund, maar het land is al eeuwen in de familie. Mijn stalbaas vindt het wel prima zo. ;)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:56

fokfanaat schreef:
de prijs die jij betaald voor hooi is echt heel laag

Dat klopt, daar heb je gelijk in.
Maar al zou je de huidige gemiddelde hooi -en stroprijs doorrekenen, dan komen de kosten per maand niet uit op extreme bedragen.
dan is het nog steeds tientjeswerk.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:58

Celiien schreef:
Ja ik merk het .. stallen waar je 400,- per maand betaald en dan moet je nog extra per dag gaan betalen willen ze je paard buiten/binnen zetten... helemaal gestoord

Dit is ook een voorbeeld welke ik nzelf ook heb gehoord over ene stal bij ons in de buurt.
Daar vraagt men €5.- per dag voor 1 x naar buiten en 1x naar binenn halen.
Ook dit vind ik schandalig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:58

Trennie schreef:
z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro

Ik vind het schande dat een pensionstal dit bedrag durft te vragen en niet eens in de basis kan voorzien, nl fatsoenlijke weidegang.

Dat is dus ook wat ik bedoel. Ik ben best bereid om mijn stalbaas uit de kosten te helpen, maar voor 'zelfs een uurtje los' heb ik nog niet de helft van dat bedrag over. Lekker de hele dag buiten is voor mij essentieel, en anders wil ik niet eens een paard houden.
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-10-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:58

Trennie"[quote="z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro

Ik vind het schande dat een pensionstal dit bedrag durft te vragen en niet eens in de basis kan voorzien, nl fatsoenlijke weidegang.[/quote]

Dat bedoelde ik dus :j dat er 'zelfs' bij stond vond ik... best erg.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:01

Trennie schreef:
Celiien schreef:
Ja ik merk het .. stallen waar je 400,- per maand betaald en dan moet je nog extra per dag gaan betalen willen ze je paard buiten/binnen zetten... helemaal gestoord

Dit is ook een voorbeeld welke ik nzelf ook heb gehoord over ene stal bij ons in de buurt.
Daar vraagt men €5.- per dag voor 1 x naar buiten en 1x naar binenn halen.
Ook dit vind ik schandalig.

O ja, die gekkigheid heb ik ook al gehoord bij een stal hier in de omgeving. Ook een dure stal. Daar moet je ook extra betalen voor warm water! Echt van de zotte!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:02

Madeliefjes schreef:
Pension stal kan beter minder klanten hebben die meer betalen. Das logisch, maar je moet wel klanten over houden anders valt er niks meer te verdienen. We gaan zien waar het ophoudt. Er zijn hier in het Gooi genoeg stallen die niet vol staan op het moment.

Deze tendens zie ik dus in onze regio ook ontstaan.
Het jammere is helaas wel dat veel mensen intussen hun paard noodgedwongen hebben moeten verkopen tegen de tijd dat pensionstalhouders de prijzen gaan verlagen tot eerlijkere bedragen om toch hun stal weer vol te krijgen.
De markt wordt naar mijn idee echt wel kapot gemaakt.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:02

ik betaal 385 euro
[/quote]

Ik vind het schande dat een pensionstal dit bedrag durft te vragen en niet eens in de basis kan voorzien, nl fatsoenlijke weidegang.[/quote]

Als je in de omgeving van de randstad woont heb je nou eenmaal alleen van april tot oktober weidegang en in de winter alleen de paddock tot je beschikking. Dit is hier op de meeste stallen zo. Helaas is dat niet anders.. Of we moeten verhuizen..