6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:42

BertBaley schreef:
En hoe kan je dat dan weten/testen van die maagzweer?

Dit staat in het artikel die ik in mijn vorige post heb geplaatst:
De definitieve diagnose is alleen met endoscopie te stellen, waarbij de maagwand wordt bekeken. Bij bloedonderzoek kan een verhoogd gehalte aan haptoglobine wijzen op de ontsteking van de maagwand. Ook bloedbestanddelen in de mest kunnen wijzen op maagzweren.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 08:43

Nu word ik helemaal ongerust. Ik kon vannacht al niet slapen omdat ik me zo'n zorgen maakte en het wordt alleen maar erger... Ik ben al op zoek naar stalling waar ze wel gewoon naar buiten kunnen met hooi en water, want de boer schijnt echt niet mee te werken (natuurlijk vraag ik het eerst nog wel even maar als hij het echt niet wil dan zit er niks anders op). Het is echt zonde want de lokatie is prima (dichtbij de duinen), maar de gezondheid van mijn paard staat echt voorop. :(

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:48

Ik begrijp dat je nu helemaal ongerust wordt maar daar is geen reden toe. Het artikel ken ik, meerdere artikelen hebben het over voeding i.c.m. met koliek e.a. maag- darmproblemen gehad. Eigenlijk moet je een beetje tussen de regels doorlezen en die 6,5 uur dat jouw paard geen hooi eet, is geen probleem. Ruwvoer is de basis en dat moet van goede kwaliteit zijn en bespaar daar niet op. Voer geen schimmelkuil- hooi.

Overleg eens met je stalgenoten en geef aan de boer aan dat je een aantal zaken graag anders ziet, veel succes!

Anoniem

Re: 6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:50

@Bramasole: tussen welke regels doorlezen?
Waar maak jij uit op dat een lege maag gedurende 6,5 uur helemaal geen kwaad kan?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:52

EliseLukas schreef:
Nu word ik helemaal ongerust. Ik kon vannacht al niet slapen omdat ik me zo'n zorgen maakte en het wordt alleen maar erger... Ik ben al op zoek naar stalling waar ze wel gewoon naar buiten kunnen met hooi en water, want de boer schijnt echt niet mee te werken (natuurlijk vraag ik het eerst nog wel even maar als hij het echt niet wil dan zit er niks anders op). Het is echt zonde want de lokatie is prima (dichtbij de duinen), maar de gezondheid van mijn paard staat echt voorop. :(

artikel uitprinten en aan de boer laten lezen en vragen of je hooinetten op mag hangen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:03

ikdoemaarwat schreef:
EliseLukas schreef:

artikel uitprinten en aan de boer laten lezen en vragen of je hooinetten op mag hangen?

En ik kan al raden wat de boer gaat zeggen :Z

Hooinetje ophangen zou een oplossing kunnen zijn, koop zo'm grote fijnmazige. Stop die vol en hang hem zelf s'avonds op.
Probleem is wel dat je paddock een zooi word met al dat hooi op de grond. Dan zou het gedeelte alweer betegelt moeten worden en ja of de boer dat wil ? (denk het niet , heb al veel ervaring nl)
Idem met water, een specikuip is niet zo duur.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:10

Ik zou m'n paard niet overdag 6,5 uur zonder eten en drinken willen hebben staan :n. Dan had ik allang wat anders gezocht.
Je paard overleeft zoiets heus wel, maar ideaal is anders natuurlijk.
Wat ik niet snap, als je/jullie het er niet mee eens bent/zijn, waarom sta je dan nog op die plek?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:11

Cowgirl schreef:
En ik kan al raden wat de boer gaat zeggen :Z

.

niet geschoten is altijd mis ;)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:12

persoonlijk zou ik er niet mee akkoord gaan...zeker met water niet!..jeetje, je moet zo'n dag als gisteren hebben...ze drinken dan echt flink wat weg....speciekuip neerzetten en vullen..hier is er iig geen troep van!..en zou zelf hooinetten of iets dergelijks neerzetten/ophangen

hier krijgen ze iig 24/7 iets te knabbelen..in de paddock en anders in stal

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:14

Amaretto27: ik kwam er gisteren pas achter (was de eerste dag in de paddock, daarvoor stond hij op het land) dat hij geen water en hooi krijgt en heb er echt de hele nacht van wakker gelegen dus ik vind het echt verschrikkelijk. Ik snap ook niet dat de rest er geen probleem van maakt en zich erbij neerlegt. Het is niet echt makkelijk een plek te vinden waar paarden overdag naar buiten gaan, maar ik ben uiteraard op dit moment echt op zoek... Ik wil hem ook niet 6,5 uur zonder eten en drinken hebben staan!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:17

2 van mijn 4 paardjes staan in de zomer maar 2 uur op het gras en in de winter maar 12 uur. 's winters krijgen ze 2 plakken hooi en een summerfit koek op de tijden dat ze in de bak staan, en die hebben ze ook zo weg. Het kan echt niet zoveel kwaad als beweerd wordt. in 6.5 uur is echt die hele maag niet leeg. Natuurlijk krijgen ze wel onbeperkt water. Maar voor nu zou ik rustig naar een oplossing zoeken en het hoofd koel houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:23

Stèl dat de maag inderdaad na 6 uur niet leeg is.
Dan nog kom je bij de factor 'verveling'.
En verveling is ook een belangrijke oorzaak van maagzweren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:32

amanda2 schreef:
Ik heb ook dezelfde onderzoeksreultaten een keer voorbij zien komen, over maagzweren. Vraag me niet meer precies waar.
Was vooral bij renpaarden maar zeker ook bij rijpaarden, helaas...

Tegenwoordig kun je dat vinden op diverse websites met informatie over paardenhouden en in diverse paardenbladen (Hoefslag, Paard&Sport, Bit, etc.) hebben ook artikelen gestaan over dit onderwerp.
Paarden maken alleen speeksel aan als ze eten, dat verdunt het maagzuur wat wel continue aangemaakt wordt. Op het moment dat de maag te lang leeg is en het maagsap door kan "bijten" kan het de maagwand aan gaan tasten. Langer dan 4 a 5 uur zonder eten wordt afgeraden. Er wordt geadviseerd voldoende ruwvoer te geven, of vele kleine voerbeurten verspreid over de dag zodat de tijd tussen de ruwvoermaaltijden niet te groot is.

Krachtvoer is minder vezelig en hoeft een paard veel minder lang op te kauwen waardoor er ook veel minder speeksel aangemaakt wordt, over kortere periode, waardoor dat minder goed is dan ruwvoer. (1kg krachtvoer is in 10 minuten op, 1 kg hooi doen de paarden meestal toch wel een half uur tot uur over, zeker als het ook nog eens gevoerd wordt uit een kleinmazige hooinet)
Ook wordt geadviseerd paarden die op zaagsel, vlas of ander niet eetbaar strooisel staan een plak stro bij te voeren voor de nacht indien het paard niet zo veel hooi mag hebben. Stro is zeer vezelachtig en energiearm en dan hebben ze toch nog wat te knabbelen als ze hun hooi ophebben.

@TS:
Ik zou zelf zorgen voor water. Dat kan heel simpel door een autoband in een hoek te leggen met daarin een kleine speciekuip (agrarische winkels hebben vaak ook kleinere kuipen van zo'n 20 a 25 liter die precies in een grote autoband passen!)
As je die vult dan gooien/tillen ze hem ook niet makkelijk om. 20 liter is voldoende voor die paar uur buiten staan.

Hooi kan ik wel begrijpen ivm rommel en ruzie. Zijn het individuele paddocks?
Idee zou kunnen zijn om in een hoek of langs de omheining een (al dan niet vaste) hooibak te plaatsen (3 hoekig in de hoek bespaart ruimte) Als je daar zo'n kleinmazig hooinet in vast maakt is dat een veilige, zuinige en rommel-arme manier van voeren.
Afspreken dat jullie zelf regelmatig het gemorste hooi bij de bak opruimen kan hem misschien over een drempel helpen

Als tijd het probleem is zouden jullie een schema kunnen maken van mensen die 's ochtends of 's avonds zorgen dat alles weer netjes is en klaar staat voor de (volgende) dag.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:00

Heb net gebeld en een waterbak was helemaal geen probleem! Blijkbaar hebben mijn stalgenootjes het niet goed gevraagd want ze gaat er nu eentje neerzetten. Dat maakt me alweer een stuk geruster. Alleen hooi mag echt niet omdat ze dan ruzie gaan maken en het dan onrustig wordt. Ik dacht, misschien dat de bomen binnenkort gesnoeid moeten worden... (of moet dat altijd in het voorjaar?) dan kunnen ze die er misschien ingooien en dan hebben ze toch iets om te knabbelen (maar is ook maar tijdelijk). En misschien een grote bal erin gooien zodat ze kunnen spelen...? Iemand anders nog ideeen om het zo goed mogelijk te maken?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:00

JoviBan schreef:
Stèl dat de maag inderdaad na 6 uur niet leeg is.
Dan nog kom je bij de factor 'verveling'.
En verveling is ook een belangrijke oorzaak van maagzweren.

Leg een fitness bal in de bak, of zet hem samen met een maatje.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:01

Hij staat wel al met 5 andere paarden...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:03

Je moet je hier echt voor intersseren,
veel mensen gelóven kortweg niet dat een paard een maagzweer kan hebben.
"Hij heeft toch geen stress??" is een veelgehoorde reaktie van iemand die te plank volledig mis slaat...
mensen weten niet eens hoe hun eigen lijf werkt, laat staan dat van hun paard,
of ze denken dat die beiden hetzelfde werken. }:0

Helaas hebben veel boertjes het ook niet zo op met nieuwerwetse ontwikkelingen... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:03

Het ruzie maken om hooi is wat niet persé zo hoeft te zijn. Daar kom je alleen achter door het te gaan doen. ;)
Eén hooinet meer ophangen (of bakken neerzetten) dan er paarden lopen en zo heeft ieder paard iets te knabbelen.

Andere optie is diverse dikke takken en boomstammen neerleggen, bijv. wilg of berk.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:05

EliseLukas schreef:
Heb net gebeld en een waterbak was helemaal geen probleem! Blijkbaar hebben mijn stalgenootjes het niet goed gevraagd want ze gaat er nu eentje neerzetten. Dat maakt me alweer een stuk geruster. Alleen hooi mag echt niet omdat ze dan ruzie gaan maken en het dan onrustig wordt. Ik dacht, misschien dat de bomen binnenkort gesnoeid moeten worden... (of moet dat altijd in het voorjaar?) dan kunnen ze die er misschien ingooien en dan hebben ze toch iets om te knabbelen (maar is ook maar tijdelijk). En misschien een grote bal erin gooien zodat ze kunnen spelen...? Iemand anders nog ideeen om het zo goed mogelijk te maken?

Als ze onderling gaan klooien met hooi, doen ze dat ook met takken. Maar nog veel belangrijker: wat voor bomen staan er??
Vechten om hooi kun je trouwens redelijk voorkomen door meerdere bakken neer te zetten. Knoeien met hooi hou je binnen de perken door er een rek op te doen, zodat ze het eruit moeten plukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:06

Shahazai schreef:
Leg een fitness bal in de bak, of zet hem samen met een maatje.

Ik heb nog nooit een paard 6 uur lang met een bal zien spelen.
Hooguit een paar minuten, dan is de leuk er echt wel af.
Maatje is sowieso een must, maar mijn ervaring is dat ze zich dan gezamenlijk staan/lopen te vervelen als er helemaal niets te knabbelen is. Ook geen oplossing dus.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:06

Wel fijn dat water nu mag! :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:07

Ik vind het SCHANDALIG van die boer! :(
Paarden zijn van nature dooreters,als ze lange tijd geen voedsel kunnen kauwen dan kan het over gaan in een maagzweer.
Een uurtje zonder water en hooi is tot daaraantoe maar 6,5 uur vind ik al bijna dierenmishandeling!
Ik zou hier dus echt wel mn mond over open trekken en bovendien het heft in eigen handen nemen,tis toch je eigen beestje daar heeft die boer geen f*ck over te vertellen!!!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:10

Tja, dat hooi mag dus echt niet, dat was heel duidelijk. Zelf zou ik ook veel liever zien dat hij wel hooi kreeg, maar hij krijgt sochtends voordat hij naar buiten gaat en zodra hij weer binnen komt maar toch zit er dan 6,5 uur tussen. En ik weet ook dat als er onbeperkt hooi is er absoluut geen ruzie gemaakt wordt als je ervoor zorgt dat alle paarden erbij kunnen en er echt genoeg is. Maarja....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:12

funnyhorses schreef:
Ik zou hier dus echt wel mn mond over open trekken en bovendien het heft in eigen handen nemen,tis toch je eigen beestje daar heeft die boer geen f*ck over te vertellen!!!

Zolang de boer degene is die het hooi oogst/inkoopt, de paddock heeft aangelegd en bovenal de eigenaar van het terrein is, lijkt me dat de boer daar wel degelijk iets over te zeggen heeft. ;) Enige manier om het heft in eigen hand te nemen als de boer echt niet akkoord gaat is: paard verhuizen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:13

EliseLukas schreef:
Tja, dat hooi mag dus echt niet, dat was heel duidelijk. Zelf zou ik ook veel liever zien dat hij wel hooi kreeg, maar hij krijgt sochtends voordat hij naar buiten gaat en zodra hij weer binnen komt maar toch zit er dan 6,5 uur tussen. En ik weet ook dat als er onbeperkt hooi is er absoluut geen ruzie gemaakt wordt als je ervoor zorgt dat alle paarden erbij kunnen en er echt genoeg is. Maarja....

Hooi en water zijn toch echt de basis behoeften van een paard hoor!
Snap niet dat men zomaar klakkeloos luisterd naar die boer.Die kon me toch echt de pot op!!!
Wat is dan de rede dat er geen hooi mag zijn?