tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:35

MlieZ88 schreef:
ze kan niet méér dan de hele middag naar buiten, dus kom niet met een oplossing als; zet haar heel de dag op het land..

Er zijn vast wel stallen waar je paard wel 24/7 naar buiten kan..
Als je merkt dat je paard het zo vervelend vind om op stal te staan dan ga je toch naar zo'n plekje kijken.
Alles voor je paard zou ik zeggen?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:36

wij hebben rubberen matten langs de stalwanden hange.. gewoon los (alleen bovenkanten vast gemaakt).. en ikpak het paard in met een hakbeschermer en bandages...

Tjelle2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:38

Heel vervelend zo'n 'lawaai papegaai'.
De hele dag naar buiten is zeker ideaal, maar helaas niet altijd mogelijk.
Natuurlijk zijn er een heleboel dingen te bedenken waar het aan zou kunnen liggen, maar het lijkt mij belangrijk om te weten hoe het paard denkt, en waarom hij zo denkt/doet.
Hier is al een heleboel over geschreven, maar persoonlijk heb ik heel veel gehad aan het boek 'Gedrag van het Paard van Daniel Mills'. Echt een aanrader....

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:51

Wow.... Iedere dag weer?

Susyb schreef:
wij hebben rubberen matten langs de stalwanden hange.. gewoon los (alleen bovenkanten vast gemaakt).. en ikpak het paard in met een hakbeschermer en bandages...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:03

ik geef het paard gelijk... sorry tis niet wat je horen wilt waarschijnlijk, maar zo lang op stal, de buren niet eens kunnen zien/ aanraken en daar maar wat staan te staan, yep, ik zou ook het kot afbreken }>

Carolienn_

Re: tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:07

ik lees even mee, die van mij doet het alleen met voeren. maargoed ook heel vervelend want zijn hele stalwand is bijna aan gort. met de rubberen matten/planken vind ik iig al iets goeds! maar heb verder ook geen tips voor je.. sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:26

Susyb schreef:

Dit vind ik toch wel heel erg verdrietig hoor. ;(
Dat doe je je paard toch niet aan.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:41

JoviBan schreef:
Susyb schreef:

Waarom ik heb er niks bij verteld..., hij komt wel gewoon buiten (elke dag weer of geen weer (tenzij het echt hoost)) en kan gewoon de buurman zien (zijkant zijn half open met spijlen).. Hij kan gewoon niet naast sommige paarden staan en bij m ijn werk moet dat nou eenmaal soms dat ze naast paarden staan die ze niet mogen..
en ik pak hem inderdaad elke dag na het verzorgen daar mee in..

Maar goed jullie verklaren mij waarschijnlijk toch voor gek want ik werk met draver :Y) :o dus dat is zowiezo al zielig ;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:04

ik heb er 1 die tegen de deur trapte.
en mijn oplossing: tuinkussens tegen de kanten geschroeft
dan trapte ze zacht.
mijn paard heeft namelijk haar hele knie letterlijk kapot getrapt,
ze heeft een cyste.
madam staan nu op speciale ijzers omdat ze anders zo goed als permanent kreupel is,
had ik maar eerder aan de kussens gedacht ;( :(:)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:19

Ik ga mee met Tjady en Perenboompje.
Hoe meer hooi, hoe meer vermaak voor een paard.
Kauwen (op hooi) is ook rustgevend. Als andere paarden kauwen, wordt die van jou ook rustig.

Er zijn stallen waarbij de personen die moeten voeren wel even denken jou paard op te kunnen voeden. dan gaan ze voor de stal staan en staan op het paard te kiften terwijl het paard gewoon denkt: "bek houden en mijn eten geven!!"

Dit soort ondeugden ontstaan voor 80 % door de mensen die OF te laat voeren of treuzelen met voeren! Maargoed dit is offtopic...

TS, hoe goed alle bedoelingen ook gepost worden; probeer ze gewoon allemaal uit en probeer ervoor te zorgen dat ze in ieder geval veel te knabbelen heeft.
De persoon die jou een pb heeft gestuurd om te gaan kluisteren: NIET en NOOIT doen!

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:25

wij hebben al eens aardstralen weg laten halen en het trappen tegen de muren was over....
Ze slaan een paar koperen pinnen in de grond wat de aardstraal doorbreekt. Beetje vaag dat wel maar het helpt!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:31

Heb ik eerder gehoord bij iemand die slecht sliep (al jaren) en haar bed stond "op een aardstraal". Dus bed op een andere plek in slaapkamer gezet.
Zij kreeg ook van die koperen dingen op haar slaapkamer en er werden er een aantal in de huiskamer geplaatst.
Ze slaapt als de beste nu.
Schiet mij maar lek. Ik ken dat hele abacadabra niet maar als het WERKT, waarom dan niet proberen? :-) Zeker als je alles al hebt geprobeerd.

Petto schreef:
wij hebben al eens aardstralen weg laten halen en het trappen tegen de muren was over....
Ze slaan een paar koperen pinnen in de grond wat de aardstraal doorbreekt. Beetje vaag dat wel maar het helpt!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:36

IK had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoort :o

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:40

Rubberen matten, zoals hierboven al een paar maal gesuggereerd, hebben wel als bijkomend effect dat het voor het paard "minder leuk" wordt om tegen de wanden te schoppen. Het maakt immers geen herrie meer en er wordt niet meer op gereageerd. Een merrie bij ons op stal deed het ook van zodra haar buurvrouw uit de stal werd gehaald. Ze brak wel mooi haar griffelbeentje (toen zaten er nog geen rubbermatten).

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:32

Je moet je afvragen waarom het paard schopt. Ik heb wekelijks contact met mijn dierfysio en dan hoor je nog wel eens wat.
Het zou kunnen dat hij iets in zijn rug heeft (wervels, heup) waardoor de bloedtoevoer in de benen minder kan zijn. Als dit een tintelend gevoel geeft zoals je zelf ook wel eens zult hebben zal het paard het uiteindelijk van zich af willen schoppen. Dit blijkt hoe teleurstellend vaak (lees: meestal) het geval te zijn en simpel op te lossen door een of twee behandelingen.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:45

Kiim schreef:
MlieZ88 schreef:
ze kan niet méér dan de hele middag naar buiten, dus kom niet met een oplossing als; zet haar heel de dag op het land..

Als je merkt dat je paard het zo vervelend vind om op stal te staan dan ga je toch naar zo'n plekje kijken.

nou nee.... hahah ik ben daarin heel reeel.. ik heb geen paard om haar 24 u buiten te hebben, dat je moet gaan poedersuiker met voeren en dekens en toestanden. dat ik zelf altijd maar onder de modder zit...
ik heb een paard omdat ik het leuk vind om te rijden en te verzorgen.. maar goed.. das weer een andere discussie en daar heb ik totaal geen zin in..

andere tips vind ik super! bedankt!
de vraag is of die van mij het om aandacht doet.. ik ben geen paardenpsycholoog, maar ik weet dat ze echt geen knuffelkont is en eigenlijk hekel heeft aan fysiek contacft... ze werkt liever hard voor me dan dat ik haar vertroetel ;) ik vraag mij dus af of ze het om aandacht doet! als ik voor haar box sta gaatzorgt ze ervoor dat ik haar net neit kan aaien. of als ik sta te poetsen is ze vaak beetje narrig, tis niet zo'n knuffelkont dus haha! maar kom ik met het zadel aan dan is ze helemaal blij ;) echte gelderse!?

ik ga sowieso overleggen of ik (een deel van) het schot tussen de merries weg kan halen.
ik weet dat de boer tijdens het voeren niks corrigerends tegen haar roept. hij gooit het voer erin en weg issie haha
ze doet het ook na en voor het voeren, dus denk eigenlijk ook neit dat het door het voeren komt...
ook wil ze altidj graag naar haar stal, dus ik weet niet of het is uit stalnijd...
lastig...!

ze is op het moment ook kreupel btw (aan voorbeen) dus 24u op het land is sowieso geen optie ;)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:00

MlieZ88 schreef:
Kiim schreef:

nou nee.... hahah ik ben daarin heel reeel.. ik heb geen paard om haar 24 u buiten te hebben, dat je moet gaan poedersuiker met voeren en dekens en toestanden. dat ik zelf altijd maar onder de modder zit...
ik heb een paard omdat ik het leuk vind om te rijden en te verzorgen.. maar goed.. das weer een andere discussie en daar heb ik totaal geen zin in..

Nou sorrie hoor maar van dit stuk val ik compleet van mijn stoel :(.
Ik snap dat een paard voor eigen plezier is, maar dit moet niet ten koste gaan van het paard!
Je paard geeft aan dat er ergens iets niet lekker zit, dit kun je niet oplossen door kluisteren of rubber matten! Dit moet je oplossen door de oorzaak weg te nemen en niet alleen het probleem.
Ik vind dit erg egoistisch en ik wil je de tip geven om lekker op een manege te gaan rijden, daar kun je ook poetsen en rijden en heb je verder geen last van je paard :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:08

het gaat Ts alleen om haar eigen en niet om haar paard blijkt, ow hij trapt dan maar kluisteren,

Als jij stikt en niet meer kan praten plak ik jou ook geen tape op je mond bind je handen vast, tja jij wil mij iets vertellen wat niet lukt op die manier, en nu wil je hetzelfde met je paard doen? je paard hoort niet met zo'n rot gang tegen die stalwand aan te trappen maar tegen jou.

Inprinciepe zeg jij het kan me neit schelen hoe mijn paard zicht voelt, als ik maar plezier heb.

Ik denk dathet beste is dat je je paard verkoopt en een hobbelpaard weer koopt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:13

Mijn paard kan niet op stal staan, schopt niet maar sloopt z,n stal, wordt erg depressief en valt kilo,s af.Hij heeft vorige winter voor nood binnen gestaan wat een drama was dat.Nu gaat hij nooit meer naar binnen.Als hij zo zou schoppen zou ik echt een plekkie buiten zoeken.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:15

Blijkbaar wil dit beestje buiten staan, duidelijker kan niet toch? Is er een mogelijk om hem/haar buiten te houden in de winter?

Edit: zie dat dit al genoemd is.. ik moet echt beter lezen.. :o Maar dan nog zou ik op zoek gaan naar een andere optie.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:21

Susyb schreef:

Dit is het negeren van het probleem. Ook al pak je je paard elke dag in bubbeltjesplastic, dat probleem zit nog steeds in zijn koppie hoor. Hij voelt zich nog steeds niet fijn..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:25

Ik weet niet hoe jouw paard is, maar mijn paarden zouden dit ook doen als ze geen andere paarden konden zien/ruiken/aanraken. Maar dan is het wel weer raar dat ze het niet in de ochtend doet..
Ik ga met de rest mee wat betreft schot verlagen :) Valt allicht te proberen en het is sowieso beter als ze nog wat contact hebben met de buren.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:25

JoviBan schreef:
Susyb schreef:

Hoezo is dat zielig? Gezondheid van het paard gaat toch voor?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:38

Jongens jongens wat een nare gemene opmerkingen. Niet iedereen wil zijn paard 24/7 buiten...
Daar gaat een paard niet dood aan, niet zo doorgeslagen fanatiek gaan doen hierover.
Ze zoekt naar een oplossing, weet eigenlijk niet wat ze moet en als iemand dan met een idee komt (wat ongelofelijk idioot is) maar misschien in haar ogen wel logisch is, dan wil je dingen proberen. Ik denk dat ze inmiddels wel snapt dat kluisteren niet de oplossing is.

Niet alle paarden die hun stal kapot slaan doen dat omdat ze perse naar buiten willen, ik ken er ook die het doen omdat het een leuk spelletje is...en hey....er komen mensen als ze dat doen, of ze slopen dingen om het slopen. Die gaan rustig verder in de wei / paddock, maar komen daar minder ver omdat....ja....er een stroomdraadje zit als omheining :Y) .

Ik weet een gevalletje waar het opgelost is met een stroomdraadje langs de onderkant van de stal (aan de kant waarhij trapte) en dat werkte perfect...en dat paardje is alles behalve gefrustreerd.

Ik geef de TS helemaal gelijk over haar idee dat ze een paard heeft voor haar lol, dat heb ik immers ook. Het is een hobby. Om iemand dan egoistisch te noemen...vind ik nogal vergaand.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:46

likstenen verschillende hooi bergjes maken (1 in de ene hoek en 1 in de andere hoek) zorg dat het paard bezig blijft.
anders zal ik hem ook het land op gooie niets mis mee worden alleen wat teddy achting kwa dikke haren.
maar als het daar mee verholpen is waarom niet?
beter dat je om de dag een DA lang ken laten komen omdat hij schrammen heb of dat hij last heb van z`n pootjes.?
of iedere keer weer nieuwe planken tegen je stal timmeren?

igg succes!