paard op proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:42

Ik heb mijn haffie bij een particulier vandaan en heb haar wel drie maanden!!! op proef gekregen.

Ik wou zeker weten dat het zou klikken en die man gaf me daar groot gelijk in.
Hij heeft wel meerdere paarden staan en 1 meer of minder zou voor hem neit zoveel uitmaken, dus denk dat ik daar geluk bij heb gehad.

Dus kortom: je moet gewoon geluk hebben Haha!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 08:48

zoals met veel zaken...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:22

Vonnie84 schreef:
Net als wat Runningkawa al zegt: je wilt niet weten hoe je sommige paarden terugkrijgt.
De beste paarden doen niets anders meer als stijgeren. Gezonde paarden worden doodziek terug gebracht. Enz.

Mensen gaan soms rauw om met hetgeen dat toch niet van henzelf is. ZELFS als het om levende wezens gaat. Schandalig. Mij zouden mensen gerust een paard op proef kunnen geven, ik zou het dier net zo goed behandelen als mijn eigen dieren. Maar dat kan niemand ook van te voren weten, alleen degenen die mij kennen.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:03

Desiree"]
[quote="Vonnie84 schreef:
Net als wat Runningkawa al zegt: je wilt niet weten hoe je sommige paarden terugkrijgt.
De beste paarden doen niets anders meer als stijgeren. Gezonde paarden worden doodziek terug gebracht. Enz.

Mensen gaan soms rauw om met hetgeen dat toch niet van henzelf is. ZELFS als het om levende wezens gaat. Schandalig. Mij zouden mensen gerust een paard op proef kunnen geven, ik zou het dier net zo goed behandelen als mijn eigen dieren. Maar dat kan niemand ook van te voren weten, alleen degenen die mij kennen.
[/quote]

Helemaal mee eens!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:33

Ik zou mijn paard dus ook nooit op proef geven. Je weet nooit hoe potentiele kopers zich voordoen. Ik heb het al eens meegemaakt dat iemand zei dat ie al 10 jaar rijervaring had, paarden zadelmak had gemaakt en altijd lastige en moeilijke paarden reed. Nou die persoon ging dus rijden en na 10 minuten hebben we de ambulance kunnen bellen. De ruiter lag ernaast met een gebroken been. Dit is dan wel een voorbeeld maar geeft wel aan waarom ik nooit een paard mee zou geven op proef. Mensen kunnen zich veel beter voordoen dan in werkelijkheid zijn en dat zou ik mijn paard dus niet aandoen. Van mij zouden ze bij mij op stal mogen rijden (meerdere keren zelfs) en daar moeten ze maar mee akkoord gaan.
Het keuren vind ik een ander verhaal, maar je hoort wel vaker dat het in de lagere prijsklasses niet zo vanzelfsprekend is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:00

Je moet je natuurlijk afvragen waarom een verkoper niet wil dat z'n paard wordt gekeurd!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:24

niet keuren is een ander verhaal, heel anders dan niet op proef krijgen. Een keuring moet er af kunnen. Zo niet moet je afblazen. HEt is al risico genoeg, de kosten zijn hoog als een paard iets mankeert. Een verkoper moet dat kunnen begrijpen.

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:48

particulieren doen daar veel moeilijker over als je naar een handelaar gaat kun je ze bijna altijd op proef krijgen, misschien daar eens proberen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:04

Ik heb een van mijn vorige paarden ook 3 weken op proef gegeven. Ik wilde graag dat zij goed terecht zou komen en dat was voor mij de reden omdat te doen.
Na 2 weken belden ze al op, dat ze haar wilden kopen maar na een half jaar hoorde ik toch dat ze weer dooverkocht was. Zegt dus nog vrij weinig, zo'n proefperiode.

Fitz heb ik ook 3 maanden op proef gehad en ik heb dit ook in de koopovereenkomst zwart op wit vastgelegd. Hij had mij teveel eigenaren versleten in korte tijd volgens zijn stamboekpapieren.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:38

Ik laat de potentiele kopers altijd eerst een paar keer bij mij langskomen om het paard in zijn natuurlijke omgeving te zien. Dan rijd ik ze voor en laat zien wat ze allemaal geleerd hebben. Dan kan de potentiele koper het paard verschillende keren kijken. Is ze dan nog altijd geinteresseerd dan kan ze het paard meenemen naar huis om gekeurd te laten worden en samen met zijn/haar instructeur te rijden. Maar na een week op proef moet er toch wel beslist worden. Meestal hebben wij namelijk meerdere geintereseerde kopers.

Vooral bij het laatste paard wat ik verkocht heb ben ik heel voorzichtig te werk gegaan. Het paard was namelijk al van een aardig niveau en de geintereseerde amazone had nog nooit een eigen paard gehad. Ik vind het vooral dan erg belangrijk om uit te leggen hoe een bepaald paard is aangereden en waarom. Als het paard een gebrek mocht hebben, hoe klein ook, dan zeggen zij dat er altijd bij. Ik wil niet dat er een ongeluk of iets dergelijks gebeurd dat ik had kunnen voorkomen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:41

ik denk dat je voor een proeftijd indedaad beter bij een handelaar kan zijn.. particuliersn hebben het daar geloof ik moeilijker mee...
Bij een handelaar kun je ze ook vaak terug brengen of later inruilen tegen een anders paardje.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:50

Dat is waar waterkippie. heb ik zel fook eens gedaan. Mijn zusje wou een recreatiepaard kopen en kreeg een hele leuke aangeboden door een handelaar. Hij was alleen nog niet beleerd. Maar een maand later was er nog geen land mee te bezeilen met dat paard. Maar omdat die handelaar ons een goed paard belooft had kregen wij een andere (een landgraf!) die nog jaren bij ons geweest is. Helaas is die handelaar niet veel later overleden aan een hartaanval. Was een van de weinige eerlijke handelaren die ik ooit heb mogen leren kennen.