Paard breekt de tent af! Hellup!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:10

xSOULSISTER schreef:
Ik vind sommige reactie's hier ook een beetje ver gaan terwijl je vraagt om informatie en misschien tips.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een paard werkelijk uit de stal probeert te klimmen.
Maar ik kan alleen zeggen probeer hem zoveel mogelijk aandacht te geven.
En misschien kun je zorgen dat ze altijd wat hooi te eten heeft ofzo?

Hooi krijgt hij de hele dag, zo ook voer wordt 3x per dag gevoerd + snoepjes van stalgenoten :D

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:11

Als je het homeopatisch wilt proberen zou je eens naar bach remedies kunnen zoeken. Ken veel mensen en dieren die daar veel profijt van hadden.
Er zijn heel veel soorten voor verschillende dingen en je kunt het makkelijk vinden in winkels als de tuinen enzo ;)

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:12

klomp schreef:
xSOULSISTER schreef:
Ik vind sommige reactie's hier ook een beetje ver gaan terwijl je vraagt om informatie en misschien tips.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een paard werkelijk uit de stal probeert te klimmen.
Maar ik kan alleen zeggen probeer hem zoveel mogelijk aandacht te geven.
En misschien kun je zorgen dat ze altijd wat hooi te eten heeft ofzo?

Hooi krijgt hij de hele dag, zo ook voer wordt 3x per dag gevoerd + snoepjes van stalgenoten :D

Gelukkig, maar hopen dat het snel over is!
Gewoon een kwestie van wennen denk ik. :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:15

duChambre schreef:
Als je het homeopatisch wilt proberen zou je eens naar bach remedies kunnen zoeken. Ken veel mensen en dieren die daar veel profijt van hadden.
Er zijn heel veel soorten voor verschillende dingen en je kunt het makkelijk vinden in winkels als de tuinen enzo ;)

Ohja...eh...rescue van bachbloesem is het niet?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:18

xSOULSISTER schreef:

Gelukkig, maar hopen dat het snel over is!
Gewoon een kwestie van wennen denk ik. :D[/quote]

Het is voor hem (naast de trauma van vroeger dan) inderdaad wennen aan die overgang, volgende week
doet hij alsof er nooit iets gebeurt is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:25

buiten zorgen voor onbeperkt hooi in de stal
denk ik dat het enigste wat je nu nog kan doen buiten wat je doet
gedaan hebt is de gewennings periode stal staan uitbreiden

nu doe je paard af en toe even in stal en er weer uit
en dan ineens 22 uur oid

dus volgend jaar iets langer je tijd nemen van te voren
en van slechts poetsen en een uurtje in stal dit iets langzamer
uitbreiden naar 22 uur , dus 2 uurtjes later 3 uurtjes .. etc

paard word claustro en gillend gek

zou ik ook worden als ik ineens binnen moest blijven
al had ik een compleet flat gebouw voor mij zelf alleen ..

in een flat wonen is vor mij ook niet zo geschikt :o

zo ook met paarden , ene paard wil dol graag weer die stal in , andere geeft er niet om , volgende vind het verschrikkelijk
dat hij na een week zich over geeft betekend niet dat die daar zo happy is maar inziet dat er geen andere keuze is
hij zal eerder wat murw worden dan happy

misschien toch een idee , ook al zal je dat welniet willen horen , op zoek te gaan naar die ene stalling bij jou in de buurt
waar hij meer buiten kan zijn in de winter ,en kan zijn dat je dan zelf wat luxe op moet offeren
of ietsjes verder van huis is , het is maar wat je wilt

dat is iig wat ik zou doen.. toch op zoek naar
mijn huidige paarden geven er niet zo veel om
(staan wel 24/7 buiten met loopstal nu even voordat ik half bokt over me heen krijg)
maar mijn oude paard die dit jaar ingeslapen is was ook niet happy in een stal
accepteerde het wel , sloeg zo ongeveer de voordeur er uit als er ok maar iemand op stal kwam
maar was verder rustig , merkte toch dat het iets veranderde in doen en laten
hij was altijd erg blij met een stal ! zonder stal vond hij ook niks
maar opgesloten in een stal .. neh was niet zijn ding

ieder het zijne

dus of je de rbij neer leggen en de overgang minder heftiog te maken
of verandering aanbrengen als in andere stalling

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:28

ik denk ook alleen maar dat je dit jaar moet afwachten en het geheel aankijken...
misschien op zoek gaan naar een stalgenoot wiens paard in d zomer maanden ook elke nacht binnen mag staan. 't is zonde als er een voldoende grote weide is om de paarden 24/7 buiten te houden, maar ik denk als je paard steeds in het ritme van 's nachts telkens op stal te gaan blijft, hij ook zo geen paniek meer gaat krijgen...

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:32

klomp schreef:
Ohja...eh...rescue van bachbloesem is het niet?

Bijvoorbeeld ja. Kijk eens op de site bachrescue.Nl. Daar staat veel uitleg, en ook over het gebruik bij dieren.
Stukje wat ik net al tegenkwam:
Citaat:
Dieren die moeite hebben om te wennen of zich aan te passen aan veranderde situaties, bijvoorbeeld een verhuizing, de komst van een nieuwe soortgenoot of een verblijf in een pension, kunnen gebaat zijn met Walnut.

Voor zover ik weet kost het niet enorm veel en het is sowieso niet schadelijk. Dus niet geschoten is altijd mis zou ik zeggen ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:36

Monster_tos schreef:
Ts schrijft: Daarnaast moet er wel de mogelijkheid zijn om hem buiten te kunnen zetten, die is er dus niet..behalve de losgooi bakjes, maar er zijn meer mensen die daar gebruik van willen maken dus dat is geen optie

Daar maak ik uit op dat het paard dus niet naar buiten gaat. Maar kan het fout hebben.

Neee deze bokt mensen denken niet aan een oplossing maar alleen dat je slecht bent als je paard snachts binnen staat. Ik zie idd ook nergens in de post staan dat hij niet 22 uur binnen staat?. Jammer dat deze mensen niet verder kijken.
Helaas bieden vele stallen in de winter deze mogelijkheid niet. Plus dat ik ivm veiligheid mijn voorkeur het hele jaar rondom snachts naar binnen gaan beter vind.

Jasper

Re: Paard breekt de tent af! Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:43

Heeft hij een maatje waar hij het heel goed mee kan vinden? Dan zou je kunnen overwegen om de tussenmuur eruit te halen zodat ze met zijn tweeën één grote stal hebben. Dan is hij niet alleen en heeft meer ruimte om zich heen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:53

Prisca, er staat duidelijk bij dat ik dat uit de tekst haalde, en het dus ook fout kan hebben!
Vanuit het punt dat ik dacht dat het paard bijna volledig op stal stond heb ik gereageerd.
En je hebt gelijk dat er helaas te weinig stallen zijn die 's winters de paarden ook de hele dag weidegang bieden. Maar ze zijn er wel!
Paard hoeft om mij in de winter echt niet 27/7 buiten, die van mij staan nu 's nachts ook weer op stal.

Ontopic weer even. Sorry dat ik zo uitviel ts, maar ik begreep je tekst verkeerd. Over bach remedies heb ik ook veel positieve dingen gehoord!
En toch proberen je paard zo veel mogelijk buiten te houden!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:54

Ninx schreef:
Hoera, wel 2 hele uurtjes naar buiten! Daar wordt als 'bewegingsdier' toch dolletjes blij van?
"hoe duidelijk moet een dier zijn om aan te geven dat hij zich niet wenst over te geven aan het ophokken?"

Waarom voelen mensen zich altijd geroepen op bokt om als een soort moraalridder op te komen, als iemand een vraag stelt mbt stalling van een paard?

Beantwoord gewoon de vraag, of houd je mond. Dat gezeik altijd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:04

Bach Rescue Remedie al geprobeerd? edit: Oeps zie nu dat dat al geopperd was }:0

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:37

Nou ik heb mijn sollicitant snel afgehandeld en ben nu een half uur op stal. Hij heeft nu ruim 4uur buiten gestaan en staat nu met zijn maatjes weer op stal en staat rustig hooi te knabbelen. Als hij weer druk wordt, zet ik hem weer buiten en blijf tot vanavond laat hier om hem bij te staan wanneer nodig om hem te kalmeren. Dit weekend ga ik ook gewoon van sochtends tot savonds op stal vertoeven, misschien dat het maandag dan beter gaat.

Tot zover bedankt, als iemand nog andere tips heeft, hoor ik die uiteraard graag. bedankt voor het meedenken zover!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:45

hij heeft links en rechts van zich een ander paard staan wat hij kan zien? (tralies of iets?)
Is dat misschien niet het probleem? dat hij zich opgesloten voelt, dat het hem doet denken aan toen met z'n drieën in die box?
Misschien dat het beter is met zijkanten dicht? Geen idee hoor, het is maar een gok... misschien heb je dat ook al wel allang geprobeerd. Maar kan me ook wel voorstellen dat juist het contact met andere paarden zo dicht op hem, vervelend is voor hem.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:47

ik heb ook zo'n stressknikker als ze weer naar binnengaan (ook als ze de wei weer opgaan btw, heeft met verandering van situatie te maken niet zozeer met de stal zelf).

Bij mij op stal staan ze zomers 24/7 buiten en s winters op stal met overdag 9-17/18 op paddocks. Dit jaar zijn we (eigen keus) met 4 paarden wat eerder op stal gegaan en dan overdag terug op het land, dit maakte de overgang iets makkelijker voor haar.
Verder heb ik haar stal ongeveer vol met allerlei speeltjes en dingen, speelbal op de grond/in voerbak, speelappel aan de tralies, wilgetakken/stammetje op de grond en onbeperkt hooi. Mijn paardje heeft een kleine gebruiksaanwijzing, ze 'mag' niet als eerste of als laatste naar buiten (anders gaat ze uit haar stekker op stal, of in haar paddock), en bij voorkeur tussen 2 paarden instaan op stal (met tralies)

Bij mijn paard is het vooral op het moment als er mensen aanwezig zijn, zodra het s avonds rustig is is zij dat ook, tot de volgende ochtend de eerste menspersoon zich weer meld, dan staat ze weer te piafferen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:56

Ook die optie heb ik al geprobeerd :D
heb de meest rare dingen al geprobeerd.

ondertussen staat hij nog steeds rustig te eten...dus keeping my fingers crossed!

annemiek: je verwoord de situatie perfect!

opbouwen heb ik geprobeerd, alleen het is geen optie meer omdat dat ook fout ging. hij staat in een ruime en lichte tralie box en kan naar buiten kijken. hij wordt pas onrustig als sochtends de drukte begint en andere mensen hun paard uit de box halen. dan denkt hij alleen te worden achtergelaten.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:21

klomp schreef:
hij wordt pas onrustig als sochtends de drukte begint en andere mensen hun paard uit de box halen. dan denkt hij alleen te worden achtergelaten.

Yep hier ook, ik zeg ook altijd, ik heb geen buiten(of binnen) dier, ik heb een kuddedier.
En ja ze heeft verlatingsangst, op zekere hoogte hou ik/we er rekening mee (niet als eerste of laatste naar buiten, altijd tussen 2 paarden in op stal/paddocks etc), maar er zijn ook grenzen, als ik of anderen er 'teveel' rekening mee houdt bevestig je alleen maar dat 'alleen zijn doodeng is'
Maar dat is mijn mening, en na trial and error van mijn stalgenoten (wij zetten zelf binnen en buiten in een rooster), nu ook hun mening :P

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:28

Gelukkig heb je er voor gezorgd dat hij zich op stal niet kan verwonden en volgens mij probeer je al vanalles om te zorgen dat hij zich wel op z'n gemak voelt op stal. Kan me voorstellen dat je inmiddels het echt even niet meer weet. Helpt het om hem voordat hij definitief alle dagen in stal moet, af en toe een dag/dagdeel er vast in te zetten? Of om voordat hij op stal gaat een tussenfase te hebben waarin hij in de bak kan lopen of de weide al kleiner maken?(hoeft ook niet voor de hele dag, maar misschien dat hij dan aan een kleinere ruimte went?) En dan wel in de buurt van zn vriendjes? Verder vind ik de optie van niet als 1e of laatste naar buiten ook het proberen waard, maar misschien heb je dat al wel gedaan?
Laatst bijgewerkt door FuGeLiCu op 01-10-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:28

Als het een week per jaar een probleem is dan zou ik even met m'n DA overleggen voor iets kalmerends. Want de problemen zijn zo groot als dat je ze zelf maakt. Tuurlijk willen we allemaal het beste van het beste voor ons paard maar soms moet je de dingen gewoon even praktisch oplossen. Dit maakt jou nog steeds geen slechte baas.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:09

klomp schreef:
Nou ik heb mijn sollicitant snel afgehandeld en ben nu een half uur op stal. Hij heeft nu ruim 4uur buiten gestaan en staat nu met zijn maatjes weer op stal en staat rustig hooi te knabbelen. Als hij weer druk wordt, zet ik hem weer buiten en blijf tot vanavond laat hier om hem bij te staan wanneer nodig om hem te kalmeren. Dit weekend ga ik ook gewoon van sochtends tot savonds op stal vertoeven, misschien dat het maandag dan beter gaat.

Ik weet niet helemaal of dat de goede oplossing is.... Als hij door heeft dat hij naar buiten gaat wanneer hij onrustig gedrag begint te vertonen heb je de poppen aan het dansen en gaat hij zijn buitenzijn 'opeisen'.
Mijn fjord had afgelopen jaar hetzelfde probleem, springen, rechtop in de stal, stampen, trappen. Helemaal bezweet en heeft uiteindelijk van de da een kalmeringsspuit gehad omdat hij er koliek van had. Ik dacht serieus dat hij me dood ging in eerste instantie, zo had ik hem in de acht jaar dat ik hem heb nog nooit gezien! Toen ging hij heel plotseling op stal ivm AM-gevaar, nu probeer ik het wat op te bouwen. Hij staat nu echter al te springen en te gillen na 20 minuten en dat moet toch nog echt wat opgebouwd worden... Ik hoop dus dat ik een paar gouden tips tegenkom hier. Bij ons was het ook na een dag of drie rustiger en na een week echt over.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:41

Bedankt voor alle reacties!

Gelukkig gaat alles nog steeds goed, de stalbaas denkt ook erg mee en Djok mag als hij drukker wordt wat langer naar buiten, zodat hij eerst weer even tot rust kan komen, want het is echte angst, het is net een klein bang jongetje van 5 jaar...rillend als een rietje.

Jjane; Ik heb hem ook de eerste dag wat kalmerends gegeven, hetzelfde als wat sommigen geven voor een paard dat bang is met scheren bijvoorbeeld. Hij was toen echt heel extreem bezig met stijgeren en voordat hij zich echt zou verwonden, wilde ik dat voorkomen en heb er een halve spuit in gejatst...als sommigen me hierom een slechte baas noemen...so be it..jammer dan :D Veiligheid eerst dan de rest!

Hij staat dus helemaal zonder middelen nu er rustig bij sinds gister half 12 smiddags. Iedereen op stal draagt zijn steentje bij en zetten hem steeds buiten. Hij staat ook lekker te kauwen op zijn hooi en geeft een ontspannen indruk dus volgens mij heeft hij zich redelijk erbij neergelegd. Ik ben net thuis en heb er vanaf vanmorgen half 10 gezeten. Gister ook tot 23:15uur maar alles lijkt goed te gaan. Ik ben zelf ook weer een beetje tot rust gekomen nu :D

Dank allemaal!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:24

Mijn paard heeft er ook wat last van maar gelukkig uit zich het wat minder extreem. Zij gaat continue heen en weer staan draaien.

Ik zie dat we vlak bij elkaar wonen en inderdaad, het is hier echt vrijwel onmogelijk om een plekje te vinden waar de paarden ook in de winter buiten kunnen lopen. Mijn paarden hebben nog geluk met een uitloopje voor de stal heeft waar ze 24/7 op kunnen, maar desondanks veroorzaakt de overgang weiland-stal toch stress bij mijn paard.

Ik denk dat je nu goed bezig bent door er voor te zorgen dat hij er zo veel mogelijk uit komt. Als mijn paard weer op stal moet neem ik altijd een week vrij zodat ik een paar keer per dag kan wandelen. Dat scheelt altijd heel veel.

Succes, hopelijk wordt hij snel rustiger!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:07

Dankje Daan_Ordeal, je hebt hier inderdaad niet veel keus qua stalling met uitloop of weidegang in de wintermaanden.

Gelukkig gaat het nog steeds goed nu, hij heeft soms even een terugval momentje, maar hij is snel weer rustig te krijgen nu.
Zondag ben ik even snel naar het strand met hem gereden om hem even lekker te laten gaan, zodat hij zijn ei kwijt kon.
Dat heeft hem volgens mij ook wel even goed gedaan :D

Iedereen op stal kijkt (gelukkig!!) naar hem om en proberen hem zoveel mogelijk buiten te zetten, zodat hij langzaam kan wennen. Wat dat betreft mag ik van geluk spreken dat iedereen zo meedenkt!