Brandmelder in de stal???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:37

In grotere stallen is het zeker aan te raden. Bij ons 4 stallen in de schuur met aan beide kanten een uitgang die openstaat. Voor dat je de melder in huis zou horen is volgens mij de stal al volledig afgebrand.

Preventieve voorzorgsmaatregelen nemen en daar alert op blijven is natuurlijk een eerste vereiste om brand te voorkomen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:11

wij hadden erook 1.
tot dat hij een keer smorgens af ging we weten nog steets niet door wat en alle paarden tegen het dak zaten
nooit meer zo'n ding

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:24

Verzekeraars stellen alleen eisen aan brandmeldinstallaties en overige voorzieningen bij grote veehouderijen en stallen welke vaak niet onder de normale regelgeving voor brandveiligheid vallen. Hier worden vaak ook speciale detectie- en brandmeldintallaties toegepast, niet om dierenlevens te redden maar om de bedrijfscontinuiteit te waarborgen en branduitbreiding te voorkomen.

Je zou een gewone "NEN 2555" (is voor woningen) kunnen ophangen en deze regelmatig vervangen, omdat door het vele stof in een stal de melders snel zullen vervuilen. Eventueel kan je een draadloos systeem toepassen wat de melders onderling koppelt, met een beetje mazzel gaat de melder in huis dan ook af als de melder in de stal afgaat, dit is wel afhankelijk van de afstand en situering tot de woning.

Speciale melders of detectiesystemen voor stoffige omgeving zijn heel erg duur om aan te schaffen.

Coentjuh

Re: Brandmelder in de stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:31

Hier zat ik pas aan te denken of aan van die kraantjes in het dak :j Ik snap wel dat sommige paarden zullen schrikken als het alarm bijv afgaat door een lege batterij.. Maar je kunt ze dan beter een aantal keer aan het geluid laten wennen, zodat als er een keer ECHT brand is, alarm dus af gaat, ze niet erger in de stress zijn, dan dat ze dan al zijn...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:07

Coentjuh schreef:
Hier zat ik pas aan te denken of aan van die kraantjes in het dak :j

welja, maak het allemaal nog wat duurder. Die "kraantjes" heten sprinklers in vakjargon en een beetje sprinklerinstallatie "doet" 20.000 tot 30.000 euro voor een volledig werkend systeem in een beetje flinke stal (10 - 15 stallen met zadelkamer).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:45

Ik heb geen flauw idee van die prijzen daarvan, dat is idd wel erg veel geld voor een grote stal. Maar goed als het wel betaalbaar zou zijn voor de standaard mensen (dus niet de rijke stinkerds :D ), dan zou ik het daar wel voor over hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:59

Coentjuh schreef:
Ik heb geen flauw idee van die prijzen daarvan, dat is idd wel erg veel geld voor een grote stal. Maar goed als het wel betaalbaar zou zijn voor de standaard mensen (dus niet de rijke stinkerds :D ), dan zou ik het daar wel voor over hebben.

Tja, ik heb deze zomer voor 240.000 euri's van dat spul weg laten timmeren op een van onze vestigingen.....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:51

hier wel 2 brandmelders aanwezig.
maar dit is meer gedaan op oog van onze hooizolder met hooi die erboven ligt en eventuele broei die erin kan komen.