Ellendige natte stalmatten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: Ellendige natte stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:09

Is het niet zo dat de matten goedkoper in gebruik zijn doordat je minder stro verbruikt? Wij gebruikten ze vroeger ook, maar er ging toch bovenop nog een laag stro, alleen minder dan voorheen. Zelf zou ik voor de combinatie van stalmatten en stro gaan, je hebt dan minder vocht, minder stroverbruik, maar toch geen natte stal.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 13:13

Heb ik ook al geprobeerd, maar doordat het toch nog te langzaam wegzakt, neemt het stro vrijwel al het vocht op.
Daarbij komt dat de kleine vezels van het stro in de matten gaan zitten. Met de bezem krijg je dat er bijna niet uit geveegd. Hierdoor word de mat steeds ondoorlatender en moet ik dus net zo veel stro gebruiken als voorheen.

En dus weer de conclusie: dan kan ik die matten net zo goed eruit rukken. Dan heb ik tenminste weer een rand voor de staldeur als er 5cm dikke matten uit zijn en lopen ze het stro ook niet meer zo snel naar buiten.

Lieke, je zegt "vroeger gebruikten jullie ze ook" .
Waarom nu niet meer? Van stal veranderd of andere reden?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:42

toch vind ik het vreemd,wat ik heb ook stalmatten gebruikt in combinatie met vlas en dat ging prima..echt een droge box. En ik had nog wel van die goedkope matten van de Hornbach..Het enigste nadeel was dat ze op een gegeven moment kapot gingen, mijn paard heeft voorijzers en gaat enorm stampen als er gevoerd wordt en maakt dan gaten in de matten, en daarom heb ik ze eruit gehaald. Nu is het een enorm kabaal..maar voor de rest was ik er super tevreden over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:25

Ik weet ook niet beter dan dat je dus wel een laagje strooisel op de matten moet leggen om de urine op te vangen!

Ik gebruik zelf stro korrels, dat blijft hier bij mijn 2 merries het meest droog en stinkt niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:22

Isabonny schreef:
tessacheyenne schreef:
heb je voor gebruik van de matten ze eerst goed ontvet of ze direct in de stal gelegd? Kan zijn dat de matten te vettig zijn waarop de urine blijft "hangen"???

Dat zou niet echt noodzakelijk zijn, dus hebben we dat niet gedaan.
Maar zou dat trouwens na 1 jaar gebruik niet zowieso eraf "gesleten" moeten zijn die vetlaag?

Ik kan het natuurlijk altijd nog eens proberen om ze te "ontvetten".
Kan ik dat dan met een gewoon afwasmiddel doen, zoals Dreft?

De Producent van de rubberen staltegels zegt heel duidelijk dat je ze voor gebruik moet ontvetten met heet water en afwasmiddel en daarna met heet kokend water moet naspoelen. Daarna moet je nog 2 keer per jaar de tegels eruit halen, de stal schoonmaken en de tegels schoonspuiten. Bos rubber is de leverancier en die heeft het ook op zijn website staan. Ziezo zijn de rubberen matten niet bedoeld om helemaal geen strooisel meer te gebruiken maar minder strooisel te gebruiken. Maar inderdaad waar heb je ze gekocht en van welk merk?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 20:17

rapido schreef:
Ik weet ook niet beter dan dat je dus wel een laagje strooisel op de matten moet leggen om de urine op te vangen!

Ik gebruik zelf stro korrels, dat blijft hier bij mijn 2 merries het meest droog en stinkt niet.

Dan heeft het toch geen nut om urine doorlatende matten te leggen, als je toch strooisel erin gooit om het op te vangen?

@ Daffie, ik heb ze een maand geleden uit de stallen getrokken en allemaal schoongeschrobd en ontvet.
Als ik er strooisel op gooi, heb ik het idee dat de matten heel gauw "verstoppen" en dus vrijwel geen urine meer doorlaten (het is niet eens een idee, het IS zo, dat heb ik afgelopen jaar wel gemerkt). Wat is dan het hele nut van stalmatten? Dan gooi ik uiteindelijk net zoveel strooisel erop als voorheen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:27

Nee helemaal niet zoveel als zonder matten. Het gaat om strooisel besparen door minder te gebruiken. Zo geven hun het aan hoor. neem maar eens contact op met bosrubber. Of heb je niet het merk granuflex?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:42

Ik sta al jaren op vlas. In mijn vorige huis had ik die ouderwetse matten (die ook in trailers liggen) Nu heb ik de echte stalmatten met 3cm eronder om de pis weg te laten lopen. De stallen hebben gootjes en lopen daarna af, in een ingegraven ton onder de grond. Dit ivm vergunnign stallen enz. Ik dacht dat het vlas sowieso alles op zou nemen en die ton geen functie zou hebben. De matten liggen in de stal omdat ik wil dat mijn paarden niet op het beton liggen, mochten ze de dikke laag vlas opzij schoppen.

Ik heb het nooit voor mogelijk gehouden....maar die ton, was in no-time vol ! dwz dat de matten dus vele malen beter werken dan ik ooit had gedacht had. MAAR de urine moet wel wegkunnen onder de matten: anders heb je er dus idd alleen maar last van !

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:22

Als het echt niet werkt boor dan een paar gaten in je maten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:35

matten zijn lastig bij ons werden deze bij een paard gebruikt en iedere week eruit gehaald wat hielp was dat er onder gaten in de grond zaten die er onder de zeik afvoerde. paard was heel goor en na een week stonk het al vreselijk maar dit paard kon slecht tegen stof. dus het moest wel.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:21

Ik heb mijn matten nog niet zo lang maar tot nu toe tevreden. Ze liggen op de klei en zijn vochtdoorlatend. Ze plassen of poepen gelukkig zeldfen binnen alleen als het heel slecht weer is. Buiten kunnen ze in het zand plassen en dat spetterd stukken minder dus dan is de keus blijkbaar snel gemaakt. Ik heb verder niets op de matten omdat het een schuilstal is.
Plassen zie je wel maar alleen dat het licht vochtig is, geen plassen ofo.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:37

Gistermorgen stonk het me toch naar gier voor de stallen!
Met name uit de stal van de ruin was een hele boel prut gelopen. Door zijn mokgevoeligheid sluiten we hem nu 's nachts op in zijn stal.
Hij stampt de poep de matten in, plast er over heen en de plas neemt de poep door de mat mee en dat loopt dan langzaam voor de stal uit.

Ik blijf er bij...het is in onze situatie gewoonweg niet ideaal.
Ik heb open loopstallen (ieder paard heeft zijn stal van 3 x 3m). Als ik daar wat van strooisel in gooi, dan lopen ze het zo mee naar buiten. Dat was ook 1 van de redenen waarom we rubberen matten wilden uitproberen.
Als ik nu weer strooisel erin moet gooien, dan lopen ze nog erger het strooisel mee naar buiten, want door de matten is de boxrand in de deuropening van een 5-6 cm weggevallen. Dan zou ik dus daar weer een rand op moeten laten maken. Tja, zo blijven we bezig...de mannen zien ons weer aankomen :+ .

Ik begin nu ook klachten te krijgen omtrent de stank van familie (die in het naastgelegen bedrijf werken).
Blijven nu dus nog maar 2 opties over:
- matten eruit en als vanouds op stro
- matten erin en stro erop en het voor lief nemen dat ze veel stro mee naar buiten slepen over de hele stoep.
Helaas moet ik dat dan elke avond op de kar scheppen, want de ruin poept de hele stoep onder overdag. Die staan we dus elke dag te vegen en leeg te scheppen. En POEPEN dat dat beest kan! BERGEN! :+

Ik denk toch dat ik dan voor de 1e optie ga.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:42

Waarom blijf je op stro?? Probeer eens strokorrels.
In kombinatie met matten heb je er minder van nodig (alleen de achterste rand) en om het naar buiten lopen tegen te gaan maak je een schopstok.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:50

Ik moet wel op stro blijven, anders kan ik mijn mest niet meer (gratis) kwijt bij de boer! Ik mag het nu bij hem brengen omdat wij ook het stro bij hem kopen, maar ik hoef niet met mest aan te komen als ik niks bij hem koop.

En ik heb zelf echt geen plek om die berg poep op te slaan.
Nu zonder stro heb ik elke maand een volle tractorkar (groter dan een dubbelasser) die ik wegbreng. Die nieuwe ruin poept echt 2 keer zoveel als mijn merrie, maar ja, hij eet ook 2 keer zoveel.

En ja, ik heb stro bij hem gekocht vanwege een eventuele strenge winter. Dan hoeven de paarden niet op een natte koud optrekkende stalmat te liggen.

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:08

Heb je al contact gezocht met de leverancier van je matten? Bij ons in de straat gebruikt iemand al meerdere jaren deze matten in zijn stallen. Paarden staan elke nacht op stal. Geen enkele stal geeft een probleem. De urine loopt er zo doorheen. Wij hebben echter ook menles bij iemand gehad. Die had ook van die matten. Na een jaar was het dikke ellende. Alle urine bleef erop staan. Zij heeft contact gezocht met de leverancier. Matten bleken niet in orde te zijn. Zij heeft alles vervangen gekregen.

cindyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:09

ik zou ze er dan toch uithalen.
was er ook niet echt een fan van.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:08

Isabonny schreef:
Lieke, je zegt "vroeger gebruikten jullie ze ook" .
Waarom nu niet meer? Van stal veranderd of andere reden?

Ja, inderdaad, vond ze zelf wel prettig in gebruik.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:19

Ik zeg lekker druit die dingen ben je van het gedonder af

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:32

Helemaal mee eens. In het vakje 'Jammer" stoppen die ondingen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:40

ja haha

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 22:38

Voor iedereen die me ge-PBt heeft om mijn matten over te nemen :D : ze zijn (voorlopig) niet te koop, want elk nadeel heeft zijn voordeel; nu heb ik er een dikke laag stro op liggen voor deze winterkou. Trekt toch minder koud op dan een betonnen vloer met stro erop.

Je merkt dan wel meteen dat er vrijwel geen plas meer voor uit de stallen loopt, dus ik vind dat toch jammer dat het niet zo werkt als ik gehoopt had. Zelfs het stro zuigt vrijwel alle urine op. Dat kan dus alleen als de urine niet snel genoeg door de matten sijpelt. Maar goed....paardjes liggen nu niet zo hard en koud. Van het voorjaar kijk ik het nog eens aan. Als ik ze er dan toch uit moet trekken om ze schoon te maken,misschien dat ik me dan nog eens bedenk of ik ze er nog inleg of niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:50

Ik zou toch eens denken aan vlas. Het neemt veel meer op, minder werk met uitmesten en als het een week ligt loopt het echt niet makkelijker uit dan stro. Boeren willen het wel hebben (het is veel sneller en ook mooiere compost), maar wij doen het altijd over ons eigen land(je). De mesthoop is ongeveer een vierde van de mesthoop die wij hadden toen de paarden nog op stro stonden en het composteert veel beter. Ook de stank is veel minder dan met stro en het uitmesten is ook minder zwaar.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:58

ze niet gaan stinken doordat het stro snel genoeg is en ze liggen warmer is een voordeel

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:27

Het is al een aantal keer gezegd, maar ik heb geloof ik nog geen reactie gezien: Waarom niet gewoon contact opnemen met de leverancier? Blijven klagen en niets veranderen lost ook niets op, en misschien is er gewoon sprake van een produktie fout en/of onjuiste verwachtingen??. Mi zijn er 2 opties: gesprek met leverancier en kijken of er iets te verbeteren valt. Kan dat niet: matten er uit stro er in.... ( of niet.......maar dan ook niet meer klagen...)