afspuiten met koud water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:25

Ik spuit ze nooit af met koud water, ook in de zomer gebruik lauwwarm water. Zo'n koude optater is niet fijn voor de spieren en bovendien gaat de doorbloeding dan sneller wat ook warmte opwekt inplaats van juist koelt.

In de zomer was ik ze met lauwwarm water en laat ze dan lekker rollen in het zand. Daar blijven ze pas echt lekker koel onder omdat het dan als het ware een modderlaagje vormt.

In de winter was ik mijn paarden nooit helemaal, behalve benen en staart.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:56

...lekker panneren noem ik dat..én een beschermlaagje tegen vliegend ongedierte...

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:34

Wij doen ook met koud water , zowel zomer als winter ....................maar wachten wel altijd tot de ademhaling weer helemaal rustig is .
Onze dames zijn 24,18,18 en 12 en worden dagelijks volop gebruikt en komen soms kletsnat terug .................. na t spuiten gaan ze de weide weer in , ze rollen een keer en zijn dan praktisch droog .................... en dit doen ze hun hele leven al , zijn kerngezond en doen t er dus uitstekend op !!!!!!!!!!!!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:07

de benen afspuiten met koud water kan geén kwaad, maar als je je paard op een koude dag helemaal met koud water gaat afspoelen kan het paardje bevangen ofzoiets worden (voor zover ik heb geleerd) :Y)

kevje06

Re: afspuiten met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:30

ken ook mensen die hele jaar doen.
zijn paarden met veel haar, denk ook dat t voor hun beter is dan bezweetde wei op gaan, nat van water droogt beter dan van zweet.
ik spons altijd af als ze veel gezweet hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:38

kevje06, klopt water droogt beter en sneller dan zweet. Ik zelf spuit haar ook in de winter af als ze heeft liggen rollen in het zand voor ik wil gaan rijden. Dat betekend dat ze dus al nat is en op een nat paard krijg je geen zan weg, dus de spuit erover. Meestal regent het ook nog op dat moment dus nat zijn ze al.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:42

Die van mij gaat in de zomer altijd onder de koude slang, daarna mag hij ook lekker paneren in het zand en kan hij weer lekker het land op.
Wij hebben alleen maar koud water, dus lauw kan zowiezo niet en hij vind het ook helemaal niet erg. Hij staat ook vaak genoeg in stortbuien gewoon op de wei, hij is er nog nooit ziek van geweest.