Zand in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:14

Ik vind oud hooi, of liever afvalhooi, wel een goede optie. Heb al het hooi wat ze over had in een hoek geschept ipv op de mesthoop. Strokorrels zijn ook wel te overwegen. Jammer dat er geen goede ervaringen zijn met zand.

Kamoesa, ik heb een put onder de stal en ze staat op staltegels. Zaagsel kan inderdaad niet helaas.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:19

kan je ook uitleggen waarom ze niet op zaagsel,vlas of stro kan?
wellicht is het dan voor ons makkelijker meedenken
wegens omstandigheden kan zoveel zijn.

gipsyboy

Re: Zand in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:21

ik ben ook wel benieuwd wat de reden is dat ze niet op stro vlas of zaagsel kan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:51

Qwek schreef:
Die HIT-matten ken ik wel, maar ze zijn alleen geschikt om op te liggen, dus niet op te staan
Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt :) , maar mijn paarden liggen én staan al dik 5 jaar op een HIT-matras.
De matras meet 220x240 en is dus groot genoeg om op te liggen en past in elke stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:17

Qwek schreef:
Ik vind oud hooi, of liever afvalhooi, wel een goede optie. Heb al het hooi wat ze over had in een hoek geschept ipv op de mesthoop. Strokorrels zijn ook wel te overwegen. Jammer dat er geen goede ervaringen zijn met zand.

Kamoesa, ik heb een put onder de stal en ze staat op staltegels. Zaagsel kan inderdaad niet helaas.

enige waar je dan wel voor moet uitkijken is dat ouder hooi vaak wel stoffiger is.
wij hebben vroeger paarden ook wel op zand gehad,maar ik vind dat het erg naar urine gaat stinken en als het te nat blijft is het dus slecht voor de voeten..

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 10:12

DubbelDun schreef:
Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt :) , maar mijn paarden liggen én staan al dik 5 jaar op een HIT-matras.
De matras meet 220x240 en is dus groot genoeg om op te liggen en past in elke stal.

Oh dat is mij verteld. Ik zal nog eens informeren. Weet jij toevallig of er ook andere afmetingen zijn want ik neem aan dat je ze niet bij kan snijden. Ik heb een stal van 2 bij 3,5 meter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:43

Hier de link. Ze komen uit Duitsland en er zit een vertegenwoordiger in Enschede
http://www.gruppenfütterung.com/holl/PDF/HIT-Softbed.pdf
Ik zie dat ze 1,80 x 2,40 zijn. Dus dat zou mooi uitkomen voor jou :D

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:12

Alleen met zand lijkt mij ook niet handig ivm de urine.
Hier staan onze ezels en paard in een stal met zandbodem, maar wel met vlas er over heen en stro, dat bevalt goed, dus ik kan je helaas ook niet verder helpen.
Mijn enige ervaring hiervoor is met tegels over de zandbodem en dat was helemaal niks ivm de stank van de urine.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:14

Ik kan niet echt vinden wat zo'n HIT matras moet kosten, weet iemand dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:25

rond de 500 euro

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:27

Mijn paarden staan ook op rubber matten dus zonder bodembedekking ik weet dat ze er ook gewoon op liggen, maar zie het niet aan hun vacht. Ik denk dat de matten dicht slippen met zand, en het zelfde bij vlas.. bij ons krijgen ze een klein laagje afval hooi op de grond (voor m,n moeders gemoedsrust) Maar het is in principe niet nodig ( iig bij ons niet) ik denk ook dat het een kwestie van wennen is