khirshanta schreef:Jullie hebben deze methodes nu in ieder geval al toegepast en zijn erachter gekomen dat dit niet werkt.
Excuses dat ik het zo zeg, maar: hou je handen ervanaf. Ik was in de veronderstelling dat de boer de eigenaar was, maar dat is zo te lezen niet zo. Ga nooit, nooit, nooit met iemand anders zijn paard dingen doen zonder dat de eigenaar ervan weet. Regel 1 bij paarden:
Niet jouw paard? Niet jouw zaken!
Ik zal mijn 'stappenplan' dus herzien:
1: laat de boer contact opnemen met de eigenaar. Als dat niet lukt, kun je wellicht vragen of je zelf contact op mag nemen met de eigenaar.
2: zorg dat het probleem bij de eigenaar gelegd wordt. De boer heeft de stallen, en de boer heeft dus ook daadwerkelijk iets te zeggen. Jij kunt wel naar de eigenaar gaan en de situatie uitleggen, en aangeven dat je denkt dat het geen goede situatie is zo, die gevaarlijk kan zijn voor jou en de fjord.
3: laat vervolgens de eigenaar beslissen wat er gebeurt. Misschien wil die wel een keertje op bokt komen neuzen. Een eigenaar tips geven is heel anders dan iemand tips geven die, laten we eerlijk zijn, verder niets bij het paard van doen heeft. Een eigenaar weet over het algemeen meer over de afkomst van een paard en wat de voorgeschiedenis is en kan dus ook de reden misschien beter inschatten
4: leg eventueel wat tips voor die hier gegeven zijn.
5: als de eigenaar ervoor kiest om het op dezelfde voet door te laten gaan; leg je er dan bij neer. Het is heel banketstaaf, maar jij bent niet de persoon om iets hier te gaan doen. Je bent niet de eigenaar van de stallen, je bent niet de eigenaar van het paard.
Vat dit alsjeblieft niet op als een aanval, zo is het helemaal niet bedoeld, maar; je zegt dat je er juist wel verstand van hebt. Je hebt alleen alles precies gedaan wat je niet zou moeten doen. Je hebt je met een paard bezig gehouden wat niet voor jou is.
Op zo'n beetje alle fronten is geweld toegepast, en willen jullie het paard dwingen. Dwingen lukt niet. Dwingen lukt nooit. Niet bij een bang paard, al helemaal niet bij een slecht opgevoed paard. Een krachtmeting met een paard verlies je en jullie zijn alleen maar krachtmetingen aan het doen zo te horen.
Een join-up? Alleen mensen die ervaring hebben met zulke dingen horen een join-up te toen. Dat wil zeggen: mensen die dit heel veel keer hebben gedaan onder toezicht van iemand die het tot in de puntjes beheerst. Het is het zoeken van contact bij een paard op een dusdanige manier dat het paard respect en vertrouwen voor je krijgt, en dat is een heel, heel gevoellige bezigheid. Je kunt een paard hier heel erg mee verpesten! De inschatting die ik maak, maar ik ben me terdege bewust dat ik achter een computer zit en niet zie wat je doet, is dat die 'join-ups' niets hebben uitgehaald, en dat het paard zich nog slechter is gaan gedragen?
Ik heb in je profiel gelezen dat je 13 bent en vanaf je 10 rijdt. We zijn allemaal ooit begonnen, en iedereen heeft zich een echte paardenman/vrouw gevoeld na een paar jaar rijden, maar nu, ik heb 10 jaar gereden en zit ondertussen 20 jaar als hobby tussen paarden, merk ik nogsteeds dat hoe meer ik leer, hoe minder verstand ik van dingen lijk te krijgen.
Je leert elke keer iets bij over paarden, maar elke keer komen er weer veel meer vragen dan antwoorden. Je leert nooit uit! Gezien je ervaring tot nu toe en hoe je beschrijft wat er met het paard gedaan is, ben ik er 100% van overtuigd dat je het hart op de goede plaats hebt zitten, maar... naar mijn mening heb je toch echt niet genoeg verstand van paarden om je met serieuse problematiek oplossen bezig te houden. Zeker niet bij andermans paarden. Trek liever je handen hier zelf vanaf, tot dat de eigenaar een meer ervaren iemand met hem bezig wil laten. Dit is gevaarlijk, je kunt het paard ermee verpesten en het is gewoon gevaarlijk voor jezelf. Bovendien, hoe banketstaaf het ook is, het is jouw paard niet, en jij hebt er dan weinig mee te maken.
Om je een voorbeeld te geven: paard waar ik vroeger bijreed was ook erg ongehoorzaam. Met rijden achteruit? Hop, zweep erover. Trailer niet in? touw achter zijn kont, mensen aan de voorkant aan het trekken, schreeuwen en schoppen. Stal verbouwen? Met een ruk de deur open, een partijtje schreeuwen en het paard achter in een hoekje drijven.
Paard werd verkocht als probleempaard. Kon niet buitenrijden, kon niet op stal, wilde niet meelopen, kon niet meegenomen worden door trailerprobleem. Drie kleine maandjes later kwam het probleempaard op een onderlinge wedstrijd op zijn oude stal; volgde zijn nieuwe eigenaar op de voet, was de rust zelve, had het prima naar zijn zin op stal. Wat was het nou? Niemand had de tijd genomen om te kijken naar het paard, alleen maar naar 'wat het zou moeten doen'. Je zag de vorige eigenaren echt hardop lachen toen het paard stil ging staan en achteruit ging. Eigenaresse maakte een kleine volte, zette hem even stil, beloonde en ging gewoon verder. Hij had dan iets gezien wat hij niet pluis vond. Niet eens dat hij het eng vond, maar gewoon niet veilig en dat wilde hij eerst afwachten. Geen steigertaferelen, geen paard op hol, gewoon een mini rondje, 2 seconden en een keertje 'braaf zo'.
Lang verhaal kort: nogmaals: in het paard verdiepen door iemand die er verstand van heeft is hoe het hoort. Geweld lost niets op.
Helaas werken al jou plannen niet... De eigenaar wi dus echt niets en dan ook niets met het paard te maken hebben, ze komt alleen de huur betalen, heel vroeg in de ochten of laat in de avond, zodat ze niemand tegen komt.... Ze wil haar paard kwijt zijn....
Dit was haar noodoplossing omdat ze op de vorige stal was weggestuurd dus stond er een geschoren paard in de winter in de wei zonder dekens, dus was dit haar enige kans nog...
Ik vat dit helemaal niet aanvallend op hoor, ik ben juist blij dat jullie meedenken!