Paard binnen krijgen door schreeuwen, klap, en skieën:)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:23

Het is een fjord leg vreten in de stal zou ik zeggen :Y) . Neem hem als laatste uit de wei zorg dat hij als laatste achter de rest aan naar stal mag lopen gaat meestal makkelijker.

Ik weet niet of het jou (verzorg) paard is want als hij dat niet is dan is uitgebreid aan de slag natuurlijk niet echt haalbaar of handig. Het lijkt me de taak van de eigennaar van het paard dit dier op te voeden niet van de pension houder of verzorgsters, dus als ik jou was zou ik niets doen en gewoon niet meer met dat paard aan de slag voor hij zich weet te gedragen. Wil je toch graag mee blijven helpen ook met dat paard zorg dan dat de eigennaar van het paard je laat zien hoe je het best met hem om kan gaan.

Hier worden de paarden ook gewoon naar binnen gedreven aan het eind van de dag. We verheffen soms echt wel onze stem als ze lopen te drammen en ineens hun stal niet meer weten te vinden, daar raken ze echt niet van in paniek en dat is ook helemaal niet zielig. Ze hebben donders goed door dat door mensen heen lopen gewoon niet mag en dan is een correctie echt op zijn plaats. Zorg er wel voor dat je weet welke signalen je geeft en dan je ook goed samen werkt als je dit doet met meerdere mensen als het tegenstrijdig is wat de verschillende mensen doen kan je natuurlijk niet verwachten dat het paard begrijpt wat de bedoeling is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:12

blue_kim schreef:
Weet de eigenaar van het paard dat er zo met het diertje wordt omgegaan en dat het zo moeilijk doet met binnenhalen?
Ik zou eerst eens de eigenaar inlichten, als deze dat niet weet, en voorstellen dat die hem misschien zelf binnen haalt. En anders iemand die wel ervaring en overwicht op paarden heeft.
En ik zou er voor zorgen dat het pad naar de stal afgezet is, dus dat het paard de mogeljkheid niet krijgt om uit te breken.

Inderdaad zou er zelf niet erg blij van worden als ik niet op de hoogte wordt gehouden dat het zo'n moeilijk gaat en dan vervolgens met alle geweld dat beestje in stal te krijgen(waardoor het nog veel gekker wordt). En voor de rest ga ik ook met de bovenstaande post mee.

Rust en geduld bereik je veel meer mee dan al het geschreeuw en het geslaag.
Je bezorgd het paard alleen maar meer stress en maakt het jezelf en het paard nog veel moeilijker. En veilig voor jezelf is het ook niet op deze manier.
Je zult veel meer moeten gaan oefenen en dus ook naar stal brengen als het niet nodig is zodat hij de stal leert kennen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:42

x_Elise schreef:
:n

Ervoor zorgen dat het paard gelijk zijn stal in kan? Inplaatsvan dat hij de kans krijgt om je overal heen te sleuren..
Verder vraag ik me af wie de eigenaar is van dit paard

Heb het hier ook over gehad, maar eigenaar is bang en verwaarloosd het paard..

ze durfde het paard niet te bestraffen dus vandaar dit gekke gedrag...

En ik wi ook echt zeggen, dat ik dit paard geen klap heb gegeven,dit heeft de boer gedaan!

En hij krijgt van mij niet de kans die maakt hij zelf door overal heen te kijken, en dan zijn wij niet meer vol concentratie, en dan is die weg

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:44

Sky_As schreef:
als je dan toch niet weet hoe je er mee om moet gaan, gooi dan op zijn minst wat lekkers te eten in zijn stal zodat hij graag zijn stal in gaat in plaats van wegvlucht.
Nu ziet hij het alleen maar met iets negatiefs.
De volgende keer misschien iemand met "verstand" van paarden even vragen?

Ik heb hier echt verstand van, wij hebben ook met snoepjes gebrobeerd en biks(toen die bij z'n stal stond), maar nee hoor niet naar binnen willen, dus dit is echt een vervelend probleem.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:45

Barroco schreef:
:o

Sorry, er automatisch van uitgegaan dat het een meisje was O:)

Geeft niet! :P Zijn er meer die het denken.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:46

Barroco schreef:
Je moet een paard gewoon niet in zo'n situatie krijgen, dan loopt hij ook niet in paniek over je heen... En hoef jij hem dus ook geen klap op zn donder te geven.

Dit probleem hebben we al sins dat hij hier op stal staat ,dus nu worden we het echt zat, hij trapt z'n deur ook naar de maan, heeft de deur ook uit de rails gekregen.... Stallen mesten, durft alleen de boer en ik nog..... Dus echt drama :(

Freggle_Edge

Re: Paard binnen krijgen door schreeuwen, klap, en skieën:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:49

Misschien een idee om eens te gaan bedenken waarom hij echt niet zijn stal in wil en zo zijn best doet om er weer uit te komen?
Dat hij op stal zijn deur eruit trapt ed, dat is geen normaal gedrag. Heeft hij een buurman/vrouw waar die contact mee kan maken op stal?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:49

vordur schreef:
dit is iets waar veel tijd en liefde in gestoken moet worden.
het arme paard is doods bang voor jullie en de stal.
met rust en alle tijd van de wereld nooit met geschreeuw en haast.

Ik heb hier ook al veel monty Robents manieren aan toegepast, en een join up, maar die moet ik vaak herhalen.... En hier heb ik zelf echt niet altijd de tijd voor ;(

Ik heb van de zomer weken met dit paard gewerkt, de eerste stap voor het rijden, was er al bijna....

Maar vanwege, een niet zo'n goede rug, dit komt door slecht zadel zijn wij niet zover gekomen, en dit vind ik ook erg jammer

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:50

Freggle_Edge schreef:
Misschien een idee om eens te gaan bedenken waarom hij echt niet zijn stal in wil en zo zijn best doet om er weer uit te komen?
Dat hij op stal zijn deur eruit trapt ed, dat is geen normaal gedrag. Heeft hij een buurman/vrouw waar die contact mee kan maken op stal?

Die heeft hij zeker, maar die vind ie niet lief, en overbuurman al helemaal niet.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:57

Vind het een beetje raar dat jij met een pensionpaard een 'join up' gaat lopen doen terwijl dat erg veel impact op een paard kan hebben en het vooral NIET jou paard is!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:59

Kan hij niet naar een andere box dan?
Als hij een gezellige buurman heeft, komt hij vast meer tot rust en zal het gedrag vast ook wel verbeteren.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:03

Mijn tip: met geweld los je niks op :n .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:47

Zo te lezen wil de fjord dus absoluut niet in een stal opgesloten worden. In ieder geval nièt in die betreffende stal.
Kan hij geen stal krijgen naast een paard waar hij vriendjes mee is?

Anders kan de eigenaar maar beter een plek voor 'm zoeken waar hij altijd buiten kan lopen. Dit is geen leven voor zo'n dier.

Verder vind ik het geen goed idee dat jij gaat lopen join uppen met een paard van iemand anders. Daar bereik je helemaal niets mee en waarschijnlijk maak je het angstige gedrag alleen maar erger.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:02

Ik moet er een beetje om lachen!
TS je hebt exact alle punten opgenoemd hoe het dus NIET moet!!!
Doe alles op een rustige en vooral NORMALE manier(dus van alle punten het tegenovergestelde doen haha),dan zal ook de fjord heus braaf meelopen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:28

En er is geen mogelijkheid om het beestje gewoon 24/7 buiten te laten?
Blijkbaar heb jij noch de boer genoeg in huis om het paard zo te krijgen hoe het zou moeten.
En zul je de keus aan de eigenaar moeten voorleggen.
Het is of het paard opvoeden of je kan vertrekken simpel als dat.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:16

Jullie hebben deze methodes nu in ieder geval al toegepast en zijn erachter gekomen dat dit niet werkt.

Excuses dat ik het zo zeg, maar: hou je handen ervanaf. Ik was in de veronderstelling dat de boer de eigenaar was, maar dat is zo te lezen niet zo. Ga nooit, nooit, nooit met iemand anders zijn paard dingen doen zonder dat de eigenaar ervan weet. Regel 1 bij paarden:
Niet jouw paard? Niet jouw zaken!

Ik zal mijn 'stappenplan' dus herzien:
1: laat de boer contact opnemen met de eigenaar. Als dat niet lukt, kun je wellicht vragen of je zelf contact op mag nemen met de eigenaar.
2: zorg dat het probleem bij de eigenaar gelegd wordt. De boer heeft de stallen, en de boer heeft dus ook daadwerkelijk iets te zeggen. Jij kunt wel naar de eigenaar gaan en de situatie uitleggen, en aangeven dat je denkt dat het geen goede situatie is zo, die gevaarlijk kan zijn voor jou en de fjord.
3: laat vervolgens de eigenaar beslissen wat er gebeurt. Misschien wil die wel een keertje op bokt komen neuzen. Een eigenaar tips geven is heel anders dan iemand tips geven die, laten we eerlijk zijn, verder niets bij het paard van doen heeft. Een eigenaar weet over het algemeen meer over de afkomst van een paard en wat de voorgeschiedenis is en kan dus ook de reden misschien beter inschatten
4: leg eventueel wat tips voor die hier gegeven zijn.
5: als de eigenaar ervoor kiest om het op dezelfde voet door te laten gaan; leg je er dan bij neer. Het is heel banketstaaf, maar jij bent niet de persoon om iets hier te gaan doen. Je bent niet de eigenaar van de stallen, je bent niet de eigenaar van het paard.

Vat dit alsjeblieft niet op als een aanval, zo is het helemaal niet bedoeld, maar; je zegt dat je er juist wel verstand van hebt. Je hebt alleen alles precies gedaan wat je niet zou moeten doen. Je hebt je met een paard bezig gehouden wat niet voor jou is.
Op zo'n beetje alle fronten is geweld toegepast, en willen jullie het paard dwingen. Dwingen lukt niet. Dwingen lukt nooit. Niet bij een bang paard, al helemaal niet bij een slecht opgevoed paard. Een krachtmeting met een paard verlies je en jullie zijn alleen maar krachtmetingen aan het doen zo te horen.
Een join-up? Alleen mensen die ervaring hebben met zulke dingen horen een join-up te toen. Dat wil zeggen: mensen die dit heel veel keer hebben gedaan onder toezicht van iemand die het tot in de puntjes beheerst. Het is het zoeken van contact bij een paard op een dusdanige manier dat het paard respect en vertrouwen voor je krijgt, en dat is een heel, heel gevoellige bezigheid. Je kunt een paard hier heel erg mee verpesten! De inschatting die ik maak, maar ik ben me terdege bewust dat ik achter een computer zit en niet zie wat je doet, is dat die 'join-ups' niets hebben uitgehaald, en dat het paard zich nog slechter is gaan gedragen?

Ik heb in je profiel gelezen dat je 13 bent en vanaf je 10 rijdt. We zijn allemaal ooit begonnen, en iedereen heeft zich een echte paardenman/vrouw gevoeld na een paar jaar rijden, maar nu, ik heb 10 jaar gereden en zit ondertussen 20 jaar als hobby tussen paarden, merk ik nogsteeds dat hoe meer ik leer, hoe minder verstand ik van dingen lijk te krijgen.
Je leert elke keer iets bij over paarden, maar elke keer komen er weer veel meer vragen dan antwoorden. Je leert nooit uit! Gezien je ervaring tot nu toe en hoe je beschrijft wat er met het paard gedaan is, ben ik er 100% van overtuigd dat je het hart op de goede plaats hebt zitten, maar... naar mijn mening heb je toch echt niet genoeg verstand van paarden om je met serieuse problematiek oplossen bezig te houden. Zeker niet bij andermans paarden. Trek liever je handen hier zelf vanaf, tot dat de eigenaar een meer ervaren iemand met hem bezig wil laten. Dit is gevaarlijk, je kunt het paard ermee verpesten en het is gewoon gevaarlijk voor jezelf. Bovendien, hoe banketstaaf het ook is, het is jouw paard niet, en jij hebt er dan weinig mee te maken.

Om je een voorbeeld te geven: paard waar ik vroeger bijreed was ook erg ongehoorzaam. Met rijden achteruit? Hop, zweep erover. Trailer niet in? touw achter zijn kont, mensen aan de voorkant aan het trekken, schreeuwen en schoppen. Stal verbouwen? Met een ruk de deur open, een partijtje schreeuwen en het paard achter in een hoekje drijven.
Paard werd verkocht als probleempaard. Kon niet buitenrijden, kon niet op stal, wilde niet meelopen, kon niet meegenomen worden door trailerprobleem. Drie kleine maandjes later kwam het probleempaard op een onderlinge wedstrijd op zijn oude stal; volgde zijn nieuwe eigenaar op de voet, was de rust zelve, had het prima naar zijn zin op stal. Wat was het nou? Niemand had de tijd genomen om te kijken naar het paard, alleen maar naar 'wat het zou moeten doen'. Je zag de vorige eigenaren echt hardop lachen toen het paard stil ging staan en achteruit ging. Eigenaresse maakte een kleine volte, zette hem even stil, beloonde en ging gewoon verder. Hij had dan iets gezien wat hij niet pluis vond. Niet eens dat hij het eng vond, maar gewoon niet veilig en dat wilde hij eerst afwachten. Geen steigertaferelen, geen paard op hol, gewoon een mini rondje, 2 seconden en een keertje 'braaf zo'.

Lang verhaal kort: nogmaals: in het paard verdiepen door iemand die er verstand van heeft is hoe het hoort. Geweld lost niets op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:26

Paard raakt gewoon vet over de zeik als hij zo binnen gejaagd wordt...die komt dus nooit zo...mijn ervaring is dat achterblijvers altijd wel komen, maar wat verlaat en met beloning willen ze wel komen, desnoods een boterham in de bak, een appel, handje brok...want voor eten komen ze wel en samen met de kudde blijven is van levensbelang.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:31

Er wordt gezegd dat ze er echt verstand van hebben en met eten al hebben geprobeerd?
Maar als je het paard te pakken krijgt, en je hebt echt zoveel verstand van paarden. Dan zou je gewoon even een kettingkje eraan doen. De kans dat hij dan 2 x wegrent is vrij klein (als je de ketting goed aan het halster vastmaakt)
De ketting werkt ook pas in op het moment dat het paard iets doet wat niet mag. Tenzij de leider er constant aan loopt te trekken.
Anders als het paard al iets gewend is kun je ook gewoon een hoofdstelletje in doen als je hem van de wei afhaalt.
Maar zoals je het nu het paard naar binnen hebt gejaagd, wijst op weinig "paardenverstand"
Tuurlijk moet je leren.....maar dan is het wel makkelijk om dat te doen van iemand met verstand, en niet van een "boer"

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:46

chocobroodje schreef:
Zet je elleboog in zijn nek en draai hem daar omheen. Fjorden zijn zo vreselijk sterk in die nek! Maar als je die nek gebogen krijgt kunnen ze ook nergens meer naar toe ;)
Typisch voorbeeldje van een fjordje zonder respect.

Geweldige oplossing die echt niet gaat werken bij een fjord.

Ik heb net zo'n geval staan die soms lekker doet waar hij zelf zin in heeft. Van de week brak hij langs de weg(midden in de polder weinig verkeer) los en rende (gelukkig) een openstaand weiland in.
Dit kwam omdat ik dacht dat het nu wel met een touwhalstertje zou gaan ipv een hoofdstel wat ik meestal pak.

Hoofdstelltje indoen misschien?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:02

Zorg ervoor dat de paarden respect voor je hebben,dan gebeuren zulke dingen niet.
Is duidelijk een slechte verstandhouding tussen mens en dier!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:43

x_Elise schreef:
Vind het een beetje raar dat jij met een pensionpaard een 'join up' gaat lopen doen terwijl dat erg veel impact op een paard kan hebben en het vooral NIET jou paard is!

De eigenaar van het paard had hier zelf toestemming voor gegeven, omdat ze zelf niets durft te doen.
En doordat het een vervelend effect had op de andere paarden zo'n paard naar binnen krijgen...

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:46

khirshanta schreef:
Jullie hebben deze methodes nu in ieder geval al toegepast en zijn erachter gekomen dat dit niet werkt.

Excuses dat ik het zo zeg, maar: hou je handen ervanaf. Ik was in de veronderstelling dat de boer de eigenaar was, maar dat is zo te lezen niet zo. Ga nooit, nooit, nooit met iemand anders zijn paard dingen doen zonder dat de eigenaar ervan weet. Regel 1 bij paarden:
Niet jouw paard? Niet jouw zaken!

Ik zal mijn 'stappenplan' dus herzien:
1: laat de boer contact opnemen met de eigenaar. Als dat niet lukt, kun je wellicht vragen of je zelf contact op mag nemen met de eigenaar.
2: zorg dat het probleem bij de eigenaar gelegd wordt. De boer heeft de stallen, en de boer heeft dus ook daadwerkelijk iets te zeggen. Jij kunt wel naar de eigenaar gaan en de situatie uitleggen, en aangeven dat je denkt dat het geen goede situatie is zo, die gevaarlijk kan zijn voor jou en de fjord.
3: laat vervolgens de eigenaar beslissen wat er gebeurt. Misschien wil die wel een keertje op bokt komen neuzen. Een eigenaar tips geven is heel anders dan iemand tips geven die, laten we eerlijk zijn, verder niets bij het paard van doen heeft. Een eigenaar weet over het algemeen meer over de afkomst van een paard en wat de voorgeschiedenis is en kan dus ook de reden misschien beter inschatten
4: leg eventueel wat tips voor die hier gegeven zijn.
5: als de eigenaar ervoor kiest om het op dezelfde voet door te laten gaan; leg je er dan bij neer. Het is heel banketstaaf, maar jij bent niet de persoon om iets hier te gaan doen. Je bent niet de eigenaar van de stallen, je bent niet de eigenaar van het paard.

Vat dit alsjeblieft niet op als een aanval, zo is het helemaal niet bedoeld, maar; je zegt dat je er juist wel verstand van hebt. Je hebt alleen alles precies gedaan wat je niet zou moeten doen. Je hebt je met een paard bezig gehouden wat niet voor jou is.
Op zo'n beetje alle fronten is geweld toegepast, en willen jullie het paard dwingen. Dwingen lukt niet. Dwingen lukt nooit. Niet bij een bang paard, al helemaal niet bij een slecht opgevoed paard. Een krachtmeting met een paard verlies je en jullie zijn alleen maar krachtmetingen aan het doen zo te horen.
Een join-up? Alleen mensen die ervaring hebben met zulke dingen horen een join-up te toen. Dat wil zeggen: mensen die dit heel veel keer hebben gedaan onder toezicht van iemand die het tot in de puntjes beheerst. Het is het zoeken van contact bij een paard op een dusdanige manier dat het paard respect en vertrouwen voor je krijgt, en dat is een heel, heel gevoellige bezigheid. Je kunt een paard hier heel erg mee verpesten! De inschatting die ik maak, maar ik ben me terdege bewust dat ik achter een computer zit en niet zie wat je doet, is dat die 'join-ups' niets hebben uitgehaald, en dat het paard zich nog slechter is gaan gedragen?

Ik heb in je profiel gelezen dat je 13 bent en vanaf je 10 rijdt. We zijn allemaal ooit begonnen, en iedereen heeft zich een echte paardenman/vrouw gevoeld na een paar jaar rijden, maar nu, ik heb 10 jaar gereden en zit ondertussen 20 jaar als hobby tussen paarden, merk ik nogsteeds dat hoe meer ik leer, hoe minder verstand ik van dingen lijk te krijgen.
Je leert elke keer iets bij over paarden, maar elke keer komen er weer veel meer vragen dan antwoorden. Je leert nooit uit! Gezien je ervaring tot nu toe en hoe je beschrijft wat er met het paard gedaan is, ben ik er 100% van overtuigd dat je het hart op de goede plaats hebt zitten, maar... naar mijn mening heb je toch echt niet genoeg verstand van paarden om je met serieuse problematiek oplossen bezig te houden. Zeker niet bij andermans paarden. Trek liever je handen hier zelf vanaf, tot dat de eigenaar een meer ervaren iemand met hem bezig wil laten. Dit is gevaarlijk, je kunt het paard ermee verpesten en het is gewoon gevaarlijk voor jezelf. Bovendien, hoe banketstaaf het ook is, het is jouw paard niet, en jij hebt er dan weinig mee te maken.

Om je een voorbeeld te geven: paard waar ik vroeger bijreed was ook erg ongehoorzaam. Met rijden achteruit? Hop, zweep erover. Trailer niet in? touw achter zijn kont, mensen aan de voorkant aan het trekken, schreeuwen en schoppen. Stal verbouwen? Met een ruk de deur open, een partijtje schreeuwen en het paard achter in een hoekje drijven.
Paard werd verkocht als probleempaard. Kon niet buitenrijden, kon niet op stal, wilde niet meelopen, kon niet meegenomen worden door trailerprobleem. Drie kleine maandjes later kwam het probleempaard op een onderlinge wedstrijd op zijn oude stal; volgde zijn nieuwe eigenaar op de voet, was de rust zelve, had het prima naar zijn zin op stal. Wat was het nou? Niemand had de tijd genomen om te kijken naar het paard, alleen maar naar 'wat het zou moeten doen'. Je zag de vorige eigenaren echt hardop lachen toen het paard stil ging staan en achteruit ging. Eigenaresse maakte een kleine volte, zette hem even stil, beloonde en ging gewoon verder. Hij had dan iets gezien wat hij niet pluis vond. Niet eens dat hij het eng vond, maar gewoon niet veilig en dat wilde hij eerst afwachten. Geen steigertaferelen, geen paard op hol, gewoon een mini rondje, 2 seconden en een keertje 'braaf zo'.

Lang verhaal kort: nogmaals: in het paard verdiepen door iemand die er verstand van heeft is hoe het hoort. Geweld lost niets op.

Helaas werken al jou plannen niet... De eigenaar wi dus echt niets en dan ook niets met het paard te maken hebben, ze komt alleen de huur betalen, heel vroeg in de ochten of laat in de avond, zodat ze niemand tegen komt.... Ze wil haar paard kwijt zijn....

Dit was haar noodoplossing omdat ze op de vorige stal was weggestuurd dus stond er een geschoren paard in de winter in de wei zonder dekens, dus was dit haar enige kans nog...

Ik vat dit helemaal niet aanvallend op hoor, ik ben juist blij dat jullie meedenken!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:48

Sky_As schreef:
Er wordt gezegd dat ze er echt verstand van hebben en met eten al hebben geprobeerd?
Maar als je het paard te pakken krijgt, en je hebt echt zoveel verstand van paarden. Dan zou je gewoon even een kettingkje eraan doen. De kans dat hij dan 2 x wegrent is vrij klein (als je de ketting goed aan het halster vastmaakt)
De ketting werkt ook pas in op het moment dat het paard iets doet wat niet mag. Tenzij de leider er constant aan loopt te trekken.
Anders als het paard al iets gewend is kun je ook gewoon een hoofdstelletje in doen als je hem van de wei afhaalt.
Maar zoals je het nu het paard naar binnen hebt gejaagd, wijst op weinig "paardenverstand"
Tuurlijk moet je leren.....maar dan is het wel makkelijk om dat te doen van iemand met verstand, en niet van een "boer"

Ik wil niet ruzie krijgen met de boer, en als je echt alles, en alles al heb geprobeerd begrijp ik dat hij het zat word, er zijn veel paarden, en die kan je denk ik niet allemaal rustig behandelen, ook al zou ik dat zelf wel proberen! ;)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:51

Het blijft staan: haal er iemand anders bij, of liever gezegd, laat de eigenaar er iemand anders bij halen.

Als die eigenaresse niets anders wil, zou ik opperen of ze het paard niet wil verkopen, en dan wel aan iemand die met slecht-gedrag paarden om kan gaan.

Overigens: ook als je veel paarden hebt: elk paard heeft een eigen aanpak. Elk paard heeft de rust nodig wanneer het het nodig heeft, en als die rust niet opgebracht kan worden, krijg je koppige paarden die niet willen luisteren.

Luister naar je paard en je paard luistert naar jou :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:24

Ik zie het niet als "slecht gedrag".
Het dier wil zich niet laten opsluiten. En helemaal niet naast en tegenover paarden waar hij een hekel aan heeft.
Ik geef 'm geen ongelijk.
Zo'n dier hoort dag en nacht buiten te lopen, heel simpel.