Hoe mijn bouwlampen aansluiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Re: Hoe mijn bouwlampen aansluiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:08

Eén lamp op de korte zijde bij A, hele bak verlicht!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 09:08

Zou jij misschien ook een foto willen maken Michelle :D Dat zou ik wel fijn vinden!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:38

Ik ben toevallig met hetzelfde bezig.
Bij ons wordt volgende week de bak aangelegd en ik wil er eigenlijk ook meteen verlichting bij.

In eerste instantie dacht ik ook aan 2 bouwlampen van 500 watt, maar mijn vader vertelde dat die wel erg veel stroom gebruikten.

Nu ga ik 4 bouwlampen met spaarlampen op 2 palen langs de lange zijde plaatsen. Eigenlijk heeft niemand hier ervaring mee geloof ik, maar als het niet genoeg licht geeft, haal ik wel andere lampen.
Die bouwlampen op spaarlamp kosten toch bijna niets.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 09:49

Anders probeer je toch die lampen die Eric aangaf?
Ik ben benieuwd naar de foto's straks, misschien voor jou ook wel handig

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:50

Ik heb ook gekeken naar bouwlampen met spaarlampen, helaas is de lichtopbrengst erg laag met een spaarlamp.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:38

Ook als je 4 lampen gebruikt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:11

nina88 schreef:
Ik ben toevallig met hetzelfde bezig.
Bij ons wordt volgende week de bak aangelegd en ik wil er eigenlijk ook meteen verlichting bij.

In eerste instantie dacht ik ook aan 2 bouwlampen van 500 watt, maar mijn vader vertelde dat die wel erg veel stroom gebruikten.

Nu ga ik 4 bouwlampen met spaarlampen op 2 palen langs de lange zijde plaatsen. Eigenlijk heeft niemand hier ervaring mee geloof ik, maar als het niet genoeg licht geeft, haal ik wel andere lampen.
Die bouwlampen op spaarlamp kosten toch bijna niets.

Die vier spaarlampen op mast vergeet maar, daar houdt je geen licht aan over, dat gaat echt niet werken, zonde van het geld en de tijd die je erin stopt.
De lampen van eric gebruiken evenveel stroom als een 500W bouwlamp, alleen geven ze een slordige 5x zoveel licht! dan zie je tenminste ECHT wat!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:53

Ik ben gister naar de bouwmarkt gegaan, en ik heb maar gewoon gevraagd of ze ook ergens een stopcontact hadden waar ik lampen op kon uitproberen. :d

Ik schaam me nu al voor mijn idee met de spaarlampen, want die gaven echt bijna geen licht. Led lampen waren echt ontzettend duur en gaven veeeel te weinig licht.
De beste en goedkoopste optie was toch echt 2 energie zuinige bouwlampen die 400 watt gebruikten, maar evenveel licht geven als een 500 watt.
Zonder snoeren en andere overbodige dingen, want dat gaan we zelf aanleggen, was ik 8 euro per lamp kwijt haha!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 10:09

8 euro per lamp?
Zijn ze dan wel waterdicht :P?
Dat is echt wel heel erg goedkoop...heb nog nooit bouwlampen gezien die zo goedkoop waren haha
Natuurlijk even vertellen waar je ze vandaan hebt en of er ook een behuizing om heen zit of alleen de lamp is :P

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:59

8 euro klopt wel voor bouwlampen zonder snoer van de gamma of praxis. maar uiteraard is ook hierbij goedkoop duurkoop. Als deze in weer en wind komen te hangen bladdert binnen een jaar de zwarte coating eraf en gaat de behuizing van de lamp corroderen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:42

Gelukkig heb ik een vriend die in de metaal zit en die dat allemaal super de luxe voor mij voor elkaar maakt ;) ..
Het ging echt puur om de lamp. En als ik die lamp over een jaar moet vervangen vind ik dat echt geen probleem.
Ze komen bij de gamma vandaan.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:30

ik vind dat eigenlijk ook geen slecht plan.....
Die lampen van Eric zien er super uit en twijfel er ook niet aan dat het echt super lampen zijn! maar ja het is niet de planning dat ik daar nu nog jaren blijf.
Als er namelijk een plek vrijkomt bij de stalling hier verder op ga ik daar staan.
Dat zal nog een jaar of 3 duren, dus tot die tijd...
Aangezien ik ook echt alles zelf moet betalen (verlichting, bakbodem etc)
Kan je voor mij type nr enzo opschrijven?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:59

als je nu al weet dat je er max 3 jaar zult staan, zou ik echt niet gaan investeren in dure dikke grondkabel en vooral het werk wat erin zit om alles aan te leggen.

ontopic: 2 x 4 mm2 kun je gebruiken. de mantel kun je dan als aarde gebruiken.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:15

Maar wat zou een ander alternatief zijn?
Er bestaat ook buitenkabel maar kan je dat daar ook voor gebruiken?
Want ik heb echt geen zin om met lampen op accu te gaan slepen :n

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:20

die 4 mm2 kabel is er ook als rubber kabel die je gewoon op de grond kunt leggen als verlengkabel. een merk is lineax. hier staat bijv. een rol van 100 m. van 4 x 6 mm2 te koop: http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... ind=3&fs=1
das een zware hoor, geloof me.

je zou ook kunnen zoeken op 6 x 2 mm2. dan kun je voor elke draad (fase, 0 en aarde) 2 aders gebruiken om toch aan het juiste aantal mm2 te komen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:25

Maar als ik 2 aders heb kan ik hem toch niet aarden? Of ben ik gek? Zou zo kunne hoor :Y)
Maar dan is een buitenkabel misschien een slimmer plan? al vind ik het wel netjes als het gewoon niet zichtbaar meer is.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:28

ik bedoel 6 aders van 2 mm2. daar kun je dan 3 aders van 4 mm2 van maken. die rubberkabel beschikt niet over een ijzeren mantel dus je moet rekening houden met de aarde. (voor 220 drie aders nodig: fase, 0 en aarde)

hier een overzicht van diverse lineax kabels. een 3 x 4 mm2 kost 7 euro per meter: http://webwinkel.elauma.nl/search.asp?c ... 31&page=2&

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:41

_Jessie schreef:
Maar wat zou een ander alternatief zijn?
Er bestaat ook buitenkabel maar kan je dat daar ook voor gebruiken?
Want ik heb echt geen zin om met lampen op accu te gaan slepen :n

Gewoon wachten tot je weg bent? ik vind het nogal wat om te investeren in een plek waar je over drie jaar weer weg bent; of ga je dan alles slopen en meenemen?

Ik heb even gekeken, een YMvK-as 2x4mm2 (met aardscherm) van TKF doet ongeveer 4 euro per meter, ex BTW; 150mtr kabel gaat je dus 600euro aan kabel kosten, plus 120euri's BTW. Alleen de kabel gaat je dus al 720 euri's kosten en dan kom je goed weg, reken op meer........

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 18:57

BTW kan ik aftrekken want ik mag via iemand bestellen dus dat scheelt alweer.
En het is wel zo, dat het eigenlijk niet logisch is om nu te investeren maar dat zou betekenen dat ik nog 3 jaar niet kan rijden, behalve in de zomer.
En dat gaat dus echt niet. Mn pup is 4 en we zijn eindelijk een beetje op de goede weg.
en heel eerlijk ik heb geen grasmaaier gekocht :n daar is hij veel te duur voor.
dus ja dan maar paar 100 euro investeren en 3 jaar kunnen rijden.
Ik kwam hier staan met hele andere verwachtingen en afgesproken dingen die nu niet na gekomen worden.
Buiten de bak om zijn deze mensen echt schatten maar ze kunnen slecht tegen veranderingen....

We zijn nu in ieder geval druk bezig met de bodem. Daar gaat over een 2-3 weken nieuw zand in. Dus dan kan ik in ieder geval
overdag weer rijden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:29

100 euro voor 3 jaar vind ik nog niet eens zo gek veel. Ik zou het ook gewoon lekker doen.