Poepscheppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:03

Hallo,

Wij hebben ook een pensionstal en wij hebben een schema dat iedereen het een dag doet. Scheelt zeker als het elke dag gedaan word dan ben je zo klaar. Goed voor de weiden en bij het scheppen kun je ook gelijk controleren of er geen wormen inzitten. Wij zijn de laatste jaren ermee begonnen en het bevalt ons goed. Paarden eten beter de wei kaal en de weiden zien er ook stukken beter uit!
Ondanks we scheppen doen wij gewoon vast 4 keer per jaar ontwormen afwisselen van wormenkuur. Als er wormen ontdekt worden krijgen ze direct een kuur.

En overal is het anders sommige rijden er ook met een sleep door en doen er verder niks aan.
Ik heb over dit onderwerp gewoon overlegd met mijn veearts, dat is misschien ook een idee?

Jes

Re: Poepscheppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:22

Ik heb mijn paarden achter het huis staan en mest ook elke dag de wei uit.
Nu is de wei niet heel groot, en staan er een merrie met veulen (bijna 6 maanden) en een shet. Ik vind het inderdaad fijn dat ik de mest in de gaten kan houden, en de wei blijft beter.
Zeker als je niet zo'n hele grote wei hebt blijft er anders niets over.

Ik voer overigens wel hooi bij, op dit moment 15 kg per dag omdat er nu weer wat gras staat (paarden hebben een maand ergens in pension gestaan wegens onze vakantie) dat wordt straks 30 a 45 kg per dag als de winter inzet.
Verder krijgt de merrie 2x daags biks (5 liter totaal) en het veulen krijgt 1x per dag 3/4 liter biks.

Tuurlijk kost het energie, en het is niet altijd erg leuk om te doen, maar ik vind het wel prettig om de wei schoon te zien, en de paarden gezond.

Niikkii14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:29

Wij moeten altijd als de paarden op het land hebben staan, gelijk als ze eraf zijn mest scheppen.
Is niet super leuk werk maar is wel wat beter als je landje schoner is.
x

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:44

lindalieneke schreef:
Ik krijg geen kans om fatsoenlijk uit te mesten, de vogels zijn me vaak voor. En dan is er ook weinig van de mest meer over....

Poepen je paarden zo weinig, of zitten er zoveel vogels? :D
Wel handig ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:48

Bij ons op stal staan 6 paarden tussen 1.50 en 1.75 en dan nog 1 shet en er word iedere dag gemest en poep geruimt in de weien.
In de winter laten ze de paddock nog wel eens voor wat het is omdat je door de modder de drollen niet kunt onderscheiden en je niet met de kruiwagen goed door komt.

Shaggy09

Re: Poepscheppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 16:19

nog iets .... is het goed om mest over het land heen te spreiden gaat het dan misschien beter van groeien???
al bedankt als je iets weet