Fleecedeken als onderdeken? Kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:13

kat schreef:
Hoi!
Ben er geen fan van; je fleece moet heel goed passen ivm schuren op de boeg en schouders.
als je t toch doet, gebruik dan extra een elastische dekensingel om te zorgen dat ie goed blijft liggen.

Suc6!
Kat

Een elastische singel doet niet genoeg.. Een antirolsingel laat wel alles op zn plek zitten!

Pluisje_666

Re: Fleecedeken als onderdeken? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:27

Ik heb al jaren mijn 3 paarden als tussenstap een zweetdeken onder de regendeken (of als onderdeken onder het winterdek als het heeeel koud is) en dat gaat prima, alleen een echte fleese deken rekt teveel, die kruipt tot halve wege de rug en er achter onderuit. Ik gebruik dekens die goed liggen en een overdek met bilkoorden en kruissingels, dat stel je voor dat de onderdeken gaat schuiven ze er niet in verstrikt raken. Een elastische singel gebruik ik niet, om die echt te laten werken moet je ze heel strak doen en dat vindt ik sneu voor ze. Heb trouwens 1 paard die een drukplek heeft van elastische singel, terwijl die niet eens heel strak zat, dus ideaal zijn die dingen niet.

Hoe was je test trouwens afgelopen?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:56

Ik heb het ook geprobeerd maar vond het een drama! De fleecedeken trekt zoals zovelen hier zeggen helemaal naar achter wat dus echt heel vervelend is voor je paard.
Ik heb hem vorig jaar winter wel gebruikt, maar toen had ik hem tussen de gewone deken en de onderdeken en dan is er niks aan de hand.

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:48

Heb ook niet hele geweldige ervaring met een fleecedeken als onderdeken. Scheurt snel.. wat ik wel soms doe als het heel koud is is een wollen zweet deken eronder. Deze is sterker dan een fleecedeken en erg warm isoleerd je lichaamswarmte (denk maar aan een wollen hemd onder je kleding!).
Een staldeken eronder kan natuurlijk ook.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:18

Ik heb het wel eens tijdelijk gedaan (bv als ik 'm maar een weekje ofzo onder een 'tussendeken' wilde hebben als overgang) of als ik snel een andere deken ging kopen. Heb er toen geen problemen mee gehad maar idd als ze buitenstaan wordt het wel nat en droogt moeilijk..

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:58

Ik had vorig jaar een fleece met een hals als onderdeken.
Ik heb nooit problemen gehad.
Ik sloeg de hals overdag wel naar achter zodat zijn manen niet stikte

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:23

Dominick heeft hele fijne stevige dunne staldekens met een mooie pasvorm, die gebruik ik altijd als onderdeken en die blijven heel mooi liggen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:28

Ik heb het ook wel eens gedaan een fleece onder de regendeken, maar dat was ook geen succes net als de meesten hier.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:34

Mijn ervaring met fleece: kl*te....viel me op dat mijn paard niet durfde te drinken, wat bleek: de fleece werd statisch onder mijn deken en gaf een schokje als hij de drinkbak aanraakte....ms was het de combinatie van mijn deken en de fleece maar ik doe het niet meer,

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:06

Zou ik zelf alleen doen met een fleecedeken die aan de voorkant niet elastisch is. Anders trekken ze namelijk altijd strak achter de schoft van het paard en dat kan nooit fijn zijn voor je paard.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:03

Dit lijkt me niet erg fijn zitten en ook erg zweterig (fleece houd warmte alleen maar vast). Ik laat zelf nooit een fleecedeken om op
stal.
Kun je niet gewoon een waterdichte winterdeken om doen als je
regendeken te koud wordt?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:20

mijn ervaring is dat ze naar achter schuiven.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:27

ik heb zelf wel een fleece onder m'n 100 grams onderdeken gehad toen het -15 was...
werkte prima. wel even gezocht naar een goede pasvorm.
fleece laat wel vocht door, als je een fleece op je natte paard legt komt het vocht er op te liggen en droogt je paard. anders zouden zweetdekens van fleece rain-rot veroorzaken :)