Stalling kosten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:34

En als ik zo op marktplaats kijk hoeveel (professionele) stallen nu boxen te huur hebben staan......

Hoeveel paarden er te koop staan. Een echt goede pensionstal zal altijd gevulde stallen hebben maar er is behoorlijk wat leegloop op de meeste gemiddelde stallen.

De kredietcrisis raakt ook de pensionstallen en ik zou daarom onderhandelen over de prijs. :j
nee heb je, ja kan je krijgen. :-)

WinBinChes

Re: Stalling kosten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:24

VDB je vergeet voor het gemak dat de ruimte ook verhuurt wordt. Leuk dat de ''verzorgings'' kosten eruit zijn, maar als stalhouder heb je kosten aan onderhoud van de stal en wei.

Denk aan bemesting, onderhoud hout en hekwerk.

Vind het een iets te makkelijke beredenatie die je daar maakt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:31

Bemestingkosten, onderhoud van hout en hekwerk zijn echt de kosten niet hoor.....
Wat vraag jij voor dit onderhoud dan?

WinBinChes schreef:
VDB je vergeet voor het gemak dat de ruimte ook verhuurt wordt. Leuk dat de ''verzorgings'' kosten eruit zijn, maar als stalhouder heb je kosten aan onderhoud van de stal en wei.

Denk aan bemesting, onderhoud hout en hekwerk.

Vind het een iets te makkelijke beredenatie die je daar maakt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:57

Het zijn wel kosten die gemaakt worden. Je vergist je behoorlijk met wat dat uiteindelijk kost als je de berekening gaat maken. Helemaal als je een wat kleinere stal, zoals ons, hebt.

Ik vind het nogal wat dat je dat de kosten niet vind. Helemaal voor een dier wat niet van jezelf is. Ik maak die kosten graa als mijn eigen dieren van de faciliteiten gebruik maken. Als dat voor een ander is, wil ik die kosten vergoed krijgen. En dat is niet meer dan logisch.

En dan heb je ook nog het stukje goodwill wat betaald moet worden. Er wordt een stal leeggehouden voor een ander. En ook dat mag betaald worden.

Ik vraag voor mijn stalling weinig. Ik heb 1 pension pony. Een haflinger. En die betaald de kosten voor het voer, strooisel en mestafvoer ( kosten die je ook nog maakt )

Het stukje goodwill en de afschrijving aan mijn gebouwen wordt betaald in natura. Voor de kosten mest jezelf de stallen en wei en bak om de dag. En dan van alle ( wel 4 ) dieren.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:50

Ik begrijp dat jij wel geld er bovenop wil zien.
Maar TS gaat bij een vriendinnetje staan, als dat doorgaat.
En wat betreft hetgene wat ik quote: dat is de reden waarom er nu ernstig veel pensionstallen meerdere boxen leeg hebben staan. Kijk voor de gein eens op marktplaats. :-)
Toch jammer dat je niet wil onderbouwen wat jij dan aan kosten betaald aan "onderhoud".
Dat is namelijk helemaal het geld niet. En het hoeft ook niet jaarlijks vernieuwd te worden.

WinBinChes schreef:
En dan heb je ook nog het stukje goodwill wat betaald moet worden. Er wordt een stal leeggehouden voor een ander. En ook dat mag betaald worden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:55

In Goudswaard word er voor de stalling van Lucky bij een boer met een leuke stal 125 euro betaald inclusief hooi, stro en bix. Met 24/7 zomer en winter weidegang. Is ook geen bak, maar mogen 5 minuten verderop van bevriendde boeren de buitenbak gebruiken. Beetje dezelfde situatie dus. Ik zou dus zeker niet meer dan 130 betalen denk ik.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:02

130,= vind ik ook een mooi bedrag, Brenda.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:05

hier worden ook behoorlijke kosten gemaakt om de boel te onderhouden. Tuurlijk heb je dat ook met je eigen paarden, maar bepaalde dingen gaan wel sneller en je hebt juist andere paarden erbij zodat je die kosten wat terug kan verdienen toch? Ik wel in ieder geval.

Kosten voor mestafvoer/loonwerker uitrijden mest over eigen land worden hoger omdat er meer mest is.

Er moet een extra stal gebouwd/neergezet worden, of er is een stal in gebruik die je zelf niet kunt gebruiken.

Er wordt extra water en energie verbruikt.

Het land wordt intensieve gebruikt en heeft daardoor meer onderhoud nodig, er is minder opbrengst in ruwvoer omdat er meer gras gegeten wordt. Ruwvoer kun je verkopen of gebruiken voor je eigen paarden, wat geld oplevert, of goedkoper is dan inkopen.

Er is geen bak, dus dat scheelt in kosten.

Wanneer de paarden in het land lopen hangt het van de hoeveelheid gras af of ze bijgevoerd moeten worden overdag of niet.
Wanneer er te weinig gras staat, voer je in de praktijk net zoveel hooi als wanneer je ze in de paddock hebt staan. Is er genoeg gras, dan scheelt het je 1 of 2 plakken per dag. Maar een klein half pak per dag voer je toch wel snel en dat komt neer op 4,5 keer 3, is 13,5 pak per maand en dat keer 3 is ongeveer 40 euro.
40 euro hooi en 40 euro stro, is al 80 euro. Krachtvoer tussen de 10 en 25 euro, maar net welk voer en hoeveel je er van geeft. Dan nog een deel voor de huur van de stal/weide (kale wei met stal kost al snel 50 tot 75 euro per maand, daar wordt afschrijving, onderhoud en andere vaste lasten van betaald)

Dus met 130 tot 160 euro is het voor de eigenaar redelijk goed betaald.
Vergelijk met omliggende pensionstallen, met wat zij bieden en wat het kost bij hun. Dan weet je of het loont om bij je vriendin te staan, of dat je voordeliger/beter uit bent met een plekje op een pensionstal.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:45

VDB schreef:
Ik begrijp dat jij wel geld er bovenop wil zien.
Maar TS gaat bij een vriendinnetje staan, als dat doorgaat.
En wat betreft hetgene wat ik quote: dat is de reden waarom er nu ernstig veel pensionstallen meerdere boxen leeg hebben staan. Kijk voor de gein eens op marktplaats. :-)
Toch jammer dat je niet wil onderbouwen wat jij dan aan kosten betaald aan "onderhoud".
Dat is namelijk helemaal het geld niet. En het hoeft ook niet jaarlijks vernieuwd te worden.

Ook dat vriendinnetje zal het land moeten bemesten, de omheining onderhouden, de stallen minimaal eens per jaar ontsmetten.

Wij geven elk jaar €500,- aan onderhoud aan weiland en stallen. En dan zit ik redelijk laag met dat bedrag hoor. Het zal het ene jaar ook meer zijn dan het andere jaar. Niet elk jaar hoeven er palen, planken, sloten, voerbakken, drinkbakken etc etc vervangen te worden natuurlijk. Maar aan het gewone onderhoud, bemesting wei, ontsmetting etc zijn we dat kwijt. Kunstmest en een goeg ontsmettingsmiddel zijn nu eenmaal duur. Wij ontsmetten 2 keer per jaar en hebben graag een schone stal, met een schoon erf wat ook nog eens veilig is. ( Dat is toch weer €40,- in de maand. )

En dan heb ik nog niet eens het onderhoud aan de trekker en grasmaaier gedacht. Want die verrichten het werk op het land en de bak. De liters benzine die er ingaat.

Op een groot pension zit je niet slecht. Helemaal niet als er ook nog voor je gemest wordt. Ik heb mijn paard aan huis staan en allen bij elkaar ben ik €330.- per maand kwijt. Wel is waar incl hoefsmid en de jaarlijkse prik. Maar daar moet ik dan wel zelf voor mesten en het onderhoud plegen.

Als je goedkoop wil zitten kan je niet alles perfect geregeld verwachten. En dat betekent inboeten op de verzorging of faciliteiten.

Dat ze niet voor goodwill hoeft te betalen kan ik me dan nog wel iets bij voorstellen ( eigenlijk ook niet, want voor de caravan betaal je ook voor de ruimte, dus waarom is het zo raar dat daar voor een dier ook geld voor gevraagd wordt? Die ruimte kan nu niet voor wat anders gebruikt worden )

Dus ik geloof er niks van dat de prijs de reden is dat pension stallen leegstaan. Daar heb je veel luxe, goede afspraken en goed onderhouden faciliteiten. Als pension klanten weglopen is er wat anders mis.

Hier staan de pension stallen allemaal vol. Af en toe dat er een plekje vrij komt, maar meer niet.

Maar wat vraag jij aan de stalling? En wat ben jij aan onderhoud kwijt? MAW wat doe je aan onderhoud?
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 27-09-10 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:47

Juist Joyce. Dat is wat ik ook bedoel.

Jokemarthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:46

ik vind 130 erg duur, voor als er geen buitenbak is.

Ik betaal 150 en dan heb ik binnenbak buitenbak en longeercirkel en land en hooi en stro en brok.

heddeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:04

vergeten julie niet dat het ook geld heeft gekost voor het neer zetten van de boxe en de grond is aan gekocht door deze persoon. en maandelijks gas water en licht betaalt moet worden. en de onderhaut van de wei kost veel gelt en de mest afgevoert moet worde. ook al doet hij dit zelef op zijn land rijden . de traktor loopt niet op lucht en heeft ook zijn onderhaut nodig. . en kruiwagen riek schep moet ook betaalt worden en vervangen worde als deze stuk is. en zo zijn er nog heel veel dingen waar julie niet zo snel aan denken . zo komt er toch nog heel veel geld bij kijken.

let niet op mij srijffauten ben dislexties

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:07

en dat is zeldzaam, zelfs in het Noorden, zoals je waarschijnlijk zelf ook wel weet als je om je heen kijkt naar andere prijzen...

Je hebt gewoon vaste kosten aan hooi, strooisel en krachtvoer en dan moet iemand nog wat overhouden om de algemene lasten van te betalen... Dat een ander het zo goedkoop aan kan bieden is leuk voor die ander, maar je moet er zelf geen verlies op lijden. Of je doet het omdat je echt gezelschap voor je eigen paard nodig hebt en dit goedkoper en gezelliger is dan een eigen gezelschapspony er bij...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:26

Famkemyproud schreef:

Ik betaal 150 en dan heb ik binnenbak buitenbak en longeercirkel en land en hooi en stro en brok.

ik veronderstel dat jij op een grote stalling staat...

als je slechts 2 paarden hebt, dan is de aankoop van hooi en stro in verhouding duurder en dan is 100 euro onkosten voor hooi, stro, krachtvoer en water zo gek nog niet. en daarmee heb je idd nog geen stal en afspanning voor de weide
ik betaal 150 euro alleen voor de stalling en gebruik van accomodatie. daarbovenop komt nog hooi, stro etc. ik heb wel veel ter beschikking (binnen en buitenpiste, stap en drafmolen, watergang, galopbaan van 1600m, poetsplaatsen met warm water en longeerbak)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:41

Famkemyproud schreef:

Nou in deze omgeving is dat echt een normale prijs. Misschien in het noorden van het land is het duur, maar hier niet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:53

ik betaal 238 per maand, en dat is inclusief 100x20m binnenhal, 50x20m binnenhal/longeerbak, 100x100 buitenbak (gedraineerd) met springtuin, brokken, kuilgras, overdekte trainingsmolen, 2x 10x10 longeerbak, 20x40 paddock, 2 wasplaatsen, 1 warm en 1 met koud water, solarium, 1x per week de hele stal uitmesten, ruime zadelkast en van april tot november weidegang.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:01

Tammy_ schreef:
ik betaal 238 per maand, en dat is inclusief 100x20m binnenhal, 50x20m binnenhal/longeerbak, 100x100 buitenbak (gedraineerd) met springtuin, brokken, kuilgras, overdekte trainingsmolen, 2x 10x10 longeerbak, 20x40 paddock, 2 wasplaatsen, 1 warm en 1 met koud water, solarium, 1x per week de hele stal uitmesten, ruime zadelkast en van april tot november weidegang.

Hoi
Ik ben opgegroeid in Houten en heb daar het meeste gereden. Sta je op de Silvia's hoeve of zo?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:32

Ik betaal voor mijn pony 180 in de maand, in Brabant.
Ik heb 5 paddocks, een buitenbak, er word gemest, gevoerd, en binnen en buiten gezet. Verder is er een kantine, een spuitplaats met warm water en een bos op 500 m afstand. Ze krijgt ongeveer 3/4 brok per dag, onbeperkt hooi + stro en soms kuilgras, zemelen en bietenpulp.

€130 voor jouw situatie vind ik eigenlijk best wel redelijk hoor. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:38

VDB schreef:
Als je paard of pony de hele dag in het land lopen hebben ze daar geen stro of hooi kosten voor.

Een baal hooi kost gemiddeld 2.50 a 3.00
Een baal stro kost ook gemiddeld 2.50 a 3.00
Zeker in die regio is dit niet zo heel duur.

Even goed ruim gerekend van een paard wat 8 uur per dag buiten loopt ben je 3 balen hooi en 3 balen stro per week kwijt. Is 12 balen hooi en 12 balen stro per maand.
Is ruim gerekend € 72,= in de maand.
Zakje Pavo brok, ruimgerekend? € 12.50 per 25 kilo (zijn een stuk goedkoper).
Laten we nog steeds HEEL RUIM rekenen dat je pony 50 kilo brok per maand krijgt. :+
Maar als hooi en stro niet gebrukt wordt omdat ze in het land lopen, hebben zij hier geen kosten aan.

Kom je op een rekensom van € 72,= voor hooi en stro
+
Brokken voor een pony € 25,= per maand.

Is € 100,= per maand (wederom ietsiepietsie ruim gerekend ;) )

Als vrienden verdienen ze € 60,= per maand aan jou. :-)
Er is geen rijbak aanwezig maar die komt volgend jaar. Komt die bak dan ook ECHT volgend jaar?

Je vergeet een aantal zaken mee te rekenen:
Kosten als in hypotheekaflossing/afschrijvingen voor stalgebouw en land, kosten landbewerking (kalken/bemesten/maaien etc) water, licht, mestafvoer, arbeidstijd binnen- en buiten zetten, aanschaf en afschrijving materiaal als kruiwagens, emmers, mestvorken, palen en schriklint voor de weilanden etc.
Kostprijs is dus hoger dan je denkt.

Desalniettemin vind ik 160 euro in de maand veel te veel voor een stalling zonder rijbaan.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:50

jup, Zilfia's hoeve :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:52

Leuk allemaal hoor die verschillende meningen.

Vergeten we ook niet dat het een stuk vertrouwen is dat je je paard bij iemand neer zet. Ik sta bij een man en die heeft 5 boxen in zijn achtertuin, buitenbak, en weiland. Hij zorgt heel goed voor mijn paarden en hoef me nooit druk te maken of het wel goed gaat met ze. Dat is me goud waard!!!

Zoals meerdere schreven vergeten een hele hoop dat het gewoon heel veel geld kost om paarden aan huis te hebben. Het zijn niet alleen de kosten maar ook de tijd die er ingestoken moet worden.
Ga voor de gein eens uitrekenen hoe veel tijd je aan het verzorgen van het terrein en de paarden kwijt bent. Dan heb ik het nog niet over de verantwoordelijkheden. Zou je iemand een normaal salaris daar voor betalen, dan week ik zeker dat er veel minder mensen de stalling kunnen betalen.

Natuurlijk is het leuk als je je paard goed en goedkoop ergens neer kan zetten, maar vaak moet je toch ergens op inleveren.
* Dat kan zijn de rust die je hebt dat die persoon goed voor je paard zorgt en ook goed oplet of er iets is
* Kwaliteit van de stallen, bak, weiland, etc..
* Kwaliteit van stro, hooi en krachtvoer
* Niet te vergeten de gezelligheid op stal

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:22

Brendaaaa schreef:
Famkemyproud schreef:

Nou in deze omgeving is dat echt een normale prijs. Misschien in het noorden van het land is het duur, maar hier niet.

Ik woon in het Noorden, rond de grens van Groningen/drenthe/friesland en pensionprijzen liggen hier over hte algemeen met alleen buitenbak al tussen de 125 euro en 175 euro, sommigen vragen zelfs 200 euro!
Binnenbak is de goedkoopste 150 euro, maar normaal gesproken liggen de prijzen met binnenbak tussen de 175 euro en 250 euro...
Ik ben ook zeer benieuwd waar Famkemyproud woont... Denk dat deze prijs zeer uitzonderlijk is in heel Nederland.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:32

waar ik nu sta is het 215 incl binnen en buitenbak, excl uitmesten, waar ik misschien nu kom te staan komt ermisschien zelfs een binnenbak!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:10

Ik heb hier in de buurt al twee keer een soortgelijke stalling zien staan mét buitenbak voor 125 euro per maand. Bij jouw in de buurt kan dat misschien iets meer zijn. (Zo ver is de hof van twente hier niet vandaan.) Maar over de 125 zou ik niet heen gaan.

Edit: typfoutje

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:06

Lijkt mij redelijke prijs als je in die omgeving zit