grotere hoeveelheid likit/sweetliks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:16

Natuurlijk vervelen ze zich ook niet snel want naast dat in de wei komen ze nog een half uur in de molen en worden ze savonds gereden of gelongeerd.. het is alleen het idee dat ze iets te doen hebben snachts. Ze krijgen 3 x daags ruwvoer het laatste geef ik als ik naar bed ga rond een uur of 12 zodat ze het grootste gedeelte veel te doen hebben daarnaast krijgen ze nog een grote hoeveelheid wortelen omdat daar bijna niets in zit.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:21

In wortelen zit veel suiker (geen hele foute hoor, maar toch).. en dat in combi met de lik-its.. Hoe erg stuiteren jou paarden ? :+

ik zou me geen zorgen over verveling maken, en die zoetigheid uit de buurt van je paard houden. Evt een pluk hooi in een fijnmazig net (niet te laag hangen in de stal! ), dan komen ze de nacht echt wel door hoor.

But it's all up to you..
Laatst bijgewerkt door kehdra op 23-09-10 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

doerakje

Re: grotere hoeveelheid likit/sweetliks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:22

Totaal geen stuiterende paarden hier hoor no worries

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:26

En als je het gewoon eens 2 weken probeerd?
Geen speeltjes(met of zonder snoep) in de stal en gewoon wat extra hooi(eventueel in een net) en wellicht een wilgentak erbij. Dan merk je vanzelf of je paarden er minder van worden of niet.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:28

Ik heb ze net naar binnen voor de winter in de nacht en dit "dieet" krijgen ze nu een maand dus weet wel het verschil en ik moet zeggen, ik merk het echt niet.
Wilgentak ga ik niet in een box leggen en hooi net doe ik ook niet aan maar ze krijgen genoeg hooi.
Ik stel me gewoon aan en vind dat ze continu iets te doen moeten hebben tewijl een paard natuurlijk ook gewoon slaapt :+

ben gewoon een miep

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:29

Houd er rekening mee dat wanneer je dat doet, je paarden moeten afkicken van de suiker (serieus afkicken weet ik niet hoe het met paarden zit hoor).
Ik ben zelf gestopt met het eten van (geraffineerde) suikers en ben zeker 2/3 weken van slag geweest.

Probeer het dus zeker voor een week of 4.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:30

doerakje schreef:
Ik heb ze net naar binnen voor de winter in de nacht en dit "dieet" krijgen ze nu een maand dus weet wel het verschil en ik moet zeggen, ik merk het echt niet.
Wilgentak ga ik niet in een box leggen en hooi net doe ik ook niet aan maar ze krijgen genoeg hooi.
Ik stel me gewoon aan en vind dat ze continu iets te doen moeten hebben tewijl een paard natuurlijk ook gewoon slaapt :+

ben gewoon een miep

Maar vind je dan ook dat jou paard door jou ideën onnodig veel suikers binnen moet krijgen?
Waarom geen fijnmazig net met hooi erin (evt. gemixt met wat stro)?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:31

Stro komt sowieso niet in mn box, paard heeft chronische bronchitus.. hooi net vind ik erg onveilig.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:35

Stro kan ik me dan voorstellen, maar een net kan je ook hoog ophangen (schofthoogte), of wanneer je een box hebt waar ze naar buiten kunnen kijken, aan de buitenkant. niks onveiligs aan op die manier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:50

Als je een net hebt met hele fijne maas (4,5 of zelfs 3,5 cm) dan kan er eigenlijk niks gebeuren. Die netten zijn erg veilig. En anders mss een hooizak met een netje in de opening?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:01

De kans dat ze iets van een hooinet krijgen, is een stuk kleiner dan van de suikers die je ze nu geeft. :)

annick_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:30

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:50

Maar wat is er tegen onbeperkt ruwvoer geven? Veeeeeeel gezonder dan al die suikers en ze vervelen zich niet.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:54

Kan je niet zo`n bal kopen met gaatjes erin, die ophangen/neerleggen & daar dan hooi & brokjes indoen?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:01

DaisyDarling schreef:
Kan je niet zo`n bal kopen met gaatjes erin, die ophangen/neerleggen & daar dan hooi & brokjes indoen?

Ik wilde net hetzelfde voorstellen; jollybal om het krachtvoer in te doen. Mits dat mogelijk is met de bodembedekking natuurlijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:42

ijssnuiver schreef:
Maar wat is er tegen onbeperkt ruwvoer geven? Veeeeeeel gezonder dan al die suikers en ze vervelen zich niet.

Dat ze van onbeperkt mega vet worden misschien. Ik ben er al van afgestapt in iedergeval.

Hooinet is niet zo gevaarlijk hoor mits je hem maar goed ophangt. Je hebt tegenwoordig hele mooie en veilige hooinetten met kleine mazen. Hierdoor doen ze zeker 2 a 3x langer met hun ruwvoer.

Ik heb van de week 2 grote netten besteld bij Nicky's keet en afgelopen weekend hebben ik en mijn stalgenoot zelf zo'n net geknoopt.
(wel een werkje maar we zijn er super trots op zo mooi dat hij is geworden)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:44

Mega vet? Dan voer je niet het goede ruwvoer hoor.

Gewoon oud hooi onbeperkt voeren, en anders zeker niet van de 1e snede. Dan worden ze niet vet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:46

Hymalaya likstenen kan je zelf gewoon maken.
Wie weet komt het in de winkels inderdaad uit de hymalaya, maar mij lijkt het sterk gezien je ze zo zelf kan fabriceren.
Het is niets minder als keukenzout.

Likstenen zijn geen oplossing voor verveling.. Dan zou ik eerder kijken naar een manier waarop je paard langer met zijn ruwvoer doet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:49

die rode likstenen vind ik waardeloos, heel de neusvan de pony word rood en ruw, hymalaya steen bevalt mij beter.

als ik zo lees krijgen je paardjes genoeg weidegang en beweging, die paar uur dat ze op stal stan zullen ze slapen,hooi knabbelen en rusten, vervelen doen paarden die maar een uur per dag buiten komen.

zo te lezen hebben joue niets te klagen, wel zal ik stoppen met die licits

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:44

Die van mij krijgen in principe enkel gras, tenzij voor show en met training wat extra. Is het gras wat minder dan krijgen ze brok erbij die vooral mineralen aanvult. Ik neem dodson & horrell, omdat zeker voor mn pony's daar een stuk minder suiker inzit. In de weide krijgen ze er een emmer van D&H bij, ook lik'steen', vinden ze geweldig en vooral wanneer ze kort in het gras staan gebruiken ze die veel, kost zo'n 20€, in stal ligt nog een himalaya, maar daar staan ze eigelijjk niet zo vaak. Likits komen er hier niet in, veel te ongezond. Ik hang ook soms hooi op, maar dn in zo'n gesloten zak, met een gat vooraan. Is een stuk veiliger. Die voerballen kunnen ook een succes zijn, ken weinig paarden die ze niet leuk vinden, en op veel uitgetest al :).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:13

Mensen, hooi word nu super duur, dus onbeperkt ruwvoer geven lijkt me geen optie, sommige mensen kunnen dit dus niet betalen (ik dus ook niet...)
bouw af met al die lickits en ga over op een zoutsteen, zodat je paarden toch iets te likken hebben :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:43

bumper schreef:
Mensen, hooi word nu super duur, dus onbeperkt ruwvoer geven lijkt me geen optie, sommige mensen kunnen dit dus niet betalen (ik dus ook niet...)
bouw af met al die lickits en ga over op een zoutsteen, zodat je paarden toch iets te likken hebben :)

Ik heb al een hele wintervoorraad gemaakt voordat die prijzen omhoog gingen, dus hier zou het wel kunnen. Maar ik begrijp dat niet iedereen dit heeft gedaan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:45

bumper schreef:

jeetje, als je het eten voor je paard niet kunt betalen.... Dán gaat er echt iets mis.
Je paard zal toch moeten eten. Misschien wat setjes verkopen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:48

kehdra schreef:
bumper schreef:

jeetje, als je het eten voor je paard niet kunt betalen.... Dán gaat er echt iets mis.
Je paard zal toch moeten eten. Misschien wat setjes verkopen?

Ik dacht eigenlijk precies hetzelfde, heb het niet gezegd omdat ik geen zit had in gezeik... Je kunt overigens ook prima op het krachtvoer bezuinigen heb ik ervaren(niet vanwege financiele redenen overigens, maar meer dat krachtvoer niet noodzakelijk is en vaak nog duur ook). Bovendien die lickits zijn ook duur, kun je aardig wat pakjes hoor voor kopen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:53

ik houd me bij veel dingen ook stil, maar geen geld om je paard te voeren maar wel 20 dekjes opsommen in je profiel vind ik wel dusdanig erg dat ik het even kwijt moest...

wat ga je doen wanneer het stalseizoen langer duurt als verwacht? Krijgt je paard in de laatste maand dan gewoon niks?