paard snachts op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: paard snachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:10

buiten mijn vorige reden om is er ook nog de reden dat een van mijn paarden niet lang in een nat land mag staan i.v.m. medische redenen.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:17

mijn paard staat snachts op stal omdat dat moet van de eigenaar van manege,
maar ook zien ze de omheining dan (niet) goed (met draden afgezet-)
en ook zouden ze toch makkelijk kunnen meegenomen worden....

overdag buiten en snachts op stal vind ik eigenlijk naar mijn gevoel wel goed,
ook met dat het zo een varkentje is die ALLES op zou eten...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 11:23

Bij het veiligheidsaspect kan ik mij wel wat voorstellen. Snachts is er minder toezicht.

Daar waar dat minder een rol speelt, zou ik persoonlijk, als ik mijn paard om welke reden dan ook dagdelen moest binnenzetten, met wat ik nu weet, meer rekening houden met omstandigheden, denk ik

Zoals bv in de zomer snachts buiten ipv overdag... en in de winter afhankelijk van weersomstandigheden...
Lijkt me...

Ik heb sterk het idee dat in een aantal gevallen waar het paard om andere reden dan veiligheid snachts naar binnen gaat de keuze voor de nacht ook een gewoonte is. Of misschien de achterliggende gedachte dat wij snachts slapen en dat het paard dat ook zou doen (wat in de praktijk dus niet zo blijkt te zijn)
?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:26

Als ik mijn paard aan huis zou hebben, zou ik het ook anders doen denk ik hoor. Ik ben grote delen van de dag thuis, en kan dan zelf bepalen wanneer ik ze in of uit eht land heb. Dan kan ik rekening houden met dazen, temperatuur e.d. Maar dat is nu eenmaal niet zo, die droom droom ik voorlopig nog even, en moet ik het doen met hoe het nu is, waar ik overigens geen moeite mee heb!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:32

Tja. Ik wil mijn paarden ook niet contstant buiten hebben, en ze hebben het prima op stal dus dan zie ik geen problemen.. :)

Bovendien zijn alle paarden het zo gewend, dat ze al van slag zijn als ze een keer na 6uur naar binnen gaan, haha!
Daarbij hebben we 27 paarden, die verdeelt staan over 8 weides. Geen van de weides hebben een schuilstal, dit kan ook niet.
+ Dat ik het geen veillig idee vindt.. :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:36

Vroeger stond mijn paard snachts op stal... Tja waarom? De buurvrouw deed dat ook :P Ondertussen heb ik ze 24/7 op het land, met schuilstal. Toen ze nog geen schuilstal had zette ik haar met die hittegolf overdag een paar uurtjes binnen, 35° was het en dan loopt mevrouw heen en weer te rennen om vliegen en dazen van zich af te schudden, goed om dood te vallen!
Paarden hebben idd geen dag en nachtritme :P
Swinters stond ze ook snachts en met slecht weer binnen. Nu mag ze ook buiten blijven, ze heeft een degelijke schuilstalb waar ze kan schuilen voor neerslag, wind en insecten en warmte! Tis een oude schuur die we verbonden hebben met de weide, dus het is daar zomers echt koel en in de winter zal het daar niet kouder zijn dan in de gewone stal...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:37

liljebo schreef:
Of misschien de achterliggende gedachte dat wij snachts slapen en dat het paard dat ook zou doen (wat in de praktijk dus niet zo blijkt te zijn)
?

Nou voor mij echt niet ;) Ik weet dat paarden eigenlijk maar 4 uur per dag slapen. Daarom krijgen de mijne ook rond 12 of 1 uur snachts nog een bak hooi. Hebben ze de hele nacht wat te doen. Alleen kunnen ze dan wel hun rust nemen wanneer ze willen, zonder gepest te worden door een vervelende 2 jarige :D
Maar ik snap wat je bedoeld, de meeste denken nog steeds dat een paard slaapt snachts. Nou laat me je vertellen, no way. Ik heb nachten lang (en dat verschillende jaren) snachts infrarood camera's op de stallen gehad. Moest waken op merries die bevallen moesten ;) Die zijn echt de hele nachts met van alles en nog wat bezig :D Af en toe zie je ze een tukkie doen, maar meestal "sliepen" ze pas echt even tegen de ochtenduren.

Voor mij is de keuze van op stal snachts echt die vervelende 2 jarige, en dus dat ze hun rust krijgen. Er loopt nl ook nog een 24 jarige tussen. Het feit dat ze hier op de wegen erg hard rijden. De ripper die ze al jaren niet te pakken krijgen, en hij heeft een paar weken geleden weer een paard te pakken gehad. En dus een evt uitbreekgevaar. Ik heb het al 1 keer meegemaakt dat ze laat op de avond nog buiten waren (ze komen hier zo wie zo pas tegen een uur of 11 binnen) en dat 2 dames even een draadje hadden gemist. Gelukkig bleven ze op het erf, mede dank zij mijn 24 jarige die als een gek stond te brullen, maar als ze de straat opkomen....brrrrr. Nee moet ik niet aan denken.
Maar zelfs met ripper, zomers staan ze hier snachts buiten. De dazen zijn zo erg dat het gewoon niet anders kan. En je ziet ze dan ook smorgens tegen een uur of 10 staan drammen bij de ingang van de wei dat ze maar wat graag naar binnen willen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:59

Op zich kan ik me wel vinden in het idee om ze 'snachts buiten te laten, mits je dan niet op praktische bezwaren stuit.
Onze buurvrouw doet inderdaad haar paarden 'snachts in het land en overdag bij huis in de paddock. In de winter gaan ze wel 'snachts op stal.

Wij hebben een gedeelte, 12 pony's, dag en nacht buiten met schuilmogelijkheid. De rest gaat overdag buiten met schuilmogelijkheid en 'snachts op stal. Dat zijn er 18. Die gaan op stal, omdat ze individueel bijgevoerd worden. Het zijn nl. heel oude pony's en paarden (allemaal 25 plus) die elk een ander tempo van eten hebben. Zou ik ze buiten laten, dan krijgen ze niet genoeg. Van gras alleen kunnen deze dieren niet meer leven.Ze krijgen dus Seniores priores. Een slobber, die ook volledig het ruwvoer vervangt.Het zijn langzame eters en die zijn daar best een poos mee bezig. Bovendien kunnen de meesten zich niet warmhouden bij slecht weer. Ik ga altijd voor het naar bed gaan kijken en dan zie ik dat de meesten lekker liggen, dat doen ze niet buiten in de nattigheid.

Als ik ze 'snachts buitenlaat, wanneer de temperatuur dus zakt, dan is dat niet logisch. En dan komt er nog het praktische probleem bij. Ik ga niet 'snachts 18 stallen mesten zodat ze er overdag bij warm weer in kunnen.In de wei is overdag ook schuilmogelijkheid.

Ik heb ze dus op stal vanwege het voeren en omdat het praktischer is. Ik zie niet dat mijn paarden er beter van worden als ze buiten blijven. Sterker nog voor alle dieren hier, komt de tijd dat ze snachts op stal gaan, ivm voornoemde redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:04

Vraagje aan degenen die hun paarden 's nachts op stal zetten vanwege onvoldoende wei:
Is er geen mogelijkheid om een grote uitloop of paddock te creëren?

Ik heb ook niet voldoende gras om mijn paarden 24/7 op de wei te laten lopen.
Daarom heb ik een groot stuk van de wei omgedoopt tot een soort grote paddock. Daar lopen ze 's nachts, daar is ook hun inloopstal, daar staan de waterbakken en staan en hangen de hooinetten. Overdag is de wei open en kunnen ze overal komen, en 's avonds gaat de wei dicht en lopen ze dus in de paddock.
Hierdoor hoef ik de paarden niet op te sluiten, en kunnen ze vrij bewegen, rondscharrelen, rennen, rollen, liggen, in de wijde omtrek om zich heen kijken, de stal in en uit lopen, wat ze maar willen. Zelf vind ik dit ideaal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:17

Ik heb mijn paarden 's nachts ook binnen.
Heb het liever eigenlijk niet, maar ik heb gewoon weg niet genoeg land en schuilmogelijkheden om ze 's winters ook buiten te kunnen houden.
het land wordt gewoon te nat en daar laat ik ze liever niet dag en nacht in staan, omdat de hoeven er dan aan gaan.
Ik heb ze daarom 's nachts op stal omdat ik zeker weet dat ze lekker droog staan.
Overdag als het rot weer wordt, kan ik nog heen om ze een dekentje oid om te doen, 's nachts kan dat niet, daarom mijn keuze om ze 's nachts binnen te halen.

Liefst zou ik een grote inloopstal met een verhard uitloopje hebben, maar helaas is niet alles mogelijk, en moet ik het doen met wat ik heb.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:49

De mijne gaat rond 9 naar buiten tot een uur of 3 in de winter. (paddock)
En dan naar binnen. Op de wei mogen ze niet ivm wei kapot trappen.
Ik vind het niet erg dat ze savonds en snachts binnen staat. Ik kom elke dag
om savonds te rijden dus ze komt er zo genoeg uit :j

Ze wordt over een week weer geschoren en dan is het te koud om dag en nacht
buiten te staan. Scheren doe ik ivm wedstrijden. Daarom dus :)

Als mijn paard over een jaar of 15 :+ met pensioen mag, hoop ik wel
een plekje te vinden waar ze 24/7 buiten kan.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:00

Hoi

Mijn paard heeft ook 24 /7 buitengestaan, maar nu staat ze de nachten binnen.

Waarom: Ze kan nu gewoon 2 x daags eten. De staleigenaren voeren de paarden in de morgen en avond. Ze krijgt na het rijden wat te eten. Rond een uur of 21.00 uur en in de morgen rond 08.00 uur en daarna mag ze lekker met een volle buik naar buiten. Alleen de wei heeft ze niet (meer) voldoende aan.

Ik denk wel dat de paarden in de nacht ook merendeel in de weer zijn, dan dat wij denken. Op stal kunnen ze niet anders dan staan en suffen en op de wei hebben ze ruimte en elkaar om lekker te ravotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:02

liljebo schreef:
Ik heb sterk het idee dat in een aantal gevallen waar het paard om andere reden dan veiligheid snachts naar binnen gaat de keuze voor de nacht ook een gewoonte is. Of misschien de achterliggende gedachte dat wij snachts slapen en dat het paard dat ook zou doen (wat in de praktijk dus niet zo blijkt te zijn)
?

Voor mij ook niet. Ik heb gewoon gemerkt én gezien dat ze het prettig vinden languit in hun stal te liggen. Op de wei liggen ze amper, alleen 's zomers af en toe eens. Nu vinden ze t heerlijk op stal. Moet wel zeggen dat ze héél grote stallen hebben en ik ze pas later op de avond binnenhaal.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:10

Hier staat meerendeel van de paarden s'nachts op stal en de grootste reden hiervan is het voeren. De paarden krijgen bijna allemaal ander soort eten en hoeveelheid. Op de wei is het moeilijk te controleren als ze allemaal wel hun portie binnen krijgen. Veiligheid speelt ook mee want ze kunnen als ze echt uitbreken zo het dorp in dat lijkt me nou ook niet zo fijn.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:25

liljebo schreef:
Bv... zoals verteld stonden mijn paarden op de hete dagen overdag in de stal en liepen ze snachts rond (veel minder insecten) Die zouden dus de keuze andersom maken.
Het gaat dus niet om de keuze een paard een bepaald aantal uren binnen te zetten, maar de vraag betreft het tijdstip. ;)

Wij wonen op een landelijk gebied, zonder bebossing e.d. en bij ons is het met name in de zomer op stal niet te harden, de stallen staan vol in de zon en uit de wind, zo gauw we een paard binnen zetten is het daar dan ook een haard van vliegen, in tegenstelling tot overdag op het land, waar om de één of andere reden altijd een briesje staat is het heerlijk vertoeven en hebben ze haast geen last van insecten (heeft het natuurlijk ook te maken dat wij vrij dicht aan de kust wonen)
En ja ik heb ze in principe alleen de hele "hete" maanden (zover dat in nederland kan dan :+ ) snachts op het land voor de rest heb ik ze snachts binnen, idd gewoon een veiliger idee! ;)

* Typefoutje

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:18

Momenteel heb ik mijn pony's s'nachts op de paddock staan en overdag op de wei. Dit vooral omdat ze anders te veel binnen krijgen. Waarom s'nachts?
- omdat de buren het zo zielig vinden als ze de pony's s'nachts op de paddock zien staan. Ze hebben dan de neiging om ze iets toe te stoppen.
- omdat ik tussen het buiten (s'morgens) en binnenzetten (s'avonds) momenteel 10u zit en ik dit ideaal vind om ze in model te houden. Als ik het zou omdraaien zou de tijd op de weide langer worden.
- omdat ik 'savonds meer tijd heb dan s'morgens om de paddock klaar te maken voor de nacht: hooi geven, krachtvoer geven (en er tussen blijven staan zodat ze elk hun eigen bak leegeten)

Met heet weer en hevige regen mogen ze 24/7 op de weide blijven want dan staan ze toch de hele dag in de stal te soezen en pas s'nachts te grazen.

Na de winter ga ik verhuizen. Dan komen ze s'nachts op stal met uitloopje omdat ik ze dan individueel beter kan voeren. Overdag op een paddock paradise (met voldoende hooi) gecombineerd met enkele uren weidegang.
- omdat ik verhuis naar minder weide
- omdat de ene pony (oud is en moet niet werken) ander voer nodig heeft dan de jonge pony die flink moet werken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:26

hihihi, als mijn paarden snachts op stal staan kan ik ook nog wel eens wakker liggen.
Maakt voor mij dus niet uit of ik ze 24/7 buiten laat voor eigen gemoeds toestand maar als het kort donker is dus juni/juli laat ik ze graag buiten.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:28

Op dit soort dagen staan mijn paarden van 8 tot een uur of 4 op het land.
Dit omdat ik het s'nachts flink af vind koelen. Ze staan om 4 uur ook echt te wachten voor het hek.
In de zomer staan ze lekker de hele dag en nacht buiten (wel af en toe een nachtje binnen).
Met extreem warme dagen staan ze overdag op stal en gaan ze rond 8 uur s'avonds weer het land op voor de nacht.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:11

Mijn paard staat in de zomermaanden (april-okt) 24/7 buiten, in de winter staat hij 's nachts op stal en overdag in paddock.
Het liefst zou ik hem 24/7 buiten zetten met loopstal, maar helaas is dat bij mij in de buurt nauwelijks vindbaar in combi met mijn werk (dan kan ik in de winter naar hem met een zaklamp zwaaien). Hier in de buurt kan ik hem wel 24/7 winter/zomer buiten laten staan, maar dan kan ik in de wintermaanden zelf niets meer... Dit is een prima alternatief.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:16

Mijn paarden staan 24/7 buiten..of binnen...wat ze zelf willen.
Van 1 mei tot november (als het weer meewerkt) hebben ze de keus tussen wei, rijbaan, straatwerk en de stallen. In de winter staan ze in de rijbaan, op straatwerk en kunnen ze naar binnen.

Valt mij op dat ze bijna altijd buiten slapen in de rijbaan...
Heb er zelf erg aan moeten wennen dat ze 24/7 buiten stonden en ben 100x mijn bed uitgegaan 's nachts.

Ik weet nu echter 100% dat mijn omheining goed is, ze er niet uit kunnen, een slot op het hek zit...en ze denk ik erg veilig staan. tóch sta ik naast mijn bed bij elk "ander" geluid...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:40

Mijn merrie staat 24/7 buiten in de zomer, mini shet overdag ivm verleden van hoefbevangenheid.
In de winter gaan ze hier enkelt overdag naar buiten. Het hoeft van mij niet perse overdag buiten en snachts binnen te zijn, maar vooral in de winter merk ik aan mijn paarden dat ze het toch wel lekker vinden om een aantal uren droog, uit de wind/regen/kou te staan en gewoon lekker wat hooi te eten.
Wij hebben beschutting van de zon in de zomer, anders zou ik ook overwegen om ze overdag een aantal uren binnen te zetten (op het heetst van de dag) en snachts lekker buiten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 07:03

Wow wat een boel reacties. Wel leuk om allemaal te lezen. Denk dat ik ook wel antwoord heb op mijn vraag.

Een veel genoemde reden is veiligheid. Kan ik mij goed in vinden. Zeker met snelwegen en rippers in de buurt

Een andere reden is blijkbaar praktisch van aard. Daar waar paarden in de wei vanwege nattigheid niet lekker kunnen liggen, even rust kunnen nemen, of een aantal uurtjes beschut kunnen staan omdat de beschikbare weide daartoe niet geschikt is, zal het idd makkelijker zijn om paard snachts op stal te zetten, puur om praktische reden.
Bovendien is in een pensionstalling meestal geen sprake van een keuze en ben je blij als ze, zeker in de winter, zo veel mogelijk buiten komen.

Leuk om te zien dat er toch ook mensen zijn die de keuze wel hebben, die in de zomer paard overdag binnenlaten en snachts buiten. Het was ook wel grappig om te zien hoe de paarden hier op hete dagen echt de hele dag in de schuilstal stonden, terwijl ze met wind en regen niet eens in de buurt komen.
Hier staan overigens ook veel bomen in de wei (bosachtige stukjes) Zal ook wel meespelen mbt beschutting.

Ideaal vind ik persoonlijk een schuilstal, zoals hier ook meerderen hebben. Dan kunnen de paarden zelf bepalen wat ze doen.
Ik heb zelf ook de luxe van een grote weide aan huis en daarom dus de keuze. (en dus voor de schuilstal gekozen)

Maar misschien komen er in de toekomst ook meer pensionstallingen met weidegang/groepsschuilstal.
Ik heb wel het idee dat men tegenwoordig daar toch meer bewust mee bezig is dan een aantal jaar geleden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:32

we hebben een loopstal, dus daardoor kunnen ze kiezen.
Ik denk als je eenmaal gewend bent om je paarden 24 per dag buiten te hebben omdat de omstandigheden daar naar zijn (hier kunnen ze altijd droog staan), dat je niet anders meer wil.
verder doe ik het ook vanwege de longen van mijn paarden, 2 hebben gevoelige luchtwegen en dan vind ik op stal zetten niet handig.
Ik snap wel dat om veiligheidsredenen, men kiest om ze op stal te zetten.
In de winter staan ze hier langer op de paddock en dan staan ze snachts in groepjes van 2 a 3, zodat ze ook wat meer rust hebben en ik degene die het meer nodig hebben, beter kan bijvoeren.
ik kan de paddock hier zo indelen dat er 3 paddocks zijn met ieder een inloopstal.
hier word rond half 11 gevoerd savonds de laatste keer en in de ochtend om half 7 weer.
verder meerdere voerbeurten overdag en er word maar weinig krachtvoer in de vorm van musli gegeven.
ik heb op diverse stallen gewerkt en tja, paarden zijn gewoonte dieren, als ze gewend zijn om een bepaalde tijd buiten te staan en dan weer naar binnen gehaald te worden, dan lijkt het of ze het fijn vinden om weer naar binnen te mogen, vaak ligt er ook nog eten in de stal, dus tja, ik geloof niet dat paarden het echt willen, maar dat het meer geprogrammeerd is bij het paard.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:42

Die van mij staat 's nachts ook binnen.. Hij heeft (waarschijnlijk) eczeem en daarbij word hij ook erg snel dik.

Hij heeft wel een jaar 24/7 buiten gestaan, maar toen was hij echt gevaarlijk dik, en had hij ook erg veel last van z'n eczeem..

Maar het mooiste vind ik nog altijd dat ze gewoon een schuil stal hebben en zelf kunnen kiezen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:13

Mijn paarden gaan 's nachts naar binnen vanaf het 's nachts koud wordt (vriespunt). Reden: mijn oudste merrie heeft niet meer de kracht om zich 's nachts in open lucht warm te houden, vooral haar benen zitten met artrose en dan is 's nachts op stal voor haar echt een oplossing! Het andere oude paard (niet het mijne) blijft buiten wegens stofallergie, mijn haflinger gaat ook op stal 's nachts samen met mijn andere merrie omdat die nerveus worden bij afwezigheid van de oude merrie.