Verhoging stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:20

Wettelijke regels mbt maximale verhogingen zijn er niet. Die zijn er alleen igv bescherming van de consument als het gaat om 1e levensbehoeften zoals bijv. voor huurwoningen. Voor luxe zoals een stalling voor een paard geldt geen bescherming (waar stopt het dan).

Wat staat er hieromtrent geregeld in jullie stallingsovereenkomsten? Gaat het bij iedereen om tijdelijke of vaste verhogingen? Per wanneer gaat de verhoging in en wanneer is deze meegedeeld? Is ook aangegeven waarom er verhoogd is? Zijn ook allemaal zaken waarover afspraken gemaakt kunnen zijn in de stallingsovereenkomst.

Dan toch een kijkje in de keuken. Ik heb een kleinschalige pensionstal met 17 paarden.
Per gemiddeld paard (jong-oud, groot-klein, netjes-viezerik, etc) ben ik kostprijs € 19,65 duurder uit dan vorig jaar en dan heb ik het alleen nog over ruwvoer en stro. Krachtvoer maar ook vlas of zaagsel worden van het winter ongetwijfeld veel duurder. Ik heb mijn pensionklanten € 20,00 per maand verhoogd en krijg dus de verhoging van brok nauwelijks vergoed. Ook mijn voorfinanciering die ook veel groter is, wordt niet gecompenseerd. Bij mij is de verhoging tijdelijk en iedereen heeft de aanvullende overeenkomst hiervoor snel en met plezier getekend. Niks geen moppers. Ik heb ze namelijk begin augustus al laten weten dat ik genoodzaakt ben tijdelijk per 1 november te verhogen, maar omdat ik het stro nog niet binnenhad nog niet kon zeggen met hoeveel. Ik heb iedereen toen al de keuze gegeven te blijven en de verhoging te betalen of een andere stal te zoeken. Begin september had ik het stro binnen en ben aan het rekenen gegaan. Ik heb iedereen geïnformeerd en de gelegenheid gegeven mijn rekensommetje in te zien. Open en transparant, maar niemand had daaraan behoefte en gelukkig is iedereen gebleven. Het is de toon die de muziek maakt, ook voor dit soort boodschappen. Door mijn vroegtijdige en open communicatie heb ik draagvlak gecreerd. Da's heel anders dan de boodschap dat je in het vervolg € 35 per maand meer moet betalen op iemands dak te donderen. Overigens vind ik dat bedrag als je ook krachtvoer en voorfinanciering rekent nog niet zo gek, maar ik snap heel goed dat je ervan schrikt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:22

Om dit soort gedoe heb ik tot nu toe steeds een vaste huurprijs aangehouden, waar ik het onderhoud en eventuele investeringen/verbeteringen zoveel mogelijk van betaal, en heb ik daarnaast variabele kosten naar verbruik van hooi/voordroog en strooisel.
Zelfs van eigen land zijn de kosten van voordroog drastisch gestegen. Voor mij, in vergelijking met vorig jaar, met 50%. Dat vanwege een tegenvallende 1e snee en veel hogere loonwerkkosten (omgerekend per baal voer) om de balen van het land opgestapeld te krijgen.
Daarbij zijn de prijzen van het hooi flink gestegen en door de slechte nazomer waardoor mijn 2e snee er te laat is afgekomen en door alle regen het land te nat is om ze hele dagen op het gras te kunnen laten lopen, moet ik ze nu al veel meer bijvoeren, tegen hogere kosten, dan vorig jaar.
Toen liepen ze eind november nog hele dagen op het land met voldoende gras, en hebben ze bijna uitgezonderd de sneeuwperiode bijna de hele winter wel een paar uurtjes op het land kunnen gras eten, nu heb ik ze half september eerst maar in de paddock en bak gehouden om het land te sparen zodat als het hopelijk nog opknapt en weer opdroogt de paarden toch nog de rest van het jaar halve dagen het land op kunnen. Er staat nog gras genoeg voor een maand of 2 en met wat mazzel groeit het gemaaide stuk nog wat bij.

Tuurlijk is het vervelend als voor een individuele klant de prijs omhoog gaat met een tientje of 20 euro per maand.
Maar reken eens uit hoeveel de kostprijs voor een stalhouder omhoog gaat bij 20 paarden?
Als het per paard al 20 euro is (Marion71) en je hebt 20 paarden staan, dan gaat het om een verlies van inkomsten/schadepost voor de stalhouder van €400 per maand! plus gemiste rente door het voorfinancieren! Hoe zou jij het vinden als jij van jouw inkomen ineens 400 euro per maand zou moeten missen en alle vaste lasten door zouden gaan?

Veel stallen sparen inderdaad in de zomer voor de wintermaanden. Ze houden een gemiddelde prijs aan. Maar die gemiddelde prijs is echt niet berekend op zo'n grote stijging in kosten! En als je dan eerder op moet stallen en meer bij moet voeren dan berekend vanwege de slechte weersomstandigheden, dan zie je je reserves dus gelijk al flink slinken. Voor de echte winter is begonnen!

Het is nog maar half september!!!!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 11:09

Ik begrijp dat jullie €13.50 allemaal niet hoog vinden, maar voor Zeeuwse begrippen best wel. Hier gaat de stalling meestal met €5,- omhoog, uitzonderingen daargelaten.

En ik snap heel goed dat de stalling omhoog moet vanwege de kostprijzen van het stro en hooi. Ik vroeg mij gewoon af of hier regels voor waren, maar blijkbaar dus niet alleen wat in je contract staat. Dat ga ik dus nog eens nakijken.

Het gaat hier wel om een vaste verhoging en hij gaat in per 1 oktober en hij is pas 31 augustus aangekondigd. Het was idd fijn geweest als we dit eerder hadden gehoord, dan was het draagvlak ook wat groter geweest. We hadden nl. al eerder om een stalvergadering gevraagd, maar de stalbaas liet dat eerder afweten. En ze wisten dit wel al eerder, dus dan was de klap ook niet zo "hard" aangekomen waarschijnlijk.

Bij deze dank jullie wel voor jullie uitleg en antwoord op mijn vraag.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:27

Je kan blijven strooien met "voor zeeuwse begrippen"
Maar als je gaat uitrekenen hoeveel duurder alles word zal je stalhouder wel moeten. Hij gaat echt niet op een houtje bijten omdat het stro, voer, hooi voor jou paard in prijs is verdubbeld.

De eerste prijsverhoging hebben jullie meer faciliteiten voor gekregen.
De tweede is omdat alles ontzettend duur is geworden.
Ik vind niet dat je die verhogingen bij elkaar op mag tellen.
Je stalgeld is doordat alles duurder is geworden dus 7,50 verhoogd. En als je gaat kijken naar de berekening van Marion71, mag je dus in je handjes knijpen. Of je nu in zeeland staat of niet. Ik denk dat het grootste gedeelte van het land met prijsverhogingen te maken gaan krijgen.

Wij hebben stro en hooi van eigen land op stal. Maar er zijn dit jaar 150!!!! balen minder stro van het land afgekomen dan voorgaande jaren. En dan heb ik het over 150 grote balen stro.

blue_kim

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:41

Wij hebben ook jaarlijks een prijsverhoging. bij ons houdt de verhuurder van het land, de huur index aan. dus meestal gaan we met ongeveer 1,2% omhoog, dus ongeveer 2 euro p/m meer... dus dat valt heel erg mee. Maar nu hooi en stro zoveel duurder is geworden heb ik hem nog niet over een verhoging gehoord, dus hopen dat dat zo blijft :)

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:11

bij mijn vorige stalling is het dit jaar met 25 uro omhoog gegaan,

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:04

Tuurlijk zijn de prijsverhogingen niet leuk, maar echt onvermijdelijk. Tenminste, als je wilt dat je paard kwalitatief goed voer krijgt. Goedkoper voer is er (nog) wel, maar allemaal overjarig met alle ellende die dat kan opleveren (ben je nog veel duurder uit).

Van de stalhouders verwacht ik dat ze juist communiceren, en een verhoging 31/8 aankondigen voor 1/10 vind ik niet onredelijk. De gestegen voerprijzen merk ik zelf ook en die zijn niet aangekondigd hoor. Hopelijk worden de prijzen bij voldoende oogsten in de volgende jaren niet kunstmatig hoog gehouden, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Wat Joyce, Sabbientje en ik bedoelen is dat je nadenkt voordat je moppert over zo'n relatief kleine verhoging. Je moet je eigenlijk zorgen maken als je stal het stalgeld niet verhoogt.......

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:20

Volgens onze stal eigenaar mag de stallig maar maximaal zoveel % per jaar omhoog weet niet meer hoeveel hij nou zei. hij had uitgerekend dat ie aan zijn stro ong 30 euro voor volgend jaar extra is per paard (misschien wel omdat wij eigen stro hebben)

Maar ik geloof dat de stalling bij ons nog geen 5 euro per jaar omhoog mag bij ons als er geen extra voorzieningen bij komen natuurlijk. Maar ik mag sowieso niet klagen met 160 euro stalgeld.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:17

Ik snap je uitspraak 'zeeuwse begrippen' ook niet eigenlijk.

Je hebt in aug te horen gekregen dat je per 1 okt die verhoging zou krijgen, je had kunnen kiezen om ergens anders heen te gaan. Ik ga ervan uit dat je nu zelfs nog heel goedkoop uit bent hoor.

Ik woon ook in zeeland (heb mijn paarden bij mijn ouders staan), maar ik kijk ook wel eens naar wat de pensionstallen/maneges aan stalgeld vragen en dat verscheelt echt niet zoveel met derest van nederland.

En ook in zeeland hebben we een rare zomer gehad...dus ook een rare oogst..

Ik betaal nu ook vele malen meer per pak hooi/stro dan vorig jaar. En dat heeft de fouragehandelaar me ook niet van te voren aangekondigd.

Als de manier van handelen je niet aanstaat, zou ik op zoek gaan naar een andere plaats voor je paard.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:38

Oh wat heerlijk dat ik gewoon kale stal betaal, mijn huurpijs blijft nihil, hooi heb ik gratis en gehakseld stro is 7 euro per pak maar ga nog even kijken of dat goedkoper kan. Stro heb ik alleen maar van oktober t/m april/mei de rest staat hij buiten en in deze periode alleen 's avonds op stal.

Heb dit voorheen inderdaad ook genoeg gehad en ben echt blij dat ik hier niks meer mee te maken heb, het is gewoon een spelletje om de prijs omhoog te krijgen want hij gaat in 99% niet meer omlaag.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 20:54

Ik wilde alleen weten of het wel mocht of niet en bij deze hebben jullie mijn antwoord gegeven.
Ging ook uit van wat Amanda zegt dat ze per jaar een bepaald % (inflatie) omhoog mochten, maar blijkbaar staat eidere staleigenaar daar dus vrij in.

Ik heb bij deze dus mijn antwoord en zal hier verder niet meer reageren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:36

daffie1986 schreef:
Oh wat heerlijk dat ik gewoon kale stal betaal, mijn huurpijs blijft nihil, hooi heb ik gratis en gehakseld stro is 7 euro per pak maar ga nog even kijken of dat goedkoper kan. Stro heb ik alleen maar van oktober t/m april/mei de rest staat hij buiten en in deze periode alleen 's avonds op stal.

Heb dit voorheen inderdaad ook genoeg gehad en ben echt blij dat ik hier niks meer mee te maken heb, het is gewoon een spelletje om de prijs omhoog te krijgen want hij gaat in 99% niet meer omlaag.

Ik vind het niet eerlijk dat je beweerd dat het een spelletje is.
Feit is namelijk dat zowel de ruwvoer als strooiselprijzen zijn gestegen en nog meer zullen stijgen ten gevolge van de slechte oogsten.
Dat voelen mensen met paarden aan huis ook.

Dat jij je hooi gratis kan krijgen is super, maar hier betaal je vanuit de opslag toch minimaal 2,50 tot 4 euro per pakje. En dat tikt op maandbasis enorm aan!
Hennepstrooisel, en dan neem ik even de Welkoop, want bij mijn leverancier is het nog niet zo, is ten opzichte van vorig jaar ook weer bijna een euro duurder geworden. Dat geld moet ergens vandaan komen!

Ik heb ook een kale maandprijs en de overige kosten zijn naar verbruik, voor inkoopprijs, en dan verdeeld per paard. En dan zie je dat je door het slechte weer ook stijgt in prijs.
Voorgaande jaren had ik ze in september vaak nog 24/7 op het land lopen en is het een goedkope maand. Deze maand heb ik al net zoveel kosten aan strooisel en ruwvoer bijvoeren als normaal midden winter! Dat scheelt zo 20 tot 25 euro! Ook voor mijzelf, want deze kosten heb ik ook voor mijn eigen paarden!

Tja, dat bij een goed jaar de prijzen meestal niet meer dalen, dat is dan een ander probleem. Wel begrijpelijk omdat de marges maar zo klein zijn en de overige kosten ook elk jaar stijgen. Dan heb je meer aan concurrentie in de markt.