Hoe beste vlas-stal onderhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:41

Het hangt er van af hoe nat die natte plek is. Is die plek rood gekleurd dan is het vlas verzadigd. Ik haal eens per week de natte plek eruit en doe dan ook een volle baal er bij in terug.
Soms als de natte plek echt door de droge bovenlaag gaat komen schep ik m eerder weg.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:08

Volgens mij ligt het ook behoorlijk aan wat voor soort paard je hebt :P

Ik heb een 'roerder' :P
Ze schraapt behoorlijk (zeker tijdens het eten), schraapt al haar hooi door de stal heen, hooinet is geen optie ivm schrapen.
En het is een paard wat veel rondloopt in haar eigen stal/onrustig.

Geloof me een mooie onderlaag kweken is bij mij geen optie.

Ik haal iedere dag alles ondersteboven, vis de mest en al het oude hooi eruit en haal de natte plekken eruit (wat zeer weinig is als je het dagelijks doet), toch gebruik ik ong hetzelfde als mijn stalgenoten, 1 baal per week erbij, met ong. 1 (max 2) maal per maand een baal extra. Ofwel 4-6 balen per maand (4 balen is hier inclusief, 1 a 2 koop ik bij).

Het is zeer zeker meer werk dan een oppotstal, echter mijn paardje staat iedere dag volledig droog en dat zou niet het geval zijn als ik tracht op te potten.

Ze zijn hier vorige week net terug de stal ingegaan (alleen de nachten, overdag op de wei(nu) of op de paddocks (binnen een paar weken), ik had het vlas wat ik overhield toen ze de wei opgingen bewaard en ben begonnen met 3 balen en het oude vlas waardoor ze lekker dik staat/stond, er is nog niets bijgegaan.

Als ik geen 'oud vlas' had om mee te beginnen was ik waarschijnlijk met 4 balen begonnen, maar eerlijk gezegd zorg ik altijd oud vlas te hebben omdat ik nieuw vlas zo glad vind. Nieuwe balen gaan bij mij dan ook onderop en ouder vlas erbovenop.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:00

Mijn paard is zindelijk en poept netjes achterin en heeft ook een 'vaste'piesplek. Echter, ze tilt dr benen niet op als ze achteruitloopt om te poepen, dus ligt er in het midden niks meer en alles in de buitenrand als ik savonds kom. Die rand moet ik dan helemaal uitzoeken want ergens daarin ligt de poep verstopt.
Ik weet ook niet wat ik daarmee aanmoet, ik moet elke dag alles omscheppen en uitzoeken. Heb gelukkig wel een handige vork die heel veel filtert.
Heb ook al van alles geprobeerd, dikke laag, dunne laag, wel laten liggen en alleen rechttrekken maar dan kreeg ik een hele vieze stal en moest ik meer vlas bijgooien dan ik nu doe.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:13

Ik heb twee paardjes in een stal staan. Op de vorige stalling heb ik ook al een keer vlas geprobeerd maar dit was geen succes. Het vlas werd zeiknat en ik haalde elke dag veels te veel eruit. Ik kreeg 1,5 pak per week, paarden stonden overdag buiten maar toch ging dit niet goed.
Ik kreeg een shet met rotstraal vanwege de te natte stal.

Nu sta ik op een andere stal met ander merk vlas. Nu heb ik geen problemen. Haal elke dag de poep eruit en een keer per week schaap ik het schone vlas eraf en schep ik de natte rode onderlaag weg. Nu ze nog de hele dag in de wei staan hoef ik maar 1 keer per 2 weken een nieuwe zak vlas erbij te gooien. En inderdaad gebruiken wij ook zo'n mest zeef geval schep.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:39

Ik doe het ook zoals iedereen hier zegt. Natte plekken eruit één keer in de zoveel tijd, maar niet te veel aan de onderlaag zitten zodat het een beetje één geheel blijft (de koek als het ware). Drollen er elke keer uit.

Alleen als ik even gebruik mag maken van je topic :P
Ik heb namelijk twee dingetjes waar ik tegen aan loop. Ik kom heel soms welleens ergens anders bij mensen met vlas en daar ziet het er heel mooi uit. Heel geel vlas. Bij mij echter zie je toch duidelijk die koek wel die toch wel verkleurd. Doe ik iets verkeerd? Of gebruiken die mensen toevallig de vlas op een andere manier waardoor er geen koek ontstaat?
Ennne, ik krijg ook vaak last van een hoogte verschil tussen de plekken waar gemest wordt en geplast. De andere kant is veel losser en wordt snel losgelopen en wordt lager. Mijn paardjes zijn wel erg schoon in de zin dat ze altijd dezelfde plek gebruiken om te mesten.

Oja, en hoevaak halen jullie de stal helemaal leeg? Al zou ik hem nu leeghalen haal ik er denk kruiwagens uit.

(Ik heb wel een grote stal met een hafje en een minitje in één stal)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:49

Ligt heel erg aan het paard.
Mijn ruin is makkelijk. Stal is goed op te potten. Ik haal dagelijks de drollen eruit ( die hij wel erg netjes verstopt ) en eens per week de natte plekken. Gooi er dan weer een nieuwe baal in. Alleen voorin bij de voerbak valt niets te potten aangezien hij lekker schraapt tijdens het eten.
Mijn merrie is een ramp qua nattigheid. Ze doet wel alles netjes op een plek, maar krijg het op de een of andere manier niet voor elkaar om die stal op te potten! Dus daar halen we dagelijks de natte plekken uit anders heb ik een zeepaardje...

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:50

Ik doe altijd kijken wanneer er iets te weining in ligt dan gooi ik er nog een pak bij. Maar niet zo dat ik persee iedere week een pak er bij zou doen. Want als het nog niet nodig is dan doe ik het nog niet. Alleen ik doe meestal ook de drollen en de natte pleken er uit halen. En er mag ook wel 1á2 drollen ofzo in blijven liggen. Die te klein zijn om te mesten. Dus die laat ik er dan meestal in liggen. En dan kijk ik de volgende dag wel weer. En je kunt ook altijd wat uit de zijkant halen. Daar ligt meestal niet vers vlas. Dus dat kun je ook altijd nog een beetje naar het midden toe doen. Dan hebben ze ook weer een fijn stalletje. Succes!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:54

mellamoshan schreef:
Wat doe ik dan verkeerd of heb ik echt zo'n natte viespeuk?
Als ik namelijk elke week een baal vlas erbij gooi en alleen de drollen eruit haal dan sta ik na 5 dagen te soppen in z'n box. En dan gooi ik echt elke dag wat schoon vlas van de randen over het vuile heen nadat ik de vlaslaag weer recht heb getrokken.
Iemand? :')

Hier helaas ook 1 met hetzelfde probleem.
Vorig jaar nergens last van, maar nu...
Geen idee hoe dik jouw ondergrond is, maar ik ga proberen met meer vlas de boel droger te houden.
Ik zoek het hogerop met terp-opbouw, zeg maar. :D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:37

haha ja dat is ook nog een optie :p
Denk dat m'n vlaslaag uhmmmm zo'n 15 cm dik is?
maar ik ga donderdag van stal verhuizen en dan staat ie weer op stro dus dan is het vlas euvel ook over. Wordt wel elke dag hele stal leeghalen ben ik bang voor :')

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:43

Ik schep elke dag de mest met een mestboy uit de stal :)
En dan met een hark/riek de stal rechttrekken zodat er geen kuilen meer zijn :)

de plasplek of plekken :+ haal ik er pas uit wanneer die naar boven komt en dus zichtbaar is.

Bij mijn ruin gooi ik 1 x in de 2 weken een nieuwe baal erin, die is erg netjes in zijn stal.
Bij de merrie elke week een baal :) maar zij is echt een viespeuk ;)

kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:58

Over t potten tot 3 maanden; ja het is dan hard werken, maar eigenlijk is het zo wel bedoeld! Vlas is bovendien vrij duur in verhouding tot andere bodembedekkers, dus het is ook zonde voor je portemonnee als jet het eerder eruit haalt - tenzij er natuurlijk veel verzadiging is. Tot die tijd gewoon dagelijks mest weghalen (zaagselvork) en elke week een verse baal erop.

Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:16

Na vorig jaar echt een baggerzooi te hebben gehad, nu anders aangepakt :D Stalhouder had idd gezegd dat ik er een potstal van moest amken. ja leuk, maar daar is mijn paard het niet mee eens! Mijn paard ligt dus erg graag in de stal (gestrekt, vlas zit elke ochtend tot in zijn oren) en wil dan niet op een natte plek liggen zo heb ik ondervonden.
Dus... hij graaft elke keer in 1 hoek en graaft daarnaast ook op zijn ligplek als die te nat is (voelt hij wrs)

Dus vanaf dat meneer 's anchts weer naar binnen ging (1 sept) ben ik elke dag de drollen eruit gaan halen. De verse liggen bovenop vaak en de droge eronder. De kleintjes zijn vaak droog en die pak ik gerust met de hand eruit. Mijn paard speelt graag paashaas }:0 alleen verstopt hij helaas geen eieren maar drollen. 2 keer per week haal ik zijn plasplek leeg en 1 keer per week gaat er een zak bij. 1e week van de maand krijg ik een extra baal (zo is regel op stal) en haal ik nog wat extra zooi eruit (nat maar verspreid vlas)

Tot nu toe is hij nog niet gaan graven en houdt hij hem rdelijk netjes. Wel is elke ochtend zijn ligplek een kuil geworden maar wrs vanwege het bewegen als hij ligt (overeind komen, schrapen met benen etc)

Ben wel benieuwd als straks de weides dichtgaan en we naar minder buitentijd gaan (paddocks) hoe dan de stal erbij komt te liggen. Maar dat zie ik dan wel.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:20

helaas werkt vlas niet voor mensen die TE schoon zijn :D
je moet het echt oppervlakkig doen zeg maar en echt maar 2 keer per jaar verschonen :D
joepie houd je meer tijd over voor je paard! }>

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:29

Ik krijg mijn paard ook maar niet op een lekker bedje, iedere ochtend is staat hij weer te soppen. Hij is ook totaal niet zindelijk ( iemand tips? ) Ik gooi er best wel veel in, maar hij roert alles door elkaar.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:33

ik heb mijn paarden ook op vlas staan,
ik haal 1x per maand de natte plekken er uit .
ik haal wel elke dag de drollen er uit en strijk alles vlak.
ik gooi gemiddelt 1 tot 2x per week een nieuwe baal er in.
vanuit stal mogen wij 2 balen vlas per week pakken.
als ik haar stal leeg moet halen dan staat ze de laatste 2 a 3 dagen wat minder schoon en dan kan ik er na het uitmesten 2 in doen.
en ik heb er een laagje stro er over heen. ongeveer een kwart plak van een grote baal en dan liggen er de volgende dag nog maar een paar sprietjes.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:16

Ik merk nu al dat de paarden wat minder lang buiten staan (lees 2 uur korter naar buiten).
De stal begint viezer te worden. Ik zorg er wel altijd voor dat de stal gedaan is voordat hij naar binnen gaat.
Wat mij wel opvalt dat hij meer roert, vooral de eerste dag na het weg halen van de natte plek.
Zou het komen omdat de onderlaag dan nog niet vast ligt?
Eenmaal die eerste dag voorbij dan gaat het wel weer.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:54

irmaaatje schreef:
Ik krijg mijn paard ook maar niet op een lekker bedje, iedere ochtend is staat hij weer te soppen. Hij is ook totaal niet zindelijk ( iemand tips? ) Ik gooi er best wel veel in, maar hij roert alles door elkaar.

Om een paard zindelijk te maken moet je één vaste poep plek creeeren. Als de stal dus elke keer helemaal netjes is ontstaat er geen vaste plek om te mesten. De rest moet dan wel goed schoon zijn. Dan zal je zien dat er paard de rest netjes houdt en bijvoorbeeld daar zijn hooi eet en de poepplek gebruikt om weer te mesten. Althans, dat is met die van mij zo.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:26

Oke, dus eigenlijk als ik de stal ga mesten de poep in 1 hoek gooien en de rest heel goed schoon houden? En dat een tijdje volhouden totdat hij het zelf in ziet. Bedankt alvast, ga ik dat eens proberen!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:34

@Irmaatje: je kunt ook proberen om er wat mest van een ander paard in te leggen, veel paarden gaan hier dan over heen mesten om hier zo hun eigen geur aan te geven, succes iig.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:37

@ avaluna, dat is een heel goed idee want dat doet hij in de bak ook. Bedankt, ga het gelijk proberen!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:40

@Irmaatje: succes! Laat even weten of het wat geholpen heeft!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:54

Bij ons is het altijd perfect gegaan door enkel de drollen er dagelijks (soms 2x per dag, afhankelijk van hoe lang ze binnen stond) uit te halen. Drollen eruit, vlas dat aan de zijkant ligt weer naar binnen halen (liefst over de rest) tot op een cm of 20 van de kanten, alles eventjes rechttrekken en dan om de twee dagen een vers "laagje" erover (1/4 - 1/5 van een zak). Natte plekken eruithalen hebben we nooit gedaan. Na een goeie drie maanden alles eruit en volledig terug nieuw erin.

Wij hadden nooit een 'soppige' stal, bovenlaag was altijd droog (wel niet 'mooi', in de zin dat het wel bruinig wordt, maar wel heel droog), stal rook gewoon fris, onderlaag was stevig genoeg om tegen wat rondgedraai van paardlief tegen te kunnen.

Het enige nadeel is dat het leeghalen van de stal wel een behoorlijk klus wordt :Y). Spierballen laten rollen!

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:52

Mijn verzorgpaard staat ook op vlas en ik mest ook de stal uit.
zo doe ik het altijd:

- eerst de mest die echt te zien is en nog in hopen ligt
- dan de losse ballen die vlak onder het oppervlakte liggen in het midden
- dan alles uit de hoeken een beetje naar binnen scheppen en alles wat ik tegen kom aan drollen ook wegscheppen
- dan het vlas weer egaal maken en klaar

En wij krijgen eens in de week nieuwe vlaszakken en dan doen we doordeweeks bijstrooien als het erg vies is.
ik heb alleen als verzorgster nog nooit een stal helemaal leeg moeten halen voor natte plekken ofzo dus daar kan ik je niet mee helpen ...

x

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:52

Nou vanochtend lagen de drollen netjes in de hoek, maar kan ook goed toeval zijn! blijf het in ieder geval zo doen! Wat wel heel vervelend is, is dat paard lief ook precies daar moet z'n hoofd moet gaan liggen.. Wel makkelijk uitmesten, die platgemaakte drollen haha.