Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
).
), de paarden worden ook daarop bekapt, gepoetst etc.
)
rapido schreef:En een paddock paradise is leuk maar ik geloof bij lange niet dat al die lintjes, paaltjes, hindernisjes, bestrate voederplaatsjes ed zomaar geaccepteerd blijven in sommige gemeentes! Het ziet er soms erg onproffesioneel uit en kan wat mij betreft in sommige gevallen de stempel landschaps vervuiling krijgen!
stellaard schreef:Zijn er nu weer mensen die slecht voor hun paard zorgen omdat ze zo weinig ruimte hebben![]()
TS Ik heb hier een mooie tekening voorbij zien komen over een eventuele indeling, dat zou misschien een goede pijler kunnen zijn.
Veel succes, waar een wil is is een weg, maak er iets moois van.

bulck schreef:samloes schreef:Wij hebben ook 1200m2 en daarvan stuk paddock met inloopstal en stuk tegels, de rest gras. Er hebben altijd 2 paarden op gestaan en hebben het altijd prima naar hun zin gehad.
Ze kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Uiteraard worden ze wel het hele jaar door bijgevoerd.
1000m2 is prima te doen. Er zijn zoveel paarden die niet het geluk hebben om het hele maar door buiten te kunnen staan. Of zelfs het hele jaar merendeels binnen staan.
Stuk tegels/ paddock zou ik wel aanraden,zeker voor in de wintermaanden met al die blubber. En natuurlijk een degelijke inloopstal. Wij zijn nu bezig de boel op te knappen. Als je wilt kan ik wel eens foto's maken en naar je toe sturen.
Even een vraagje, maar wat is de bodemkwaliteit dan?
Dergelijk klein stuk is toch direct 'paardziek'?
En hoe bepaal je dan de uren op het gras. ik veronderstel dat ze dus merendeel rond de openstal/paddock staan.
Dus buiten de frissel lucht zie ik de meerwaarde niet, buiten mss de gemoedsrust van de eigenaar dan voor zichzelf.
Want zo'n stuk, zelf al leg je bestrating, is zo snel kapotgelopen of helemaal bedekt onder de modder en blubber. En mijn mening is toch dat paarden niet uitzichzelf in de blubber willen blijven staan
Felipe schreef:zelf heb ik gelukkig wel de beschikking over wat meer ruimte, maar kennissen hebben het voor hun 2 ponies zo opgelost op 1000m2:
ff uit m'n hoofd een groffe schets...niet op schaal oid. De bak is 20x40 en het pad er om heen is 3 meter breed.

samloes schreef:oke,maar je moet er wel moeite voor willen doen, alsje vergunningen nodig hebt, dan moet je daar achteraan gaan. Inderdaad een blubberboel is niet de bedoeling,maar ook niet dat je straks boetes krijgt of zelfsje land af kan of iets dergelijks.
Wist niet dat dat in Belgie lastig is allemaal. Bij ons lag bij verkoop de drainage er al en stallen stonden er al, dus dan mag het blijven. Wij mogen inderdaad ook niet zomaar een extra stalbouwen zonder vergunning.

)
)
sorry, was ook maar zo uit mijn hoofd en zonder te meten. Maar het geeft wel een idee van hoe het zou kunnen afhankelijk van de indeling van het perceel. (Er vanuitgaande dat de TS het hele vergunningenverhaal heeft uitgezocht voordat ze het perceel heeft aangekocht.....) Ik ben trouwens wel benieuwd of andere mensen nog creatieve oplossingen hebben. bulck schreef:Maar TS is ook van Belgie. Dus drainage enzo, allemaal perfect. De vergunning krijgen, dat is een ander paar mouwen. Zeker in een woonzone en dat voor paarden. Je verandert daardoor de structuur van de bodem en dat is nogal een gevoelig iets hier in Belgie.
Evenals verharding aanbrengen dus. Ok we mogen een schuilhok plaatsen van 40m² (gaat binnenkort van start), maar vanaf je verharding hebt spreek je van een stal en is het dus een gebouw en moet je wederom een vergunning hebben.

bulck schreef:samloes schreef:Wij hebben ook 1200m2 en daarvan stuk paddock met inloopstal en stuk tegels, de rest gras. Er hebben altijd 2 paarden op gestaan en hebben het altijd prima naar hun zin gehad.
Ze kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Uiteraard worden ze wel het hele jaar door bijgevoerd.
1000m2 is prima te doen. Er zijn zoveel paarden die niet het geluk hebben om het hele maar door buiten te kunnen staan. Of zelfs het hele jaar merendeels binnen staan.
Stuk tegels/ paddock zou ik wel aanraden,zeker voor in de wintermaanden met al die blubber. En natuurlijk een degelijke inloopstal. Wij zijn nu bezig de boel op te knappen. Als je wilt kan ik wel eens foto's maken en naar je toe sturen.
Even een vraagje, maar wat is de bodemkwaliteit dan?
Dergelijk klein stuk is toch direct 'paardziek'?
En hoe bepaal je dan de uren op het gras. ik veronderstel dat ze dus merendeel rond de openstal/paddock staan.
Dus buiten de frissel lucht zie ik de meerwaarde niet, buiten mss de gemoedsrust van de eigenaar dan voor zichzelf.
Thuis staan men paarden overdag van 10 to 17-18 buiten. Er zijn wel schuilhokken op de weides, maar die worden bijna uitsluitend in de zomer gebruikt( dan staan de fokmerries quasi 24/24 buiten). Voor de rest scharrelen ze de weide af, zeker in de winter vnl op de hoge droge gedeeltes.
Maar het idd inloopstal, paddockje en winter, geeft mij eerder een triestig tafereel voor ogen. Want zo'n stuk, zelf al leg je bestrating, is zo snel kapotgelopen of helemaal bedekt onder de modder en blubber. En mijn mening is toch dat paarden niet uitzichzelf in de blubber willen blijven staan, dus kom je wederom op dat stukje gemoedsrust van de eigenaar. Maar echt ideaal is anders.
Ik begrijp wel dat het een droom is van menig paardeneigenaar, maar op zo'n klein stuk een dier willen houden vind ik gewoon niet-paardvriendelijk.
En ben je in c niet beter dan menig paardenhouder op een gewone pensionstal.

Felipe schreef:Wat ik hier in de buurt ook veel zie is dat mensen in de zomermaanden de paarden aan huis hebben en dan in de winter op een pensionstal met alle voorzieningen.
fojoe schreef:bulck schreef:Maar TS is ook van Belgie. Dus drainage enzo, allemaal perfect. De vergunning krijgen, dat is een ander paar mouwen. Zeker in een woonzone en dat voor paarden. Je verandert daardoor de structuur van de bodem en dat is nogal een gevoelig iets hier in Belgie.
Evenals verharding aanbrengen dus. Ok we mogen een schuilhok plaatsen van 40m² (gaat binnenkort van start), maar vanaf je verharding hebt spreek je van een stal en is het dus een gebouw en moet je wederom een vergunning hebben.
jaja, iedereen in belgië vraagt een vergunning aan voor drainage enzo![]()
komop zeg, dat soort dingen worden hier veel gemakkelijker door de vingers gezien dan in NL!
lees je eigenlijk wel alle posts?
ik heb de moeite genomen om op zowat al jouw bezwaren te antwoorden, maar dat negeer je gewoon.
op mijn 3600 m² heb ik een pad rond de weide aangelegd.
op misschien 1500 m² (ik zou eens moeten uitrekenen hoeveel het precies is) heb ik een paddock/bak, schuilstal, 3 kleinere paddocks en een heel eind pad.
één rondje op het pad is ongeveer 200 m.
mijn paarden hebben op die kleine oppervlakte écht genoeg beweging hoor, ik maak mezelf niks wijs.
het welzijn van mijn paarden is waar het hier allemaal om draait, rijden is bijzaak.