paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:03

Maar dan ben je toch maar gewoon jezelf voor de gek aan het houden? Serieus een pad van 3m breed, of neem nu nog 4-5, moet dat dan de ruimte geven aan een pony/paard?
Ik vind het evenzeer een paard 'geestesdood' maken. Een paard moet eens kunnen en mogen zot doen. Staartje de lucht in en paraderen. Nu kan een pony dat mss nog net een paar passen meer, maar echt eens de benen strekken kunnen ze toch niet op zo'n beperkte ruimte. Ik vind dat je moet blijven denken in het belang van een paard en dan vind ik deze opp. te klein als permanente oplossing. En boots je eigenlijk de ergste pensionstalling na bij je thuis, met dat verschil dat voor jouw gemoedstoestand je beestje meer bewegingsvrijheid in passen kan zetten dan in een normale stal. (uiteraard ff de combi schuilstal/paddock en niet stal/paddock want dan ben je echt gewoon aan het simuleren)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:07

@bulck: als jij jouw manier van paarden houden perfect vindt, prima voor jou +:)+
maar dat wil nog niet zeggen dat dit in elke situatie en voor elk paard de beste oplossing is.
ik zou mijn paarden echt niet gelukkig maken door ze 's nachts op stal te zetten (dat heb ik wel gemerkt toen ze bij mijn moeder stonden waar ze 's nachts binnen stonden - de staldeuren hebben het geweten 8-) ).
ik ga even proberen reageren op je bezwaren, mijn excuses als ik er eentje vergeet:
- je verantwoordelijkheid ten opzichte van je buren: geen idee hoe de situatie van ts precies is.
middenin een woonwijk lijkt het mij ook niet zo'n goed idee, maar ik belgië heb je bijvoorbeeld veel lintbebouwing.
- niet iedereen wil een grote rijbak met perfecte bodem, veel mensen rijden recreatief in de bak of maken liever buitenritten.
je kan ook je paard in de trailer stoppen en in de bak van de rijvereniging gaan rijden ofzo.
- ik heb een schuilstal van 3x3, dus mijn stallencomplex beslaat 9m²
groter hoeft niet, de paarden gaan er toch bijna nooit in.
- onze oprit naar de garage geeft ook toegang naar de opbergplek voor hooi (= tuinhuis van 4x6 dat gebruikt wordt als hondenhok, bergplaats voor tuinspullen, stalling voor fietsen en go-carts van de kinderen, en toch krijg ik er nog 100 pakken hooi bij ;) ), de paarden worden ook daarop bekapt, gepoetst etc.
- paarden krijgen bijna onbeperkt hooi (ik vul 2 keer per dag bij), opruimen van de mest doe ik 's avonds.
- modder en blubber zijn geen probleem, zolang er maar genoeg plaatsen zijn waar de paarden met de voeten droog kunnen staan.
mijn paardjes vinden het geweldig om door de blubber te crossen zodat de modders meters ver spat (vooral als ik in de buurt ben, dus mijn wasmachine staat niet stil := )
- mijn paarden scharrelen wel hele pp af, op weg naar de drinkbak, op zoek naar het hooinet met het lekkerste hooi, op weg naar de zandpaddock/bak om heerlijk te slapen of te rollen, ...
- ik heb paden van 4 meter tot 6 meter breed, ze vinden het geweldig om daar op topsnelheid door te stuiven.
in de paddocks en vooral de zandpaddock/bak wordt heerlijk gestoeid.
je mag gerust eens komen kijken hoe zielig ze hier zijn ;)

rapido schreef:
En een paddock paradise is leuk maar ik geloof bij lange niet dat al die lintjes, paaltjes, hindernisjes, bestrate voederplaatsjes ed zomaar geaccepteerd blijven in sommige gemeentes! Het ziet er soms erg onproffesioneel uit en kan wat mij betreft in sommige gevallen de stempel landschaps vervuiling krijgen!

je kan je pp ook sober en onopvallend houden zonder dat je de paarden daarmee tekort doet :)*
zo heb ik sobere houten paaltjes (op vrij grote afstand van elkaar dus het staat niet vol) met onopvallend donkergroen stroomkoord.
rondom de rekken waar ik de hooinetten aan ophang ligt wat bestrating (grijze tegels).
de rekken bestaan uit 2 houten paaltjes en een balkje er bovenop, de hooinetten zijn groen en zwart dus onopvallend.
bovendien woont ts in belgïë waar je (godzijdank) ook nog zelf mee mag beslissen hoe je eigendom eruit ziet :D

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:11

Als je minimaal aan een stuk grond zit lijkt het mij beter om een paddock te maken. Als paarden op een te klein stukje land staan blijft er weinig gras over en het land zelf word er ook niet beter van. Zet je ze op een te klein stukje land dan moet je ze bijvoeren en in een paddock ook. Als je de paddock bij houd met harken dan kan je er gemakkelijk in rijden.
Ik heb jaren een paddock tot me beschikking gehad die 20x20 was (de grote van een grote volte). Ik heb hier redelijk in kunnen rijden als het buiten te slecht was. 's morgens stonden ze erin, dan reed ik ze 's middags en 's avonds op stal. Ik rij alleen recreatief en ben (bijna) elke dag op de ruiterpaden te vinden. Dit was alleen in de wintermaanden want de hele zomer (van mei tot sept/okt) staan mijn paarden 24/7 in de wei (op 10min. van mijn huis).
Laatst bijgewerkt door Cahill op 07-09-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:18

Zijn er nu weer mensen die slecht voor hun paard zorgen omdat ze zo weinig ruimte hebben :D
TS Ik heb hier een mooie tekening voorbij zien komen over een eventuele indeling, dat zou misschien een goede pijler kunnen zijn.
Veel succes, waar een wil is is een weg, maak er iets moois van.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:30

TS : ik vind dat je helemaal niet een te kleine oppervlakte hebt
er zijn paarden met een kleinere oppervlakte en die zeer gelukkig zijn .
het ligt eraan hoeveel je doet met je paard
als je je paard 24/7 op zo,n opp. zet en er niks mee doet
dan is het inderdaad te klein
maar als je bijv elke dag lekker ermee gaat rijden
of een stuk buitenrijden of gaat wandelen(aan de hand ) zodat ze lekker kan grazen
is er toch helemaal niks aan d hand

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:00

stellaard schreef:
Zijn er nu weer mensen die slecht voor hun paard zorgen omdat ze zo weinig ruimte hebben :D
TS Ik heb hier een mooie tekening voorbij zien komen over een eventuele indeling, dat zou misschien een goede pijler kunnen zijn.
Veel succes, waar een wil is is een weg, maak er iets moois van.

How je draait de vraag om. Het paard moet hier centraal staan niet de mens.
En wederom alles kan, maar al die zaken die ik hier hoor zijn puur gebasseerd op het 'ikke'. IK wil een paard en IK heb dat lapje grond en MIJN paard zal daar gelukkig op moeten zijn, want kijk eens wat IK er allemaal voor doe.
En dat zal allemaal wel zijn, maar paarden hebben ook honderden jaren in stands gestaan. We spreken hier over paarden e, goedzakken eerste klas ;-)

Sorry die mening deel ik niet, en als ts dan komt met een specifiek topic, dan vind ik dat ze eerlijk moet zijn tov haarzelf en veel belangrijker de paarden.

En ik beweer hier nerges dat mijn manier van paardenhouden beter is, maar een paard heeft beweging nodig anders kan je ze net zo goed opstallen.
Want die paar extra meters gaan echt geen meerwaarde geven. Buiten wederom de gemoedstoestand van de eigenaar sussen.

Waar zijn we mee bezig als een paard mag staan kijken op een stukje gras (waar hij dan in het beste geval eens op mag) en de rest van de dag mag hij wat rondlopen in de modder (ja zowel NL als Belgie staan nu niet bekend als de droogste landen en veelal slechte bodems voor paarden, en een goede bodem wordt toch kapotgetrapt door hen) en mss wat verharding?

En ja niet iedereen is gezegend met veel grond en tuurlijk willen we dat ze het liefst achter in de tuin staan. Maar bon, je moet redelijk en realistisch blijven en dus prioriteiten stellen.
Of, eigenlijk de hamvraag aan jezelf stellen, kan ik wel echt instaan voor de zorg van een paard? (en dan bedoel ik dus het hele pakket en niet de praktische kant)

Nogmaals ik heb hier genoeg grond, maar als ik niet de hulp van men vader had, dan had ik er geen meer, omdat dan de paarden niet meer in mijn werkschema zouden vallen en het dus oneerlijk zou zijn om ze te houden.

En zo moeten mensen met weinig grond mss andersom denken. Wat houdt je tegen om dan ergens een weide te huren die wel voldoet? En dan zal wss de afstand (door schaarste id directe omgeving onwaarschijnlijk), tijdverlies in reizen etc meespelen. Wat allemaal begrijpelijk is, maar ben je dan nog oprecht of eerder egocentrisch?

Paarden zijn een grote verantwoordelijheid, en tuurlijk hebben we allemaal het beste met ze voor, maar te klein is te klein.
Ik moet ook geen Mini, kopen en dan verwachten dat we daar met 6 personen een comfortabele wagen aan hebben. Dat er mss 6 personen in kunnen, dat wel, maar of het dag in dag uit ideaal is, dat is een ander paar mouwen.
Een paard heb je normaliter toch wel voor meerdere jaren, dus moet je zeker op lange termijn zien.
En dan wil ik gerust even moraalridder spelen, maar wie kan er dan oprecht zeggen dat een paard op 1000m² echt een gelukkig paardwaardig bestaan leidt? En dan zonder te vergelijken met anderen. Jij hebt een paard en jij bent er voor verantwoordelijk. Je kan altijd vergelijken met erger (zij het met idd die erge pensionstallen, zielige manegepaarden tot de paarden in een 'derdewereld' land) Maar dan ontwijk je dus de hamvraag en de essentie; JOUW PAARD

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:09

bulck schreef:
samloes schreef:
Wij hebben ook 1200m2 en daarvan stuk paddock met inloopstal en stuk tegels, de rest gras. Er hebben altijd 2 paarden op gestaan en hebben het altijd prima naar hun zin gehad.
Ze kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Uiteraard worden ze wel het hele jaar door bijgevoerd.

1000m2 is prima te doen. Er zijn zoveel paarden die niet het geluk hebben om het hele maar door buiten te kunnen staan. Of zelfs het hele jaar merendeels binnen staan.

Stuk tegels/ paddock zou ik wel aanraden,zeker voor in de wintermaanden met al die blubber. En natuurlijk een degelijke inloopstal. Wij zijn nu bezig de boel op te knappen. Als je wilt kan ik wel eens foto's maken en naar je toe sturen.

Even een vraagje, maar wat is de bodemkwaliteit dan?
Dergelijk klein stuk is toch direct 'paardziek'?

En hoe bepaal je dan de uren op het gras. ik veronderstel dat ze dus merendeel rond de openstal/paddock staan.
Dus buiten de frissel lucht zie ik de meerwaarde niet, buiten mss de gemoedsrust van de eigenaar dan voor zichzelf.
Want zo'n stuk, zelf al leg je bestrating, is zo snel kapotgelopen of helemaal bedekt onder de modder en blubber. En mijn mening is toch dat paarden niet uitzichzelf in de blubber willen blijven staan

Het is kleigrond en in de winter kan het grasstuk nat zijn. Als het te nat is, kunnen ze het land niet op, maar hebben ze nog steeds bewegingsvrijheid op paddock met tegels waar de inloopstal op staat. Maar dat zal max 3 maanden van de 12 zijn.

We hebben dit nu bijna 20 jaar en pas nu zijn we bezig met vernieuwen van tegelstuk, omdat het gingen verzakken, dus een kleiner stuk land is niet direct 'paardziek'.

We hebben goede drainage, dus nattigheid valt mee. En als je tegels snel kapotgelopen zijn, is het niet goed gelegd. Liggen de tegels er strak in met drainage eronder dan heb je geen last van modder en blubber op je tegels. Ook zijn we elke dag bij de paarden om te vegen en alles netjes te houden. Dus je hoeft op je tegels echt geen blubberbende te hebben.

Nogmaals als je het goed doet en netjes bijhoudt, heb jij en je paarden veel plezier van 1000m2

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:18

Felipe schreef:
zelf heb ik gelukkig wel de beschikking over wat meer ruimte, maar kennissen hebben het voor hun 2 ponies zo opgelost op 1000m2:
Afbeelding
ff uit m'n hoofd een groffe schets...niet op schaal oid. De bak is 20x40 en het pad er om heen is 3 meter breed.

Ik denk toch dat jouw tekening (ook al is het niet op schaal) niet klopt. Als je een 20x40 bak hebt met daaromheen een pad van 3m breed, zit je al aan 26x46 = 1196 m2 voor de bak alleen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:20

@samloes, ok heel fijn voor jullie.

Maar TS is ook van Belgie. Dus drainage enzo, allemaal perfect. De vergunning krijgen, dat is een ander paar mouwen. Zeker in een woonzone en dat voor paarden. Je verandert daardoor de structuur van de bodem en dat is nogal een gevoelig iets hier in Belgie. :-)
Evenals verharding aanbrengen dus. Ok we mogen een schuilhok plaatsen van 40m² (gaat binnenkort van start), maar vanaf je verharding hebt spreek je van een stal en is het dus een gebouw en moet je wederom een vergunning hebben.

Dus mss dat ze er in NL soepeler in zijn (wat ik eigenlijk betwijfel). En nu kan je wel gaan voor het 'gedoog' beleid, maar dat is goed tot het verkeerd gaat.
Buiten het paardenaspect zijn er dus tig factoren die ook meespelen en waar TS ook aan moet denken.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:29

oke,maar je moet er wel moeite voor willen doen, alsje vergunningen nodig hebt, dan moet je daar achteraan gaan. Inderdaad een blubberboel is niet de bedoeling,maar ook niet dat je straks boetes krijgt of zelfsje land af kan of iets dergelijks.

Wist niet dat dat in Belgie lastig is allemaal. Bij ons lag bij verkoop de drainage er al en stallen stonden er al, dus dan mag het blijven. Wij mogen inderdaad ook niet zomaar een extra stalbouwen zonder vergunning.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:39

samloes schreef:
oke,maar je moet er wel moeite voor willen doen, alsje vergunningen nodig hebt, dan moet je daar achteraan gaan. Inderdaad een blubberboel is niet de bedoeling,maar ook niet dat je straks boetes krijgt of zelfsje land af kan of iets dergelijks.

Wist niet dat dat in Belgie lastig is allemaal. Bij ons lag bij verkoop de drainage er al en stallen stonden er al, dus dan mag het blijven. Wij mogen inderdaad ook niet zomaar een extra stalbouwen zonder vergunning.

Ja hetgeen er staat dat staat er uiteraard en zeker bij aankoop :-)
Maar wat ik opvatte uit TS haar verhaal, is dat er nu nog niets staat.
Dus is het eerst al de vraag of ze paarden mag houden op dat stuk grond(afhankelijk van de bestemming van de grond en ligging uiteraard)
De vergunningen zijn daarop afgesteld en uitzonderingen zijn vaak een jarenplan om er door te krijgen. (en vooral connecties hebben ;-) )

Ik woon bijvoorbeeld tegen beschermd natuurgebied en mijn rijbak die ik voor ogen had (20x60, achterbergbodem etc) was absoluut niet aan de orde. Heb me dus content moeten stellen met een bodem van houtsnippers.
Maar bon zo hadden we bij het ouderlijk huis dan weer een binnenpiste (oude schuur zonder binnenmuren) die dus gedoogd bestaan heeft (wss nog steeds doet :-) )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:35

Bulck heeft gewoon gelijk.....
er wordt eerst gekeken naar wie het slechter heeft, maar dat betekend niet dat men het goed heeft maar dus ook slecht.

Zo'n hamstertuin vind ik 3 X niets, hier crossen ze ook door de weide zonder hamstergangen en tunnels...

het lijkt er op dat mensen roepen:
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil.

1000 m2 is weinig voor 2 paarden, zit het er in de toekomst in dat er meer grond komt, is het te doen ter overbrugging, optimaal is het niet. voor de rest ga ik ervan uit dat TS het geregeld heeft cq mag en mogelijk is vwb mestopslag en de plaats van houden.
Als van 1000 m2 ook nog eens het stalgebouw/schuilhut, voer en hooiopslag af moeten wordt het een ander zeer krap.
Een mogelijkheid is er om wel weide en gras te hebben zonder dat de paarden erop lopen, en dat is zelf maaien wat je nodig hebt, en bij droog weer de paarden op die stukken te zetten die gemaaid zijn, dan krijgen de paarden én gras én ze lopen het niet stuk... maar betekend wel meer werk.
Zo deed een kennis van mij dat toen de grote weide net ingezaaid was en de paarden daar niet op mochten komen...

Zo hebben wij gekozen voor grotere boxen, die halfopen zijn voor onderling contact, als de paarden binnen moeten staan.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:20

Eerlijk is eerlijk, mijn paarden lopen ook dagelijks heerlijk op de wei en dat zou ik ook echt niet anders willen. Maar helaas is dat lang niet overal mogelijk. In dat geval moet je toch een acceptabel alternatief bedenken....
Anders krijg je een discussie of mensen wel of niet een paard zouden mogen houden op een beperkte oppervlakte... Dat is toch een moeilijk verhaal in een klein landje met veel mensen.

Die tekening klopt idd niet :o sorry, was ook maar zo uit mijn hoofd en zonder te meten. Maar het geeft wel een idee van hoe het zou kunnen afhankelijk van de indeling van het perceel. (Er vanuitgaande dat de TS het hele vergunningenverhaal heeft uitgezocht voordat ze het perceel heeft aangekocht.....) Ik ben trouwens wel benieuwd of andere mensen nog creatieve oplossingen hebben.

Wat ik hier in de buurt ook veel zie is dat mensen in de zomermaanden de paarden aan huis hebben en dan in de winter op een pensionstal met alle voorzieningen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:26

Persoonlijk vind ik het te klein al helemaal om een soort van paddock paradise te maken dan blijft er helemaal geen ruimte meer over om eens lekker los te gaan.
Hier hebben we 1 minishet en een gewone shet op ruim 3000m2 vind het voor zulke kleine paardjes prima om te doen. Maar zou ik mijn eigen paard erbij zetten dan wordt het wel krap hoor.
Dat gaat niet zozeer over hoeveel je moet bijvoeren maar gewoon puur over de bewegingsvrijheid die dan eigelijk niet voldoende is. En dus helemaal als je dan nog een apart weitje gaat maken, bak, stuk bestraat end.
Wil je het toch doen zou ik zeggen prima voor de wintermaanden maar zoek in de zomer gewoon weidegang voor je paard.

Ben het trouwens ook met mylittlejoy eens dat die tekening niet helemaal klopt als het inderdaad een rijbak van 20x40 is dan is het toch echt een stuk meer dan 1000m2. En dat maakt toch wel wat verschil want dan zou je dus alleen de rijbak en zandgedeelte hebben als beweging voor het paard dan wordt het toch heel wat kleiner als het strookje wei weg haalt enzo.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:06

bulck schreef:
Maar TS is ook van Belgie. Dus drainage enzo, allemaal perfect. De vergunning krijgen, dat is een ander paar mouwen. Zeker in een woonzone en dat voor paarden. Je verandert daardoor de structuur van de bodem en dat is nogal een gevoelig iets hier in Belgie. :-)
Evenals verharding aanbrengen dus. Ok we mogen een schuilhok plaatsen van 40m² (gaat binnenkort van start), maar vanaf je verharding hebt spreek je van een stal en is het dus een gebouw en moet je wederom een vergunning hebben.

jaja, iedereen in belgië vraagt een vergunning aan voor drainage enzo O:)
komop zeg, dat soort dingen worden hier veel gemakkelijker door de vingers gezien dan in NL!

lees je eigenlijk wel alle posts?
ik heb de moeite genomen om op zowat al jouw bezwaren te antwoorden, maar dat negeer je gewoon.
op mijn 3600 m² heb ik een pad rond de weide aangelegd.
op misschien 1500 m² (ik zou eens moeten uitrekenen hoeveel het precies is) heb ik een paddock/bak, schuilstal, 3 kleinere paddocks en een heel eind pad.
één rondje op het pad is ongeveer 200 m.
mijn paarden hebben op die kleine oppervlakte écht genoeg beweging hoor, ik maak mezelf niks wijs.
het welzijn van mijn paarden is waar het hier allemaal om draait, rijden is bijzaak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:16

Maar dat is nog 3600m2 fojoe , 1000m2 is echt klein hoor....

Is leuk om een stal met uitloopje te maken , en dan hebben ze het beter dan heel veel paarden die (bijna) alleen maar op stal staan.

Maar toch een stuk minder dan echt GOED , als een paard dat echt even lekker de ruimte heeft om de benen te strekken en gek te doen , eens lekker volouit als een dolle te knallen :)

En lekker veel uurtjes rommelen in de wei.... dat wil je je paard toch ook niet 24/7/365 onthouden.

Het is beter dan veel andere situaties , maar dat maakt nog niet dat je dat als doel moet hebben , je kunt de lat van het welzijn best iets hoger leggen dan "beter dan veel anderen".

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:59

3600 m² waarvan 600 niet benut en 1500 weide waar ze zo goed als nooit op gaan, dat is dus maar 1500 m² echt gebruikt ;)
met een beetje goed nadenken en veel creativiteit kan je hier volgens mij toch écht een goede oplossing vinden :j

(het plekje van dubbeldun is toch ook postzegelformaat?)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:02

10 are is echt net een piste (20x40) plus een uitloop en schuilhok. ruim kun je dat niet noemen, maar zoals eerder gezegd vind ik wel dat het kan als winterverblijf.
moesten mijn paarden altijd op zo'n stukje moeten staan, dan zou ik het een beetje triest vinden...
Bij mn vader hebben ze een stal van 6x3 aan huis met een paddock van 13m op 40m. de paarden galoperen en spelen hier toch in merk ik. in de winter verblijven ze hier dus ook de hele tijd en persoonlijk vind ik dit voor hun wel leuker dan opgesloten te moeten staan in een stal; al is het enkel voor de nacht. wel hebben zij nog een paar stukjes weiland verderop in de straat waar de paarden in het weideseizoen naartoe mogen overdag.

een PP is inderdaad iets geweldigs, maar 10are is daar echt te klein voor... ze moeten toch ergens een stuk hebben waar ze mekaar kunnen ontwijken en toch rondjes kunnen racen?
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 07-09-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:02

1500 m2 is al anderhalf keer zoveel als 1000m2 :)

Er zijn wel meer bokkers met zulke kleine plekjes inderdaad , het kàn ook wel , maar het is gewoon niet ideaal.

Veel mensen hebben er toch nog een wei bij waar ze regelmatig op kunnen en even ècht lekker alle kanten op kunnen sprinten als ze dat willen.

Op 1000m2 gaat dat gewoon niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:09

bulck schreef:
samloes schreef:
Wij hebben ook 1200m2 en daarvan stuk paddock met inloopstal en stuk tegels, de rest gras. Er hebben altijd 2 paarden op gestaan en hebben het altijd prima naar hun zin gehad.
Ze kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Uiteraard worden ze wel het hele jaar door bijgevoerd.

1000m2 is prima te doen. Er zijn zoveel paarden die niet het geluk hebben om het hele maar door buiten te kunnen staan. Of zelfs het hele jaar merendeels binnen staan.

Stuk tegels/ paddock zou ik wel aanraden,zeker voor in de wintermaanden met al die blubber. En natuurlijk een degelijke inloopstal. Wij zijn nu bezig de boel op te knappen. Als je wilt kan ik wel eens foto's maken en naar je toe sturen.

Even een vraagje, maar wat is de bodemkwaliteit dan?
Dergelijk klein stuk is toch direct 'paardziek'?
En hoe bepaal je dan de uren op het gras. ik veronderstel dat ze dus merendeel rond de openstal/paddock staan.
Dus buiten de frissel lucht zie ik de meerwaarde niet, buiten mss de gemoedsrust van de eigenaar dan voor zichzelf.
Thuis staan men paarden overdag van 10 to 17-18 buiten. Er zijn wel schuilhokken op de weides, maar die worden bijna uitsluitend in de zomer gebruikt( dan staan de fokmerries quasi 24/24 buiten). Voor de rest scharrelen ze de weide af, zeker in de winter vnl op de hoge droge gedeeltes.
Maar het idd inloopstal, paddockje en winter, geeft mij eerder een triestig tafereel voor ogen. Want zo'n stuk, zelf al leg je bestrating, is zo snel kapotgelopen of helemaal bedekt onder de modder en blubber. En mijn mening is toch dat paarden niet uitzichzelf in de blubber willen blijven staan, dus kom je wederom op dat stukje gemoedsrust van de eigenaar. Maar echt ideaal is anders.
Ik begrijp wel dat het een droom is van menig paardeneigenaar, maar op zo'n klein stuk een dier willen houden vind ik gewoon niet-paardvriendelijk.
En ben je in c niet beter dan menig paardenhouder op een gewone pensionstal.

Pensionstallen en maneges zijn echt niet heilig...
Hoe denk je dat daar de paarden staan? Vooral in de winter?
En veel stallen waar in de zomer weinig gras op het land staat.
Voor de paarden zo ongezond nog niet overigens ;)

Ik ken veel plekken waar men echt geen halve hectare per paard heeft en de paarden zeker niet in zulke grote weides staan. Tuurlijk, ze zijn er wel, maar er zijn meer plekken waar de weitjes meer de grootte van een ruime rijbak hebben, waar ze dan alleen of met zijn 2en of in klein groepje in lopen. En met wat geluk staat er het hele zomerseizoen genoeg gras en mogen ze in de winter nog een paar uur in de buitenbak, een paddock of klein stukje wei wat ze kapot mogen lopen. Maar op veel stallen blijft het bij een half uurtje losgooien in een paddock als die tenminste toevallig beschikbaar is, en anders in de stapmolen, aan de longe of alleen even poetsen of rijden. Als dat al elke dag gebeurd.

Tegen de verveling is afwisseling belangrijk. Maar als ik zou moeten kiezen tussen elke dag de hele dag (en nacht) buiten mogen lopen met daarnaast een dagdeel grazen, of alleen in de zomer overdag op de wei en 's nachts op stal en in de winter zelf losgooien in een losgooibak naast rijden/longeren/wandelen, dan zou ik voor mijn paarden toch echt kiezen voor 24/7 buiten. Ook al is dat op 500m2

Een dag, in de winter met heel slecht weer, ziet er als volgt uit:

tussen 8 en 9 gaan de 2 paarden die evt. op stal hebben gestaan bij slecht weer naar buiten, en buiten krijgen ze met zijn allen (4) een flinke portie hooi en wordt de paddock en schuilstal uitgemest en als er nog tijd genoeg is de bestrating aangeveegd en indien nodig de waterbakken bijgevuld. Alles bij elkaar kost dat ongeveer 45 minuten.

's middags rond lunchtijd een paar uur weidegang, of bij slecht weer een extra portie hooi

Einde van de middag tegen etenstijd weer wat hooi in de paddock (en evt. zorgen dat de wei is uitgemest voor het donker wordt)

Einde van de avond rond bedtijd laatste grote portie hooi in de paddock, de 2 paarden die bij slecht weer op stal gaan krijgen hun hooi dan in de stal.

Als ik tussen de middag niet kan voeren, krijgen ze 's ochtends een extra grote portie ruwvoer voor ik wegga. Of gaan ze eerder de wei in. (met voldoende gras)

En dan voerde ik afgelopen winter dus meestal 3 a 4x per dag en waren de paarden zelfs wat te dik.

Er zijn ook mensen die werken waarbij maar 2x per dag gevoerd wordt (al dan niet voldoende) en de paarden er pas na het werk even uitmogen om te luchten omdat ze ze liever niet zonder toezicht buiten hebben staan...

Wat ik bedoel te zeggen is dat er vele manieren zijn om voor je paard te zorgen, en heel veel verschillende manieren van dagindeling mogelijk zijn, en de een niet altijd slechter is dan de ander.
Je kunt 5x per dag een beetje voeren, of biks en ruwvoer apart, maar je kunt ook 2x per dag een ruime hoeveelheid ruwvoer voeren en na het uitdelen van het ruwvoer het krachtvoer geven. Zo lang je paard maar niet te lang zonder eten staat...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:30

Felipe schreef:
Wat ik hier in de buurt ook veel zie is dat mensen in de zomermaanden de paarden aan huis hebben en dan in de winter op een pensionstal met alle voorzieningen.

Ik zou het voor de bewegingsvrijheid van de paarden eerder andersom doen...
Bij maneges en pensionstallen is het vaak bedroeven gesteld met de mogelijkheden voor buiten lopen in de winter terwijl er in de zomer vaak nog wel voldoende weidegang is.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:55

Wij zouden eerst ook misschien een huis krijgen met 12oo m2 grond. We hadden berekend dat je daar dan een bak op kon zetten en 4 stallen en dat was het wel zo'n beetje.
Kan je op jouw grond niet gewoon een bak zetten van 20 * 40 en twee stallen? Dan zit je op iets van 830 m2, nog een poetsplek en gangpaadje en meer zou niet kunnen. Ik ken mensen die het precies zo hebben, en hun paarden overdag in de bak hebben lopen en dan gewoon snachts op stal. Zou dat niet kunnen? En misschien zomers een stukje land van de buren oid huren.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 06:50

1000M2 meter is groter dan een normale maat rijbak, ik zie het probleem niet zo.
Zoveel paarden hebben het zoveel slechter.
Ik zou hier echt wel 2 paardjes op durven laten, mits je er ook nog iets mee doet, fietsen, rijden longeren buitenritje etc.
Ik vind dit beter dan opsluiten in een stal en een paar uur per dag op een groter stuk zetten.
meer is altijd idealer, het is ook afhankelijk van het type paard, als je sobere paardjes hebt, kan het zeer zeker makkelijk.
Wat betreft opstallen en opslag, met gesealde balen hooi, heb je geen opslag nodig.
Zelf kan ik bv elke week een baal laten brengen dus hoeft dan geen opslag ruimte te kosten.
Ik vind het jammer dat sommige mensen dit zo negatief benaderen, er zijn echt wel mogelijkheden.
Hier gebruik ik de paddock tevens als rijbak, is prima te combineren.
onze paddock is denk ik ook zo'n 1200mtr, staan 7 paardjes op maar ze hebben ook nog de mogelijkheid om via een pad van 200mtr lang, naar een stukje bos te gaan en ze staan dagelijks een paar uur op het gras.
7 paarden alleen op de paddock vind ik te weinig ruimte hoor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:09

fojoe schreef:
bulck schreef:

jaja, iedereen in belgië vraagt een vergunning aan voor drainage enzo O:)
komop zeg, dat soort dingen worden hier veel gemakkelijker door de vingers gezien dan in NL!

lees je eigenlijk wel alle posts?
ik heb de moeite genomen om op zowat al jouw bezwaren te antwoorden, maar dat negeer je gewoon.
op mijn 3600 m² heb ik een pad rond de weide aangelegd.
op misschien 1500 m² (ik zou eens moeten uitrekenen hoeveel het precies is) heb ik een paddock/bak, schuilstal, 3 kleinere paddocks en een heel eind pad.
één rondje op het pad is ongeveer 200 m.
mijn paarden hebben op die kleine oppervlakte écht genoeg beweging hoor, ik maak mezelf niks wijs.
het welzijn van mijn paarden is waar het hier allemaal om draait, rijden is bijzaak.

Euhm en sinds wanneer moet ik me geroepen voelen om op jouw te reageren, lol :-)
Ik vond er weinig nuttige dingen instaan, en meer aannames dan feiten.

Alleerst, en dat lees ik uit de openingspost, heeft TS een stuk van 1500m² waar ze op wil gaan bouwen. Nu is het heel simpel geredeneerd van te spreken, 500m² voor het huis en 1000m² voor de paarden. Maar er is ook nog zoiets als rooilijnen, inplanting van het huis etc. Dus de kans dat ze echt een handige 1000m² overhoudt is klein.

Nu mag je zeggen dat er veel gedoogd wordt, en dat kan goed zijn in jouw directe omgeving, maar is heel afhankelijk van provincie tot provincie en van dorp tot dorp.
Voor een drainage heb je ook een afwateringsreservoir nodig (dus ts zou dan al naast een beekje/gracht moeten wonen, of een vijver aanleggen)
Zeker met de bouw van een nieuwe woning, en dus ook controles daaraan gekoppeld, voor, tijdens en na de bouw moet je daar gewoon rekening mee houden. Woongebied is geen landbouw- of recreatiegebied.

Jij brengt direct het vergelijk naar jouw toe, maar 3600m² is wel al 2100m² (of het 3-voudige)meer dan wat TS ter beschikking heeft.
En die opp. kan je idd al beter en paardwaardiger noemen, ivm weidebeheer en -indeling.

Verder lees ik doorheen het topic heel veel idyllische verhalen. Maar paarden aan huis vragen ook extra werk en nemen veel tijd in beslag (zowel de paarden zelf als heel het onderhoud errond). Dus zomaar eventjes gaan fietsen met je paard, hoewel het leuk klinkt, is zeker niet iets dat een werkende mens ff in de donkere maanden gaat doen.
Idem qua meermaals voederen per dag (tenzij Ts werkt van thuis uit of om de hoek werkt) Dan het idee van eerst ruwvoer te geven en dan krachtvoer. Wederom heel leuk, maar hoe laat ga je dan opstaan om dat werkbaar te houden? Dat is allemaal leuk in theorie, maar in de praktijk moeten de meeste mensen 's morgens vroeg weg om centen te gaan verdienen, en moet alles efficient zijn.

Ik blijf bij mijn standpunt, dat TS beter een andere oplossing kan zoeken voor haar 2 paarden, 1.000M² is gewoon te klein als permanente bewoning.
Verandering begint bij jezelf, dus die verwijzingen naar slechte pensionstallen zijn allemaal niet van toepassing. Als jij een paard wil huisvesten, moet je kijken naar wat jij wil voor jouw paard.
En dat is deels een persoonlijke invulling, maar ook grotendeels opgelegd door regelgeving etc.

Dan mag dit voor sommige misschien negatief klinken, maar je moet ook realistisch zijn. En ik heb het al eerder gezegd, alles kan, maar of het ideaal is, dat is een ander verhaal. Hang een paard een hele dag aan een koord vast, dan nog zal die 9.9/10 zijn eigenaar positief begroeten. Idem voor stands, slechte pensionstallen, maar evengoed zo van die kleine opp. bij de particulier.
Paarden zijn goedzakken eerste klas, maar met de kennis die wij als mensen kunnen vergaren is het een kleintje om ze toch een minimum aan echt vrije bewegingsruimte te geven en dan is die 1000m² gewoon niet voldoende.
En elke iets ofwat paardenmens weet en beseft dat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:17

Ik zou er gewoon voor gaan! tuurlijk zou het mooi zijn als je meer ruimte had maar ik denk maar zo, beter je paard thuis verzorgd zoals jij het wil en zoveel mogelijk buiten ,dan op een stal waar jij je aan allemaal regels dient te houden en ze minder buiten komen. voor het zoveel mogelijk ruwvoer geven zou ik zo een groot zelfgemaakt hooinet nemen, zo een van een aanhangernet gemaakt daar kan de voorraad van de hele dag in.
het ligt er natuurlijk wel aan hoe je perceel in te delen valt, als je een mooi rechthoekig stuk hebt of iets dat schuin loopt?
en wellicht mag je de wei van de buren niet kopen maar wel een deel huren? en je zal zien eenmaal op je plekje komen er meer mogelijkheden van weitjes in de omgeving..[is mijn ervaring]