Paard onderhouden per maand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:45

ik denk dat een KWPN wel ½ plak ruwvoer (kuilvoer, dus met dat plastic) moet hebben per keer dat je voert, daarbij per keer 1kg brok erbij en muesli voor alle vitamientjes :)

Ik denk dat dit wel genoeg zou zijn?
Als ze op het gras komt dan kan alles een beetje minder :)

Amiigo

Re: Paard onderhouden per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:48

oh, wij betalen voor een grote pak kuil 40 euro (van mijn oom), voor stro betalen wij voor een grote pak (net zo groot als de kuil) 25 euro en voor de brokken ligt eraan of hij veel of weinig werkt, hij het goed heeft gedaan of slecht, want voor mijn pony is het meer beloning voor het werk dat hij heeft gedaan.
meestal gaat er een zak van 25 kilo wel 2 maanden mee, vooral nu, nu voer ik veel mais :j

lambiek_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:21

Bij mij eten ze gewoon met de koeien mee, dus qua hooi en stro kost het niet zo veel. En qua weiland is het alleen maar goed want het is de grasmaaier. Dus de kosten zijn alleen maar het voer en hoefsmid.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:45

Ik ben ongeveer 150 euro per paard per maand kwijt als ik ze 's nachts op stal heb.
Ze staan hier op stro. Het zijn wel grote jongens.
Daar gaat een elke dag een baal hooi in en daar komt een kruiwagen mest uit. :Y)
De mestafvoer heb ik daarin niet meegerekend.

kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:53

Hoi!
Ik heb n haflinger en shet aan huis en ben aan vlas (stal 4,5mx4,5m), brok, hooi en hoefsmid gemiddeld 100 euro per maand kwijt.

Groet!
Katja

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:02

Ik betaal voor sportbrok 10 euro per zak en kan hier 2 maanden mee ongeveer. Ik voer ook nog muesli en dat is ook rond de 10 euro geloof ik en hier doe ik anderhalve maand mee (dit krijgt ze meer dan brok)
Stro en hooi zou ik geen idee hebben, dat zit bij mijn stalling in en dat hoeven we niet te kopen (boerderij)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:35

MirjamRobin schreef:
nog meer richtbedragen? wil het erg graag weten ;)
van wat er nu staat is het ongeveer €50 tot €100 ofzo?

Klopt.
Hangt er ook vanaf of ze op de wei lopen de hele dag met voldoende gras, of ze op dieet hebt of dat ze onbeperkt voer krijgen...

Ik gebruik hennepvlas, dat kost bij mijn afhaaladres 6 euro per pak, maar bij de Welkoop al meer dan 7 euro (7,25 dacht ik) per pak.
Dat scheelt op maandbasis dus al snel meer dan €5,-
Ik verbruik bij mijn vieze paard die poept en plast waar ze staat en vervolgens alles door elkaar de hele stal door loopt, 3 pakken in het begin, en dan elke week 1 soms 2 pakken erbij. Dan staat ze alleen voor de nacht binnen van 22/23 uur tot 8/9 uur (bij slecht weer reken ik het nu) Dat komt neer op de eerste maand zo'n 7 a 8 pakken en de maanden erop zo'n 4 tot 6 pakken per maand.
€24,- tot €48,- per maand als ik pech heb...)

De schone D-pony van mijn vriendin die ook op stal staat, naast mijn merrie, die verbruikt veel minder. Zij begint met 2 pakken (1/2 van de stal is dan bedekt, wij hebben er rubber matten onder, wil je de hele stal bedekken dan heb je het dubbele nodig) En hoeft dan maar 1x per 2 weken een pak bij te strooien. Haar pony poept netjes op 1 hoop in de hoek van de stal en plast ook daar en loopt de mest niet door het strooisel, of het strooisel door de hele stal. Dat blijft veel schoner en droger. Zij is dus €12,- tot €24,- euro kwijt aan strooisel.
Stallen zijn ongeveer 3 bij 3,5m.

Hooi kost ons €3,- per pakje.
Voer je alleen voor de ochtend en nacht hooi, dan kun je per paard ongeveer 3 dagen toe met 1 pakje hooi, dan zit je dus bij deze prijs op zo'n €30,- per maand aan hooi.
Moet je de hele dag hooi voeren, dan kun je 2 dagen of minder met 1 pakje hooi (voor een paard van 600 kg voer je minimaal 9 kg hooi per dag, in een hooipakje zit 12 tot 20 kg afhankelijk van hoe strak en droog het geperst is en of het lange of kortere pakjes zijn)
Kosten komen dan al snel op de €45,- per maand.

Ik voer ook grote balen voordroog.
Als ik geen weidegang heb en ze compleet bijvoer, onbeperkt, dan voer ik maximaal 1 ronde baal voordroog/hooi per paard per maand.
Kostprijs van die balen bij inkoop verschilt van €25,- tot €40,-

Krachtvoer heb je voor 7 euro per zak brok, tot wel 17,- euro per zak muesli...
Als je goede kwaliteit ruwvoer hebt, dan hoef je meestal niet veel krachtvoer te voeren. Als je dan elke dag een schep voer geeft (of 2x een halve), dan kun je wel een maand toe met een zak.

Voer je, afgewogen, 2kg per dag (dat is wat er gemiddeld op een manege/pensionstal gevoerd wordt voor paarden die elke dag moeten werken) dan is dat 60kg per maand en dat komt neer op 3 zakken brok, of 4 zakken muesli (zakken muesli zijn meestal lichter)

Ik voer zo weinig krachtvoer (paard en pony samen) dat die kosten over de maand genomen verwaarloosbaar zijn...
1 zak pavo vital per jaar €36,75
2 zakken muesli of granenmengeling €25,-
gemiddeld is dat 5 euro per maand voor mijn pony en paard samen aan krachtvoer/vitaminen/mineralen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:41

Ik sta op een pensionstal en betaal daar 150 euro pm.
Daarvoor krijg ik......

Onbeperkt hooi, overdag en s´nachts, zoveel stro als ik wil en er zit mueslie, mineralenbrok, haver wit en zwart, maisvlok en maiskorrel, zemelen bij inbegrepen ook zoveel als je wilt.

Hier komen wel nog de hoefsmid kosten bij, kleine vergoeding voor de wortelen, benzine endergelijke.
Heb een rijhal en dagelijks heel de dag weidegang of paddock ook in de winter.
Direct aan de osrand en grote verlichte buitenbak.

Moet wel zelf de stal mesten en hem sávonds binnen zetten.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:46

vlas €4,75 per pak, = zeg maar €20 per maand
hooi + kuil €35,- per maand
voer, ik voer meusli, van cavalor €12 per zak, die ongeveer en maand van een zak
knoflook lijnzaadolie €9,- per 3 maanden

overige kosten
hoefsmid €65 per 10 weken
wormenspuiten €65 per jaar (koop altijd een jaarpakket)

swinters gooi ik altijd een paar handen stro in de stal als ze op stal moeten blijven i.v.m het weer, en dat is €5 tot €10 per maand

stalling €100

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:54

houd vooral ook rekening met -zeker op het moment- stijgende eiwitprijzen. De verwachte oogstopbrengsten zijn slechter dus zowel brok als stro als hooi zijn stijgende qua prijs. Wij vragen hier 150euro voor stalling inclusief hooi en vlas maar dat wordt deze winter toch echt heel krap.