manege of pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:33

petra1970 schreef:
manege-weinig weidegang betalen om binnen en buiten te laten zetten.

pensionstal- veel weidegang worden buiten gezet en binnen.

manege- wedstrijden thuis dus hoef je niet weg met de trailer
pension- moet je met de trailer weg

manege- druk
pension- rustig

zo ben ik voor en tegens aan het opsommen maar het blijft lastig

als ik jouw was, was de keuze snel en gemakkelijk gemaakt. je zegt hier dat de pensionstal VEEL weidegang heeft en je paard wordt buiten en binnen gezet. vrijheid is 1 van de belangrijkste dingen.
dus ik zou zowiezo ergens naar toe gaan waar je paard zo veel mogelijk naar buiten kan met andere paarden

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:52

petra1970 schreef:
hoho ik zeg niet dat dat elke manege zo is
zo is het op de manege waar IK sta

Oh ok, dan begreep ik het verkeerd :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:01

Anoniem schreef:
als ik jouw was, was de keuze snel en gemakkelijk gemaakt. je zegt hier dat de pensionstal VEEL weidegang heeft en je paard wordt buiten en binnen gezet. vrijheid is 1 van de belangrijkste dingen.
dus ik zou zowiezo ergens naar toe gaan waar je paard zo veel mogelijk naar buiten kan met andere paarden

Als weidegang het enige belangrijke is, kun je bij een boer terecht. Waar heb je dan een pensionstal voor nodig?

Amiigo

Re: manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:17

daar dacht ik ook al aan Lusitana _O-

Tja, ik ga naar een manege want heb het geld niet voor een pensionstal...

Maar deze manege is wel gezelliger dan de pensionstal van een vriendin van mij, daar kijken ze je raar aan als je een cap ophebt en als je geen sporen draagt...
Ze kreeg daar ook les en daar kreeg ze gewoon sporen aan...

ik kan dan wel mee rijden in de lessen en hij kan overdag naar buiten, dus ik vind het niet zo'n probleem...
Wij maken onze paarden toch al soft met al die dekens, hoor ook vaak dat paarden graag naar stal gaan als het bijv. heeft geregent.
Niet dat ik mijn paard niet soft maak, swinters word hij geschoren en heeft hij ook dekens op :')

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:46

petra1970 schreef:
hoi,

ik ben aan het dubben over een andere stal,
nu is mijn vraag aan jullie waar jullie de beste ervaringen mee hebben.
liever een manege
of een pensionstal?
waar gaat jullie voorkeur uit en waarom
ben benieuwd,
ik breek er mijn hoofd over hahahahah
de ene x denk ik dit en de andere x dat

groetjes

Ligt er maar net aan wie wat te bieden heeft.
En niet bij alle pensionstallen is het rustig of kan je paard naar buiten en ook al staan er maar een paar paardeneigenaren geeft dit nog niet de garantie dat de sfeer goed is,hoeft maar 1 rotte appel tussen te zitten en de goede sfeer is weg.

Mijn eerste vereiste zou toch wel zijn dat mijn paard naar buiten kan het hele jaar door en goed te eten en schone stal met genoeg grondbedekking waar niet op bezuinigd wordt.
Een goed te rijden buitenbak en liefst een binnenbak voor de nattere en wintertijden en hier gebruik van kunnen maken op tijden dat het mijzelf het beste uitkomt,dus niet aan lessen verbonden zitten,of moeten wachten dat deze klaar zijn,maarja ik werk onregelmatige diensten dus ben zowiezo niet afhankelijk van rijden in de avonduren,kan ook lekker smorgens of smiddags rijden wanneer ik wil.

Tweede vereiste: Goede uitrijmogelijkheden naar het bos en meerdere wedstrijdgevende verenigingen in de buurt.

Ten derde: een afspuitplaats met warm en koud water,eventueel een solarium maar niet echt noodzakelijk maar wel fijn.

Kantine is niet belangrijk,dat komt toch niet altijd tengoede en wordt veel geouwebanketstaaft en vaak teveel gedronken,vaak zitten er ook mensen die weinig met de sport van doen hebben.
Een toilet zou wel fijn zijn.

marjo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:50

Ik zou vooral kijken naar de faciliteiten zoals weidegang, binnenbak etc EN wanneer je daarvan gebruik kunt
maken! Idd moet je op een manege vaak rekening
houden met de lessen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:53

Hangt helemaal van je eigen wensen/eisen af.
Ik heb op een manege gestaan en mij beviel het niet zo. Je hebt te maken met veel mensen, wensen, enz. De lessen...dus bezetting van de bak, vooral in de wintermaanden.
Maar het kan ook voordelen hebben.

Ik sta nu op een kleinschalige pensionstal. Heerlijk! De paarden komen lekker veel buiten. Bak is vrijwel altijd beschikbaar. Alle faciliteiten beschikbaar.

Dus voor mij is de keus; pensionstal

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:53

ik sta op een dhz stal , deze is verbonden aan een ruitersportcentrum . wij hebben dus de paarden de gehele dag buiten , s'nachts op stal , kunnen tegen een bepaald tarief onbeperkt gebruikmaken van de 3 rijhallen , drafbaan, dressuurbak(buiten) en een springtuin . daarnaast kunnen we ook nog zo het bos in.
dhz stal houdt wel in dat je ( op voeren na ) alles zelf moet doen. maar daar is ook de prijs naar.

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:06

Ik sta op een pensionstal bij een paardenboer, die een klein gedeelte van zijn stal ( 10 ong denk) verhuurd aan pension klanten. we hebben een binnen / buitenbak / longeerbak en t is vlakbij de bossen.

Waarom heb ik hiervoor gekozen:

Het is niet luxe maar wel goed
Het is knus / gezellig
voor een bosritjes ruiter is zo'n pensionstal goed zat, kan altijd les nemen als ik wil en van wie ik wil waarom zou ik op n dure manege gaan stallen als ik geen ambitie heb om wedstrijden of wat te gaan rijden, ( ben blij dat ik het zo net kan betalen )
het is niet zo prijzig als een manege.
Binnen/buiten zetten, voeren, stal uitmesten zit erbij alleen deken op en af niet, (maar die van mij het geen deken.)
ik kon meteen merken dat geld niet op de 1e plaats kwam, hij heeft mijn jaarling thuis zeg maar opgehaald en ook naar Friesland gebracht en terug naar huis zonder xtra kosten, ook bekappen en zo kostte me tot nu toe bijna geen drol, op een luxe stal/ manege is dat vaak toch anders.

Hangt denk ik voor mijn gevoel echt af van wat je wilt, wil je wedstrijden en zo, dan zou ik een manege kiezen, bij die manege van ons heb je dan 2x per week dacht ik les, maar dat kost mij een rib uit mn lijf meer als pension,,,,,

:wave: suc6 met keuzes maken!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:18

Denk dat je voor jezelf erg de voorop moet stellen wat jij belangrijk vind voor je paard en daarna voor jezelf.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een kleine pensionstal.
Tuurlijk een manege kan gezellig zijn maar ik zou niet tegen het bemoeizuchtige kunnen van de mensen om me heen even als ik er niet tegen kan hoe sommige mensen met hun paard omgaan.
Hoe meer mensen er zijn hoe eerder je daar last van hebt en hoe meer je dat zal gaan irriteren.

Voor de rest heb je zelf al wat voor en nadelen genoemd. Als je je paard ergens stal zijn er eigelijk altijd wel dingen die je zelf anders zou willen maar het is maar net wat jij het belangrijkste vind.
Voor de rest wedstrijden dat is leuk en makkelijk als dat op je eigen manege gehouden wordt maar het heeft ook z'n voordelen om op onbekende terreinen wedstrijden te rijden zowel voor jezelf als voor je paard. En daarbij komt natuurlijk dat als er zovaak wedstrijden gehouden worden op de manege dat het natuurlijk weer een stuk drukker is in het weekend.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:39

Tigra_ schreef:
Tuurlijk een manege kan gezellig zijn maar ik zou niet tegen het bemoeizuchtige kunnen van de mensen om me heen even als ik er niet tegen kan hoe sommige mensen met hun paard omgaan.
Hoe meer mensen er zijn hoe eerder je daar last van hebt en hoe meer je dat zal gaan irriteren.

Op een kleine manege vallen die bezwaren ook weg.
Ik stond vroeger zomers op een manege waar iets van tien paarden stonden, en er drie keer in de week een uurtje les was ofzo. Niemand bleef echt hangen dus ik had altijd het rijk voor me alleen.
Verder heeft bemoeizucht te maken met het soort mensen en niet zozeer met het soort bedrijf zelf en je kunt het enigszins in de hand houden door meteen van het begin af aan duidelijk te maken dat je er niet op gesteld bent.
Daarbij kun je op een pensionstal ook mensen treffen die je niet liggen en anders met hun paarden omgaan dan jij zou willen.

Het is belangrijk om bedrijven te bezoeken om te zien wat voor een mensen te komen, en hoeveel er rondlopen/rijden op de tijden dat jij zou gaan.

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 09:13

IKbenEllen schreef:
petra1970 schreef:
hoho ik zeg niet dat dat elke manege zo is
zo is het op de manege waar IK sta

Oh ok, dan begreep ik het verkeerd :D

geef nix

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:11

Lusitana schreef:
Tigra_ schreef:

Op een kleine manege vallen die bezwaren ook weg.
Ik stond vroeger zomers op een manege waar iets van tien paarden stonden, en er drie keer in de week een uurtje les was ofzo. Niemand bleef echt hangen dus ik had altijd het rijk voor me alleen.
Verder heeft bemoeizucht te maken met het soort mensen en niet zozeer met het soort bedrijf zelf en je kunt het enigszins in de hand houden door meteen van het begin af aan duidelijk te maken dat je er niet op gesteld bent.
Daarbij kun je op een pensionstal ook mensen treffen die je niet liggen en anders met hun paarden omgaan dan jij zou willen.

Het is belangrijk om bedrijven te bezoeken om te zien wat voor een mensen te komen, en hoeveel er rondlopen/rijden op de tijden dat jij zou gaan.

Daarom ben ik zo blij dat ik particulier sta en ik de enigste pensionklant ben op eentje met alleen weidegang na dan.
Vast zullen er bedrijven zijn waar dat minder is manege of pension maar dat heeft wel te maken met wat er in je regio zit ik ken hier in de buurt geen kleine manege's dus zou ik al automatisch op een kleine pension terrecht komen.
Het feit dat mensen zich met mij zouden bemoeien is inderdaad opzich snel op te lossen.
Maar zoals ik al zei heb ik snel problemen met mensen die gewoon imo verkeerd omgaan met hun paard. Zoiets wil ik niet zien om voor mezelf de stress te weerhouden. Want op een gegeven moment zou ik met mond ook niet kunnen houden en een bitchy opmerking maken. Waarop ik me achteraf weer heel erg schuldig voel en dat ik me klep had moeten houden omdat ik dit zelf ook niet wil hebben.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:37

Ik heb bijna een jaar op een manege gestaan, nou echt nooit meer dus. En dan was dit nog een relatief kleine manege. Altijd kinderen aanwezig, die niet snappen dat ze van je paard af moeten blijven... En dat niet alle eigenaren het fijn vinden als hun paard ongevraagd brood bij gevoerd krijgt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:13

Ja, dan heb je te maken met slecht beleid. Dat heeft niks te maken met het feit dat het een manege is.
Ik merk trouwens toch al dat tegenwoordig de manege eigenaren schijnbaar geen grip meer hebben op hun klanten en dat iedereen maar blijft hangen en de kinderen de heel dag gedropt worden zodat de ouders lekker weg kunnen.

Maar je kunt zorgen dat je op een manege komt waar niet zoveel kinderen komen bv en waar de eigenaar gewoon nog echt de baas is.

Daarbij moet je natuurlijk de voor- en nadelen afwegen. Als het belangrijk is dat je dagelijks gratis les kan krijgen bv is een manege meer voor de hand liggend dan ene pensionstal waar je lesgevers in moet huren.

Dus eerst moet je een lijstje wensen en eisen maken, en dan ga je kijken welke bedrijven daaraan kunnen voldoen, ongeacht hoe ze voor de buitenwereld heten.

Nikky87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:46

Ik zou voor een pensionstal gaan, het is er rustiger en niet de hele dag kinderen over de vloer.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:41

ik ga nooit weer op een manege staan. mijn pony (toen der tijd) had 's zomers gewoon 24/7 weidegang, maar de lessen......... dat ten eerste, je moet dan kijken of jij dan nog wel kan rijden en dan ten tweede is dat het op een pensionstal veel rustiger is. ik hou gewoon van rust en kan dan heerlijk met de paarden bezig zijn en dan zit ik niet te wachten om gillende kinderen om mij heen. hahaha chagarijniger kan je me niet krijgen

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:33

Heb je al enig idee Petra???

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:35

Mensen denk alleen maar aan het gezellig heid

en het paard moet er onder lijden

denk eens na over het paard

paarden zijn natuur dieren die moeten gewoon de hele dag buiten staan niet binnen in een zielig stalletje met eten
s'nachts op stal is geen probleem maar de hele dag dann krijg je paard alleen maar meer stres.

ik had gewoon een goede stal gezocht voor je paard met genoeg weilanden waar ze zomers 24 uur op kunnen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:05

Dat kan soms ook prima bij een manege.
Dat zit echt niet aan het soort bedrijf vast, maar of ze weiland ter beschikking hebben en hoeveel.

Daarbij mag je als eigenaar best aan jezelf denken.
Als je er wilt zijn voor je paard, moet je er niet op gaan zitten. Zodra je het gaat gebruiken, mag je bepalen hoe het paard gehouden wordt en als het jou uitkomt dat hij dan een dagdeel op stal staat is dat heus geen kwellerij.

Daarbij is niet elk paard gebaat bij weidegang en niet elke weides zijn nou zo perfect voor paarden.
Je kunt niet denken ik knal hem op de wei en dan is hij automatisch gelukkig en ben ik goed voor mijn paard.
Ook verblijf in en wei moet aan voorwaarden voldoen wil het geschikt en prettig zijn.
Vergeet niet dat wij bepalen waar hij staat in weer en wind en met welke weidegenoten. Het is niet zo dat het apard de plek en de weidegenoten heeft gekozen en hij kan het er wel helemaal niet mee eens zijn...

Een paard dat alleen in de bagger staat omdat hij overal wordt weggejaagd en dus niet kan eten en alleen kan drinken als hij er een pak op zijn donder voor over heeft, is echt niet gelukkiger dan een paard dat in zijn stal zijn natje, droogje en rust heeft en maar een paar uurtjes los kan in zijn eentje, bij wijze van spreke.

Nogmaals, het is beter een lijstje te maken van wensen en dan gaan kijken wie dat kan bieden, ongeacht of het een boer, particulier, manege of pensionstal is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:24

Waarschijnlijk ga ik herhalen wat al vaker gezegd is, maar kijk naar wat goed is voor je paard en wat je eigen wensen zijn en sluit hier een compromis tussen.

Vergeet niet dat je paard elke dag, dag in dag uit op de stal moet staan en dat hij het naar zijn zin moet hebben! Het welzijn voor je paard moet dus goed zijn!

Kijk goed naar je paard en probeer te voorzien in zijn behoeftes (wat is hij gewend, waar vaart hij wel bij), bedenk 1. welke faciliteiten en overige dingen er minstens moeten zijn, 2. wat je graag wilt, maar niet per se hoeft en 3. wat je echt niet hoeft of nodig hebt. Is het er dan wel, dan is het mooi meegenomen, maar zo kun je goed onderscheid maken tussen verschillende stallen.

Voorbeeld van mij: toen ik mijn paard kocht, stond ze bij de eigenaar thuis, paard stond altijd buiten, 's winters overdag in de paddock, 's zomers 24/7 op het land. Ik heb bij de keus van stal rekening gehouden met het verleden van haar.

Wat ik belangrijk vond voor mijn paard en wat er minimaal moest zijn voor mij:
iig mogelijkheid om 's winters enkele uren buiten te staan en niet alleen als ik er ben
Weidegang, liefst 24/7, maar dat is hier haast onmogelijk, dus daar wilde ik nog wel op toeleggen als het niet anders kon
(ruim) voldoende ruwvoer, min. 3x per dag
Goede buitenbak
box van min. 3x3
Kleinschalig

Wat ik graag wil, maar niet essentieel is:
Box met buitenluik
Buiten staan met soortgenoten
zelf uitmesten
Spuitplaats warm én koud water
Uitrijmogelijkheden
Kantine + WC

Wat ik echt niet hoefde:
binnenbak
stapmolen
solarium
overige 'luxe' artikelen.

Op basis hiervan heb ik een keus gemaakt. Soms kom je er na verloop van tijd achter dat je weleens een verkeerde keus maakt, dat geeft niks, je kunt je paard altijd opnieuw verhuizen. :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:27

Ik zou denk ik altijd het eerste kiezen voor een kleinschalige pensionstal.
Dat is onder andere omdat ik mezelf juist meer op mijn gemak voel met minder mensen om mij heen. Ik ben namelijk wel een beetje bang dat je op een grotere stal of manege vaker 'pottekijkers' hebt bij bijvoorbeeld het rijden; en daar houd ik niet zo van. Ik ben nu eenmaal erg gesteld op een rustige omgeving en aan (al dan niet goed-bedoeld-) commentaar van de zij-lijn (van andere mensen dan mijn instructeur) heb ik al helemaal geen behoefte. Dat is natuurlijk persoonlijk; een ander houdt misschien wel van de gezelligheid die je op een grote stal of manege kan vinden.
Een bijkomend voordeel van relatief weinig stalgenoten is dat je iedereen kent, je iedereen om hulp kan vragen als dat nodig is en er vaak goede afspraken gemaakt kunnen worden over buiten zetten of binnen halen ofzo. Aan de andere kant ben ik ook wel eens op stal wanneer er verder niemand anders is en dan is het juist weer lekker rustig.
Daarnaast heb ik het idee dat er op een kleinere stal meer aandacht is voor mijn paard, dus denk ik dat het ook sneller opvalt als er wat aan de hand is. Ook weidegang vind ik belangrijk voor mijn paard en het valt mij op dat het daar op maneges hier in de buurt nogal eens aan ontbreekt.
Ik moet het wel stellen zonder binnenbak; maar dat neem ik maar op de koop toe. Er zijn bij mij op stal wèl 2 buitenbakken, meerdere paddocks, een stapmolen en genoeg weidegrond.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:33

Kleinschalig en grootschalig heeft allebei voor en nadelen.

Voordeel van kleinschalig vind ik dat je iedereen beter leert kennen, je idd rust hebt op stal en niet teveel mensen om je heen als je bezig bent. Het is idd makkelijker afspraken maken met anderen mbt buiten zetten etc.
Ik sta op een stal met 12 paarden en als we met 2 of 3 tegelijk rijden is het veel. Bij een grootschalige stal heb je veel vaker dat de bak bezet is of er meerdere rijden, daar moet je mee kunnen omgaan.

Als het kleinschalig is en je kent iedereen een beetje, is er vaak veel minder onderling 'geklets', maar ook dit kan juist tegenover gesteld zijn. Als je niet lekker ligt op een kleinschalige stal, ben je sneller de dupe van de kletspraatjes.

Dan is een grote stal weer een voordeel, er zijn altijd wel een paar mensen waarmee je goed kunt opschieten en je kunt zo een beetje je eigen weg gaan. Nadeel vind ik dan weer de 'kliekjes'.

Maar ook dit is allemaal weer persoonlijke smaak. ;)

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:34

Ik ga helemaal akkoord met Lusitana. :j

Zelf sta ik ook op een kleine manege met ongeveer 10 manegepaarden, 10 pensionpaarden, een hoopje veulens (staan er soms op de wei) en de paarden van de eigenaar.
Je hebt er alles wat je nodig hebt en als je overdag gaat, is er zowat niemand te bekennen en heb je alles voor jou alleen.
Als je wat drukte wil, kan je woensdagnamiddag gaan of in het weekend wanneer er lessen zijn.
Dit vind ik nog het beste alternatief, ook voor elk type ruiter.
Recreatieruiters kunnen namelijk meerijden in de manegelessen of privéles krijgen van een 'gewone' lesgeefster.
Voor wedstrijdgerichte en ambitieuze ruiters heb je dan hele goede privélessen van de eigenaar, die heeft er een speciale opleiding voor gehad en natuurlijk hopen ervaring.
Doordat het zo kleinschalig is zijn ook de manegelessen kwaliteitsvol en is het geen zinloos gehobbel, je kan er echt wat van opsteken. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:34

Jibbel schreef:
Voorbeeld van mij: toen ik mijn paard kocht, stond ze bij de eigenaar thuis, paard stond altijd buiten, 's winters overdag in de paddock, 's zomers 24/7 op het land. Ik heb bij de keus van stal rekening gehouden met het verleden van haar.

Ook wel belangrijk. Goed punt.