Hoe duur is vlas in de maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Hoe duur is vlas in de maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:30

Bij vlas moet je echt zorgen voor een goede dikke onderlaag, anders loopt je paard het natte vlas naar boven. Rubber matten hebben daarom ook geen zin om strooisel te besparen. Ik verbruik 3 a 4 kliko's per maand á 10 euro (via de stalhouder) tijdens het weideseizoen (van 9 tot 5 buiten). In de winter hoop ik het te redden met 1 bak per week.

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:25

Als ik niet onwijs zuinig ben, en paard slechts 2 uur max per dag eruit komt, gebruik ik ongeveer 6 balen per maand. Begin met 5 balen en om de 5 dagen plasplek eruit en nieuwe baal erin. Betaal per baal 6 euro, dus ongeveer 36 euro per maand.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:24

Mijn vader haalt altijd ergens vlas voor mij (waar het heel goedkoop is), volgens mij heeft hij een baaltje voor 4 a 5 euro. :) Gebruik er zo'n 3 per maand (vlas blijft lang goed, als je netjes mest) dus ben max. 15 euro per maand kwijt. (Hij staat van 10 tot half 8 binnen ongeveer, 's nachts in de winter :) )

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:42

Het verschilt toch best veel bij mensen, ik ben zelf best zuinig met uitmesten etc. Dus ik zal ook niet erg veel kwijt zijn denk ik :)

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:44

wat ik mij heb laten vertellen van een groothandel:

de eerste keer dat je vlas in je stal doet, 5 pakken erin gooien (normale stalafmeting). iedere week 1 pak vlas erbij gooien
een pak vlas kostte daar 5,75 per pak

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:46

Ligt eraan hoe lang je paard op stal staat en hoe schoon hij/zij de stal houdt.

Er ligt als basis ongeveer drie pakken in mijn stal.
In de winter staat mijn pony 's nachts op stal en ze is heel schoon.
Ik gebruik amper twee pakken vlas per maand :+
Vlas kost bij ons 7 euro per pak dacht ik.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 20:19

Zo dat is nog redelijk prijzig, waarom zit er zoveel verschil in de prijzen?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:24

hoe lang laten jullie vlas liggen voor je het vernieuwd?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:42

Ik haal gewoon de bruine plekken en de bollen eruit, eigenlijk hetzelfde als met stro.
Het zal mss ook van paard tot paard afhangen, deze merrie plast altijd op dezelfde plek en de rest blijft mooi droog...ik verdeel soms 1 pak over gans de week...het is niet zo dat ik een heel pak erin gooi in 1 keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:49

Ik gooi er ook 3 pakken in om te beginnen en iedere dag de drollen en 1 keer per week de echte natte plek.

1 keer in de 2 weken gaat er 1 nieuw pak in.

Ik bestel per pallet en doe er nu al ruim 3 maanden mee en ben nog niet op de helft :+

Denk dat het mij nog geen 10 euro per maand kost...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:57

Bij ons op stal mogen we 8 balen per maand gebruiken.
dus 2 per week. Bij start 4 balen er in.
Ik haal elke dag de drollen er uit en 2 keer per week de natte plek. En als ik de natte plek gedaan heb komt er 1 baal bij in, die ik over de hele stal meng (2 x per week dus en dan meng ik het tot de bodem dus schep alles om als het natte er uit is) met het oude waardoor de stal eigenlijk altijd mooi schoon is :)

ze staan bij ons gemiddeld tussen de 6 en de 8 uur buiten.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 08-09-10 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:01

Mijn pony is erg schoon. Ik denk dat ik in de zomer 1 pak per 3 weken erbij gooi. Moet wel zeggen dat de paardjes dan van 9 tot 23 uur buiten staan. Elke dag de mest eruit en de natte plekken één keer in de twee weken (overigens is dit bij mij altijd maar één plek). Pakje is bij ons tussen de 6,50 en 7,50. Het is volgens mij maar net hoe zuinig je er mee om gaat.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:12

elkee schreef:
Zaagsel ga ik niet doen, vlas is goedkoper hier en stoft niet zo (ze hoest dan best snel) :)

Let dan wel op welk merk vlas je hebt!
Mijne is juist gaan hoesten van vlas, overgegaan op houtvezel en het is over (als ie z'n muesli niet door z'n neus naar binnen probeert te werken). Mijn schoonzusje zei wel dat mijn vlas veel stoffiger was dan het vlas dat zij gebruikte.
Ik merk nu dat ik minder houtvezel gebruik dan vlas, dus ik ben er nog niet over uit wat uiteindelijk goedkoper is.

Heb nu houtvezel besteld bij Lavor en die komen het gewoon brengen, volgens mij bezorgen ze door heel Nederland (ook vlas want anders heb jij er niks aan). Geloof dat het vlas daar op 5,65 per baal kwam bij afname van een pallet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:14

Waarom zou je overgaan op vlas als het stro inclusief is?
Volgens mij hoefsmid is vlas erg slecht voor de hoeven (let wel, de mijne staat ook op vlas omdat ik niet anders kan waar mijn paard staat).
Ook heb je kans als ze zich vervelen dat ze vlas eten, wat in combinatie met water gevaarlijk kan zijn voor de maag/darmen.

Is het vanwege gewicht of medische (stof)?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:20

Sky_As schreef:
Waarom zou je overgaan op vlas als het stro inclusief is?
Volgens mij hoefsmid is vlas erg slecht voor de hoeven (let wel, de mijne staat ook op vlas omdat ik niet anders kan waar mijn paard staat).
Ook heb je kans als ze zich vervelen dat ze vlas eten, wat in combinatie met water gevaarlijk kan zijn voor de maag/darmen.

Is het vanwege gewicht of medische (stof)?

Volgens mij is vlas alleen maar slecht voor de hoeven als het nat is. Overigens is dat bij al het strooisel zo. De ammoniak die zich in de natte plekken bevind kan de hoeven aantasten. Qua mesten is vlas wel veel makkelijker dan stro en ik denk ook dat de meeste paarden eerder hun stal met stro zullen leegknabbelen dan die met vlas.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:26

ik sta op half houtkrullen en half vlas en heb een stal van 4x4.5m. (ik vond vlas veel te glad om te beginnen en dat gaat er na een tijd zo vies uitzien)

ik ben begonnen met 4 pakken in totaal en strooi normaal gezien wekelijks een pak bij (wissel af vlas of houtkrullen)
ik haal alleen dagelijks de mest eruit en om de 2-3 dagen de natte plekken. Nu mijn paard door omstandigheden overdag niet meer buiten kan strooi ik wel bijna 2 pakken per week ('t is eenecht piskous :D )

hier bij ons kosten houtkrullen ongeveer hetzelfde per pak dan vlas, gemiddeld een 6.50

aanvulling: vlas is slecht voor de hoeven omdat het uitdrogend is, wat voor paarden die gevoelig zijn voor rotstraal een voordeel kan zijn

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:46

blijkbaar bestaan er nogal wat fabeltjes over vlas dan, mijn hoefsmid zei juist dat paarden eerder rotstraal krijgen....(werkt bij de Lingehoeve, dus niet zomaar een smid)
maar goed, betreft het eten...stro kan niet zo'n kwaad...als ze veel vlas eten, en dan water drinken, gaat het vlas opzetten...en dat kan erg gevaarlijk zijn. Ken een pony die hierdoor aan koliek overleden is.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 12:50

Ik wist niet dat ze vlas aten? Ik denk niet dat ze dat zal doen :) Ze is in eten best kieskeurig namelijk

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:55

sommige paarden eten echt alles, dus in het begin wel inhet oog houden

@sky_As: ik heb ook vaak gehoord van verschillende smeden en mensen dat vlas slecht is voor rotstraal omdat dit zo gemakkelijk in de hoeven vastkoekt. Mijn laatste smid zei dan juist weer dat vlas en houtkrullen uitdrogend werken op de hoeven. En als ik eerlijk moet zijn, mijn paard heeft minder snel last van weke zolen en het begin van rotstraal dan op stro. maar ik hou mijn stal ook echt zo droog mogelijk. Als er een natte plek komt piepen, krab ik onmiddellijk alles opzij en haal de nattigheid eruit.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:06

Is ook, mijn paard staat ook op vlas, is superschoon op haar stal. ik gooi 1 keer per 8 of 10 dagen een nieuw pakje vlas erbij...ze heeft een bodem van ongeveer 40 cm ondertussen en staat zodoende altijd droog! ik haal alleen de mest eruit. plassen doet ze voornamelijk op 1 plek. omdat ik een bodem heb zakt de urine mooi naar beneden.
Maar wat ik me afvroeg is waarom je ze op vlas zou zetten als het stro gratis is. Ook is het met eten beter. Als ze s ochtends al aan het stro beginnen, dan hebben ze alvast een bodem voor de brok. Zeker aangezien er op de meeste plekken eerst brok wordt gevoerd en daarna pas hooi.
Alles zal zijn voors en -tegens hebben....

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:05

Het stro krijg ik niet gratis, daar betaal ik natuurlijk gewoon voor. de huur van de stal is gewoon heel laag, omdat ik die mensen ken :j

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:11

elkee schreef:
Het stro krijg ik niet gratis, daar betaal ik natuurlijk gewoon voor. de huur van de stal is gewoon heel laag, omdat ik die mensen ken :j

Ik heb precies hetzelfde. Wilde mijn pony destijds perse op stro hebben, dat was hij immers gewend. Ook schrok ik in eerste instantie even van de prijs van een pakje. In vergelijking met stro is vlas natuurlijk veel duurder. Nu omgerekend ben ik met vlas goedkoper uit dan met stro. Ik moet je wel waarschuwen voor de verschillende kwaliteiten in vlas. We zijn één keer van leverancier veranderd, maar wat we daar kregen was echt lange, harde rommel.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:16

Als mijn stal leeg is doe ik er 2/3 pakken in. Elke dag de drollen er uit scheppen en 1 á 2 x per week de natte plekken en dan 1x per week weer een heel nieuw pak vlas er bij! :)
Vlas kost geloof ik hier op stal €6

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:21

wij kopen de pakken nu voor €4,50. en mesten eigenlijk elke dag uit. doe er ongeveer 1 à anderhalf in per week dus dan kom je op.
6x4,50=€27

Tibaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:24

ik doe ook 3 pakken in een lege stal en daarna 1 x per week er bij.
Ik koop ook een grotere partij in 1 keer. Hebben jullie geen last dat er muizen in de vlas voorraad gaan zitten?
Vlas staat in een andere schuur waar verder geen paarden staan