Nu nog hooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:20

Schapen is geen optie; de eigenaar wil er niets anders op hebben en de omheining is niet voor schapen geschikt.
Ik merk dat de ene erg kort gaat lopen en stijf op de spieren is tot het kreupele af soms.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 05-09-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:24

Maar dit gras is toch voornamelijk water?

DubbelFun

Re: Nu nog hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:29

Blijkbaar zit er toch wat anders bij :D en vooral gezien de koude nachten en zonnige dagen vertrouw ik het niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:30

Die zonnige dagen kan wel, de grond is nog nat genoeg...de koude nacht zal denk ik ook niet veel invloed hebben momenteel, want het is nog steeds boven de 5 graden.

Zit er veel onkruid tussen? Misschien dat ze daar wat mee heeft...of het hooi wat ze op stal krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:55

Het hooi wat ze op stal krijgen komt van hetzelfde land en er zit idd heel veel onkruid door. Vooral erg veel paardenbloem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:03

Het zou van de paardenbloem kunnen zijn.
Heb een keer een statje gelezen van waardes waar paarden bevangen van kunnen worden en daar stond bepaalde onkruiden ook bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:03

@dubbeldun: een ouderwetse zeis aanschaffen, en oefenen ;) Dan kun je steeds zelf een stukje maaien.
Zo deed een schapenboertje waar mijn pony vlak bij stond ook. Dan mocht ik elke keer een kruiwagen vers gemaaid gras komen halen :P Vond hij heerlijk!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:06

er komt wel rot weer aan met veel wind en regen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:12

@joyce B : vooral heel veel oefenen dan :D Ik heb het al eens mogen proberen en vreesde voor mijn benen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:10

mijn voordroog is nu aan het verregenen, de loonwerkers hadden het zo druk dat niemand meer kon komen persen en wikkelen gisteren... Iedereen wilde het natuurlijk op tijd in het plastic hebben...

Nou ja, ik heb al genoeg voer, en het gras is nu weer netjes gemaaid, dus als ik dat spul donderdag of vrijdag nat of droog maar in de pakjes of balen kan krijgen kan het in elk geval goed de winter in en valt de financiële schade ook nog wel te overzien...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:21

Balen Joyce! Bij mij kwamen ze vanmorgen om half 8 om het te persen en wikkelen.. Ik vond al dat ze zo snel klaar waren.. Bleek dat ze alleen het stuk land voor ons huis hebben gedaan, achter waren ze vergeten.. Dus toen ze kwamen wikkelen heb ik snel die jongen gevraagd of ze dat ook nog konden doen.. Geen probleem natuurlijk, maar de pers was al weer weg. Ik hoop wel dat het er nu in zit want het regent hier ook al..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:22

Ik zie dat het na vanmiddag in het midden en zuiden droog blijft....als het nog wat droger wordt, kan je het wellicht laten wikkelen voor schapen....

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:22

gisteren om 8 uur is het bij ons ingebaalt in kleine baaltjes (25-30 kilo)
Daarna meteen naar binnen gebracht, en het is fantastisch hooi, het ruikt heerlijk en ziet er mooi uit. Zelfs de inbaalman ( ;) ) zei dat het erg goede kwaliteit was.
Dus we zijn super blij dat we het toch nog hadden gehooid.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:27

Vannacht zijn ze bij ons pas na 12 uur begonnen met persen en wikkelen... En daarna hadden ze nog meer adressen, maar alles is er droog ingegeaan want rond 5 uur vannacht is het bij ons pas gaan regenen :)
Maar wij hopen op nog een keer goed weer want er staat nog meer gras wat in kuilpakken moet :(:)

LSignora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:48

De voor uit zichten zijn niet echt goed, wij wilde eigenlijk ook nog een keer hooien maar denk niet dat het nog wat wordt helaas

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:13

We hebben een boer gevonden die zowiezo wil maaien en keren, als er hooi van te maken valt, gaat hij het doen en meenemen. Zoniet is de weide dan toch al gemaaid.

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:25

Hooien kan wel hoor. Hier in de omgeving zie ik het veel gedaan worden.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:34

Wij hebben alles gelukkig droog binnen. We hebben deze snee voor het eerst kleine ronde baaltjes laten maken, die zijn goed hanteerbaar voor 1 a 2 volwassenen.
Er zijn er 94!! afgekomen, dus ook voor de verkoop. Het is veel teveel voor onszelf. Het heeft een hele week gelegen, dus erg lekker droog spul.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:56

het is hier half nat toch nog de balen in gegaan. De boer was langs gekomen om me een standje te geven dat ik niet gelijk weer was gaan bellen. Het was alleen bovenop de wiersen nat en van binnen nog droog en in het plastic zou het nog goed spul zijn meende hij...
Als ik het liet liggen om te wachten tot het droog was zou de voedingswaarde en de smaak er uit gaan...

Er kwamen 17 grote rechthoekige pakken vanaf...
Het is dat ik al genoeg heb, anders wilde ik graag weten hoe het uit het plastic komt, want wat ik gister en vandaag aan restjes van het land heb geharkt om te voeren, vinden de paarden erg lekker, ondanks de regen die eroverheen is geweest is het toch redelijk droog gewaaid en het ruikt heerlijk.

Dan ga je weer balen van jezelf:
Als ik het 's ochtends nu maar in de balen had gedaan voor de regen, dan was het perfect voer geworden...
Als ik het nu een dagje langer had laten liggen en het had nog een nacht weer kunnen opdrogen en het was nog een keer geschud, dan was het ook droog de balen in gegaan en was het heerlijk goed hooi in plastic geweest, als als als...

Maar goed. Ik kan het nu goedkoop te koop zetten, met het risico voor de koper of het wel of niet mooi spul is, en dan ik de kostprijs er nog uit krijg, of ik laat het opstapelen, maak over 2 maanden een pak open en bekijk de kwaliteit en als die toch goed is, kan ik het voor 2x de kostprijs verkopen... Alleen moeten de kopers dan het laden zelf regelen/betalen.

Wat zouden jullie doen?

Iemand ervaring wat er uit je balen komt als het deels wat nat is geregend?
(niet zeiknat dat het water er uit druipt, het was motregen, geen echt regenbui, maar meer zoals na een flinke nacht dauw schat ik, met nog droge delen ertussendoor) In het plastic kan het niet gaan schimmelen toch? Krijg je dan gewoon iets nattere voordroog? Trekt de vochtigheid gelijk door de hele baal? Wordt het in het plastic natter dan het er in ging, of blijft de vochtigheid en structuur gelijk?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:52

Joyce B in het plastic gaat het niet schimmelen. Alleen heb je de kans dat het gaat schimmelen als je voersnelheid te laag is als je het pak open hebt liggen...
Maar ik begrijp het goed dat het dus eigenlijk al zo droog was als hooi en dat er toen een motregentje over heen is gevallen?
Kwaliteit van het voer is misschien ietsje minder geworden, maar ik denk dat het weinig verschil maakt. Het is misschien iets natter als dat je gewend bent, maar ik vind het dan ook erg mooi spul om te voeren! De nattigheid trekt gewoon helemaal door het pak heen aangezien er met persen natuurlijk ook van alles word ehusselt om het zo maar te zeggen :+
Ik zou het nu gewoon te koop zetten voor de "normale" prijs.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:59

Wij hooien niet meer, het gras staat 50-80 cm lang en na twijfelen laten we dit staan zodat ze er over 2 weken op kunnen (dan kunnen de andere delen nog even opkomen voor de winter inzet).

Maar om een soort antwoord te geven op de vraag hierboven; wij hebben in mei gewikkeld, dat was alleen gemaaid en uitgeschud en de volgende dag geharkt, geperst en gewikkeld. Dit was toch nog erg droog (viel ons erg mee) toen we de balen 4,5 week later openmaakten, door de kraaien 1 baal verlies en de balen die als laatste open gingen (+/- 3 of 4 weken na de eerste open ging) begonnen wel te schimmelen (waren onbeschadigd). Als je er regen op gehad hebt is het een risico, maar wanneer ze vroeg gevoerd worden (rond 4-5 weken) zullen ze nog niet of nauwelijks beschimmeld zijn. Wel even ruiken of je geen boterzuur ruikt en een baal in 2 dagen opvoeren als ze nat gewonnen zijn, afhankelijk van de baal en de geur e.d. de baal helemaal los snijden zodat gassen eruit kunnen enkele uren voor je voert enz. want 4 weken rust is wel kort natuurlijk (maar het ruikt wel lekker naar vers gemaaid gras).

Wij komen voor de winter uiteraard wel te kort (we voeren 1 grote gewikkelde baal per 2 dagen of 6-9 kleine baaltjes per dag, er is nog 1 kleine vracht voor enkele dagen bij de leverancier) maar dan gaan we gewoon weer over op snijmais in combi met compactgras en/of lucerne en/of de baaltjes van de buurman zolang hij niet boven de 4 euro per baal gaat zitten, en seniores priores erbij, dus aan ruwvoer niets te kort. Ze gaan ook nog iedere dag op de wei dus ze hebben wel genoeg te knabbelen gedurende de wintermaanden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:07

de balen gebeurt niets mee.
Zou ze dus voor een gewone prijs verkopen.

Iemand nog belang bij kleine baaljes stro?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:11

ShamalArabs schreef:
de balen die als laatste open gingen (+/- 3 of 4 weken na de eerste open ging) begonnen wel te schimmelen (waren onbeschadigd).

Ik denk dat daar stiekum toch gaatjes in hebben gezeten :(:) Vooral als je echt kraaienoverlast hebt gehad.
Wij plakken de kapotte balen altijd en wij hebben per jaar meer dan 500 kuilbalen en we hebben nooit onverklaarbare beschimmelde pakken... En het meeste word idd na 1 dag liggen geperst en gewikkelt.

Vroeg opvoeren ben ik geen fan van. Als het pak dicht zit gebeurt er namelijk helemaal niks mee en er zitten gewoon risico's aan het vroege opvoeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:44

Als er veel onkruid in zit, of een plek waar een kluwe onkruid zit, dat blijft langer nat en dan is het daar te vochtig, met dit weer, rond de 20 graden gaat het idd broeien en dus schimmelen....De regen maakt de luchtvochtigheid ook erg hoog tezamen met de omgevingstemperatuur van zomers, dan is er binnen een dag of 3 schimmel....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:23

annastasia schreef:
de balen gebeurt niets mee.
Zou ze dus voor een gewone prijs verkopen.

Iemand nog belang bij kleine baaljes stro?

Thanx,
Ik heb er gewoon teveel om ze zelf op te voeren en met 4 paarden doe ik er midwinter een week over...
iemand met veel paarden voert ze waarschijnlijk veel sneller op en dan is het dus geen probleem?
Het was inderdaad mooi ritselend droog spul de avond van te voren.

Over het stro
Waar wonen jullie en wat is de prijs?
Wil eventueel wat stro bijvoeren van de winter omdat ze hier zo dik worden, maar chagrijnig worden als ik ze zuiniger voer...
Heb net een prijs opgevraagd en dat viel me tegen...