Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:17

Citaat:
De mijne is op dit moment weer broodmager en ik wou dat ze te dik was.

Ik heb liever te dikke als te dunne paarden. Afvallen vind ik makkelijker gaan dan aankomen.

Citaat:
Vind je dat niet zielig? eerst een paard zoveel voer geven zodat hij dik wordt om vervolgens minder voer te gaan geven zodat hij weer afvalt. Een mens kan zelf bepalen en eet zelf zoveel, een paard is afhankelijk van wat mensen hem geven... Komt eigenlijk hetzelfde neer als kinderen, Ik vind te dikke kinderen de schuld van de ouders en vooral erg zielig voor kinderen gewoon omdat het niet hoeft.

En hoe kom je erbij dat mensen hun paarden overvoeren?
Ik ben gezegend met een fjord die teveel aanleg heeft. Ja hij staat continue op dieet, krijgt zowat niks extra's maar afvallen ho maar. Ook apart zetten gaat niet zomaar waar ik sta. Zelfs mn stalbaas zegt het, alle andere paarden/pony's stoppen met eten ook al ligt er nog veel. Mijn fjord vreet gewoon door. Daar hoef ik niks aan te doen hoor. Hij is er nu eenmaal gevoelig voor.

Ik heb liever een paard met wat extra's (uiteraard niet overdreven) zij kunnen namelijk beter tegen extreme weersomstandigheden en ziekte. Denk daar maar eens aan.
Mijn shet heeft geen conditie, is nog jong heeft nog niet echt serieus gewerkt. Vorig jaar viel hij ineens helemaal in door het verharen. Moest hem ineens gaan bijvoeren. Dan heb ik liever dat hij ietwat steviger is zodat hij zelf de klap kan opvangen.

Alle paarden worden wat dikker zodra het gras weer aan het groeien is en worden weer wat dunner in de winter. Dat is vrij normaal. Ik zeg ook niet dat een paard mager moet zijn, er mag echt wel wat vet op zitten maar het gaat mij er om dat mensen een paard lekker dik vinden wat helemaal niet bevordelijk is voor andere delen van het lichaam. Ik bedoel het ook totaal niet aanvallend maar eerder als waarschuwing omdat de gevolgen van te dunne paarden wel bekend zijn maar te dikke paarden gezien worden als gezond, blij en vrolijk.
Laatst bijgewerkt door vibabu op 02-09-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:18

Ligt aan het ras, bij een welsh zie ik liever een dikkie want dat 'hoort' gewoon zo. Alleen dat trekken mensen weer te ver door, tot in extreme mate. Zie regelmatig welsh ponies met cellulitis.

Sportpaarden zie ik dan weer liever ribbig dan te dik.
Maar het allerliefste zie ik ze gewoonweg gezond, en dan alle aanwezige rondingen geen vet zijn, maar spieren :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:20

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:24

Suzan_bobar schreef:
Pony op het zand zetten, weinig eten etc,... is ook niet leuk hoor :n

Nee, dat is helemaal niet leuk |( Ik vind het superrot voor mijn paardje dat hij overdag niet gezellig met zijn vriendjes op het gras mag, hij is op dieet... hij valt gelukkig wel goed af maar voor volgend weideseizoen moeten we toch echt een andere strategie gaan bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:32

hestejente schreef:
Suzan_bobar schreef:
Pony op het zand zetten, weinig eten etc,... is ook niet leuk hoor :n

Nee, dat is helemaal niet leuk |( Ik vind het superrot voor mijn paardje dat hij overdag niet gezellig met zijn vriendjes op het gras mag, hij is op dieet... hij valt gelukkig wel goed af maar voor volgend weideseizoen moeten we toch echt een andere strategie gaan bedenken.

Dit is echt niet gemeen bedoeld maar ik wou juist dat de mijne op een dieet kon gaan...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:33

capopjekop schreef:
Dit is trouwens wel een interessant filmpje. Het laat zien hoe je de vet index van je paard is. Je hebt ook nog uitgebreidere.

http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

Zeker intressant om te zien!

Kijk het is beiden gewoon niet handig, een paard wat altijd schraal is en niet te dik te krijgen of een pony die dik wordt van lucht,.... Het liefst zie ik ze ook natuurlijk in gezonde conditie met veel spieren, maar helaas is het bij de mijne niet anders en heb ik me erbij neer gelegt,.... Hij zal dus zoals nu met wat kouder weer sneller weer schraal ogen.
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 02-09-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:33

Jaja, dat noemen we Hollands welvaren :))
Het hangt er een beetje vanaf, ik zie het liefst natuurlijk een paard dat perfect op gewicht is met mooie bespiering. Kwa gezondheid zie ik liever een iets schraler paard, maar voor 'het oog' zie ik weer liever wat spek :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:37

Mooi filmpje inderdaad :)

DA zei pas nog dat mn tinker in uitstekende conditie was :)) Ribben te voelen maar niet te zien. Kwam toen net goed uit voor de prednison-kuur die hij toen moest hebben.. Daar is ie ook flink van aangekomen in die 10 dagen :=
DA zei dat prednison gevaarlijk kan zijn voor te dikke paarden omdat ze er hoefbevangen van kunnen worden.
Maar bij te dunne paarden (echt vel over been dus) heb je vaak blijvende schade aan de organen, dus dat is wat dat betreft gevaarlijker dan een flink overgewicht.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-09-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:37

phormicola schreef:
Jaja, dat noemen we Hollands welvaren :))

Nou, net wat je zegt. Valt me iedere keer op dat op IJsland de paarden dunner zijn dan de Europese IJslanders. Terwijl ze hier gewoon eigenlijk vaak te vet zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:41

capopjekop schreef:
Dit is trouwens wel een interessant filmpje. Het laat zien hoe je de vet index van je paard is. Je hebt ook nog uitgebreidere.

http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

En ik zie idd meteen dat dit paardje te dik is, maar ik vind 'm prachtig om te zien :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:44

8nnemiek schreef:
Mooi filmpje inderdaad :)

DA zei pas nog dat mn tinker in uitstekende conditie was :)) Ribben te voelen maar niet te zien. Kwam toen net goed uit voor de prednison-kuur die hij toen moest hebben.. Daar is ie ook flink van aangekomen in die 10 dagen :=
DA zei dat prednison gevaarlijk kan zijn voor te dikke paarden omdat ze er hoefbevangen van kunnen worden.
Maar bij te dunne paarden (echt vel over been dus) heb je vaak blijvende schade aan de organen, dus dat is wat dat betreft gevaarlijker dan een flink overgewicht.

Een paard die hoefbevangen raakt heb ik ook nooit meer geweldig zien lopen.. dus wat nou gevaarlijker is? ze overleven het alle 2 niet. Een paard moet geen overgewicht hebben maar ook niet te dun zijn.

capopjekop

Re: Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:24

Dat hoeft niet. Grietje is voor het eerst bevangen geraakt in 2007. Toen ze daar beter van was liep ze gewoon net zo goed als daarvoor. Haar hoeven hebben er zelfs nog nooit zo goed uitgezien. Ze liep ook gewoon weer voor de wagen enzo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:30

De meeste paarden raken ooit wel een keer hoefbevangen. Verstoringen in het verteringssysteem hebben direct effect op de groei van de hoef, dit is te herkennen aan zgn groeiringen. En is een vorm van hoefbevangenheid.

Wat in de volksmond hoefbevangenheid wordt genoemd is de acute aandoening met in het ergste geval kanteling van het hoefbeen als gevolg. Dit is een van de vormen van hoefbevangenheid, net als andere, veel minder ernstige vormen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:01

Groeiringen zijn niet een vorm van hoefbevangenheid hoor, het komt door een verschil in voeding.
Je ziet ze ook vaak bij jonge paarden in de opfok, het verschil tussen zomer en winter, en/of na bv een ziekteperiode.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:05

Ik zie graag een slank paard. Ik heb er een hekel aan als een paard zo dik is als een tonnetje en haast niet kan bewegen ofo wat stijvig loopt.
Zelf ben ik ook lekker slang en daardoor ben ik lekker flexibel en beweeg ik makkelijk. Zal voor een paard niet anders zijn.

Die van mij is voor het eerst in haar leven op de grens, maar dat komt vooral omdat ze nu niet meer in een kudde gehuisvest staat en dus rustig haar eten kan eten, zonder dat het voor haar neus wordt weggegeten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:08

Ik zie liever ook wat vollere paarden, maar dan vol van bespiering, niet van vet. Ook hiermee vind ik het beide niet goed, het is beide niet gezond voor een paard.

Hoefbevangenheid kan ook worden veroorzaakt door een magnesiumtekort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:09

@Jibbel
Maar er zit een groot verschil tussen een slank paard en een paard wat zo dik is dat hij haast niet kan bewegen.

Mijn koudbloed is volgens de vuistregel dik, maar super lenig en zij heeft een topconditie (van haarzelf).

Daarentegen is mijn AV slank, maar veel minder flexibel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:10

TE dun is ook niet goed. Dun/rank/slank/schraal is prima, maar als een paard mager is doordat het tekorten heeft opgelopen of nu tekorten oploopt is het natuurlijk ook niet gezond.

Persoonlijk houd ik ze liever slank, maar helaas is mijn driejarige op het koment vet. Komt uiteraard deels doordat ze niet werkt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:11

Ik zie liever iets te dun dan iets te dik, dat is me ook geleerd op school destijds, ook jonge paarden wat schraler houden..
Natuurlijk heeft dit misschien ook het effect dat als ze een groeispurt krijgen ze dan wat magertjes staan maar daar is op te voeden..
Nee ik zie ze liever wat schraler :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:15

Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-09-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:15

Heel interessant filmpje!
Ik vind het wel echt van het paard afhangen wat ik liever zie, zoals hierboven al gezegd.
Mijn draver valt snel in & zal nooit te dik worden, maar dat hoort ook bij zijn ras.
Met bijv een haflinger of een fjord is dat toch anders. Als die echt te mager worden krijgen ze over het algemeen wel heeel weinig, dus zie ik dat ook niet graag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:16

Altijd geldt dat het schraal houden niet hetzelfde mag zijn als het onthouden van onontbeerlijke voedingstoffen. Het skelet en de bespiering wordt opgebouwd in de groeiperiode en heeft dus van alles nodig.

Het probleem is dat jullie de paarden graag op het land houden en dat ze zich daar dus makkelijk vet eten. Haflingers en Fjorden en IJlanders zijn in hun eigen landen niet (altijd) vet. Oa een kwestie van andere grassen/voedingsmiddelen.

Grazen kun je beperken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:21

Brainless schreef:
Sjaad schreef:
Ik denk dat je het kunt vergelijken met de mens. Zie je liever een te dik of een te dun mens? Daar verschillen ook de meningen over. Ik denk persoonlijk dat het gezonder is om magerder te zijn ( met bespiering ) dan te dik.
Dat idee heb ik voor paarden ook, hoewel ik niet van héle magere paarden houd ;)

http://www.simpelafvallen.com/index.php?/algemeen/Fit-en-dik-is-beter-dan-dun-en-ongezond.html

http://gezondheid.blog.nl/overgewicht/2009/03/05/dun-en-toch-gevaarlijk-dik

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik denk niet dat iemand die dik is topfit kan worden. Waarom hebben dikke mensen dan vaak last van hun gewrichten? En een dik mens heeft ook vet rond hun organen. Als ik 200 kilo zou wegen zou ik me toch een stuk minder kunnen bewegen en lenig blijven.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:23

YankeeBoy schreef:
Heel interessant filmpje!
Ik vind het wel echt van het paard afhangen wat ik liever zie, zoals hierboven al gezegd.
Mijn draver valt snel in & zal nooit te dik worden, maar dat hoort ook bij zijn ras.
Met bijv een haflinger of een fjord is dat toch anders. Als die echt te mager worden krijgen ze over het algemeen wel heeel weinig, dus zie ik dat ook niet graag.

Hoe leeft een fjord of haflinger in dat land waar hij vandaan komt? Staat hij daar altijd op vol vette weides? Een arabier komt uit de woestijn waar niet veel gras staat en aangezien ze daar toch op gebouwd zijn...

het hoeft trouwens niet eens te maken te hebben met hoeveelheden. Jij zal ook niet snel dik worden als je alleen maar groenten en fruit eet aangezien dit "schraal" eten is. Met paarden en weides net zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:26

@vibabu

Maar dan heb je het over het uiterste.
Er wegen maar weinig mensen in Nederland 200 kilo, net zoals dat er niet veel paarden zijn die meer dan 2x hun (ideale) gewicht zijn.

Ik heb het over gewoon overgewicht niet over obesitas.
Mijn vriendin van 100 kilo rent de meeste mensen eruit, ze rent (bijna) elke dag en kan zo 10/15 km rennen, de gemiddelde slanke redt dat ook niet zomaar.