Citaat:De mijne is op dit moment weer broodmager en ik wou dat ze te dik was.
Ik heb liever te dikke als te dunne paarden. Afvallen vind ik makkelijker gaan dan aankomen.
Citaat:Vind je dat niet zielig? eerst een paard zoveel voer geven zodat hij dik wordt om vervolgens minder voer te gaan geven zodat hij weer afvalt. Een mens kan zelf bepalen en eet zelf zoveel, een paard is afhankelijk van wat mensen hem geven... Komt eigenlijk hetzelfde neer als kinderen, Ik vind te dikke kinderen de schuld van de ouders en vooral erg zielig voor kinderen gewoon omdat het niet hoeft.
En hoe kom je erbij dat mensen hun paarden overvoeren?
Ik ben gezegend met een fjord die teveel aanleg heeft. Ja hij staat continue op dieet, krijgt zowat niks extra's maar afvallen ho maar. Ook apart zetten gaat niet zomaar waar ik sta. Zelfs mn stalbaas zegt het, alle andere paarden/pony's stoppen met eten ook al ligt er nog veel. Mijn fjord vreet gewoon door. Daar hoef ik niks aan te doen hoor. Hij is er nu eenmaal gevoelig voor.
Ik heb liever een paard met wat extra's (uiteraard niet overdreven) zij kunnen namelijk beter tegen extreme weersomstandigheden en ziekte. Denk daar maar eens aan.
Mijn shet heeft geen conditie, is nog jong heeft nog niet echt serieus gewerkt. Vorig jaar viel hij ineens helemaal in door het verharen. Moest hem ineens gaan bijvoeren. Dan heb ik liever dat hij ietwat steviger is zodat hij zelf de klap kan opvangen.
Alle paarden worden wat dikker zodra het gras weer aan het groeien is en worden weer wat dunner in de winter. Dat is vrij normaal. Ik zeg ook niet dat een paard mager moet zijn, er mag echt wel wat vet op zitten maar het gaat mij er om dat mensen een paard lekker dik vinden wat helemaal niet bevordelijk is voor andere delen van het lichaam. Ik bedoel het ook totaal niet aanvallend maar eerder als waarschuwing omdat de gevolgen van te dunne paarden wel bekend zijn maar te dikke paarden gezien worden als gezond, blij en vrolijk.

Ik vind het superrot voor mijn paardje dat hij overdag niet gezellig met zijn vriendjes op het gras mag, hij is op dieet... hij valt gelukkig wel goed af maar voor volgend weideseizoen moeten we toch echt een andere strategie gaan bedenken.