hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen ijzers?

ja absoluut als ik buitenrijd
28 (36%)
nee ik rijdt vaak in de berm
9 (11%)
ligt er aan hoe de hoeven zijn
40 (51%)

Totaal aantal stemmen: 77

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:52

mijn paarden hebben met de zomer zon 6 maanden hoefijzers.. omdat we vaak naar buiten gaan.. en van de winter hebben ze 6 maanden geen hoefijzers want dan gaan we tog niet vaak naar buiten..
mijn shetjes hebben geen hoefijzeren want die hoeven nooit echt naar buiten en ook niet voor de kar duss

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:08

1 paard voor ijzers ivm speciaal beslag arthrose
1 paard geen ijzers!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:35

de mijne staat sinds deze week rondom op ijzers omdat de hoeven telkens scheurde als we op de verharde weg gereden hadden. duur geintje....kreeg de rekening vandaag binnen bijna 100 euro, is het bij jullie ook zo duur?

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:08

bij bel niet meer, wel toen ik haar kocht, maar ze waren er twee keer om de twee weken afgegaan, dus heb ik ze af gelaten en dat gaat ook goed, De paarden die hier voor de wagen staan hebben zijn wel 4kant beslagen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:41

Ik heb hoefschoenen bij Marquis besteld, Itje heeft alleen een beetje grote voetjes voor. Zijn maat bestaat "nog" niet, Ik ben benieuwd of zij met een oplossing kunnen komen. Anders moet ik misschien toch naar Rijsen. Hoe dan ook ik wil van die ijzers af. It heeft voor erg slechte hoeven. Hoewel hij door de ijzers er niet zo'n last meer van heeft, denk ik dat het door de ijzers ook niet beter wordt. Zodoende... Nerd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 06:00

Waarom zou ze niet zonder kunnen, je moet haar alleen de tijd gunnen. Dit moest ik doen toen de ijzers eraf waren:
- Eerst 1 á 2 dagen rust
- Dan om de dag rustig, liefst over de weg, wandelen. Gewoon eerst een klein stukje en dan steeds meer. Omdat ze moest wennen en best wel last van zere voeten had, liep ze de eerste weken heel voorzichtig.
- Dan na een week of 2 kun je er weer kleine stukjes op gaan zitten. Als je pony dan zere voeten krijgt, 2 dagen rust gunnen. Ik ging na 2 weken de ene dag wandelen en de andere rijden.
- Na 4 weken weer bekappen, en daarna weer naar 8. Mijn pony loopt nu 7 á 8 weken zonder en had eerst brokelende en scheurende hoeven, nu ze sterker zijn heeft ze er bijna geen last meer van. Een aantal oude scheuren zitten er nog wel, maar scheuren niet verder. Wel moest ik in het begin regelmatig de hoeven teren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:44

ja dat zal het wel weze alles wenst natuurlijk, maar dr hoeven zijn echt heel goed en elk bermpje wat ik zie rijdt ik in als het te zoen is, kijk als het gaat scheuren en dr straal komt op de weg te liggen dan is het een ander verhaal...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:13

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:23

Ligt eraan waar je de pony voor gebruikt en hoe sterk de hoeven zijn. Ook bij iets als een verkeerde hoefstand kan een ijzertje wel eens helpen.
Forrest heeft bijvoorbeeld hele sterke hoeven (heb geloof ik nog nooi zo'n sterke hoeven gezien) en daar kun je dus rustig zonder ijzers een half uur mee over de weg stappen. Lucas heeft weer een beetje zwakke hoeven en die slijten al na 3 minuten op de harde weg, die krijg later als hij "groot: ( Haha! ) is dus waarschijnlijk ijzers. Onze vorige pony had aan de voorbenen een verkeerde hoefstand en kreeg daarom ijzers. (hierdoor bleven de hoeven goed staan en sleten ze niet weer verkeerd af) een andere pony bij ons op stal had achter juist weer ijzers nodig, omdat anders zijn been uit de kom schoot (echt raar maar waar ).