Stapmolen, jullie mening...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:54

Dus jij ziet het als een soort parkeerplaats Rianne? Ik probeer de boxen klaar te hebben als ze uit het land komen.

Het rustig losstappen en uitstappen kan inderdaad wel aan de hand. Zou ik ook veel liever doen hoor. Heb helaas geen mensen bij de hand die dat voor me willen doen en ik heb er zelf helaas geen tijd voor. Minder paarden is voor mij ook geen optie ;)
Denk dat het grote verschil is wat aerdenhout al zegt. Als je trainingsstal of handelsstal kijkt kan het veel tijd schelen maar voor een particulier met 1 paard lijkt het erg onnodig. :)

ZusJacobs

Re: Stapmolen, jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:57

Drie kwartier is wel erg lang, zou het bij max 20 minuten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:59

Vjestagirl schreef:
Ja. De hele nacht. Ben zelf lekker naar huis gegaan en heb mijn paard zonder toezicht een uur of 10 laten stappen, 10 minuten links en 10 minuten rechtsom.

Oef. Arm paard :n

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:00

Was neem ik aan een grapje Plaudar!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:01

aerdenhout1 schreef:
Zoals ik al zei, bij een drukke stal dus handels stal of training stal is een stap molen werk besparend!
Maar hoe vaak zie je ze niet op een "normale "stal staan met pension paarden.
O, ik kan vandaag niet, zet hem maar een uur als kermis paard aan de stap molen!
Zeer geest dodend en zeker geen plezier voor je paard!

Zo zie ik het ook. Als je paard in de molen al wat los gestapt is heb je meer tijd over om de paarden serieus te werken. Maar dan gaat het om de paarden waarmee ik werk en dat zijn er een hele rits. Mijn eigen paarden zet ik er nooit in, alleen heel af en toe zodat ze het kennen en er niet bang van zijn. Op een pensionstal waar iedereen maar 1 paard te doen heeft kweekt zo`n molen luiheid. Paard erin, eigenaar aan de bar en vervolgens `heeft ie zn beweging gehad dus kan ie net zo goed weer op stal`.

@plaudar: neem aan dat je die opmerking sarcastisch moet nemen ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:01

Vjestagirl schreef:
Ja. De hele nacht. Ben zelf lekker naar huis gegaan en heb mijn paard zonder toezicht een uur of 10 laten stappen, 10 minuten links en 10 minuten rechtsom.

ik hoop toch wel dat dit antwoord gewoon een sarcastische tegenhanger is? :? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:02

Was ook een sarcastisch antwoord :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:09

gelukkig dan maar :D

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:11

Vjestagirl schreef:
R0oszs schreef:
En daarbij als mensen hem constant hem gaan gebruiken omdat ze geen zin/tijd hebben dan denk ik neem geen paard of train gewoon even wat korter

Dus omdat JIJ het een onzing vindt mogen andere mensen hem niet gebruiken?

Dat heb ik niet gezegd..

Als iemand hem CONSTANT gebruikt omdat diegene geen tijd/zin heeft dan vind ik idd dat je dan maar even wat anders moet gaan verzinnen..

En daarbij waarom zouden wij een stapmolen moeten hebben.. de meeste mensen hier hebben 1 paard/pony staan (uitzonderingen daargelaten) paarden komen vrijwel elke dag buiten dus wat heeft het idd voor zin om zo'n ding aan te schaffen? Alleen omdat mensen geen zin/tijd meer hebben voor hun paard... dan ben je in mijn ogen geen paard waardig.

En dan heb ik het wel over particulieren, geen trainings/handel stallen
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 31-08-10 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:14

Ja longeren is ook zo zielig ;)
Was er hier maar een molen ideaal!
een paard loopt liever dan dat ze stil staan, uitzonderingen daar gelaten
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 31-08-10 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:15

Ik lees veel reacties van mensen die het zelf saai vinden, maar vinden paarden dat ook? Mijn ervaring met de stapmolen is dat ze er allemaal graag in gaan. Paarden ervaren saai toch echt anders dan dat wij dat doen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:21

Nou dat vind ik niet zo het ergste eigenlijk, denk ook wel dat dat ook wel meevalt.

Maar zoals ik al heb gezegd als iemand elke keer weer zijn/haar paard maar effe in de molen gooit, ja dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Ik bedoel komop, het is je paard/dier. Je kan toch zelf ook 10 min lopen.. en anders gooi je hem maar in de paddock/land denk ik dan maargoed dat zullen dan weer de meeste mensen niet met me eens zijn..

En bij ons op stal is er eigenlijk nog nooit gesproken over een eventuele molen. Die missen wij niet en als we dus al een molen zouden nemen zou die gewoon overdekt moeten zijn want dan sneeuw ie niet onder en word het niet glad in de winter want dan zal die mischien gebruikt worden als ze binnen moeten blijven door het weer..

Maar hoezo zou longeren zielig zijn?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:27

Ik heb geen problemen met een stapmolen, zolang het geen vervanging is van weidegang. Stel dat ik thuis een stapmolen zou plaatsen, dan zouden er de weidegang niet om veranderen. Dus dan zou ik zeggen Graag een half uurtje in de stapmolen ipv. een extra half uur op stal.

Maar mijn ouders willen er niet aan ivm regelmatige ongevallen met stapmolens. Ik werk er echter al jaren mee en ben voorstander!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:29

Ik heb alleen een wei en bak dus de molen in is niet geen optie :+ :=
mijn paard staat gelukkig ook in de winter lekker buiten maar er zijn genoeg stallen waar de paarden in de winter op stal staan.
Aan deze kant van het land is de grond voornamelijk van klei en in de winter kunnen ze dus niet naar buiten. Ik heb anderhalf jaar moeten zoeken naar een betaalbaar plekje waar hij in de winter naar buiten kan.
Als je paard altijd binnen staat dan zou ik m liever in de stapmolen hebben dan helemaal alleen maar op stal, zo is ie er toch even uit.

Zelf zou ik er dus niet voor kiezen maar iets is beter dan niets :j

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:31

R0oszs schreef:
Nou dat vind ik niet zo het ergste eigenlijk, denk ook wel dat dat ook wel meevalt.

Maar zoals ik al heb gezegd als iemand elke keer weer zijn/haar paard maar effe in de molen gooit, ja dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Ik bedoel komop, het is je paard/dier. Je kan toch zelf ook 10 min lopen.. en anders gooi je hem maar in de paddock/land denk ik dan maargoed dat zullen dan weer de meeste mensen niet met me eens zijn..

En bij ons op stal is er eigenlijk nog nooit gesproken over een eventuele molen. Die missen wij niet en als we dus al een molen zouden nemen zou die gewoon overdekt moeten zijn want dan sneeuw ie niet onder en word het niet glad in de winter want dan zal die mischien gebruikt worden als ze binnen moeten blijven door het weer..

Sarcastisch bedoeld, ik snap niet waarom mensen het zielig vinden als een paard een uur stapt in een molen? Naar mij inzien is dat dan net zo zielig als longeren, ( ook op een cirkel maar dat is meestal :9 ) een uur door het zand en meestal in een houding geplaatst.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:32

Iris82 schreef:
Ik lees veel reacties van mensen die het zelf saai vinden, maar vinden paarden dat ook? Mijn ervaring met de stapmolen is dat ze er allemaal graag in gaan. Paarden ervaren saai toch echt anders dan dat wij dat doen.

Idd. daarbij, veel paarden vinden dat half uurtje buiten heerlijk! Lekker de benen strekken. Zijn gewoonte dieren, wil niet zeggen dat het niet saai zou zijn maar paarden ervaren het anders als wij doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:34

roybrit schreef:
R0oszs schreef:

Sarcastisch bedoeld, ik snap niet waarom mensen het zielig vinden als een paard een uur stapt in een molen? Naar mij inzien is dat dan net zo zielig als longeren, ( ook op een cirkel maar dat is meestal :9 ) een uur door het zand en meestal in een houding geplaatst.

Ligt natuurlijk waar je longeert (ik longeer namelijk in de bak en loop dus mee, word een ovaal) maar is idd wel waar. (al longeren ze op stallen vaak niet zo lang.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:37

ik heb er geen maar zou er zeker gebruik van maken als ik er wel 1 had....

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:47

bij ons op stal hebben ze er ook 1, maar hij wordt geloof ik niet echt gebruikt. hij is er meer voor pensionklanten die er gebruik van willen maken of als er een paard moet stappen door een ziekte of iets dergelijks. als de stallen uitgemest worden staan ze meestal op het land of mogen ze met zn allen gezellig in de buitenbak.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:53

Trainingsmolen... prima uitvinding! +:)+

Vooral als ik mijn paard gewassen heb en ze onder een zweetdeken lekker droog kan stappen. Verder komen ze bij mij er als 'extraatje' bijna dagelijks in. Dus... elke dag: weidegang/paddock, rijden, stapmolen. Komen ze mooi veel van het hok. Niets zieligs aan, integendeel! Paarden zijn kudde- en gewoontedieren en vinden het over het algemeen helemaal prima, anders zouden ze er niet zo met de oortjes er op in wandelen.

Nog een heeeeel groot voordeel: Als alles stijfbevroren en ondergesneeuwd is kan je meestal je paard op deze manier nog beweging geven (indien je niet in het bezit bent van een binnenmanege).

Ik hoor eigenlijk alleen maar ongefundeerde negatieve meningen van mensen die geen stapmolen hebben of er geen ervaring mee hebben.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:01

CaPrIoLe`79 schreef:
@plaudar: neem aan dat je die opmerking sarcastisch moet nemen ;)

Ik hem eerst ook niet.
ontopic: Als de stapmolen echt slecht was, Dan zou die toch niet uitgevonden zijn?

Ik zelf heb er niet zo veel problemen mee. Maximaal 2 keer per week. Een paard houd van afwisseling, Hoort de stapmolen daar niet bij dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:02

Ja jongens, die opmerking was Sarcasme...

Vjesta had toen 4 uur stilgestaan om gewassen en geknipt te worden, had het he-le-maal gehad, maar moest wachten tot ze droog was voordat ze van mij het land weer in mocht, want er moest een deken op. Zelf was ik ondertussen wel toe aan ff lekker zitten, dus hup, stoeltjes neergezet en Vjesta met n dekentje in de molen...

Overgens is die muts van mij zo slim dat ze stil langs de kantjes gras gaat staan vreten tot het hek echt bijna haar kont raakt, dan draaft ze naar voren en gaat weer stilstaan om te eten, dus bij ons is het meer een draf-stil-draf-stil molen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:03

Volgens mij klimmen die van mij over het hekje als ik ze erin zit. Nee hoor, ik zie er voor mijn paarden het nut er niet van in. Die scharrelen de hele dag door het weiland, die krijgen hun beweging wel.

Ik heb een tijdje in de bak van mensen getraind die hun paarden uit de wei haalden, in de stapmolen zetten voor een half uurtje, er weer uit haalden en weer in de wei zetten. Eeh?? Wat voor nut heeft dat? Rijden deden ze er niet mee, daar waren ze dan weer 'te wild' voor, dochterlief was bang geworden voor haar loeidure paarden.

Uitstappen en nabespreken na een les deed ik altijd onder de man, in een ruime volte om mijn instructrice heen, of die liep met mij mee. Face to face genoeg :)) Daarnaast lag de bak op tien minuten stappen naar stal.

De stal waar ik sta heeft er geen, en ik hoef er ook geen :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:04

Citaat:
ontopic: Als de stapmolen echt slecht was, Dan zou die toch niet uitgevonden zijn

Nou ben ik zeker voor de trainingsmolen maarrrr...
Alles wat uitgevonden wordt hoeft zeker niet goed te zijn voor je paard hoor, dat is mij iets te kort door de bocht.

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:04

mijn paard vindt stapmolen saai ik vindt het persoonlijk onzig om hem er in te zetten na het rijden kan hem beter toch zelf uitstappen dat hoort erbij *D