Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.DreamAngel schreef:Maar kun je als weidemaatje ipv een paard ook een ander dier erbij doen, want ik heb wel ergens gelezen dat een paard goed kan communiceren met andere beestjes, bijvoorbeeld een geit, maar wie weet hier wat meer over? Hoeveel paardengenootjes zou fijn zijn?
Dani_ schreef:Er is meer dan genoeg onderzoek naar 'wilde' paarden gedaan om te weten wat ideaal is voor een paard. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dit kan iedereen gewoon lezen, iedereen kan zich hierin verdiepen. Om één heel klein voorbeeld te noemen: wilde paarden bewegen veel (ze lopen á 30km. per dag), dit hebben ze ook nodig om gezond te blijven. Langer dan één uur achtereen stilstaan is onnatuurlijk en ongezond voor een paard.
Citaat:Om het paard geestelijk en lichamelijk gezond te houden kun je de huisvesting (etc.) zoveel mogelijk aanpassen aan de natuurlijke behoeften van het paard. Stalarrest valt wat mij betreft dan per definitie af. En nee, dat verschilt echt niet per paard.
Citaat:Ik wil graag rijden en leuke dingen doen met mijn paard, ik zie het daarom als mijn verantwoordelijkheid en verplichting om mijn paard een zo leuk en goed mogelijk leven te bieden.
Chubby schreef:Volgens mij is je paard een weide aanbieden niet hetzelfde als je paard verwaarlozen of blootstellen aan allerhande gevaren.
Citaat:- Voeding en huisvesting zijn echt heel erg vaak samenhangend. Ik ken weinig stallen waar de paarden 24/7 opgestald staan én de gehele dag ruwvoer tot hun beschikking hebben! Luchtzuigen lijkt te zijn voorbestemd voor paarden die zich óf vervelen óf een dieet volgen van (streng) geportioneerde toegang tot ruwvoer.
Citaat:Aandacht van mensen is m.i. niet onlosmakelijk verbonden met opstallen. Een paard in de wei heeft ook behoefte aan afleiding en bezigheid.
En dat kan dus betekenen dat je en situatie moet veranderen. Dat vind ik ook de plicht van de ruiter. Of dat nou van stal naar de wei is of van wei naar de stal, want ik ben niet voor het een of het ander. Daarom zeg ik dat je toch echt wel per paard moet kijken.Citaat:Een paard in een kudde aan zijn lot overlaten is slecht eigenaarsschap, uiteraard dien je veiligheid te waarborgen.
Hij uit het dus wel, alleen heeft men soms moeite met te begrijpen waar het vandaan komt. Persoonlijk hoor ik niet in die catagorie, ik kan paarden lezen. En er zijn er wel meer die prima hun paard begrijpen. De catagorie die met hulpteugels begint om verzet tegen te gaan of te verhelpen zijn toch al niet van het beste soort. Je kunt je afvragen of dat wel paardenmensen zijn. Vraag me af of een paard bij dat soort mensen nou meteen zo gelukkig en verzetvrij is als het in de wei kan leven?Citaat:Vaak is het een kwestie van zich niet kunnen uiten als een paard ontevreden is. Want dan gooit men er een hulpteugel tegenaan, of men dwingt het paard met harde hand tot het gewenste gedrag.
Citaat:De vraag is of een paard werkelijk gelukkig is wanneer het volledig tegennatuurlijk moet leven. Maar dat weet men ook pas wanneer het paard iets te vergelijken heeft, en dan dient men goed en goed te vergelijken, dus niet op stal met eten of met honger in een paddock, geen wonder dat het paard dan kiest voor de stal...

Lusitana schreef:Ze lopen zoveel omdat het voer en het water niet op een plek te vinden is. Als gras vertikaal om een paal heengroeide en aangroeide wat ze afvraten, en de waterbak ernaast automatisch vulde, kwamen ze nooit bij die paal vandaan.
Paarden in ontwikkeling moeten voldoende bewegen om normaal te ontwikkelen. Als ze volwassen zijn is een paar uurtjes beweging, dus rijden en losgooien bv, echt voldoende. Als je ze meer geeft is dat prima, maar het is niet meteen beulerij als een paard niet 24/7 buiten staat.
Citaat:Ook stal is huisvesting die aangepast kan worden. Als paarden elkaar over een muur kunnen aanraken ontneem je hem geen sociaal contact. Het kan nog steeds krabbelen en doen.
En wat dacht je van een loopstal waarin meerder paarden bij elkaar staan?
Citaat:Mogelijk. En dat is voor de ene ruiter nu eenmaal anders dan de andere en ik vind niet dat we een eigenaar met scheve ogen aan moeten kijken als die zijn paard op stal houdt en wat minder op de wei heeft dan 24/7, als zijn paard daar tervreden in is.
Citaat:Als een paard aangeeft ongelukkig te zijn, moet je wat veranderen. Dat geldt ook als een paard ongelukkig is in zijn wei (en dat komt echt voor). Dus het is wel per paard verschillend wat mogelijk is.
Citaat:Ik loop al 40 jaar mee in de paarden en heb paarden meegemaakt die in ECHT kuddeverband (dus een merriegroep die familie waren van elkaar) totale vrijheid leefden en paarden die bijna in totale vrijheid leeften en die ondanks de honderd hectare land met bos er voor kozen om 'savonds op stal te gaan, behalve in de zomermaanden, dus ze kiezen voor comfort!!! Tot paarden die weinig van stal af kwamnen en ik heb 1 paard meegemaakt dat weefde en die hebben we van stal veranderd zodat hij een ander uitzicht had en toen was het over. Die stond trouwens overdag buiten.
Luchtzuigen, weten we nu heeft lang niet altijd te maken met verveling maar met de voeding.
Ik heb geen andere uitingen gezien van ontevredenheid met de stal, alleen met situaties (als veel te strenge training).
Ik heb ook veel paarden ongelukkig gezien op de weide, die opknapten zodra ze meer aandacht van mensen kregen.
Ik heb ook paarden op het land zien vermageren omdat ze continue achterna gezeten werden.
Ik heb paarden gezien met de vreselijkse wonden en gebroken benen, op het land opgelopen.
Hier houdt men de Garanos in het wild en verlies men 20% van de kuddes. Het zal je paard maar wezen die in die 20% valt. Zo perfect is dat natuurlijke dus niet.
Het is dus niet zo dat als je een paard op het land houdt dat hij dan automatisch gelukkkig is. Daarom moet je dus wél naar je paard kijken en het per paard behoordelen.
. Lusitana schreef:Ze lopen zoveel omdat het voer en het water niet op een plek te vinden is. Als gras vertikaal om een paal heengroeide en aangroeide wat ze afvraten, en de waterbak ernaast automatisch vulde, kwamen ze nooit bij die paal vandaan.
Paarden in ontwikkeling moeten voldoende bewegen om normaal te ontwikkelen. Als ze volwassen zijn is een paar uurtjes beweging, dus rijden en losgooien bv, echt voldoende. Als je ze meer geeft is dat prima, maar het is niet meteen beulerij als een paard niet 24/7 buiten staat.
Dani_ schreef:Er is meer dan genoeg onderzoek naar 'wilde' paarden gedaan om te weten wat ideaal is voor een paard. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dit kan iedereen gewoon lezen, iedereen kan zich hierin verdiepen. Om één heel klein voorbeeld te noemen: wilde paarden bewegen veel (ze lopen á 30km. per dag), dit hebben ze ook nodig om gezond te blijven. Langer dan één uur achtereen stilstaan is onnatuurlijk en ongezond voor een paard.
Om het paard geestelijk en lichamelijk gezond te houden kun je de huisvesting (etc.) zoveel mogelijk aanpassen aan de natuurlijke behoeften van het paard. Stalarrest valt wat mij betreft dan per definitie af. En nee, dat verschilt echt niet per paard.
Ik wil graag rijden en leuke dingen doen met mijn paard, ik zie het daarom als mijn verantwoordelijkheid en verplichting om mijn paard een zo leuk en goed mogelijk leven te bieden.

Het enige antwoord over dé ideale situatie dat ik kan bedenken is: Een paard waar naar geluisterd wordt. Vind jouw paard het na 2 uurtjes wel goed op weide laat hem dan niet 24/7 buiten staan enkel omdat dat "hoort" en heb je het idee dat jouw paard zijn deken waardeert dan doe je hem dat lekker op. 
Ayasha schreef:Allemaal leuk en wel maar wij hebben geen wilde paarden meer.
Beter zou men eens onderzoek doen naar gedomesticeerde paarden. Hoe die op elkaar reageren. Dat ze dat onderzoeken ipv of dekhengsten bij elkaar kunnen of niet.