wie heeft er ook een stal zonder weidegang maar met bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 11:01

ik vind weidegang ook echt wel belangrijk daar ben ik het met sommige ook echt mee eens.
het fijne nu is gewoon dat ze straks echt om de hoek staat en ik er elke dag naar toe kan dus ook meer aandacht kan geven.
ik had liever ook weidegang gehad maarja ik denk maar zo op elke stal is wel een nadeel, toch..... en de eigenaar heeft ook gezegt dat hij wel iets gaat doen zodat ze toch een keer op de wei kan maar nu kan dat nog niet ivm verbouwing, werk op de boerderij etc... weidegang komt wel maar kan goed pas volgend jaar zijn.
en ze komt gewoon heel de dag tot halve dag buiten met voldoende ruwvoer!!
ik kan hier echt de dam af en hup de bossen in dus voor mijn merrie ook in het voordeel dat ze meer naar buiten komt dus meer beweging dan waar ze nu staat. nu moet ik langs een best gevaarlijke weg en ik moet zeker 40 min rijden voordat ik de bossen in ben.
vooral in de winter is dit niet makkelijk en gevaarlijk.
ik kan nu dus als ik wil opzadelen en even een klein stukje gaan rijden als het bv slecht weer is of echt koud maar toch kan ik dan gaan rijden. en dat kan ik op die stal niet.
ook in de winter kan ik gewoon gaan rijden want de rijvereniging is maar 5 min onder de man. zeg maar 2oom stappen de hoek om en dan na 300m ben ik er al dus ja ideaal want dan kan ik in de winter ook gewoon rijden en nu kan ik dat niet en ze heeft nu wel weidegang maar dat is maar 2 uur per dag. de eigenaar zet ze niet meer buiten. wij stal genoten vinden dit ook erg zat dat ze maar 2 uur per dag buiten komen maarja het is niet anders. regels zijn regels...
dus waar ze per 1 okt komt te staan gaat ze heel de dag naar buiten dus voor haar in het voordeel alleen is het geen weide met gras.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:09

Als het inderdaad zo is dat er weidegang komt dan zou ik voor die goedkope stal kiezen.
Er zijn helaas best wel veel paarden die bijna de hele dag op stal staan en die dus helemaal niet naar buiten gaan.
En die van jou komt daar bijna de hele dag buiten te staan zeg je.
En als er genoeg ruwvoer van een goede kwaliteit gevoerd word dan kan het volgens mij best.
Onze shet die staat op dit moment ook bijna niet op het land maar in de paddock samen met een ander paard en die krijgt minimaal 2 keer pd een hele kubkist vol met hooi.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:11

Mijn paard heeft op een stal gestaan met echt minimale weide, mag je eigenlijk geen weide noemen en een paddock. Zelf vind ik het niets voor het paard. Ben van mening dat ze lekker stukken moeten kunnen galloperen, grazen enz.

Oreo

Re: wie heeft er ook een stal zonder weidegang maar met bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:19

Het paard komt nu MEER/LANGER buiten als eerst, loopt dan op een groot stuk. Het kan veel meer en regelmatiger bereden worden, ook buitenritten. Het enige is dat er geen gras staat maar dat wordt ondervangen door voldoende ruwvoer............. Wat is dan het probleem???

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:21

Het ligt eraan hoe groot de ruimte is en hoelang ze er in kunnen.
Ik vindt weidegang absoluut niks een stuk gras en vreet jezelf maar vol paard.
Mijn voorkeur gaat uit naar een padock en de hele dag onbeperkt ruw voer op meerdere plaatsen in de padock.
Even een voorbeeldje.
1 Hectare padock met minstens 5 hooiruifen op ruime afstand van elkaar die constant gevuld zijn.
Maximaal 4 paarden die er van smorgens zeg 9 uur tot savonds 10 in kunnen.

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zijn paard in de wei wilt want een paard is geen grazer.
Ja een paard eet gras maar dat maakt het geen grazer een koe is een grazer en ik weet niet of jullie het verschil zien maar een paard is echt geen koe.

Als je bak bedoelt in de zin van er is 1 rijbak en daar kunnen ze smorgens in voor de pensionklanten komen.
Dan zou ik voor een andere stal gaan een paard hoort naar mijn inzien de hele dag buiten en het liefst in een hele grote bak of padock

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:25

Oreo schreef:
Het paard komt nu MEER/LANGER buiten als eerst, loopt dan op een groot stuk. Het kan veel meer en regelmatiger bereden worden, ook buitenritten. Het enige is dat er geen gras staat maar dat wordt ondervangen door voldoende ruwvoer............. Wat is dan het probleem???

Inderdaad :j. Ik zie het probleem ook niet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:29

Lijkt me op zich geen gek idee.
Zitten wel een paar haken en ogen aan.
Wat als er iemand wil rijden in de bak? Moeten alle andere paarden dan naar binnen. Op mijn oude stal kwamen er zo in de middag 4 mensen om te rijden achter elkaar.
Dat betekent voor de paarden die in de bak stonden, 4 uur binnen.
Verder zou ik kijken naar het soort paard, je zegt dat die van jouw snel dik wordt, dan lijkt het me geen probleem, bij voldoende hooi.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:31

Volgens de eerdere post van de TS is er ook een enorme paddock en daar zou ze dan bijna de hele dag staan ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:34

Ik zou nog eerder mijn pony verkopen dan dat ik haar op een stal zet zonder weidegang. Ik vind het afschuwelijk en ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen dat doen.
Ja, ik zal een hele hoop mensen hiermee voor het hoofd stoten, dat weet ik, maar ik blijf toch echt bij mijn mening.

Een paard is een buitendier, een vluchtdier en een groepsdier. Je zet ze in een stal en je haalt alle aspecten weg.
Ik vind dat een dier zijn natuurlijk gedrag moet kunnen uiten om gezond te blijven (ook in zn koppie), oftewel; fourageren, bewegen, contact maken, zn omgeving kunnen zien, etc.

Welzijn van mijn dieren gaat voor dat van mij, dan maak ik het mezelf maar wat moeilijker of begin ik er helemaal niet aan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:35

Oreo schreef:

Gras! Ik vind gras echt enorm belangrijk. :) Mag toch?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:37

Moontje1991 schreef:
Mijn voorkeur gaat uit naar een padock en de hele dag onbeperkt ruw voer op meerdere plaatsen in de padock.
Even een voorbeeldje.
1 Hectare padock met minstens 5 hooiruifen op ruime afstand van elkaar die constant gevuld zijn.

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zijn paard in de wei wilt want een paard is geen grazer.
Ja een paard eet gras maar dat maakt het geen grazer een koe is een grazer en ik weet niet of jullie het verschil zien maar een paard is echt geen koe.

Als je bak bedoelt in de zin van er is 1 rijbak en daar kunnen ze smorgens in voor de pensionklanten komen.
Dan zou ik voor een andere stal gaan een paard hoort naar mijn inzien de hele dag buiten en het liefst in een hele grote bak of padock

:? Verklaar je nader...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:41

BrittKitt schreef:
k zou nog eerder mijn pony verkopen dan dat ik haar op een stal zet zonder weidegang. ....
Ik vind dat een dier zijn natuurlijk gedrag moet kunnen uiten om gezond te blijven (ook in zn koppie), oftewel; fourageren, bewegen, contact maken, zn omgeving kunnen zien, etc.

Dat kan toch allemaal in een ruime paddock??

Ik ben ook voorstander van 24/7 buiten met loopstal en gelukkig staan onze paarden zo.
En ik vind 4 uur buiten voor een paard ook echt te weinig.
Maar ik kan ook begrip opbrengen voor mensen die andere keuzes hebben en daaruit dan in elk geval de beste keuze voor het paard kiezen. En met die overweging is TS nu bezig.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:42

Wij hebben onze 2 paarden thuisstaan. We hebben een buitenbak van 20 x 45m en daar staan ze de hele ochtend tot een uurtje of 13u in. We maken door de helebak wat hoopjes met hooi. Zodat ze lekker wat rondlopen en niet de heletijd op 1plek staan(ook beter voor de bak :) ). Dan staan ze een uur binnen en dan gaan ze of op het gras of weer de bak in met hooi. We hebben niet echt weidegang. We hebben 2weitjes van 600m². Ieder hebben ze hun eigen weitje (Zit een hek tussen)

En dan in de avond krijgen ze beweging..

Wij hebben dus ook niet echt weidegang, maar ik vind het zo prima opgelost!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:47

Ja zonder gras kan dat ook, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik ging er vanuit dat ze dan alleen maar op stal stonden.. :o (gebeurt ten slotte ook nog veel te vaak!)

Op een paddock is absoluut goed, voor veel paarden veel beter zelfs dan op de wei.
Mijn pony staat in de winter ook op de paddock en in de zomer ook een flink dagdeel. Gras is lang niet ideaal als het altijd klinkt. Jeuk, opgeblazen, moddervet. Nah, dan liever de paddock met onbeperkt duits kruidenhooi van goede kwaliteit. Doet ze het veel beter op :j

Mijn stukje gaat meer over als ze op stal staan dus. Scheef gelezen Y;(

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:50

BrittKitt, dan zijn we het eens ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:00

geen weidegang is voor mij geen stalling daar.......

laat ze eerst maar wei regelen,en dan verhuizen.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:01

Mijn paardje staat ook op een mooie plek met mooie stallen, maar met een heel klein stukje weide. Daarom wisselen we het wat af, dan in de bak en dan weer in de wei. En onbeperkt ruwvoer natuurlijk.
Vind het ook wel jammer dat er geen grote weide is, maar als ik de nadelen en voordelen tegen elkaar opweeg staat ze hier heel mooi.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:33

:(:)
Laatst bijgewerkt door wiske23 op 29-08-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:34

Wat bedoel je wiske :?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:38

MamboBeach schreef:
Wat bedoel je wiske :?

Jha.. huh :Y)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:41

MamboBeach schreef:
Moontje1991 schreef:
Even een voorbeeldje.

Een paard is erop gebouwd op stukken te moeten lopen voor zijn eten en van plek naar plek te trekken waarbij onderweg eten wordt gevonden.
Dat maakt een paard dus geen grazer een grazer is namelijk een dier als een koe ofwel hoofd om laag en vreten maar en daar is een paard dus niet voor gemaakt.
Ik neem aan dat je de geschiedenis verhaaltjes van lopen om eten te vinden enz wel kent?
Dan lijkt het mij niet zo moeilijk om te zien dat een paard geen grazer is grazen staat namleijk voor dat wat koeien doen ofwel grazen, grazen, grazen en nog eens grazen en wat de meeste paarden tegenwoordig ook doen.
Terwijl een paard van eet plek naar eet plek zou moeten lopen en tussen door ook her en der een hap moeten nemen iets wat in de wei absoluut niet nodig is.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:47

BrittKitt schreef:
Ik zou nog eerder mijn pony verkopen dan dat ik haar op een stal zet zonder weidegang. Ik vind het afschuwelijk en ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen dat doen.
Ja, ik zal een hele hoop mensen hiermee voor het hoofd stoten, dat weet ik, maar ik blijf toch echt bij mijn mening.

Een paard is een buitendier, een vluchtdier en een groepsdier. Je zet ze in een stal en je haalt alle aspecten weg.

Welzijn van mijn dieren gaat voor dat van mij, dan maak ik het mezelf maar wat moeilijker of begin ik er helemaal niet aan.

Dat kan ook met een ruime paddock, ik heb zelfs liever een paddock paradise dan een weiland ;)

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:13

HEy

ik heb 4 jaar lang alleen maar zand gehad waar de paarden op liepen en nooit problemen gehad kregen dan wel veeel hooi enzo

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:44

Def schreef:
Lijkt me op zich geen gek idee.
Zitten wel een paar haken en ogen aan.
Wat als er iemand wil rijden in de bak? Moeten alle andere paarden dan naar binnen. Op mijn oude stal kwamen er zo in de middag 4 mensen om te rijden achter elkaar.
Dat betekent voor de paarden die in de bak stonden, 4 uur binnen.
Verder zou ik kijken naar het soort paard, je zegt dat die van jouw snel dik wordt, dan lijkt het me geen probleem, bij voldoende hooi.

En voor die paar uurtjes gooi je ff een plakkie hooi in de box. 4 uurtjes in de box is echt geen ramp.

Ik denk dat TS het niet slecht voor elkaar heeft.
Wij hebben ook wel een landje bij onze stal maar nu het zo nat is staan ze al een paar dagen op de paddock. We vullen de kuubkist vol hooi en hoppa 24 uur vreten. Mijn haflinger is flink afgevallen en nu eindelijk eens op een normaal gewicht. Ook mijn fjord is gelukkig aan het afvallen nu we voerschema/weidegang volledig zelf in de hand hebben. De andere weidegenoot, 4 jarige anda, is gewoon dikker geworden en ziet er toppie uit.

TS: kom ook eens kijken in het topic paddock paradise. Daar vind je hele leuke dingen om je zandgrond spannend en actief te houden voor je paarden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:57

Moontje1991 schreef:
MamboBeach schreef:

Een paard is erop gebouwd op stukken te moeten lopen voor zijn eten en van plek naar plek te trekken waarbij onderweg eten wordt gevonden.
Dat maakt een paard dus geen grazer een grazer is namelijk een dier als een koe ofwel hoofd om laag en vreten maar en daar is een paard dus niet voor gemaakt.
Ik neem aan dat je de geschiedenis verhaaltjes van lopen om eten te vinden enz wel kent?
Dan lijkt het mij niet zo moeilijk om te zien dat een paard geen grazer is grazen staat namleijk voor dat wat koeien doen ofwel grazen, grazen, grazen en nog eens grazen en wat de meeste paarden tegenwoordig ook doen.
Terwijl een paard van eet plek naar eet plek zou moeten lopen en tussen door ook her en der een hap moeten nemen iets wat in de wei absoluut niet nodig is.

Je hebt het nu over de natuur waar ze niet meer in leven maar als je dat dan toch na wilt bootsen dan is de weide toch nog de beste oplossing in mijn ogen. Mijn paard wandelt ook een stuk naar een lekker stuk gras. Je wilt beweren dat ze dan beter in een paddock kunnen staan en hooi of kuil eten? Dat doen ze in het wild al helemaal niet.
Ik weet niet wat je ermee probeert te zeggen maar ik denk dat je met een beetje normaal verstand wel in kunt zien dat een weide altijd nog het meest heerlijke is voor een paard en dat 24 uur per dag. Maargoed, ik kan me voorstellen dat dat niet altijd haalbaar is hoor.