Strooisel inloopstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:51

Heb ooit eens een soort van rubber gietvloer gezien in stallen. Niet te vergelijken met de gietvloeren in trailers, veel fijner van korrel. Goedkoop zal het zeker niet zijn, maar de dieren in die pensionstal gingen zonder problemen liggen + heel gemakkelijk zuiver te houden. Omdat het gegoten wordt zou je egalisatieprobleem ook opgelost kunnen worden.
Het bestaat dus, maar hoe het weer heet...?

Edit, hier nog een interessante link. Heb er zelf geen ervaring mee, maar het ziet er erg comfortabel uit voor mens en dier: http://www.aktivstall.de/holl/produkte/ ... tbett.html

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:10

ZusJacobs schreef:
Wij hebben hier niks en het stink niet hoor, en paarden pissen er regelmatig in :j Zand heb ik niet geprobeerd maar lijkt mij wel een optie om eens te proberen. Matten vind ik zelf erg vies.. geen idee waarom maar heb het idee dat dat eerder gaat stinken.

Zand vind ik niet fijn. Ik heb er een tijd geen bodem in gehad, en op een gegeven moment werd mijn zand heel vies. Het is zwaarder uitmesten ook. Daarna heb ik er vlas op het zand gehad, dat was helemaal een drama. Toen heeft mijn pa rubber tegels in de stal gemaakt. Daar ligt nu vlas op. Het mest veel fijner uit en de stal blijft schoner. Ik heb vlas trouwens niet voor potten gebruikt. Gewoon dagelijks de natte plekken en de poep eruit. En eens in de zoveel tijd de hele stal leeg halen.

DubbelFun

Re: Strooisel inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:10

Ik heb al jaren een HIT-Softbed in één van mijn stallen. Mijn oudje is er erg blij mee en het scheelt zoveel in strooisel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:12

DubbelDun schreef:
Ik heb al jaren een HIT-Softbed in één van mijn stallen. Mijn oudje is er erg blij mee en het scheelt zoveel in strooisel.

Was da?? :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:14

Zie de link door Stellabella gegeven.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:29

DubbelDun schreef:

Ik ken het principe van de grote koeienstallen. Daar bestaat het al jaren. Die zijn meen ik gevuld met water of een gel. Jij hebt de schuimrubbervariant? Blijft dat ook na een aantal jaren goed en functioneel en heb je een idee van kosten? Lijkt mij ook wel wat, maar ik heb geen idee of het te betalen is.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 22:43

Oeeeee dat ziet er wel heel fijn uit de Hit matras.
Ga maar eens een prijs opvragen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:14

Prijs is rond de 500 euro . Ik heb hem nu al 4 jaar en hij is nog niets versleten. Tussen 2 lagen rubber zit idd een laag schuimrubber wat lekker zacht (en warm) is.

Eén hitmatras is ongeveer zo duur als een stal van 3x3 met dikke rubber drainagetegels leggen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:19

Kaspar schreef:
Liggen jou paarden dan nooit?
Hier liggen ze graag 's ochtends en 's nachts in de stal, zeker nu het zo nat is buiten.
In de zomer willen ze nog wel eens buiten slapen

Ja, natuurlijk wel :D. We hebben ook nog een kleinere (schuil)stal, daar liggen rubberen tegels in. Maar ze liggen eigenlijk altijd buiten, het liefst in de bak en dan lekker rollen in de modder :+.

Als ik zou merken dat mijn paard graag binnen ligt zou ik in één hoek stro neerleggen.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:12

@Dubbeldun: hoe groot is de stal met de HIT-matras als ik vragen mag? Mijn stallen zijn redelijk groot (4,5/5m) en ik vraag me af of een matras er niet 'verloren' ligt. Ging jouw ouder paard er van dag 1 graag op liggen? (ik kan me voorstellen dat het voor het paard ook aanpassen is: van strooisel naar strooiloze matras) - en last but not least: heeft hij ijzers?
(@TS: sorry, ik ben even off-topic aan het gaan... Maar misschien hebben andere lezers er ook wat aan :+ )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:17

Op de stal waar ik sta (ook een vrije inloopstal) word in de zomer niks gebruikt.
In de winter voorheen altijd stro, toen stond ik er nog niet.
Het was altijd een bende en de paarden gingen binnen plassen en poepen om vervolgens buiten onder de dennen te gaan slapen en dutten.
Vorig jaar hadden ze een allergies paard in de groep en was het eerste jaar dat ze zonder strooisel deden en dat beviel hun prima.
Dit jaar ook weer zonder maar er komt wel een baal stro in de stal omdat de hooiruif wat klein is voor de hoeveelheid paarden, zo kan er gewisseld worden.
En het stro wat geknoeit word kunnen ze toch voor eventueel liggen gebruiken.
Zaagsel en alles word ook zo'n bende.
Dit is de derde inloopstal waar mijn paardjes staan, de shet slaapt soms binnen, maar de grote absoluut niet die wil overzicht hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:31

DubbelDun schreef:

wat gebeurt er dan met de urine? blijft dat er gewoon op liggen, of trekt dat er in?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:03

juval schreef:
wat gebeurt er dan met de urine? blijft dat er gewoon op liggen, of trekt dat er in?

De urine trekt er niet in want de mat is vloeistof dicht. Merries plassen er zelden op, omdat ze een achteruitgang hebben :D Dus de plas komt in de strook bedding achter de mat terecht.

Citaat:
hoe groot is de stal met de HIT-matras als ik vragen mag?

Mijn stallen zijn 3x3
Citaat:
Mijn stallen zijn redelijk groot (4,5/5m) en ik vraag me af of een matras er niet 'verloren' ligt.

Voordeel is dan dat je een aparte 'slaaphoek' kunt maken en aan de andere kant een echte poephoek. Het stuk ertussen in hoef je dan geen bedding te strooien
Citaat:
Ging jouw ouder paard er van dag 1 graag op liggen?

Ja ze heeft er meteen op gelegen.
Citaat:
heeft hij ijzers?
Nee geen ijzers. Maar ik kan me indenken dat mét ijzers er iets meer slijtage is, zeker bij een graver/schraperd.

Ik heb 2 paarden (en 2 stallen) en als ik beide deuren tegelijk open zet dan is er een soort race/gevecht wie in de HIT-stal komt te staan :)
Maar aangezien ik mijn ouwetje er in wil hebben doe ik altijd maar één deur tegelijk open en aangezien de bonte de baas is loopt die dus altijd als eerste de (verkeerde) stal in }>

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:55

Wij hebben gewoon zand in de stalletjes liggen. (Wit zand is het fijnst) Met uitmesten is het niet zwaar, ik vindt het wel fijn uitmesten. En het gaat niet stinken :)

lava3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:49