waar op te letten bij pensionstal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:58

en al een paard en stal gevonden?? waar ga je staan??

bertali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 02:56

Ik ben ook op zoek naar een pensionstalling in Zeeland waar de paarden zoveel mogelijk, liefst 24/7/365 weidegang kunnen krijgen. Van Groot Prooyen kreeg ik dit onbeleefde antwoord, alsof ik om iets heel bizars zou vragen: "Goede morgen, Ik heb met veel plezier en een glimlach je mailtje gelezen, droom verder en veel succes gewenst." Dit zegt wel iets!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 03:33

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wat ik erg belangrijk vind: hoeveel mag je nog zelf beslissen over je paard, en wat nemen zij over?
-Moet je verplicht met iedereen tegelijk enten?
-Moet je verplicht meedoen met het ontwormschema/eitellingen van de stalling?
-Moet je paard verplicht naar de hoefsmid van stal?
-Mag je je eigen voer kiezen, en ook de hoeveelheid? Op veel stallen bepaald de pensionstalhouder hoeveel er gevoerd wordt en wat. Is wel prettig om te weten of je er bijvoorbeeld 's avonds zelf een extra plak bij in kan gooien of niet.

Maar ook dingen als of je paard altijd in hetzelfde koppel naar buiten gaat, en of je gewaarschuwd wordt als het gewisseld wordt / er een nieuwe bij in komt.

Verder vind ik het heel erg belangrijk dat mijn paard zomers en 's winters buiten komt (en dan niet zeiknat staat en kan schuilen tegen zon en regen).
Ik vind het belangrijk dat de stallen ruim, schoon en goed geventileerd zijn. Dat is nog zoiets, moet je zelf mesten of mesten zij en hoe? Alleen de drollen eruit en opstrooien, helemaal uitmesten, potstalsysteem...
Ik vind het prettig als de bak het grootste gedeelte van het jaar goed begaanbaar is, en als ik ergens kan longeren.

Is er ruimte om je spullen op te bergen en hoeveel? Moet je je eigen zadelkast meenemen of huur je die daar?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 03:40

bertali schreef:
Ik ben ook op zoek naar een pensionstalling in Zeeland waar de paarden zoveel mogelijk, liefst 24/7/365 weidegang kunnen krijgen. Van Groot Prooyen kreeg ik dit onbeleefde antwoord, alsof ik om iets heel bizars zou vragen: "Goede morgen, Ik heb met veel plezier en een glimlach je mailtje gelezen, droom verder en veel succes gewenst." Dit zegt wel iets!

Beetje flauwe reactie inderdaad, erg onproffesioneel :n
Maar, ik vrees dat het ook moeilijk gaat wroden om in deze omgeving een "stalling" te vinden met 24/7 het hele jaar door buiten staan, tenminste, ik neem aan dat je in de regio walcheren zoekt? Tis hier klei grond en zodra deze nat is, word hij volledig omgeploegd door de paarden :\

Doubtless

Re: waar op te letten bij pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:58

-Is er minimaal 8 uur per dag weidegang?
-Is er onbeperkt hooi?
-zijn de stallen groot genoeg?
-heeft het paard contact met buren?
-Wat zijn de openingstijden van de stal?
-Mag je binnen longeren/losgooien of alleen rijden?
-wordt je paard binnen en buiten gezet?
-Heb je er een stalkast/ruimte voor je eigen opslag?
-Hoeveel paarden staan er & hoeveel ruimte om te rijden is er?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:16

bertali schreef:

nouja :\ alsof het zo raar is om paarden altijd buiten te zetten

maar ik zie hier in de buurt eigenlijk nergens paarden die nu nog 24/7 op de wei staan := Gaat de wei nogal kapot van.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:24

Letizia @ waar sta jij inmiddels dan?

TS.ik ken maar 1 adres in jouw regio waar de paarden zomer en winter weidegang [nou jah] krijgen.
en nou net dit adres....wil je echt niet staan.
paddock voor de winter is wel te vinden.
heb je al een paard inmiddels?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:26

In de loop van de jaren heb ik vooral geleerd om te letten op wat er daadwerkelijk aanwezig is op een pensionstal. Je krijgt vaak mooie beloftes over toekomstplannen, maar heel vaak gaan die niet door of worden ze uitgesteld. Dit is vooral het geval op beginnende pensionstallen.

Ik ben nu het meest tevreden op een stal die al meer dan 25 jaar bestaat. Dan weet je wat je hebt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:27

mariska32 schreef:
Letizia @ waar sta jij inmiddels dan?

Bij de Marinushoeven :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:32

oke,met hun ben ik niet bekend.
bevalt het?
misschien een tip voor de ts ook. ;)

Letizia

Re: waar op te letten bij pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:39

Ja zeker, het zijn paarden mensen, hebben dus kennis en het beste met de paarden voor, paarden worden buiten en binnen gezet, in de winter op de paddock in de zomer op wei (tenzij ze gewoon 's nachts buiten blijven natuurlijk), 4x per dag ruwvoer, 2x per dag krachtvoer (eigen keus voer). Mijn baby poown heeft wat last van haar zolen omdat ze veel op het harde staat, dus nu worden er matten besteld voor op de paddock. De bakken worden erg goed onderhouden, kijk met die sneeuw van afgelopen tijd is er geen houden aan, maar zodra het kan worden de bakken gelijk getrokken zodat de paarden los kunnen staan en er gereden kan worden. Verder is het niet super groot, geloof 24 paarden.
Maar goed, ik sta er nu 2 maanden, dus nog niet erg lang, maar tot nu bevalt het prima :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:44

Hangt er vanaf wat je wilt gaan doen met je paard.
Sport/recreatie?

Ik zou iig zorgen voor een rijbak, weiland/paddock's
goede kwaliteit ruwvoer en goed verzorgde stallen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:48

Kijk naar de andere paarden die er op stal staan of ze niet te mager zijn en of ze er wel goed uitzien.
Je paard moet ook voldoende op de wei kunnen staan.
Vraag ook hoe vaak en wat ze per dag te eten krijgen.
Wat ook handig is is een hoefsmit en dierenarts die daar geregeld langskomen.
Wat ook al fijn is is als de uitbaters van de stal ook vriendelijk zijn en je ook kunnen helpen waneer het nodig zou zijn.
Handig is ook als de stallen worden uitgemest door stalhulpen van daar.
:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:16

klinkt zeker als een nette stal! ;)