Paard mag niet op stal overdag en moet op de weide 's nachts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Re: Paard mag niet op stal overdag en moet op de weide 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:11

volgensmij als ik het goed begrijp is de wei wel gewoon van de manege alleen betalen jullie er aan mee?
Want als dat zo is, dan heeft de manege natuurlijk het vetorecht!

Maar los van dat vind ik het absurd! Zoiets doe je toch niet zomaar,
ik zou zeggen, jammer voor haar, maar ze is in de minderheid, en dus niet in de positie om eisen te stellen

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:20

Ik vind toch dat zij nog steeds de regels van de manege moet volgen hoor, de eigenaar van de manege is volgens mij wel nog steeds de 'baas' over ZIJN weide op ZIJN domein. Zij betaalt er wel huur voor, om zekerheid te hebben dat haar paard ook buiten kan, maar jullie betalen evenveel en zijn inderdaad met de meerderheid. Haar hengst mag toch geen voorrang krijgen, enkel omdat hij een hengst is en omdat zij een grote mond heeft :o ?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:35

Ik denk dat ze zelf ofwel een beetje klem zit (ook al omdat je zegt dat ze het financieel niet breed heeft) en geen andere plek heeft voor de hengst ofwel dat ze echt dacht dat het jullie niet uit zou maken. (kan natuurlijk ook een bord voor haar hoofd hebben maar laten we daar niet meteen van uitgaan ;) )

Ik zou in een gesprek vriendelijk maar duidelijk aangegeven dat bij haar voorstel 2 van de 3 paarden een probleem hebben terwijl zij degene is die het probleem veroorzaakt. Geef aan waarom het bezwaarlijk is voor jouw merrie om 's nachts buiten te staan (gezondheid) dus als zij met 'apart' paard komt en de regeling verstoort, zij ook de 'aparte' oplossing moet nemen ('s nachts buiten). Als ze aangeeft dat dit voor haar lastig is dan wel niet goed voor haar paard staat daar tegenover dat dit ook geldt voor de andere twee mensen/paarden.

Ik lees dat de hengst nu wel in de wei staat en alleen door draad gescheiden is van de merrie's?
Dan zou ik ook zeggen dat bij schade (hengst breekt uit, veroorzaakt schade, verwondingen bij een merrie of dekt een merrie) dat zij als eigenaar verantwoordelijk gesteld kan worden voor de schade dus dat het ook in haar belang is een goede oplossing e vinden.
Het is al mooi dat er op een manege een hengst gestald kan worden.

Overleg dit met de eigenares van je verzorgpaard voordat zij met X in gesprek gaat. Succes!

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:26

Kirrr schreef:
joyce B schreef:
kan de weide niet opgesplitst worden in 1/3 en 2/3? En dan eventueel een dubbele draad zodat de hengt niet kan neuzen met de merrie's?

dan kunnen zowel de merries als de hengst overdag naar buiten.

Ik vind het ook raar dat zij eenzijdig de boel zo om denkt te kunnen gooien zonder dat jullie het er mee eens zijn....

De weide is al opgesplitst, in 4 delen.
1 deel krijgt nu de kans om te groeien (gras), 1 deel is voor de hengst en de 2 voorste delen zijn voor de merries.

Ik had ook al gedacht aan een dubbele draad, maar een hengst blijft een hengst, ik wil niet het riscico lopen dat hij door de draad heen gaat en mijn merrie dekt.... dan zijn de problemen alleen maar groter.

Dubbel draadje, zodat ze niet kunnen neuzen? Dus 1 draad en een meter verder nog 1?
Komt de hengst er toch doorheen, dan zijn de kosten voor haar?

Snap dat zij de hengst liever snachts niet buiten heeft, want als hij dan ontsnapt wordt hij pas sochtends gevonden. (?)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:28

De een week den ene snachts buite, en de andere week den andere??? Dan heeft elk paard eveveel wei en moet er niemand in de paddock staan.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:40

Snap dat zij de hengst liever snachts niet buiten heeft, want als hij dan ontsnapt wordt hij pas sochtends gevonden.

Dat geldt toch ook voor die andere paarden? Voor de hengst lijkt mij s'nachts eerder handiger, dan is er voor hem veel minder te zien om zich druk over te maken. Daarbij is zij degene die een speciale regeling verwacht terwijl ze in de minderheid is. Lijkt me niet meer dan billijk dat zij dan ook genoegen hoort te nemen met de "mindere" optie..........

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:43

Hengst mag nooit geen overlast bezorgen vind ik, mijne is dan ook gecastreerd vlak na aankomt op stal.
Kortom of lekker castreren of snachts naar buiten, beetje oneerlijk dat jij en iemand anders er de dupe van moete zijn dat zij perc een hengst wil.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:08

Oreo schreef:
Snap dat zij de hengst liever snachts niet buiten heeft, want als hij dan ontsnapt wordt hij pas sochtends gevonden.

Dat geldt toch ook voor die andere paarden? Voor de hengst lijkt mij s'nachts eerder handiger, dan is er voor hem veel minder te zien om zich druk over te maken. Daarbij is zij degene die een speciale regeling verwacht terwijl ze in de minderheid is. Lijkt me niet meer dan billijk dat zij dan ook genoegen hoort te nemen met de "mindere" optie..........

De paarden kunnen toch alletwee op het land overdag met een draadje ertussen?
Wie dat niet wil kan genoegen nemen met de mindere optie, lijkt mij.

Persoonlijk heb liever een hengst overdag loslopen (=toezicht) dan dat hij snachts door de stallen loopt en wie weet hoeveel schade aanricht om bij merries te komen.

Overlast ? Wie zegt dat die hengst overlast bezorgd? Dus hengst is per definitie overlast?
Mijn voormalige hengst heeft altijd tussen de merries gestaan met enkel een draadje ertussen en als een eigenaar haar merrie niet naar hem had willen hebben had ze toch echt zelf een oplossing mogen zoeken........
Pas als er reden is om de hengst als 'gevaarlijk' te bestempelen vind ik dat er eens eisen gesteld mogen worden 'omdat hij hengst is'.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 10:20

Voorlopig is er een nieuwe oplossing. Haar hengst gaat van 10 tot 5 buiten (overdag) en vanaf 5 uur mogen de merries erop, maar soms kunnen ze maar een uurtje of 2 buiten, omdat we niet altijd tijd hebben om de paarden pas rond 11 uur binnen te halen.

Ik ga echt niet mijn merrie naast een hengst zetten, met een simpel draadje ertussen. Al zijn het 2 draden, kans dat hengst er doorheen komt als een merrie hengstig staat is wel redelijk groot en ik zit niet te wachten op een dek van een 2 jarige hengst met bloedlijnen die absoluut niet passen op mijn merrie. Niet te bedenken welke verwondingen paarden kunnen oplopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:49

Nou , dan delven jullie nog steeds wel heel erg het onderspit zeg met deze regeling....nog even het is om 5 uur 's middags al donker :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:52

Eigenlijk moet eigenaar van hengst een deel van de wei zelf afzetten met hoge omheining en genoeg stroom zodat jij kan doen met je merrie zoals jij dat wilt.

Zij bepaalt nu voor jullie paard, maar jullie hebben evenveel rechten op de wei.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:44

uh? van 10 tot 5??? wat is er met van 7 tot 12 ? en juliie vanaf 12 u? er gaat iets behoorlijk scheef en ik wil niet stoken maar dit had er bij mij niet ingegaan...en werkt ze niet mee stel dan eens voor om het om te draaien jullie van 10 tot 5 en zij daarna..

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:30

de manege eigenaar heeft daar toch ook zij eigen merrie staan, bij jullie in de wei? dus waarom zou hij het goed vinden?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 13:33

ilovepip schreef:
de manege eigenaar heeft daar toch ook zij eigen merrie staan, bij jullie in de wei? dus waarom zou hij het goed vinden?

Omdat het voor hem absoluut niet uitmaakt ofdat de merrie 's nachts of overdag binnen staat, hij heeft wel 20 paarden, deze merrie staat op rust, heeft een dikke vacht. Voor de eigenaar van de manege maakt het dus niets uit.

Ik ben nog steeds niet tevreden met de regeling, maar met persoon X valt gewoon niets te regelen, vanaf volgend jaar mag ze dan ook haar weide alleen huren.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:38

Wat is dat voor iets debiels joh! Dat kan ze toch niet maken? Nou, als de eigenaar van de stal hier niets van gaat vinden dan ging ik dus weg!!! Want dit is dan misschien het eerste akkefietje maar dan komen er vast nog wel meer!

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:36

Kirrr schreef:
Voorlopig is er een nieuwe oplossing. Haar hengst gaat van 10 tot 5 buiten (overdag) en vanaf 5 uur mogen de merries erop, maar soms kunnen ze maar een uurtje of 2 buiten, omdat we niet altijd tijd hebben om de paarden pas rond 11 uur binnen te halen.

Ik ga echt niet mijn merrie naast een hengst zetten, met een simpel draadje ertussen. Al zijn het 2 draden, kans dat hengst er doorheen komt als een merrie hengstig staat is wel redelijk groot en ik zit niet te wachten op een dek van een 2 jarige hengst met bloedlijnen die absoluut niet passen op mijn merrie. Niet te bedenken welke verwondingen paarden kunnen oplopen.

Mijn hengst kwam er nooit doorheen. En als Persoon X van haar hengst weet dat hij dat ook niet doet, dan kunnen ze toch naast elkaar, desnoods met een enkel draadje en 2 meter verder weer een.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:53

ik vind wat zij doet zeer egoistisch ik zeg zelf gewoon je paard in de wei zetten want dat doet zei ook als zei dan haar hengst erbij zet en hij zou gaan dekken dan is zei heel erg fout,.ok zover laat j het natuurlijk niet komen maar ik zou dat op een vrije dag gewoon doen en in de gaten houden. en tegen haar zeggen dat iedereen rechten heeft op die wei zoals het afgesproken was en dat ze moet denken dat dat met een hengst gewoon hetzelfde is. dus gewoon doen wat zei doet op de momenten dat je dat kan doen kijken wat ze doet

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:05

wat een egoïsme zeg..
Misschien eens héél goed gaan praten met persoon X. Een beetje dreigen dat als zij zo doorgaat, je gewoon lekker weggaat en ze lekker ALLEEN het geld mag ophoesten voor de huur van de weide. Zal denk ik wel indruk maken aangezien ze financieel niet zo warmpjes zit? Geef haar gewoon de keuze. Ofwel jou paarden overdag op de weide (de hengst weg, haar hengst 's nachts buiten of elk een halve dag?) óf jij zoekt lekker een andere stalling en heeft ze de weide voor zich alleen, en kan ze lekker zelf uitzoeken hoe ze dat gaat betalen. ;)